Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #51 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Skulle jo ønske det var tull, men dessverre. Helt reelt, og flaut. Men skjønner deg, har sett mye tulletråder. Problemet er at han spiser mye ordentlig mat, han har visst bare en enorm ekstra magesekk for alt annet 🫣 Hvis vi lager havregrøt til frokost spiser han litt mer enn meg. Han spiser mye kylling, en del egg. Han er veldig glad i grønnsaker så vi spiser ofte wok med kylling eller svin. Han spiser 3 brødskiver uten å blunke, med smør, ost, skinke og salat/paprika/agurk. Han drikker mye, og han drikker nesten bare vann. Han liker ikke brus(noe med kullsyre) og vi drikker ikke saft som tørstedrikk. Han velger heller vann enn melk til frokost. Ja jeg skal gjøre det, vet jo at kroppen venner seg av med både sult og søtsug, men at det tar noen dager. Han overlever jo med frokost, lunsj, et lite mellommåltid, middag og kvelds😆🥴 Anonymkode: 76436...5cd Gi ham gjerne kalorier da, som godt med smør, helmelk, peanøttsmør. Spiser han like mye hver saf hele tide? Er han i en voksespurt? Anonymkode: f4741...ddd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #52 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Han vokser jo som bare det, hallo? Les gjerne tråden en gang til 😊 Anonymkode: 76436...5cd Han var 129 og tynn som en strek? Min datter er like gammel og like høy og hun er ett hode lavere enn alle i klassen, så han er jo ikke stor.. Anonymkode: f4741...ddd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #53 Del Skrevet 5. juni 2023 Helga er tre dager hos oss. Men ikke så voldsomt som hos dere. Fredag er det ofte taco til middag, med brus til. Lørdag ofte pizza eller burger. Brus til maten. Godteri etterpå, til film. Felles skål, for å lære ungene å ikke grabbe til seg for å sikre seg "sin del". Søndag gjerne en middag som tar litt tid å lage, og brus til. En sjelden gang dessert. Potetgull har vi nesten aldri, fordi jeg glemmer å kjøpe det. Men det er i tilfelle til filmen på lørdag, i stedet for eller ved siden av godteriet. Anonymkode: 07800...bb5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #54 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Kjenner meg igjen.. Fra min barndom. Bare lov i helga, dytta innpå i det tidsrommet vi fikk lov. Jeg har gjort motsatt. Det kan ligge godteri på bordet, ingen tar. Mannen kan ta en is, uten at barna vil ha. Dattern på 11 kan spise en sjokolade på en onsdag, men lillebror vil ikke ha og tar den på mandag. De spiser minst i helgene. Er de fysen på en is, greit. Til og med før middag. Men totalen gjennom hele uka er ikke så mye som det hadde blitt hvis vi skulle proppa oss i helgene. Barna har hatt venner her, de er så godtesugne og spør og spør, selvom jeg har gjemt det. Så, siden vi ikke er strenge på det, er de ikke så sukkergale. Det er ikke så spennende. Anonymkode: 93e9f...896 Eller, de er bare ikke så glad i sånt. Om man har fri flyt eller lørdagsgodt så er det ulikt hva folk liker. Ene her er ikke glad i is, andre liker ikke godteri så godt og vil heller ha et eple eller en gulerot. Å tro at du har funnet løsningen på å ikke spise godteri ved å ha det stående framme, "virker" jo kun fordi dere ikke er så glade i sånt. Hadde neppe blitt mer spising om dere bare spiste det på lørdag. Anonymkode: f4741...ddd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #55 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vi har fri flyt her hjemme, men hadde ungene holdt på slik hadde det skjedd endringer. Jeg hadde fri føyt før jeg fikk samboer og etter det ble slutt. Vi har alltid godteri stående fremme, vi kan forsyne oss når vi vil. Saken er at vi alle spiser minimalt når det står fremme. Jeg er oppvokst med dette. Da jeg hadde samboer med barn så måtte vi gjøre endringer for hans barn var vant til lørdagsgodt, men ekstreme mengder. Så vi strakk oss til bare lørdag og de endte med mindre godteri (det tok ett år før min mann sjønte jeg hadde redusert godterimengden betraktelig. Siden jeg handlet så kunne jeg redusere, dandere slik at det ikke merktes så godt. Han merket det først en gang han kjøpte og merket at det ble så mye igjen, bollen så ikke rørt ut etter e hadde spist seg mette på godteri. Så med litt lur dandering kan ting reduseres uten at det føles slik) Hans barn var slike som kastet seg over godteskåla og spiste til det var tomt, mine har alltid vært slik som har tatt en bit og kost seg med den. Hvor mange dager eller ofte har lite å si syns jeg, det er mengden som har noe å si. Om du setter frem alt barnet ditt spiser av snop i løpet av en helg tror jeg du kanskje vil tenke deg om en gang til. For det høres ut som han spiser veldig mye og mengden potetgull for ett barn kan ikke sammenlignes med hva ett voksen menneske kan spise. Det er så mye salt og olje i det at det kan blir farlig om mengden er for stor. Anonymkode: 4d619...a53 Takk for svar. Med tanke på tennene har det en del å si hvor ofte syne sjeg, for om han får en gitt mengde så hadde jeg foretrukket at han spiste det 1 eller 2 av 7 dager, enn 7 av 7 dager 🤔 Mengden smågodte er ikke stor, men en hel pose potetgull er for mye ja 😐 vet at mye salt er farlig, og olje/frityrstekt mat er jo ikke bra I mengder. Som du sier, det er forskjell på et barn og en voksen. Anonymkode: 76436...5cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #56 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er jo et faktum at helga varer i tre dager, halve uka, for mange av oss. Over 50% av befolkningen er overvektig og det skyldes jo dårlige vaner. Vi spiser altfor mye sukker, raske karbohydrater og porsjonsstørrelsene har blitt mye større på et par generasjoner. Den vannvittige forbrenningen gutter i verste voksealder forsvinner når de er ferdig utvokst, og da er det skummelt når dårlige vaner er etablert... Jeg måtte ta grep her også, plutselig hadde jeg gått opp 10 kg, og vanene til familien ble mer og mer elendig. Vi har gjort det sånn nå at jeg gjerne kjøper inn et par potergullposer til helga, vi er 6 stykker, også kjøper ungene ellers sitt eget lørdagsgodt. Så her handler ungene selv hver lørdag, gjerne på europris. Det er slutt på snop fredag, lørdag og søndag, vi har snop bare på lørdag Men jeg lager dessert på fredag, baker noe, eller som sist fredag, lager fruktsalat. Anonymkode: 269d5...4a6 Takk for svar 😊 tar med meg tips😊 Anonymkode: 76436...5cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #57 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Kjenner meg igjen.. Fra min barndom. Bare lov i helga, dytta innpå i det tidsrommet vi fikk lov. Jeg har gjort motsatt. Det kan ligge godteri på bordet, ingen tar. Mannen kan ta en is, uten at barna vil ha. Dattern på 11 kan spise en sjokolade på en onsdag, men lillebror vil ikke ha og tar den på mandag. De spiser minst i helgene. Er de fysen på en is, greit. Til og med før middag. Men totalen gjennom hele uka er ikke så mye som det hadde blitt hvis vi skulle proppa oss i helgene. Barna har hatt venner her, de er så godtesugne og spør og spør, selvom jeg har gjemt det. Så, siden vi ikke er strenge på det, er de ikke så sukkergale. Det er ikke så spennende. Anonymkode: 93e9f...896 Dette vil ikke fungere hos oss. Ønsker heller ikke å ha godteri eller potetgull stående på bordet til enhver tid, og måtte rydde vekk hvis vi får besøk. Barna har venner her hver eneste dag de er hos meg. Misunner de som kan ha ting stående fremme, men det er ikke mulig. Anonymkode: 76436...5cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #58 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg er et salt monster sjæl, er det ikke noe med vitaminer? søk litt om det. Anonymkode: 93e9f...896 Skal sjekke, takk for tips 😊 Anonymkode: 76436...5cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #59 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Gi ham gjerne kalorier da, som godt med smør, helmelk, peanøttsmør. Spiser han like mye hver saf hele tide? Er han i en voksespurt? Anonymkode: f4741...ddd Ja han spiser like mye hver dag. Det er han nok, han har strekt seg og vokst ut av en størrelse på kort tid. Anonymkode: 76436...5cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #60 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Han var 129 og tynn som en strek? Min datter er like gammel og like høy og hun er ett hode lavere enn alle i klassen, så han er jo ikke stor.. Anonymkode: f4741...ddd Han er en av de høyeste i klassen, og som du kanskje så like høy som søsteren som er eldre. Selv om hun er en av de laveste i sin klasse da, er kun 4 stk som er lavere av 18 stk. De eneste i klassen som er høyere enn han er de som er "overvektige" og store for alderen. Anonymkode: 76436...5cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #61 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Han var 129 og tynn som en strek? Min datter er like gammel og like høy og hun er ett hode lavere enn alle i klassen, så han er jo ikke stor.. Anonymkode: f4741...ddd Han er over snittet, som er 125 for enn 7 åring. Anonymkode: 76436...5cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #62 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Helga er tre dager hos oss. Men ikke så voldsomt som hos dere. Fredag er det ofte taco til middag, med brus til. Lørdag ofte pizza eller burger. Brus til maten. Godteri etterpå, til film. Felles skål, for å lære ungene å ikke grabbe til seg for å sikre seg "sin del". Søndag gjerne en middag som tar litt tid å lage, og brus til. En sjelden gang dessert. Potetgull har vi nesten aldri, fordi jeg glemmer å kjøpe det. Men det er i tilfelle til filmen på lørdag, i stedet for eller ved siden av godteriet. Anonymkode: 07800...bb5 Takk for innspill. Felles skål skal jeg også prøve 😊 Anonymkode: 76436...5cd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #63 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Takk for svar 😊 Jeg må nok bare prøve meg frem, tror at fri flyt ikke vil fungere for han. Men at vi begrenser til etter lørdagsmiddagen feks. Nei, feks 17.mai helgen som nå var skolefri fra og med onsdag så var det kun lørdag som var potetgull og godteri fordi vi var borte og opptatt så og si hele langhelgen. Men lørdagen var jo likevel i snitt annenhver time. Pinsehelgen hadde de fri mandag, og mandag var vanlig dag. I jula er vi ofte hos familie, og det blir ikke det samme. Er vi på hyttetur blir det heller ikke sånn, da er vi opptatt med annet. I tillegg er han hos pappaen annenhver helg og han driver med idrett og er veldig streng på junkfood, så der er det virkelig sunnhet i fokus😳 Men uansett, de helgene vi er hjemme så er det mye. Alt for mye, og alt for ofte. Men skal prøve det de fleste skriver og som samsvarer med det andre jeg kjenner gjør, å ta frem godteri og potetgull lørdag kveld. Prøver ut det en periode. Han godtar jo et nei, så det er helt og holdent jeg som har vært for sløv og jeg som må ta tak for å minimere skaden(uvanen). Anonymkode: 76436...5cd Siden du sier at han ike spiser sånn på besøk hos familie og på hyttetur fordi dere da er opptatt av andre ting, så synes jeg det høres ut som at han kjedespiser, spiser snop av ren vane rett og slett. Anonymkode: af57c...23a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #64 Del Skrevet 5. juni 2023 Her er ungene 8, 9, 11 og 13 år. Vi lager til en skål med chips og popkorn fredag til the voice o.l. ev film. Altså kveld. Lørdag kjøper vi noe godteri og chips/popkorn. Settes frem på kvelden. Ca 100 kr i smågodt, så det er jo rikelig. Alltid en del igjen, så ingen som er "redd" for at det skal bli tomt. Så 5 stk deler 2 poser chips + popkorn i løpet av helg. Er ofte slanter igjen som de koser seg med når de står opp. Vi har alt, både godteri og chips, i "felles" skål på bordet. De er opplært sånn, så ingen som krangler over skålen. Popkorn liker alle, mens de hat ulike preferanser på chips. De bytter derfor på å velge. Anonymkode: f3a11...e9f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #65 Del Skrevet 5. juni 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Takk for innspill. Felles skål skal jeg også prøve 😊 Anonymkode: 76436...5cd Felles skål er ikke suksess hos alle. Det fører til at de grabber til seg for at ingen andre skal rekke å ta mer. Anonymkode: f4741...ddd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #66 Del Skrevet 5. juni 2023 Jeg har ei på åtte og ei på snart fem. Prøver å ha minst mulig ultraprosessert mat, i tillegg reagerer åtteåringen veldig dårlig på mye sukker! Til lørdagsgodt får de så mye popcorn de vil ha, i tillegg til en halv sjokolade hver (av en sånn 60grams-sjokolade, som f.eks melkesjokolade, Stratos, kvikklunsj, troika, osv.) Det fungerer fint for oss. I tillegg får 8-åringen lov å drikke taffel/boble («billig»varianter av Farris for de som ikke vet hva det er) både til middag og til lørdagsgodt. Hun på snart fem liker det ikke og vil heller ha vann. Annen helgekos: spiser rundstykker til frokost med enten eggerøre, omelett eller speilegg (barna ELSKER egg, og vi voksne er også glad i det :)) Vi har også jordbærsyltetøy på bordet, som også er n favoritt. Kjøper også ofte vannmelon, jordbær eller lignende. Innimellom har vi pannekaker. Anonymkode: ba428...077 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2023 #67 Del Skrevet 5. juni 2023 Fredager har vi stort sett noe "kosemat" av typen taco, ett eller annet i wraps eller pitabrød, hamburgere, diverse pølser med tilbehør etc. Det er veldig sjelden det er godterier da, passer liksom ikke etter den type mat. Men det er lov å få et glass brus til maten. Men ingen får pøse brus. Lørdag er godteridag, men av en eller annen grunn blir det mindre og mindre "snop", uten at det er bevisst. Vet egentlig ikke hvorfor det har blitt sånn. Det er kanskje sånn at maten har blitt mer det som er lørdagskos, og av og til varter husets datter opp med noe bakverk. "Godterier" kan forresten også være grønnsaker og dip eller frukt, eller dessert eller is. Søndag er det lov å spise opp snacks og godterier som er åpnet. Men det står ikke framme sånn at det kan spises av hele dagen. Vi har oss gjerne en liten familiesamling, f.eks til Eliteserierunden eller annen idrett på tv kombinert med å legge planer for neste uke (et lite familieråd) og da serveres rester av helgens godterier. Men det står ikke framme snop hele tiden, så ingen kan gå å småspise gjennom dagen. Anonymkode: 7a9d3...00e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440712-godteripotetgull-sm%C3%A5skolebarn-hvordan-er-dete-hos-dere/page/3/#findComment-149966091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå