Gå til innhold

Godteri/potetgull småskolebarn, hvordan er dete hos dere?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker innspill fra andre siden jeg tydeligvis forer ungene med for mye, eller... ikke bare for mye, men for ofte.

Feks min 2.klassing får ikke spise godteri og potetgull i uka, men idet han kommer inn døra etter skolen på fredager (slutter 12) og til han legger seg på søndager er det godteri og potetgull med jevne mellomrom.

Han spiser ikke de største mengdene, men litt og litt hele tiden, slik at totalen blir veldig mye. Har små skåler til smågodte der det er plass til 5-6 biter, og skålene til potetgull rommer ca 3 dl. 

Helgen kan se slik ut:

fredag kl 12.30 1 skål potetgull og 1 porsjon smågodte. 

14.00 1 skål potetgull.

17.30 1 skål potetgull og en kroneis.

19.30 1 skål potetgull og 1 porsjon smågodte. 

Spiser feks taco til middag og havregrøt etter skolen.

Lørdag: spretter opp kl 09.30, vil ha potetgull. Må spise frokost først men etter frokost får han potetgull, ca kl 10.

Deretter går lørdagen og han spiser potetgull, is eller godteri annenhver time frem til legging.

Søndag spiser han likt om det er noe igjen, er det tomt så spiser han en is eller noe men ikke noe mer. 

Høres voldsomt ut, men han spiser tilsammen en pose potetgull på 300 gram og en liten pose smågodte. Pluss evt is. Men han spiser hele tiden. 

Vet flere barn spiser lørdagsgodte lørdag kveld, og det er det. Hva gjør dere? Ønsker innspill for å snu dette.

Anonymkode: 76436...5cd

Fortsetter under...

Kanskje litt mange "måltider" i løpet av helga, men vet du hva? Jeg mener at dere skal gjøre det som funker for dere. Hvis gutten spiser normal og sunn  mat ellers, er i bevegelse, ikke er overvektig osv, gjør dere det som passer dere😊

Her kan ungene få en kopp potetgull hvis de har lyst på noe salt, eller ei skål, hvilken som helst dag. Kan og plutselig få lyst på et glass cola midt i uka, eller når de står opp, og får ta seg det. En potetgull pose kan vare lenge, eller bli spist opp på et par dager.  Da blir det ikke den der: Endelig helg, nå MÅ jeg spise noe godt, for det er mange dager til neste helg.

Vi har det og sånn med gaming, og slipper det der desperate spillebehovet jeg ser hos mange av de med strenge grenser.

Helgekosen vår fokuserer på tid sammen, brettspill, film og det og sitte og prate og tulle sammen. Og så lager vi ekstra god søndagsmiddag.

Men det er det som funker for oss, og alle er vi forskjellige😊

Anonymkode: 4b59f...c21

Jeg tenker at en stor potetgullpose er veldig mye for et barn. Her deles en hel pose på hele familien på en helg og ikke alle helger.  Det inneholder absolutt ingen næring og når han spiser så mye, så vil han få mindre av den næringen han egentlig skal ha. Han spiser altså 100 gram potetgull over 150 dager i året. Det er MYE! Nå som ny forskning viser at ultraprossesert mat fører til kreft, så er det ekstra viktig å begrense det kraftig, tenker jeg. Potetgull, is og godteri er ultraprossesert og potetgull inneholder i tillegg mye fett og altfor mye salt for et barn. 

Anonymkode: 26af7...a17

Det høres mye ut, synes jeg. 

Selv om ikke mengdene er så store, så er det noe med å bli vant til å hele tiden dytte noe søtt eller salt i munnen. 

For tennene er det heller ikke gunstig, for dem er det faktisk bedre å spise alt på en gang heller enn å bli "angrepet" av sukker til stadighet. 

Du gir ungen din på 7 år 15 kg potetgull i året. 15 kilo. Kanskje mer mtp ferier, høytider osv 

Potetgull er noe av det verste vi kan spise, og en annen ting er at hvis vi spiser riktig mengde med mat som inneholder næringen vi trenger, så har vi ikke søtsug og lyst på salt snacks. 

Så du kan jo tenke litt over det. 

Endret av ReneRene

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje litt mange "måltider" i løpet av helga, men vet du hva? Jeg mener at dere skal gjøre det som funker for dere. Hvis gutten spiser normal og sunn  mat ellers, er i bevegelse, ikke er overvektig osv, gjør dere det som passer dere😊

Her kan ungene få en kopp potetgull hvis de har lyst på noe salt, eller ei skål, hvilken som helst dag. Kan og plutselig få lyst på et glass cola midt i uka, eller når de står opp, og får ta seg det. En potetgull pose kan vare lenge, eller bli spist opp på et par dager.  Da blir det ikke den der: Endelig helg, nå MÅ jeg spise noe godt, for det er mange dager til neste helg.

Vi har det og sånn med gaming, og slipper det der desperate spillebehovet jeg ser hos mange av de med strenge grenser.

Helgekosen vår fokuserer på tid sammen, brettspill, film og det og sitte og prate og tulle sammen. Og så lager vi ekstra god søndagsmiddag.

Gutten spiser nok ikke god og sunn mat ellers når han dytter i seg godteri annenhver time i tre dager. Neste gang du har søtsug så kan du spise mat, og så ser du hvor mye søtsug du har etterpå. 

Det som blir beskrevet i HI er nesten som å be om spiseforstyrrelse. 

Jeg synes vi skeier ut vel mye siden vi har "helg"  fredag og lørdag,- vi prøver styre godteri/snack til etter taco er spist på fredag. Kan hende vi åpner potetgullet eller smågodtet mens vi venter på taco,- eller ikke. Varierer litt. Lørdag er det stort sett heller ikke godteri før etter middagen som gjerne er fra 1700 til 1900 en gang. Også da kan vi åpne noe snack for å ha mens vi lager maten/venter på den. Men om vi er på butikken/byn på lørdager på ærend kan det gjerne bli kaffe, boller/kake el på kafe,- softis kanskje. Men ut over det er det sjelden noe godt før etter maten ja. Det er ikke slik at det "ikke er lov" å spise sjokolade tidlig på lørdagene altså, men det har blitt slik da vi har fokusert på først ordentlig mat også godteri etter det,- og da har ikke barna gått og tatt seg noe heller, de har jo vært mette... 

Ellers så er ikke vi heller nazi. Vi kan lage oss popcorn/åpne potetgull og se  en film på tirsdag. Vi kan ta en is eller dele en sjokolade etter middag mandag og liknende. Men på generell basis,- ikke. Rett og slett fordi vi synes 2 av 7 dager med "fri flyt" av godteri og snack egentlig er ganske mye, men samtidig så fungerer det for oss og mengdemessig så virker det som vi ligger på snittet på konsumert "søppel".... Jeg hadde kjørt strengere linje om barna hadde tatt seg potetgull og godteri "hele tiden" ut over hele helga,- det er dårlig for så mye og småspise hele tiden (tenner etc) og synes det blir mye når det er snakk om fredag til søndag. Det er halve uka sunn halve uka usunn. Jeg antar når det er ferier, langfri, jul osv så er det "fri flyt" på alle disse dagene?+ Eller holder dere til fredag og lørdag uansett? Summa summarum blir det da kanskje mer enn halvparten av dagene i året usunn......

Anonymkode: dfcef...a09

Takk 😊 Dette med måltider gjelder alt, om jeg nekter han potetgull og godteri så er det havregrøt, knekkebrød, smoothiebowl osv annenhver time. Han er veldig aktiv, og tynn som en strek. De to timene mellom 2 doser snacks er han ute og spiller fotball, sykler el.l med venner. Men føler dette inntaket er for mye og tenker også på tennene hans 😵‍💫

Skal prøve meg frem litt, takk for at du delte hva som fungerer hos dere 😊

Jeg tenker at en stor potetgullpose er veldig mye for et barn. Her deles en hel pose på hele familien på en helg og ikke alle helger.  Det inneholder absolutt ingen næring og når han spiser så mye, så vil han få mindre av den næringen han egentlig skal ha. Han spiser altså 100 gram potetgull over 150 dager i året. Det er MYE! Nå som ny forskning viser at ultraprossesert mat fører til kreft, så er det ekstra viktig å begrense det kraftig, tenker jeg. Potetgull, is og godteri er ultraprossesert og potetgull inneholder i tillegg mye fett og altfor mye salt for et barn. 

Anonymkode: 26af7...a17

Ja, det er nettopp dette jeg også har lest om i det siste. Derfor jeg blir litt bekymret. Han spiser mye sunn mat, men også FOR mye snacks. 

Når dere deler en pose, er det forbeholdt lørdag kveld, eller hvordan gjør dere det? Må nok også prøve å begrense mengden, men usikker på om det lønner seg med forutsigbarhet og strenge regler om lørdag kveld. Eller om fri flyt gjør det mindre spennende (jeg tror ikke dette vil være tilfelle hos oss).

the amazing spidermamma skrev (53 minutter siden):

Det høres mye ut, synes jeg. 

Selv om ikke mengdene er så store, så er det noe med å bli vant til å hele tiden dytte noe søtt eller salt i munnen. 

For tennene er det heller ikke gunstig, for dem er det faktisk bedre å spise alt på en gang heller enn å bli "angrepet" av sukker til stadighet. 

Ja tror også dette bunner i en uvane som jeg dessverre har godtatt 😵‍💫 selv spiser jeg 3 ganger per dag, og har aldri søtsug. Ikke at det er et mål for han, men kutte ut småspising av usunn mat. 

ReneRene skrev (46 minutter siden):

Du gir ungen din på 7 år 15 kg potetgull i året. 15 kilo. Kanskje mer mtp ferier, høytider osv 

Potetgull er noe av det verste vi kan spise, og en annen ting er at hvis vi spiser riktig mengde med mat som inneholder næringen vi trenger, så har vi ikke søtsug og lyst på salt snacks. 

Så du kan jo tenke litt over det. 

Du kan jo tenke litt på å logge av iblant?

Annonse

ReneRene skrev (39 minutter siden):

Gutten spiser nok ikke god og sunn mat ellers når han dytter i seg godteri annenhver time i tre dager. Neste gang du har søtsug så kan du spise mat, og så ser du hvor mye søtsug du har etterpå. 

Det som blir beskrevet i HI er nesten som å be om spiseforstyrrelse. 

Du må gjerne spørre i stedet for å ødelegge tråden min med synsing. Gutten spiser nok ikke...... Du tror, og du svarer folk med svada. Skjerp deg, og logg av. 

Jeg er klar over at dette er for mye, noe jeg også skriver i HI. Men han spiser sunt og variert ellers. Han spiser (med få unntak) alle mulige grønnsaker, noe søsteren som IKKE spiser godteri og potetgull nekter å gjøre. Men du har vel en forklaring på det også? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ønsker innspill fra andre siden jeg tydeligvis forer ungene med for mye, eller... ikke bare for mye, men for ofte.

Feks min 2.klassing får ikke spise godteri og potetgull i uka, men idet han kommer inn døra etter skolen på fredager (slutter 12) og til han legger seg på søndager er det godteri og potetgull med jevne mellomrom.

Han spiser ikke de største mengdene, men litt og litt hele tiden, slik at totalen blir veldig mye. Har små skåler til smågodte der det er plass til 5-6 biter, og skålene til potetgull rommer ca 3 dl. 

Helgen kan se slik ut:

14.00 1 skål potetgull.

Lørdag: spretter opp kl 09.30, vil ha potetgull. Må spise frokost først men etter frokost får han potetgull, ca kl 10.

Deretter går lørdagen og han spiser potetgull, is eller godteri annenhver time frem til legging.

Søndag spiser han likt om det er noe igjen, er det tomt så spiser han en is eller noe men ikke noe mer. 

Høres voldsomt ut, men han spiser tilsammen en pose potetgull på 300 gram og en liten pose smågodte. Pluss evt is. Men han spiser hele tiden. 

Vet flere barn spiser lørdagsgodte lørdag kveld, og det er det. Hva gjør dere? Ønsker innspill for å snu dette.

Du tuller?? 

På sommeren kan det fort bli en is hver dag, ofte en mr freeze saft is bare.

Fredager evt søndag istedenfor hender det ved spesielle anledninger de kan få enten litt chips eller litt godteri til feks film på kvelden. De går jo ikke å spiser hele dagen, og aldri rett etter skolen.

Lørdag i en enkelt runde til tv på kveld spiser de chips / godteri. De får ikke småspise hele dagen.

Dette du skisserer er jo helt vilt, og jeg tror du bare tuller for å provosere? 

Anonymkode: f4741...ddd

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du må gjerne spørre i stedet for å ødelegge tråden min med synsing. Gutten spiser nok ikke...... Du tror, og du svarer folk med svada. Skjerp deg, og logg av. 

Jeg er klar over at dette er for mye, noe jeg også skriver i HI. Men han spiser sunt og variert ellers. Han spiser (med få unntak) alle mulige grønnsaker, noe søsteren som IKKE spiser godteri og potetgull nekter å gjøre. Men du har vel en forklaring på det også? 

Ok, den tar jeg selvkritikk på. Du har rett- jeg burde spurt. 

Hva tror du selv den overspisingen kommer av? For det trenger jeg ikke å spørre om det er, for han spiser rett og slett noe hele tiden fra fredag til søndag. Annenhver time med godteri og måltider mellom der. Så overspising er det i aller høyeste grad. 

Jeg vet ikke hva du vil høre, men det du bør gjøre er å finne ut hva det kommer av. Og så må du selvfølgelig ikke ha godteri og potetgull i huset annet enn det han får lørdag kveld. 

Det er ganske alvorlig det du beskriver. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg synes vi skeier ut vel mye siden vi har "helg"  fredag og lørdag,- vi prøver styre godteri/snack til etter taco er spist på fredag. Kan hende vi åpner potetgullet eller smågodtet mens vi venter på taco,- eller ikke. Varierer litt. Lørdag er det stort sett heller ikke godteri før etter middagen som gjerne er fra 1700 til 1900 en gang. Også da kan vi åpne noe snack for å ha mens vi lager maten/venter på den. Men om vi er på butikken/byn på lørdager på ærend kan det gjerne bli kaffe, boller/kake el på kafe,- softis kanskje. Men ut over det er det sjelden noe godt før etter maten ja. Det er ikke slik at det "ikke er lov" å spise sjokolade tidlig på lørdagene altså, men det har blitt slik da vi har fokusert på først ordentlig mat også godteri etter det,- og da har ikke barna gått og tatt seg noe heller, de har jo vært mette... 

Ellers så er ikke vi heller nazi. Vi kan lage oss popcorn/åpne potetgull og se  en film på tirsdag. Vi kan ta en is eller dele en sjokolade etter middag mandag og liknende. Men på generell basis,- ikke. Rett og slett fordi vi synes 2 av 7 dager med "fri flyt" av godteri og snack egentlig er ganske mye, men samtidig så fungerer det for oss og mengdemessig så virker det som vi ligger på snittet på konsumert "søppel".... Jeg hadde kjørt strengere linje om barna hadde tatt seg potetgull og godteri "hele tiden" ut over hele helga,- det er dårlig for så mye og småspise hele tiden (tenner etc) og synes det blir mye når det er snakk om fredag til søndag. Det er halve uka sunn halve uka usunn. Jeg antar når det er ferier, langfri, jul osv så er det "fri flyt" på alle disse dagene?+ Eller holder dere til fredag og lørdag uansett? Summa summarum blir det da kanskje mer enn halvparten av dagene i året usunn......

Anonymkode: dfcef...a09

Takk for svar 😊 Jeg må nok bare prøve meg frem, tror at fri flyt ikke vil fungere for han. Men at vi begrenser til etter lørdagsmiddagen feks. 

Nei, feks 17.mai helgen som nå var skolefri fra og med onsdag så var det kun lørdag som var potetgull og godteri fordi vi var borte og opptatt så og si hele langhelgen. Men lørdagen var jo likevel i snitt annenhver time. 

Pinsehelgen hadde de fri mandag, og mandag var vanlig dag. 

I jula er vi ofte hos familie, og det blir ikke det samme. Er vi på hyttetur blir det heller ikke sånn, da er vi opptatt med annet. 

I tillegg er han hos pappaen annenhver helg og han driver med idrett og er veldig streng på junkfood, så der er det virkelig sunnhet i fokus😳

Men uansett, de helgene vi er hjemme så er det mye. Alt for mye, og alt for ofte. Men skal prøve det de fleste skriver og som samsvarer med det andre jeg kjenner gjør, å ta frem godteri og potetgull lørdag kveld. Prøver ut det en periode. 

Han godtar jo et nei, så det er helt og holdent jeg som har vært for sløv og jeg som må ta tak for å minimere skaden(uvanen).

Fru vims skrev (16 minutter siden):

Her kjøper jeg kun potetgull til helgen. Og dette spises kun som kos på kvelden Lørdag og Søndag. Og om det er litt igjen fra helgen så kan det godt spises på Mandag 😊

Kjøper også kun til helgen, men skal ellers begrense slik dere gjør (men ikke mandag da, siden han allerede spiser nok)😅

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du tuller?? 

På sommeren kan det fort bli en is hver dag, ofte en mr freeze saft is bare.

Fredager evt søndag istedenfor hender det ved spesielle anledninger de kan få enten litt chips eller litt godteri til feks film på kvelden. De går jo ikke å spiser hele dagen, og aldri rett etter skolen.

Lørdag i en enkelt runde til tv på kveld spiser de chips / godteri. De får ikke småspise hele dagen.

Dette du skisserer er jo helt vilt, og jeg tror du bare tuller for å provosere? 

Anonymkode: f4741...ddd

Tro hva du vil. Trykk deg ut av tråden om det provoserer. Jeg er ute etter å vite hva andre gjør, ikke om tråden min provoserer enkeltpersoner. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tro hva du vil. Trykk deg ut av tråden om det provoserer. Jeg er ute etter å vite hva andre gjør, ikke om tråden min provoserer enkeltpersoner. 

Du må ikke bli forbanna fordi folk reagerer på det du skriver. Det er alvorlig, og når det blir flere kommentarer som forteller om "fri flyt" og "gjør det som funker" så tar de ikke det du skriver alvorlig! De ser ikke engang problemet,ems vi som blir sjokkerte med god grunn blir du sur på. 

Men det er kanskje et godt tegn. 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Ok, den tar jeg selvkritikk på. Du har rett- jeg burde spurt. 

Hva tror du selv den overspisingen kommer av? For det trenger jeg ikke å spørre om det er, for han spiser rett og slett noe hele tiden fra fredag til søndag. Annenhver time med godteri og måltider mellom der. Så overspising er det i aller høyeste grad. 

Jeg vet ikke hva du vil høre, men det du bør gjøre er å finne ut hva det kommer av. Og så må du selvfølgelig ikke ha godteri og potetgull i huset annet enn det han får lørdag kveld. 

Det er ganske alvorlig det du beskriver. 

Klart det er overspising, men vet ikke hva det skyldes. Han er en aktiv og glad gutt.

Eneste jeg kan tenke meg er at det er emosjonell sult eller hva det kalles. Har vært borti det selv  og har lest at det kan være vanskelig å skille mellom fysisk og emosjonell sult (han skal kanskje utredes for adhd, da han ifølge læreren sliter veldig med konsentrasjon. Ikke hyperaktiv type). Det er kanskje en mulig forklaring, men jeg vet ikke. Det at jeg ikke har begrenset (ikke nødvendigvis til KUN lørdag kveld, men om så bare én gang per dag) er en stor årsak. 

Er ikke noe jeg vil eller ikke vil høre, annet enn at jeg helst ønsker at folk spør i stedet for å skrive si egen fasit 😊

Han klikker jo ikke hvis jeg sier nei til potetgull, men jeg skal tenke over årsak i tillegg til at jeg setter en begrensning fra nå. Var bare veldig nysgjerrig på hvordan andre gjør dette med godteri/snacks. 

Han er 7 år og 129 cm, søsteren er 10 år og 129 cm. De er like slanke, hun spiser sjelden noe. Hvis hun spør om å få potetgull spiser hun ikke opp en liten porsjon. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helgen kan se slik ut:

14.00 1 skål potetgull.

Vi kjøper godteri på lørdag. Det spises etter vi har spist pizza (fast program med film og pizza hver lørdag). Minste (8 år) får 11 biter smågodt og en liten skål chips (en pose hadde sikkert holdt i 1,5-2 måneder. Det som ikke spises opp lørdag får hun spise søndag etter frokost. Ingen godteri/chips fredag og heller ikke før kvelden lørdag.

Synes du gir alt for mye og alt for ofte. Chips x 4 på fredag, pluss hele lørdag og «restefest» søndag er vanvittig! Er han sulten så må han spise vanlig mat, brødskiver, gryn, frukt, grønnsaker. 

Anonymkode: d7c1b...580

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Du må ikke bli forbanna fordi folk reagerer på det du skriver. Det er alvorlig, og når det blir flere kommentarer som forteller om "fri flyt" og "gjør det som funker" så tar de ikke det du skriver alvorlig! De ser ikke engang problemet,ems vi som blir sjokkerte med god grunn blir du sur på. 

Men det er kanskje et godt tegn. 

Jeg blir verken sur eller forbanna. Mulig det tolkes annerledes hvis jeg slenger på emojier?

"Trykk deg ut av tråden om du blir provosert🤷‍♀️

Synes det er rart at folk ikke har forstått at de kan trykke seg ut av tråder hvis de ikke har noen råd, og at alt tolkes så bastant. En skriftlig melding uten emojier eller mange utropstegn kan gjerne tolkes som forbanna eller sur, men det er ikke nødvendigvis sånn. 

Jeg har skrevet et par ganger at fri flyt ikke vil fungere hos oss, og jeg svarte ikke hun som skrev at fri flyt gjør godteri mindre spennende. Skulle ønske du la merke til det i stedet for å tolke meg som forbanna. For jeg ser alvoret i dette, det skriver jeg jo allerede i første innlegg. 

Slenger på denne nå jeg, 😊

Oi, høres sykt mye ut! Her har vi gjerne en pose chips på deling, alle seks. Og den holder i to uker, eller mer, hvis vi glemmer den ut. Ellers har de en liten pose smågodt, eller noe annet rundt 20-30 kr. 

Anonymkode: 80ef6...fdb

Fri flyt fungerer ikke hos oss, så det er du ikke alene. 
Jeg pleier å kjøpe inn litt frukt og bær, lager ofte en slags fruktsalat som dessert på fredager. Godteri og potetgull er kun til lørdag etter middag. Som oftest får min snart niåring velge seg litt smågodt, 5-6 slag og to biter omtrent av hver. Av og til vil hun heller ha en smilsjokolade og en kjærlighet. Sjelden egentlig at vi har potetgull i tillegg, men det kan skje. 
På søndag har vi ofte dessert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...