Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det står ingen anbefaling i kostrådene om å spise vegetarpølse. Tvert i mot rådes man til å spise mindre mat med mye tilsatt salt, noe som utelukker de fleste UP matvarer. Mer grønnsaker er opp til hver enkelt, det er mye gode grønnsaker dyrket i Norge. Lag guacamole av erter i stedet for av avokado da vel, det er ingen tvang i valg av grønnsaker. 

Selv avokado som er versting blant grønnsaker, er avtrykket på klimaet fremdeles lavt sammenlignet med kjøtt. 

Anonymkode: e7919...4b5

Guacamole  av erter er ikke mye guacamole , det er ertemos. 

Anonymkode: 409f5...229

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Guacamole  av erter er ikke mye guacamole , det er ertemos. 

Struggle of Life. Da er det vel bare å lage den av avokado da, hvis du foretrekker det. Begge deler er uansett langt bedre enn importert kjøtt fra dyr som fôres opp på soya, eller? 

Pr nå er det uansett bare en av fem som følger kostrådene, har fremdeles til gode å se at de resterende 78 % har opplevd noen form for straff/tvang fra myndigheten for å ikke etterleve. Som alt annet av valg man ønsker for befolkningen vil det nok komme via subsidier og avgifter, du står helt fritt til å velge hva du bruker pengene dine på. Akkurat som elbilen. 

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

For klimaets skyld? Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at langreiste frukt og grønnsaker, samt ultraprossesert mat som skal ligne kjøtt ( vegetarpølser, vegetarburger osv) skal redde klimaet…

Anonymkode: 46537...b77

Det er lettere å forstå hvis man setter seg inn i hvor mye kraftfôr (av korn og soja) som skal til for å produsere et kilo kjøtt. Heldigvis trenger vi ikke å spise vegetarpølser!

Sammenligningen med sukker er interessant. Det har vært en maksimumsanbefaling for sukker lenge. Det har vi blitt vant til, så ingen klager lenger over det, selv om mange sikkert synes at det er vanskelig å holde seg til også.

Anonymkode: 4fd69...35b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For klimaets skyld? Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at langreiste frukt og grønnsaker, samt ultraprossesert mat som skal ligne kjøtt ( vegetarpølser, vegetarburger osv) skal redde klimaet…

Anonymkode: 46537...b77

Nei, men så trenger du heller ikke forstå det. 40 år med forskning gir et helt entydig bilde av kjøttproduksjonens påvirkning på klimaet, så her trengs ingen egne konklusjoner basert på fri tenkning. Lite kjøtt er en nøkkel. Velger du i tillegg kortreiste grønnsaker og rene råvarer, har du gjort noe bra for deg selv og planeten. 💪🏼

Anonymkode: 8b359...6ac

Har egentlig ikke tenkt så mye over det. Men vi begynte å regne på det her nå, og vi tror vi ligger omtrent rundt der, i alle fall i "vanlige" uker - så hever vi vel nivået litt i jula og kanskje påsken. Men de siste årene har vi gått ned  kjøtt og opp på grønnsaker og tilbehør. I tillegg har vi blitt veldig flinke til å spise rester og å kjøpe mindre pålegg. Så vi har redusert matsvinnet vårt betraktelig. 

Men vi skal bli litt mer bevisste på mengden og har bestemt for å prøve å holde oss innen det nivået for det aller meste i alle fall.

Anonymkode: a9314...a73

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er lettere å forstå hvis man setter seg inn i hvor mye kraftfôr (av korn og soja) som skal til for å produsere et kilo kjøtt. Heldigvis trenger vi ikke å spise vegetarpølser!

Sammenligningen med sukker er interessant. Det har vært en maksimumsanbefaling for sukker lenge. Det har vi blitt vant til, så ingen klager lenger over det, selv om mange sikkert synes at det er vanskelig å holde seg til også.

Anonymkode: 4fd69...35b

Eller røykeloven. Det gikk fra dødstrusler til, tja, er det noen som virkelig ønsker røyking på utesteder i dag? 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det står ingen anbefaling i kostrådene om å spise vegetarpølse. Tvert i mot rådes man til å spise mindre mat med mye tilsatt salt, noe som utelukker de fleste UP matvarer. Mer grønnsaker er opp til hver enkelt, det er mye gode grønnsaker dyrket i Norge. Lag guacamole av erter i stedet for av avokado da vel, det er ingen tvang i valg av grønnsaker. 

Selv avokado som er versting blant grønnsaker, er avtrykket på klimaet fremdeles lavt sammenlignet med kjøtt. 

Gode grønnsaker dyrlet i Norge er jo ikke akkurat billig, det blir bare dyrere og dyrere. Når et blomkålhode som ikke er stort større enn knytteneven min koster 35 kr, så er det kanskje ikke et reelt valg for mange å spise mer grønnsaker.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Gode grønnsaker dyrlet i Norge er jo ikke akkurat billig, det blir bare dyrere og dyrere. Når et blomkålhode som ikke er stort større enn knytteneven min koster 35 kr, så er det kanskje ikke et reelt valg for mange å spise mer grønnsaker.

Kjøtt er da langt dyrere. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ikke grillpølser, kjøttkaker og karbonader fra billigmerkene.

Nei, men da betaler du strengt talt blodpris for saltvann og hvetemel, hvis du ser litt på hva det inneholder. Selv de utvannede «kjøttproduktene» har også økt i pris. 

Men for all del, spis på deg både tarmkreft og livsstilssykdommer i din udugelighet om du vil. Blomkål var nok neppe det rimeligste alternativet du fant, men leter du etter problemer, skal du alltids finne de. 

Nei, men da betaler du strengt talt blodpris for saltvann og hvetemel, hvis du ser litt på hva det inneholder. Selv de utvannede «kjøttproduktene» har også økt i pris. 

Men for all del, spis på deg både tarmkreft og livsstilssykdommer i din udugelighet om du vil. Blomkål var nok neppe det rimeligste alternativet du fant, men leter du etter problemer, skal du alltids finne de. 

Nå skrev jeg jo at å spise mer grønnsaker ikke er et alternativ økonomisk for alle, de menneskene spiser jo ikke biff og indrefilet. Å strø om deg med stusselige personangrep endrer ikke på det.

Annonse

Nå skrev jeg jo at å spise mer grønnsaker ikke er et alternativ økonomisk for alle, de menneskene spiser jo ikke biff og indrefilet. Å strø om deg med stusselige personangrep endrer ikke på det.

Det er da virkelig ikke ett personangrep å påpeke udugeligheten i de argumentene som ble presentert der. Løk, kål, potet, kålrot. Alt dette koster særs lite. Sleng på havregryn, frosne erter, brekkbønner og spinat. Kjøp ei høne, kok den hel og sleng på grønnsaker, så har du middag for flere dager. 

Noen ganger tenker jeg menneskeheten like greit kan utslette seg selv. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er da virkelig ikke ett personangrep å påpeke udugeligheten i de argumentene som ble presentert der. Løk, kål, potet, kålrot. Alt dette koster særs lite. Sleng på havregryn, frosne erter, brekkbønner og spinat. Kjøp ei høne, kok den hel og sleng på grønnsaker, så har du middag for flere dager. 

Noen ganger tenker jeg menneskeheten like greit kan utslette seg selv. 

🙄

Anonym bruker skrev (På 3.6.2023 den 19.24):

Ikke grillpølser, kjøttkaker og karbonader fra billigmerkene.

Da bør du kjøpe kjøttdeig og spe den selv... de produktene du nevner der, er jo blandingsprodukter med ned mot 20% kjøtt!

Anonymkode: 66430...86e

Anonym bruker skrev (På 3.6.2023 den 8.08):

Det var jo et eksempel da...mange spiser 2 skiver kjøttpålegg hver dag, jeg sa ikke at du gjjør det. Leverpostei er og rødt kjøtt.

Nei. Leverpostei er innmat. Der er ikke kommet nye anbefalinger om innmat. 

Anonymkode: 66430...86e

Anonym bruker skrev (På 3.6.2023 den 18.09):

Det har ikke vært norsk blomkål i butikken siden i Just. Den du ser på er import innført uten toll (det er ikke toll på blomkål utenfor norsk sesong).

Anonymkode: e4277...91d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...