Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er en god del so  protesterer mot anbefalingene om å spise "bare" 350g rødt kjøtt i uka. Pleier folk å spise så mye? Ingen av oss er vegetarianere, men medx4 i familien kan jeg ikke huske en uke vi gar kjøpt inn en kilo rødt kjøtt bare til oss. Hadde det vært 350g kjøtt totalt hadde det vært lite, men vi spiser jo mest kylling og svinekjøtt. Er det mange som spiser så mye rødt kjøtt?

Anonymkode: e4277...91d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440663-350g-r%C3%B8dt-kj%C3%B8tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er en god del so  protesterer mot anbefalingene om å spise "bare" 350g rødt kjøtt i uka. Pleier folk å spise så mye? Ingen av oss er vegetarianere, men medx4 i familien kan jeg ikke huske en uke vi gar kjøpt inn en kilo rødt kjøtt bare til oss. Hadde det vært 350g kjøtt totalt hadde det vært lite, men vi spiser jo mest kylling og svinekjøtt. Er det mange som spiser så mye rødt kjøtt?

Svinekjøtt er rødt kjøtt.

Anonymkode: 71e3c...d9e

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Regnes ikke det som hvitt? Hvis det er rødt kjøtt kan det være noen uker vi går over, men som regel ikke.

Nope, svinekjøtt regnes som rødt kjøtt.

Anonymkode: 71e3c...d9e

Annonse

Det er vel vanlig å beregne ca 200 gram pr pers til middag?

Denne uka har vi hatt en kjøttdeigmiddag (lasagne) også skal vi grille biff i morgen. Så denne uken er vi under, bruker to pakker kjøttdeig til 6 stykker.

Men det er litt tilfeldig, vi har spist kylling i dag, hatt fisk en dag, og omelett med grønnsaker en dag. Noen uker kommer vi over, om jeg f.eks lager lapskaus en dag, har spagetti en dag og kanskje taco i helga osv, da er vi godt over.

Anonymkode: 4c3d7...1d5

Vi bruker fort halvannen pakke kjøttdeig til taco på 4 stk. Men en pakke holder til to middager om det brukes til lasagne eller andre ovnsretter.

Vi er ikke i nærheten av 350g rødt kjøtt i uka pr pers. I den grad vi spiser annet kjøtt enn kjøttdeig går det i vilt, som ikke teller som rødt, og kylling.

Anonymkode: 03ee2...1fe

Jeg har ikke økonomi til å spise så mye rødt kjøtt, dernest tenker jeg det er bra med vegetaralternativer. Liker godt bønner, linser, tofu og halloumi feks. Utover det spiser vi supper og gryter uten så mye kjøtt. Her i huset er vi nok godt under grensa. 

Anonymkode: 8a72e...218

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke glem pålegg, f.eks salami, kokt skinke, servelat, hamburgerrygg, baconost, skinkeost, leverpostei osv.

Anonymkode: 409f5...229

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke glem pålegg, f.eks salami, kokt skinke, servelat, hamburgerrygg, baconost, skinkeost, leverpostei osv.

Det blir jo litt, men langt fra en kilo i uka for familien.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det blir jo litt, men langt fra en kilo i uka for familien.

Hvis 1 person spiser 2 skinkeskiver hver dag, så er det ca 140 g i uka. Hvis alle 4 gjør det, så er det 560 g i uka.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet og husker at et "normalt" kosthold var rødt kjøtt omtrent bare på søndager. Da var det kjøttkaker, der mamma hadde spedd ut 500 gram storfekjøttdeig slik at den rakk til alle i familien, vi var 5 stykker. 
Så var det kanskje en pølsemiddag midt i uka - ikke mye kjøtt i dem heller - og resten var det fisk. På lørdager hadde vi risengrynsgrøt med en liten slimse spekemat til, og andre ting vi varierte fiskematen med, kunne være ertesuppe med brød og smør til. En god grønnsakslapskaus var heller ikke uvanlig - noen ganger med litt salt sauekjøtt i bittesmå terninger. 

Anonymkode: 66430...86e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis 1 person spiser 2 skinkeskiver hver dag, så er det ca 140 g i uka. Hvis alle 4 gjør det, så er det 560 g i uka.

Men du har vel andre pålegg enn skinke? Jeg spiser ikke skinke hver dag, ikke hver uke heller. 
Jeg spiser ost, syltetøy, makrell, kaviar og leverpostei mye oftere enn jeg spiser skinke. 

En gjennomsnittsnordmann spiser vel rundt 115 gram pr dag? 

Jeg ler litt av de i kommentarfeltet, skulle tro noen har tømt kjøleskapet deres 😆 Åja, sivilisasjonen vil gå til h… om ikke vi endrer noe. Hei du? Ikke tull med salamien min. Av alle prinsipper du står ved i livet, så velger du den som gir deg tarmkreft 🤭 Det er helt utrolig fascinerende. 

Men ja, det blir mye når du regner med all form for rødt kjøtt. Skinke, salami, kjøttdeig, pølser, biff. Personlig kuttet jeg ut det meste av skinke, salami og pølser for en tid tilbake. De er fylt med nitritt og annet som er særs ugunstig for kroppen. Jeg har derimot ingen problem med å spise kjøtt fra vilt eller regenerativt jordbruk med lokal slakter som ikke putter innpå med tilsetningsstoffer. Tenker vi kan kutte i importen først, slik som brasiliansk biff som er foret opp på soya, full av antibiotika og nitritt. Men lokal mat vil jeg nok kjempe litt for å beholde, om det dyrkes på gode prinsipper. Nå blir det mest sannsynlig lommeboken som styrer dette, som alt annet i Norge. Da er det bare å bla opp for det du vil beholde og la det andre fases ut. 

Anonymkode: e7919...4b5

Jeg tror vi spiser omtrent den mengden rødt kjøtt, men vi spiser en del kylling i tillegg.

Det er ikke det at vi spiser kjøtt sjeldent, men vi bruker nok relativt små mengder.

Vi er to voksne og ett barneskolebarn. Til retter med kjøttdeig (lasagne, bolognese, shepherd's pie, gryter og sånt) bruker jeg en pakke kjøttdeig (400 g), og det er alltid mye rester, ofte holder det til to middager. Til taco bruker vi kylling og en del bønner. Noen ganger har vi stek, da blir det en del mer, men det er ikke ofte. Kjøttpålegg går det lite av, vi er mest glade i ost.

Anonymkode: 4fd69...35b

Ca halvparten av menn, og ca 1/3 av kvinner, spiser mer kjøtt enn det som anbefales i dag (maks 500 gram). Om anbefalingen endres, blir det fler. Da blir rådet at de bør spise mindre kjøtt for å ta ned risikoen for sykdom, og for klimaets skyld. Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at det er så provoserende på noen. Hvis man ikle vil følge anbefalingen, er det jo bare å spise mer kjøtt. Det er ikke som om noen kommer og straffer deg.

Det anbefales ikke at man spiser særlig mye sjokolade heller. Det lever sukkerbransjen og alle jeg kjenner godt med. 

Anonymkode: 8b359...6ac

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men du har vel andre pålegg enn skinke? Jeg spiser ikke skinke hver dag, ikke hver uke heller. 
Jeg spiser ost, syltetøy, makrell, kaviar og leverpostei mye oftere enn jeg spiser skinke. 

Det var jo et eksempel da...mange spiser 2 skiver kjøttpålegg hver dag, jeg sa ikke at du gjjør det. Leverpostei er og rødt kjøtt.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet og husker at et "normalt" kosthold var rødt kjøtt omtrent bare på søndager. Da var det kjøttkaker, der mamma hadde spedd ut 500 gram storfekjøttdeig slik at den rakk til alle i familien, vi var 5 stykker. 
Så var det kanskje en pølsemiddag midt i uka - ikke mye kjøtt i dem heller - og resten var det fisk. På lørdager hadde vi risengrynsgrøt med en liten slimse spekemat til, og andre ting vi varierte fiskematen med, kunne være ertesuppe med brød og smør til. En god grønnsakslapskaus var heller ikke uvanlig - noen ganger med litt salt sauekjøtt i bittesmå terninger. 

Samme her, det er ganske nytt at man spiser så mye kjøtt. Kjøtt var søndagsmiddag, og så lagde man lapskaus av restene. Pålegg var hapå,  ost og syltetøy. Middager kunne være tomatsuppe og pannekaker, grøt, mye fisk som torsk, fiskeboller, fiskekaker, kylling som fredagskos og melkesuppe

Anonymkode: ac5ef...207

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Samme her, det er ganske nytt at man spiser så mye kjøtt. Kjøtt var søndagsmiddag, og så lagde man lapskaus av restene. Pålegg var hapå,  ost og syltetøy. Middager kunne være tomatsuppe og pannekaker, grøt, mye fisk som torsk, fiskeboller, fiskekaker, kylling som fredagskos og melkesuppe

Anonymkode: ac5ef...207

Samme her. Mye potetmiddag, hvor kjøttet var mer ett tilbehør enn hovedattraksjon. Veldig sjelden vi spiste rent kjøtt, annet enn bitene i lapskausen, ellers var det blandet inn i noe. Fisk derimot var det mer enn nok av. Vi har ingen beredskapskrise i Norge hvis folk bare kan akseptere potet, kål, torsk, sild, laks og sei som mat. 

For helsen er det positivt, The china study viser klart at kjøtt som tilbehør er bedre for helsen. Ikke slik amerikanere gjør, en stor biff med en liten bukett brokkoli inntil. Under krigen ble tran brukt flittig i lys av rasjonering på andre fettkilder. Ironisk nok viser statistikk at det var særs få tilfeller av hjerte- og karsykdommer på den tiden sett opp mot normalen. I Norge nå opplever vi overraskende nok at forventet levetid reduseres, ikke økes. Jeg forstår ikke helt hva de protesterer mot. Er det økt levealder som er problemet når en anbefales å spise litt mindre? Bedre helse. Altså, er mennesker så dumme at de virkelig vil protestere mot eget beste? Trodde vi avvente det i trassalderen. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ca halvparten av menn, og ca 1/3 av kvinner, spiser mer kjøtt enn det som anbefales i dag (maks 500 gram). Om anbefalingen endres, blir det fler. Da blir rådet at de bør spise mindre kjøtt for å ta ned risikoen for sykdom, og for klimaets skyld. Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at det er så provoserende på noen. Hvis man ikle vil følge anbefalingen, er det jo bare å spise mer kjøtt. Det er ikke som om noen kommer og straffer deg.

Det anbefales ikke at man spiser særlig mye sjokolade heller. Det lever sukkerbransjen og alle jeg kjenner godt med. 

Anonymkode: 8b359...6ac

For klimaets skyld? Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at langreiste frukt og grønnsaker, samt ultraprossesert mat som skal ligne kjøtt ( vegetarpølser, vegetarburger osv) skal redde klimaet…

Anonymkode: 46537...b77

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

For klimaets skyld? Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at langreiste frukt og grønnsaker, samt ultraprossesert mat som skal ligne kjøtt ( vegetarpølser, vegetarburger osv) skal redde klimaet…

Anonymkode: 46537...b77

Det står ingen anbefaling i kostrådene om å spise vegetarpølse. Tvert i mot rådes man til å spise mindre mat med mye tilsatt salt, noe som utelukker de fleste UP matvarer. Mer grønnsaker er opp til hver enkelt, det er mye gode grønnsaker dyrket i Norge. Lag guacamole av erter i stedet for av avokado da vel, det er ingen tvang i valg av grønnsaker. 

Selv avokado som er versting blant grønnsaker, er avtrykket på klimaet fremdeles lavt sammenlignet med kjøtt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...