Gå til innhold

E det lov å være litt "imot" Pride?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Eh, fordi du tidligere sagt at pride handler om «alle» til å elske alle- hvordan er flagget da et symbol på kun EN gruppe mennesker i samfunnet?
Og hvis det er mer enn hets mot et flagg, så er du enig i at brenning av Koran er hets mot muslimer. Sånn i tilfellet senere anledning hvor du engasjerer deg for andre grupper enn LHBT ..

Anonymkode: f4028...707

Ja, og det er fordi "alle" nettopp ikke har kunnet elske hverandre, ha sex med hverandre eller engang fått gå i fred på grunn av legning. Så ja, det er et symbol på at alle har rettigheter og lov til å elske eller ha sex med hvem de vil. 

Fortsetter under...

ReneRene skrev (8 timer siden):

Det er ikke så mange som tror at homofile skiller seg kraftig ut. Såpass opplyste er folk, og det er vel knapt noen som ikke kjenner mennesker med annen legning enn seg selv. De fleste vet om og kjenner flere, og som du leser i tråden her så blir de også brukt som alibi for å mene at Pride( paraden) blir for mye. Så du trenger ikke å være redd for at du blir oppfattet på noen annen måte enn du allerede blir oppfattet- som en helt ordinær person som aldri har møtt på hverken negative reaksjoner eller mobbing av barn. Ditt liv vil ikke bli påvirket av Prideparaden uansett hvor fargerik den blir. 

Når du ser bort fra de med fordommer og lite kunnskap da, som tror at slik de mest fargerike i paraden feirer- sånn går de rundt til hverdags også 🙃

Og bortsett fra det, så er de fleste i paraden helt nedpå mht både antrekk og oppførsel. 

Du snakker jo mot deg selv så du gir jo overhodet ikke mening.

Anonymkode: 93b58...35a

ReneRene skrev (51 minutter siden):

Ja, og siden de har rettigheter nå, og forbudet mot å være homofil ble opphevet for 50 år + siden, så burde ærlig talt diskusjonene rundt Pride avtatt. Forlengst. At det fremdeles er folk som spør om de kan ha både "litt" og mye mot det, er mer enn tydelig signal om at Pride er akkurat like viktig nå.

Og så syns jeg noen av dere bør slutte med gjentatte angrep i tråden. Selv om dere føler at dere kommer til kort, så er det bedre å slutte og diskutere. Når dere går til angrep så har dere jo allerede tapt, så dere trenger ikke understreke det gjentatte ganger 🙃

Folk spør fremdeles fordi i det lille Norge skal man være så politisk korrekt at man mister selvstendig kritisk blikk på samfunnsutvikling. 
Når du synes at andre som deltar i diskusjonen bør droppe å delta i samtalen fordi du ikke klarer å forholde deg til andre synspunkter enn din egen er ganske alvorlig, både for deg og for alle andre, som har et håp om å leve i et demokratisk samfunn…

Dette året har pride tatt en helt ekstrem retning.

Det er helt utrolig dekket av media. Det er barnepride opp og ned i mente. Det er dragshow for barn både på festival og på skoler. Det er pride på skolene. 
Ingen skal si at dette ikke er barnas år i forhold til pride. 

Jeg mener at retningen pride har valgt i år er fullstendig feilslått.  

Anonymkode: c4684...40b

ReneRene skrev (8 timer siden):

Jeg skrev REELLE eller oppdiktede, nettopp av den grunn at ingen her vet. Så det blir meningsløst å bruke som argument for å støtte eget syn. Jeg skrev "bekjentskaper" i hermetegn så jeg slapp å ramse opp kollegaer, venner, naboer, familie og bekjente. Så alt i en betegnelse. 

Når noen skrev at " Paraden blir altfor drøy og seksualisert" så greit. Det får de synes, men når de legger til som alibi at det syns også den og den og den som faktisk er homofile selv, så blir det jo vanskelig å argumentere mot. Skal jeg argumentere mot eventuelle fiktive eller reelle personer som ikke deltar i diskusjonen? Skal jeg mene noe om personer som ikke er her, og si hva jeg tenker om deres ståsted, eller hva er meningen? 

Ingenting som er meningsløst med det. Det er helt vanlig faktisk. 

Bekjentskaper uten hermetegn vet de fleste hva betyr. Du trenger kke å ramse opp hva det betyr. "Bekjentskaper" derimot, det vil få andre til å tvile på om du egentlig mener at motparten egentlig kjenner disse det refereres til. 

Anonymkode: 1d974...6e5

Pride er helt greit for meg. Det som ikke er greit er når alle skal kappes om å hylle hvor flott det er. Tenker da på alle politisk korrekte som Vipps osv. Regnbuen er fin, men det blir bare mas og hykleri når alle liksom skal være moralposører og vise at de har "riktig" holdning. Er bare så lei av denne holdningen. La de homofile være i fred, slutt å ta bølgen for å vise hvor liberal og inkluderende du er selv. 

Anonymkode: 91af3...206

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Pride er helt greit for meg. Det som ikke er greit er når alle skal kappes om å hylle hvor flott det er. Tenker da på alle politisk korrekte som Vipps osv. Regnbuen er fin, men det blir bare mas og hykleri når alle liksom skal være moralposører og vise at de har "riktig" holdning. Er bare så lei av denne holdningen. La de homofile være i fred, slutt å ta bølgen for å vise hvor liberal og inkluderende du er selv. 

Anonymkode: 91af3...206

Er egentlig litt enig med deg. 

Anonym bruker skrev (På 4.6.2023 den 2.26):

En 9 åring har ikke noe på tik tok å gjøre. Og indoktrinering om bifil i den alderen? De har knapt begynt å tenke på noe mer enn å være venner. Forelskelse og det å tenne på noen er ikke der enda. Men likevel skal de kslle seg bifile? Hvorfor skal de styres tii å måtte ta sånnecslg så tidlig? 

Anonymkode: 93b58...35a

Der tar du helt feil, noen starter meget tidlig og har hatt alle typer av legning før dem når 8 kl. Det er faktisk helt sykt. Trodde ikke det var mulig, men jo. Unger som er både bi og pan og alt det andre som er mulig å være, skifter uke for uke og plutselig er dem heterofile og du ville ikke trodd det var mulig om du ikke såg eller hørte det med egne øyne eller ører.

Anonymkode: cb79e...0b1

Der tar du helt feil, noen starter meget tidlig og har hatt alle typer av legning før dem når 8 kl. Det er faktisk helt sykt. Trodde ikke det var mulig, men jo. Unger som er både bi og pan og alt det andre som er mulig å være, skifter uke for uke og plutselig er dem heterofile og du ville ikke trodd det var mulig om du ikke såg eller hørte det med egne øyne eller ører.

Anonymkode: cb79e...0b1

Enda en kunnskapsløs bullsh…t - utvikle en eller annen legning helt i starten av hormonendringer er faktisk ikke normalt. At ungene er eksponert til alle de vridningene på seksualitet altfor tidlig gjør at de «skifter» som du sier. De har verken hatt tid eller kunnskap om hva det er for noe, før noen begynner å dele merkelappene… og dette mens leseferdighetene synker lavere og lavere, for ikke å snakke om matematikk. Dette apropos pride flaggene på skolene - bare minner at skolens primær oppgave er undervisning, og pride er ikke nasjonal høytidsfeiring for å ta opp flagget. 

ReneRene skrev (55 minutter siden):

Det er en veldig fin kommentar av Selma Moren i VG nå "Når hatet pakkes inn"

Tror de fleste i tråden her vil ha nytte av å lese den. 

Enig med deg der ja.

"Verre er det når politikere, lærere og andre begynner å kopiere språk og holdninger som bunner i hat. Men pakkes inn som kritikk.

Som å trekke inn barn i debatten om pride-tog, og argumentere for at markeringen er seksualisert, eller at feiringen, som markerer menneskerettigheter og mangfold – er en ideologi.

Det bunner blant annet i grov hatprat, som da man omtalte homofile og pedofile i samme åndedrag i Norge."

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9z0Kwq/selma-moren-om-pride-naar-hatet-pakkes-inn

Tenk på det, dere homohatere, at hvert år er det mange barn og ungdommer som tar sine liv fordi de ikke klarer å stå frem med legningen sin, med seksualiteten sin, med hvem de er, fordi de blir møtt med så mye fordommer og hat. Det er slikt som det hatet i denne tråden bidrar til.

Anonymkode: ffec6...3c5

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Enig med deg der ja.

"Verre er det når politikere, lærere og andre begynner å kopiere språk og holdninger som bunner i hat. Men pakkes inn som kritikk.

Som å trekke inn barn i debatten om pride-tog, og argumentere for at markeringen er seksualisert, eller at feiringen, som markerer menneskerettigheter og mangfold – er en ideologi.

Det bunner blant annet i grov hatprat, som da man omtalte homofile og pedofile i samme åndedrag i Norge."

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9z0Kwq/selma-moren-om-pride-naar-hatet-pakkes-inn

Tenk på det, dere homohatere, at hvert år er det mange barn og ungdommer som tar sine liv fordi de ikke klarer å stå frem med legningen sin, med seksualiteten sin, med hvem de er, fordi de blir møtt med så mye fordommer og hat. Det er slikt som det hatet i denne tråden bidrar til.

Problemet er at mange ikke innser at det er hat. Det går vel opp for folk etter at Pride er feiret i ti år til 🙄 men en kan jo håpe disse diskusjonene tar slutt før det. 

Endret av ReneRene

Enig med deg der ja.

Kan du sitere ett innlegg i denne tråden som kan betegnes som homohat? Jeg har ikke sett noe slikt, skjønner du. 

Anonymkode: ecd67...0df

Som biseksuell kvinne er det helt utrolig å se hva som blir skrevet her. Men ReneRene, du må slappe av, dette går ikke an. Det er ingen som har skrevet noe om hat i det hele tatt. Jeg er biseksuell, men støtter ikke Pride i det hele tatt. Hater jeg da? Jeg bare spør? 

Elizabeth skrev (På 6.6.2023 den 10.58):

Som biseksuell kvinne er det helt utrolig å se hva som blir skrevet her. Men ReneRene, du må slappe av, dette går ikke an. Det er ingen som har skrevet noe om hat i det hele tatt. Jeg er biseksuell, men støtter ikke Pride i det hele tatt. Hater jeg da? Jeg bare spør? 

Hvordan skal jeg vite det når jeg ikke vet hvorfor du ikke støtter? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 3.6.2023 den 16.11):

Nå ja… selv politiet mener at barn helt ned i barnehagealder bør lære om kropp og seksualitet. Det fordi de må lære hva som er lov og ikke lov. Vi må tørre å snakke med barn om dette. Helt uten å tre det nedover hodet på dem. 

Nå er det vel SMISO som er ute i skolene for å lære barna om hva som er greit/ikke greit i forhold til kropp og grenser. Helt nødvendig selvfølgelig, men det har lite med pride å gjøre. 

Anonymkode: 59c8c...647

Dette minner om noe vi opplevde for ikke lenge siden. Selvsagt kan du være motstander av pride-feiring, men er du det må du tåle å bli dømt av folk og kalt homofob.

Selvsagt var koronavaksinen frivillig, men tok du den ikke ble du dømt så til de grader som en anti-vaxer.

Må alle mennesker tenke, mene og gjøre det samme i dagens samfunn? Er det et slikt samfunn vi vil leve i?

Anonymkode: 06b6e...2ff

ReneRene skrev (På 5.6.2023 den 20.21):

Det er en veldig fin kommentar av Selma Moren i VG nå "Når hatet pakkes inn"

Tror de fleste i tråden her vil ha nytte av å lese den. 

Jeg synes faktisk man drar det relativt langt i det innlegget. Joda, det er mange steder i verden du ikke er trygg som homofil. 

Men la oss nå ha en ting klart. De fleste i nordmenn er ikke myndighet i ett annet land som straffer deg. Det er ikke meninger vi står for i dette landet. De fleste er som deg og meg, vi ønsker kun at uavhengig om du er homofil, heterofil, biseksuell eller trans, skal du ikke være nødt til å komme ut av ett skap. Det er ikke noe å heve øyenbrynet over. Vi er mennesker, så lenge det er ett likestilt og gjensidig samtykke, trenger ingen å bry seg. Det gjelder de fleste i Norge. Vi skal ikke stå til ansvar for andres meninger eller fordømmende holdinger. Det er stort sett trygt å være homofil i dette landet, akkurat som kvinne, selv om det finnes enkeltmennesker som mener og agerer på det motsatte. Det er ikke alle andres ansvar eller skyld, like lite som ABB er representativ for en vanlig nordmann, at enkelte mennesker bruker sin frie vilje på å ødelegge for andre. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes faktisk man drar det relativt langt i det innlegget. Joda, det er mange steder i verden du ikke er trygg som homofil. 

Men la oss nå ha en ting klart. De fleste i nordmenn er ikke myndighet i ett annet land som straffer deg. Det er ikke meninger vi står for i dette landet. De fleste er som deg og meg, vi ønsker kun at uavhengig om du er homofil, heterofil, biseksuell eller trans, skal du ikke være nødt til å komme ut av ett skap. Det er ikke noe å heve øyenbrynet over. Vi er mennesker, så lenge det er ett likestilt og gjensidig samtykke, trenger ingen å bry seg. Det gjelder de fleste i Norge. Vi skal ikke stå til ansvar for andres meninger eller fordømmende holdinger. Det er stort sett trygt å være homofil i dette landet, akkurat som kvinne, selv om det finnes enkeltmennesker som mener og agerer på det motsatte. Det er ikke alle andres ansvar eller skyld, like lite som ABB er representativ for en vanlig nordmann, at enkelte mennesker bruker sin frie vilje på å ødelegge for andre. 

Akkurat i år syns jeg det har tatt helt av med motstand mot Pride, og nei, det gjelder heldigvis ikke de fleste. Det er bare ekstra tragisk mtp skytingen ifjor. Jeg har diskutert med ganske mange, og også lest mye på nett. Det er flere miljøer som protesterer nå og ikke har særlig toleranse, og det er også mange som mener at LHBTIQ- personer ikke hverken bør eller trenger "mer oppmerksomhet enn andre" Den småligheten syns jeg er overraskende utbredt. 

Akkurat i år kommer jeg til å vise støtte på flere områder, og det er ikke for å ta ansvar for hva andre ytrer og mener, men for å vise at jeg tar avstand fra det. Og selv om det er lite hat her ift i andre land, så er det mer enn nok. Tydeligvis. Jeg har behov for å vise hvor jeg står. Når det blir så mye protester og meninger så er det viktig å vise tenker jeg. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Akkurat i år syns jeg det har tatt helt av med motstand mot Pride, og nei, det gjelder heldigvis ikke de fleste. Det er bare ekstra tragisk mtp skytingen ifjor. Jeg har diskutert med ganske mange, og også lest mye på nett. Det er flere miljøer som protesterer nå og ikke har særlig toleranse, og det er også mange som mener at LHBTIQ- personer ikke hverken bør eller trenger "mer oppmerksomhet enn andre" Den småligheten syns jeg er overraskende utbredt. 

Akkurat i år kommer jeg til å vise støtte på flere områder, og det er ikke for å ta ansvar for hva andre ytrer og mener, men for å vise at jeg tar avstand fra det. Og selv om det er lite hat her ift i andre land, så er det mer enn nok. Tydeligvis. Jeg har behov for å vise hvor jeg står. Når det blir så mye protester og meninger så er det viktig å vise tenker jeg. 

Hva skjedde med det å ikke snakke for venner, bekjente eller andre man kjenner= Det gjelder kanskje bare alle andre enn deg det?

Anonymkode: 10308...461

ReneRene skrev (1 time siden):

Hvorfor bruker du andres opplevelser og mening som alibi for dine påstander? Det var vel det vi ikke skulle gjøre? 

Hva skjedde med det å ikke snakke for venner, bekjente eller andre man kjenner= Det gjelder kanskje bare alle andre enn deg det?

Anonymkode: 10308...461

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bruker du andres opplevelser og mening som alibi for dine påstander? Det var vel det vi ikke skulle gjøre? 

Er dere seriøse? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...