Gå til innhold

E det lov å være litt "imot" Pride?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Her i Bergen skaø de til og med ha egen pride festival for barn. Da drar man det for langt. 

Anonymkode: 2b8f3...c70

Det er sykt. Håper foreldre skjønner hvor ille det er, og holder dem borte. 

Anonymkode: b1073...e91

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er sykt. Håper foreldre skjønner hvor ille det er, og holder dem borte. 

Skikkelig ille at barn kan få lære seg at kjærlighet ikke er galt. Helt skrekkelig! Hvor fører det hen videre? At barn kan lære seg å elske seg selv samme hvem de er? Huff!

Anonymkode: ffec6...3c5

ReneRene skrev (6 timer siden):

Nå har vi i generasjoner tredd nedover ørene på barn at de er heterofile. De har vokst opp med å tro det fordi ingen har vært obs på annet, eller sett på det som naturlig 

Det er langt på overtid at barn blir klar over at det fins flere legninger enn heterofil legning altså 🙂

Rosa og blått. 

Mange mantraer har vært gjentatt, uten at det er en sannhet i seg selv. Blir det for meget er det bare å se en annen vei. Liv, røre og litt ekstraordinær oppførsel er kun fornøyelig i begrensede porsjoner (som i at du kan lukke døren og være i fred ved å trekke deg tilbake når du selv ønsker). 

Eneste jeg misliker er når noen tillegges intensjoner de ikke har, kun i lys av å formulere seg klønete eller feil. Raushet bør gå begge veier, ikke alle har vokst opp med dette og de trenger litt tid for å tilpasse seg. 

Anonymkode: 59c8c...647

Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Min generasjon (jeg er nå 50) ble ikke påtvunget seksualitet. Vi var jenter og gutter. Etterhvert fant noen jenter ut at de likte jenter og noen gutter at de likte gutter. Ganske enkelt og greit uten at vi ble proppet ørene fulle av at man kan være den man vil, han, hen, eventuelt et lite dyr i skogen (for å dra det ekstra langt). Jeg tror barn bare blir forvirret av dette. Kan man ikke bare få lov til å vokse opp uten så voldsomt fokus på seksualitet og identitet. Hvorfor gjøre det vanskeligere en det trengs?

Har du sett statistikken fir skeive som har tatt livet sitt gjennom årene.

En ting er å ikke like Pride paraden - en helt annen ting er å påstå at det var så mye bedre før når vi hadde mindre fokus på skeives rettigheter. Det er i mine øyne skikkelig ille.

Anonymkode: e3dd3...de0

ReneRene skrev (1 time siden):

Hvem er det som snakker så mye seksualitet da?  

Da du ble født så var vel forbudet mot homofili akkurat opphevet, så det var vel ikke så ukomplisert som du fremstiller det med at jenter og gutter kunne velge kjærester av samme kjønn uten å få fokus?? 

Så er program fra tidlig 80- tall, og det var fremdeles tabu flere steder da også, og mye hets. Ikke minst da aids kom etterhvert. Det var jo en tragedie hvordan homofile ble dømt da. Så jeg tror ikke det var så mye bedre da. 

Jeg vet ikke hvor du ser sexpress. 

Jeg er like gammel og det var nok vanskelig for en del ungdomer å innrømme at de var homofile da jeg var ung, men veldig dyrt var det ikke. Det vi imidlertid slapp var et stadig press på å kjenne etter om vi var det ene eller det andre. Vi viste utmerket godt hva homofili var. Det har jo vært mer eller mindre åpne homofile lenge før forbudet ble opphevet. Min kusine som er like gammel som meg fikk sin første jentekjæreste da hun var omtrent 13 uren at jeg hørte noe negativt om det. Den som tok det tyngst da det forholdet tok slutt var nok min bestemor.

Nå er ikke jeg homofil selv. Derfor er det vanskelig å uttale seg om h a de homofile ble utsatt for, men i min oppvekst så jeg ikke noen fordømmende. Det var en del redsel for aids, med god grunn, men det er ikke det samme som fordømmelse.

Anonymkode: 8e951...10f

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Skikkelig ille at barn kan få lære seg at kjærlighet ikke er galt. Helt skrekkelig! Hvor fører det hen videre? At barn kan lære seg å elske seg selv samme hvem de er? Huff!

Man bør elske seg selv hvis man gjør gode ting. Ellers kan folk med fordel skamme seg litt mer.

Jeg har støttet kjærlighet i alle former bestandig.

Men pride har jeg så langt opp i halsen nå at jeg begynner å irritere meg kraftig. 

Jeg tror pride begynner å virke mot sin hensikt.

Anonymkode: c4684...40b

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er like gammel og det var nok vanskelig for en del ungdomer å innrømme at de var homofile da jeg var ung, men veldig dyrt var det ikke. Det vi imidlertid slapp var et stadig press på å kjenne etter om vi var det ene eller det andre. Vi viste utmerket godt hva homofili var. Det har jo vært mer eller mindre åpne homofile lenge før forbudet ble opphevet. Min kusine som er like gammel som meg fikk sin første jentekjæreste da hun var omtrent 13 uren at jeg hørte noe negativt om det. Den som tok det tyngst da det forholdet tok slutt var nok min bestemor.

Nå er ikke jeg homofil selv. Derfor er det vanskelig å uttale seg om h a de homofile ble utsatt for, men i min oppvekst så jeg ikke noen fordømmende. Det var en del redsel for aids, med god grunn, men det er ikke det samme som fordømmelse.

Jeg er heller ikke homofil, men dette er da en allmennkunnskap?

Anonymkode: e3dd3...de0

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har støttet kjærlighet i alle former bestandig.

Men pride har jeg så langt opp i halsen nå at jeg begynner å irritere meg kraftig. 

Jeg tror pride begynner å virke mot sin hensikt.

Anonymkode: c4684...40b

Så absolutt. Tror du har helt rett. 

Her i byen har vi og har vi hatt en flott Pride-parade som viser nettopp PRIDE uten å være sex-fokusert, ingen dildoer eller kjempepeniser i toget her. Men det er liv og røre, show, paroler, menn i kvinneklær og kvinner i mannsklær, lange kjoler, korte kjoler, vide bukser, stramme bukser, nøytrale klær, fargerike klær, vide klær, trange klær og en god blanding av folk av forskjellig legning. Det er sånn det skal være, synes jeg. 

Jeg har også homofile både venner og familie i Oslo, og det kommer hit for å gå i paraden for de synes det blir for mye freek-show i Osloparaden.  Når det er sagt, så hadde nok ikke Pride fått den oppmerksomheten den fikk, om den ble startet med en gjeng vanlige, normalt kledde folk som gikk i tog og ropte slagord. 

Anonymkode: 499af...190

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Her i Bergen skaø de til og med ha egen pride festival for barn. Da drar man det for langt. 

Anonymkode: 2b8f3...c70

Vel, barnet mitt var 10 år gammelt når han fant ut at han er født i feil kjønn. Hadde vi visst det når han var 10 år, hadde han vært veldig glad for et eget opplegg tilpasset barn.

Anonymkode: e7bb9...91b

Annonse

Lektor Doppler med tillegg skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er et paradoks at homofile klager over at de blir seksualisert og at folk definerer dem ut fra hvordan de har sex, samtidig som deres største markering i året er en parade som fokuserer akkurat på det - sex. De kan faktisk ikke få det på begge måtene. De har et ansvar selv også for hvordan de blir oppfattet. 

Enig

Anonymkode: 93b58...35a

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg er også en del av paraden, men jeg går under paraplyen aseksuell og har null interesse av sex. For meg er det det å bli akseptert som gjør at jeg deltar, jeg blir ikke pushet på for sex som jeg gjør på byen, jeg blir ikke fortalt at jeg er snerpete som jeg gjør på datingapper og på dates. Jeg har ett flagg og folk vet automatisk at det flagget betyr at jeg har null interesse for sex og dropper å sjekke meg opp. For meg er befriende.

Men jeg har vært med og arrangert barnepride og jeg syntes det er synd hvor mange som ser negativ på det. Hos oss hadde vi ansiktsmaling, button-laging, vannballongkasting og historier med lgbt+ tema altså at personen hadde to mammaer. De jeg har vært innom har tilsvarende innhold også. Jeg har også sett teateroppsetning, da var forsåvidt skuespillerne i drag, forsåvidt to dragkings og en dragqueen med lang pen kjole og sminke. 

Anonymkode: c12cf...932

Hva slags eget flagg har asexuelle?

Paraden er bare fjas! Hvertfall de store paradene i de store byene. 

Vi så paraden her i fjor, en liten by. Det var koselig! folk hadde skrevet plakater, kledd seg ut i morsomme plagg, alle var velkomne uansett form og farge og legning. DET var helt supert! Min 9 åring gikk også, da han definerer seg som bifil. Han vet at jeg har sex med pappaen. Han vet hva sex er. Han vet at gutter har sex med hverandre, jenter har sex med hverandre osv. Men han trenger IKKE se chippendales i ett tog. Det må være lov å mene uten at man er homofob

Anonymkode: 4482a...1b0

Hvordan vet en 9 åring at han er bifil? 

ReneRene skrev (4 timer siden):

Du må jo få mene at det er fjas. Og jeg må få mene at det er morsomt at folk blir så indignerte fordi noen vifter med dildoer, kler seg i kostymer og what ever. Det er ingen som må se på, og det er ingen som må delta. Det er en parade liksom, som det er helt frivillig å både være med i og være tilskuer til. Jeg syns moralisering over hva andre velger å gjøre kan være kritikkverdig. Det kan være irriterende, og det kan være morsomt. Her syns jeg det blir morsomt, for ingen i den paraden tar seg nær av at noen blir indignerte- tvert om.

Men det er helt ok at små byer har "koselige" parader. Det er ingenting i veien for det heller. 

Du henger jo overhodet ikke med... måten de opptrer i paraden setter jo det de har jobbet med i årevis flere steg tilbake. De viser jo de som trodde homoer var folk som opptrådte slik de viser i paraden, at de hadde rett. Er det slik de vil folk skal se på dem altså? 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du har rett til å ikke ønske å gå i eller se på toget selv.

Men NEI, du har ikke lov til å være motstander av paraden eller det som kommer til uttrykk der!

Anonymkode: 43380...2fb

Selvfølgelig har jeg det. I samme slengen kunne jeg slengt på en masse annet jeg også har lov til å mene nøyaktig hva jeg vil om.

ReneRene skrev (4 timer siden):

Jeg tror det blir LITT feil å nevne muslimer her, for jeg bor i en bygård med både muslimer, flere fra øst- Europa og også asiatere og nordmenn. De har alle, unntatt asiaterne dette hatet felles altså, så det er dessverre noe som forener alle nasjonaliteter. Mange etniske nordmenn også. De som vil "skåne barna" for dette. 

Så her er religiøse, ateister og alle nasjonaliteter representert. Det er ganske drøyt, og sier jo klarere enn noe hvor viktig Pride faktisk er. Ellers enig med deg. 

Jeg kjenner mange, både homofile og andre som ikke har noen problemer med andres legning som ikke offentlig vil bruke regnbuesymbolet fordi det forbindes med prideparaden og blottende utagerende folk med strap on. De fleste vil ikke assosieres til paraden. Så den ødelegger mye for pride bevegelsen. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De vet jo det, helt uten at dette skal meldes om hele tiden. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan vet en 9 åring at han er bifil? 

Stakkars barn som må forholde seg til sånne ting. Han vet selvsagt ikke det, det er all denne terpingen og maset fra familien og sannsynligvis også læreren på skolen som ødelegger guttens gangsyn og meninger. Han blir jo helt forvirret. Stakkars gutt. 

Skjønner ikke helt hva som er greia med å være i mot noe man verken må delta på eller blir personlig påvirket av. At andre feirer Pride, Eid, jul, pinse eller noe annet spiller ingen rolle. Man må ikke delta😊 

Anonymkode: ce7f3...677

ReneRene skrev (5 timer siden):

Du må jo få mene at det er fjas. Og jeg må få mene at det er morsomt at folk blir så indignerte fordi noen vifter med dildoer, kler seg i kostymer og what ever. Det er ingen som må se på, og det er ingen som må delta. Det er en parade liksom, som det er helt frivillig å både være med i og være tilskuer til. Jeg syns moralisering over hva andre velger å gjøre kan være kritikkverdig. Det kan være irriterende, og det kan være morsomt. Her syns jeg det blir morsomt, for ingen i den paraden tar seg nær av at noen blir indignerte- tvert om.

Men det er helt ok at små byer har "koselige" parader. Det er ingenting i veien for det heller. 

Men din moralisering over hva andre mener er helt innafor........Til å aldri ha sett paraden, så tror du at du vet så mye om den, det er festlig det.

Anonymkode: 10308...461

Vedkommende har gjort det klart og tydelig at den som ikke støtter paraden 100% er en homohater.

Og det viser jo bare hykleriet i det, det er jo helt uten nyanser, og .de viser jo bare at de er like dømmende som de de mener ikke støtter den 100% er. Som bifil så er jeg altså 100% homohater fordi jeg ikke støtter alt i paraden, det er jo helt hinsides latterlig.

Anonymkode: 10308...461

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...