Gå til innhold

Ditt beste tips til å komme ovenpå økonomisk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tre ting: Budsjett, holde seg til budsjettet og sparing. Få ev. hjelp til å sette opp et budsjett slik at du har oversikt over alle utgifter og hvordan du må fordele inntekten din, hvor mye du har i måneden til mat, klær osv. etter at de faste utgiftene er betalt. Kanskje du ser noe ting du kan kutte når du går gjennom utgiftene dine? Vær streng med deg selv og hold budsjettet. Sett også av litt til sparing. Om du klarer å spare 50,- eller 100,- i måneden, så bygger du deg opp en liten buffer til uforutsette utgifter og slipper å låne og komme bakpå. Kontakt gjerne NAV for hjelp. De skal ha et tilbud om hjelp til hverdagsøkonomi. Undersøk også om du kan ha rett på bostøtte, om inntekten din er lav. 

Anonymkode: 02b4f...610

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hver månde har jeg måtte låne for å få det til å gå rundt. Nå fått feriepenger. Kanskje dette kan være nå jeg klarer å bli ajour? Betalte tilbake 2500 kr nå med lønn/feriepenger. 

Anonymkode: b6b86...d03

Bare ikke du bruker penger på røyk eller snus...

Anonymkode: 2f413...ae1

Hvis du hver måned må låne penger så betyr det at inntektene er for lave eller forbruket for høyt. Da vil du aldri komme ovenpå!

Sett opp er budsjett og hold deg til det HVER måned. Se hvor du kan kutte utgifter og vurder om du kan øke inntektene. 

Anonymkode: 841c3...92b

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hver månde har jeg måtte låne for å få det til å gå rundt. Nå fått feriepenger. Kanskje dette kan være nå jeg klarer å bli ajour? Betalte tilbake 2500 kr nå med lønn/feriepenger. 

Shoppestopp. Vi trenger ikke alt vi handler. De aller fleste har mer enn nok eller for mye klær. De aller fleste handler for dyre ting og for mange ting. 

Jeg går på AAP og har 17.000 utbetalt. Barna mine har absolutt alt de trenger og mer til. 

Ski, staver og skisko til begge barna for ca 100 kr per barn/per sett på finn.no.

Sykkel til yngste fikk jeg gratis på finn.

Sykkel til eldste, 300 kr på finn.

Rulleskøyter til begge to, 50 kr per par på bruktbutikk. 

Sparkesykkel, gratis til eldste, 50 kr på finn til yngste.

Fine ting, ikke ubrukt eller rustne sykler. Jeg har is i magen og hvis ungene trenger sykkel så er jeg i forkant og planlegger. De trenger ikke sykkelen i mars, men jeg kjøpte/fikk de i mars. 

Anonymkode: 7d729...756

Du må jo finne ut hvorfor du går i minus hver måned hvis du ikke allerede skjønner det. Problemet er nok mer psykisk enn praktisk, og hvis du er vant til å få låne så vil du mest sannsynlig fortsette med det. Det der ligger i personligheten din, så det er der du må starte. 

- Sjekk opp alt av abonnement du har, og si opp alt du egentlig ikke trenger. Du kan se gratis på NRK, YouTube og andre sider. Gå og opp telefon og data abonnement, her er mye å spare. 
- Sjekk forsikringer, at du har det du trenger, men ikke mer. Og utfordre beløpet hos ditt eget selskap med å ringe andre selskaper. 
- Kutt ut alt av unødvendige innkjøp i livet. Klær, sko, pynt, sminke, hår og hudprodukter til et minimum. 
- stopp helt med kafé og kioskkjøp, om du skal være med venner foreslå å spise medbrakt i en park eller noe. Ha med kaffe på termoskopp.

- Benytt deg av Coop kortet og deres avtale, vet det er mange kjekke løsninger i andre butikker, men Coop betaler ut utbytte i tillegg til ekstra tilbud direkte i butikk. Kjøper mye og helst Extra og Coop produkter. Trump poen er jo kun for bruk til å kjøpe andre produkter og tjenester. Her er cash King, og det som faktisk gir noe tilbake. Har du i tillegg kontroll nok til kredittkort, så benytt Coop sitt, da får du ekstra penger ved kjøp i andre butikker og, som kommer på konto en gang i året.

- Kjøp alt av vaskemidler og husholdningsprodukter til billigste vare. 
- Snus, røyk og alkohol: Full stopp, evt sett en maks pris i måneden for innkjøp for et av produktene, og hold på den avtalen med deg selv.

- Bruk kollektiv, sykkel eller bein aller mest. 
- Alltid bruk opp matrester. Mange av de beste suppene jeg lager er på grønsaksrester fra kjøleskapet. 
- Reparer eller kjøp nødvendige ting på Finn. 
- Del alt av innkjøp inn i to kategorier: «Need» og «Love». Stopp alt av «Love» inntil du har kontroll.

- Aldri kjøp noen ting på kreditt før du allerede har penger på konto til å betale for det, legg fra deg tanken: «men neste måned får jeg litt mer lønn, så da kan jeg betale regningen da» Kreditt skal kun brukes for å få oppspart ekstra penger på sikt.

- Ferien settes til et minimum. Vær hjemme, sov ute på terrassen, camp i Hagen, gå på turer i nærområde, bad i vann og sjø, bruk fantasien.

- Sett opp en liste på alt du har faktisk klart å spare! Når du stopper deg selv i et kjøp, eller fikser et abonnement.  Å se det beløpet blir større og større er motivasjon i seg selv.

Lykke til 

Anonymkode: ad53f...e2a

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

- Sjekk opp alt av abonnement du har, og si opp alt du egentlig ikke trenger. Du kan se gratis på NRK, YouTube og andre sider. Gå og opp telefon og data abonnement, her er mye å spare. 
- Sjekk forsikringer, at du har det du trenger, men ikke mer. Og utfordre beløpet hos ditt eget selskap med å ringe andre selskaper. 
- Kutt ut alt av unødvendige innkjøp i livet. Klær, sko, pynt, sminke, hår og hudprodukter til et minimum. 
- stopp helt med kafé og kioskkjøp, om du skal være med venner foreslå å spise medbrakt i en park eller noe. Ha med kaffe på termoskopp.

- Benytt deg av Coop kortet og deres avtale, vet det er mange kjekke løsninger i andre butikker, men Coop betaler ut utbytte i tillegg til ekstra tilbud direkte i butikk. Kjøper mye og helst Extra og Coop produkter. Trump poen er jo kun for bruk til å kjøpe andre produkter og tjenester. Her er cash King, og det som faktisk gir noe tilbake. Har du i tillegg kontroll nok til kredittkort, så benytt Coop sitt, da får du ekstra penger ved kjøp i andre butikker og, som kommer på konto en gang i året.

- Snus, røyk og alkohol: Full stopp, evt sett en maks pris i måneden for innkjøp for et av produktene, og hold på den avtalen med deg selv.

- Alltid bruk opp matrester. Mange av de beste suppene jeg lager er på grønsaksrester fra kjøleskapet. 
- Del alt av innkjøp inn i to kategorier: «Need» og «Love». Stopp alt av «Love» inntil du har kontroll.

- Aldri kjøp noen ting på kreditt før du allerede har penger på konto til å betale for det, legg fra deg tanken: «men neste måned får jeg litt mer lønn, så da kan jeg betale regningen da» Kreditt skal kun brukes for å få oppspart ekstra penger på sikt.

- Ferien settes til et minimum. Vær hjemme, sov ute på terrassen, camp i Hagen, gå på turer i nærområde, bad i vann og sjø, bruk fantasien.

- Sett opp en liste på alt du har faktisk klart å spare! Når du stopper deg selv i et kjøp, eller fikser et abonnement.  Å se det beløpet blir større og større er motivasjon i seg selv.

Lykke til 

Og i tillegg: Ikke ta med barna på aktiviteter som koster penger. Det er sykt mange ting en kan gjøre gratis. Her lager vi kinokveld hjemme med popcorn og saft, med billetter og alt. Barna vet at vi ikke har allverdens med råd, så de gangene vi faktisk tar oss råd til noe ekstra så blir de superglade og takknemmelige. Om det så er en is i nærbutikken. Vi kjøper ispakker til frysen hjemme, og har alltid noe ekstra i skapene som barna har her. Men totalbildet på økonomien vår, gjenspeiler og i de store tingene vi har fått til. Og det å forklare barna grunnen til endringene, gjør at vi kan beholde den eller den tingen, vi kan pusse opp den gamle doen, ect. Barna har ikke vondt av å forstå at de ikke kan få alt alltid, og nå har vi en herlig gjeng som er glade for ting de får, takknemmelige for litt ekstra god middag, og superglade for en og annen takeaway i løpet av et år. Små, men store drypp. 
På ferier har vi som mål å spise kun 1, Max 2 ganger på kafé/resturant. Ellers har vi alltid laget mat selv, eller har medbrakt. 
Alle monner drar. Husk «Need» og «Love». 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Lykke til 

Hvis du skal komme med råd så må du sjekke fakta før du skriver. Trumf kan overføres direkte til bankkonto. Når du vil. Ikke som coop, som tviholder på pengene og betaler ut en gang i året. 

Personlig synes jeg det er bedre å handle på Kiwi og få trumf, enn å handle på coop som er kjempedyrt. Trumf får man også når man handler på X antall nettbutikker.

Annonse

ReneRene skrev (1 time siden):

Du må jo finne ut hvorfor du går i minus hver måned hvis du ikke allerede skjønner det. Problemet er nok mer psykisk enn praktisk, og hvis du er vant til å få låne så vil du mest sannsynlig fortsette med det. Det der ligger i personligheten din, så det er der du må starte. 

Hva mente du med at det er mer psykisk enn praktisk? Og at det ligger i personligheten min? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lykke til 

Det er ufint å be noen som sliter økonomisk om å handle på Coop. Uansett hvordan du vender og vrir på det, er Coop absolutt dyreste matbutikk, og man skal handle myyyyye på Coop før man kan begynne å snakke om særlig til kroner på coopkortet. Trumf betaler også ut penger, og de pengene går fortere å spare opp, enn coop. 

Anonymkode: b486c...c88

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva mente du med at det er mer psykisk enn praktisk? Og at det ligger i personligheten min? 

Å låne penger. Det er no go, og det er jo psykisk når man roter til økonomien. 

jobbe seg halvt ihjel, som jeg. Mulig med en ekstra jobb?

Ellers supre sparetips her. Ellers: Simple living. Lag mer plantebasert mat, bruk bønner og linser som proteinkilder, mye billigere. Brukte klær. Jeg kjøper nesten alt på FINN, har merkeklær og vidunderlig garderobe på gjenbruk. Selg ting på FINN.

Lykke til!

Anonymkode: bd0a0...d05

Jeg beklager, jeg mente ikke Coop som butikk, men Coop som fordelsprogram. Her handles det kun på Extra, som har vunnet mang en gang på pristester. I tillegg kjøp av Extraprodukter og Coop sine produkter.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis du skal komme med råd så må du sjekke fakta før du skriver. Trumf kan overføres direkte til bankkonto. Når du vil. Ikke som coop, som tviholder på pengene og betaler ut en gang i året. 

Personlig synes jeg det er bedre å handle på Kiwi og få trumf, enn å handle på coop som er kjempedyrt. Trumf får man også når man handler på X antall nettbutikker.

Du har rett i at coop avregner en gang i året, men utover det kan du betale ut når du vil. Jeg handler alt med coop kredittkort og får 6000 i året i kjøpeutbytte. Maten handles på extra som ikke er dyrere enn andre. Kundetilbudene er gode, og vi bruker dem aktivt. Man bør ha både coop og trumf så man får med alt. Trumf på apotek 1 feks. Pass også på å fylle drivstoff på coop eller trumf, det sparer penger. 

Ta den kjedelige jobben og gå igjennom kontoutskriftene dine. Hva bruker du penger på.
Lag middagsplaner og handle en gang i uka
Bytt ut kjøtt med linser eller bønner. Pasta og hvite bønner har blitt en vinner her. 

Anonymkode: da02b...814

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du har rett i at coop avregner en gang i året, men utover det kan du betale ut når du vil. Jeg handler alt med coop kredittkort og får 6000 i året i kjøpeutbytte. Maten handles på extra som ikke er dyrere enn andre. Kundetilbudene er gode, og vi bruker dem aktivt. Man bør ha både coop og trumf så man får med alt. Trumf på apotek 1 feks. Pass også på å fylle drivstoff på coop eller trumf, det sparer penger. 

Ta den kjedelige jobben og gå igjennom kontoutskriftene dine. Hva bruker du penger på.
Lag middagsplaner og handle en gang i uka
Bytt ut kjøtt med linser eller bønner. Pasta og hvite bønner har blitt en vinner her. 

Oh yes, maten på Coop Extra er ganske mye dyrere enn rema og kiwi. Men hvis du ikke har hatt skikkelig dårlig råd, så har du kanskje ikke oppdaget det. Det er helt sykt dyrt. Alt koster 2-10 kroner mer pr vare. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Oh yes, maten på Coop Extra er ganske mye dyrere enn rema og kiwi. Men hvis du ikke har hatt skikkelig dårlig råd, så har du kanskje ikke oppdaget det. Det er helt sykt dyrt. Alt koster 2-10 kroner mer pr vare. 

Du har rett, jeg har ikke dårlig råd. Extra har tidligere hengt bra med på pris i alle fall. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Merkelig at de har vunnet pristesten flere ganger da. Ja, noen varer er dyrere, men langt i fra alt.

Anonymkode: 8df67...93a

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ikke om en regner med kjøpeutbytte, medlemsrabatt, i tillegg Coop kredittkort som igjen gir ekstra utbytte. Alt av byggevarer kjøpes på Coop OBS Bygg, som igjen har mye tilbud og rabatter til sine medlemmer. 
Uansett, det å bruke slike rabatter og følge med gjør at totalbildet på et år går ned i utgifter. At folk skulle bli så irritert for mine råd om  Coop og fordelene der er bare fordi dere egentlig ikke vet hva dere går glipp av totalt sett. Jeg har handlet på Rema, Kiwi og tilsvarende apper og fordelsprogram. Jeg sparer mer i Coop gruppen totalt sett enn i disse andre. Alle gjør som de vil, HI bad om råd, jeg gav mitt råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...