Anonym bruker Skrevet 1. juni 2023 #26 Skrevet 1. juni 2023 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Fordi en hel arbeidsuke er 6 virkedager. Anonymkode: f96af...8b4 Nei det er den ikke. INGEN jobber 6 dager hver uke. De fleste jobber 37,5 eller 40 timer i uken og det er ikke 6 dager. Igjen 25 dager ferie er 5 uker. Anonymkode: ab0ae...2ae
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2023 #27 Skrevet 1. juni 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei det er den ikke. INGEN jobber 6 dager hver uke. De fleste jobber 37,5 eller 40 timer i uken og det er ikke 6 dager. Igjen 25 dager ferie er 5 uker. Anonymkode: ab0ae...2ae Men viss du bare skal telle 5 dager i en uke, betyr det at en som jobber annen hver lørdag ikke kan ta ferie en uke han jobber lørdag da? Det samme gjelder jo dem som jobber tre dager i uka, det betyr ikke at de plutselig kan ta dobbelt så lang ferie som andre. Derfor er ferieloven sånn at den skal favne flest mulig. Og det er mange som jobber 6 dager i uka. Anonymkode: 26a31...ada
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2023 #28 Skrevet 1. juni 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Nei det er den ikke. INGEN jobber 6 dager hver uke. De fleste jobber 37,5 eller 40 timer i uken og det er ikke 6 dager. Igjen 25 dager ferie er 5 uker. Anonymkode: ab0ae...2ae En FERIEuke er 6 dager Anonymkode: c36dc...5f5
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2023 #29 Skrevet 1. juni 2023 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Nei det er den ikke. INGEN jobber 6 dager hver uke. De fleste jobber 37,5 eller 40 timer i uken og det er ikke 6 dager. Igjen 25 dager ferie er 5 uker. Anonymkode: ab0ae...2ae MANGE jobber 6 dager i uka. Noen jobber 7. noen jobber tilogmed 14 dager i strekk Virkedager eller arbeidsdager? Som virkedager regnes alle dager foruten søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Det betyr at lørdager også er inkludert. 1 ferieuke tilsvarer derfor 6 virkedager. Ferielovens system er likevel slik at arbeidstaker bare kan kreve å få fri så mange arbeidsdager som vedkommende normalt har i en arbeidsuke. Det vil si at for en arbeidstaker hvor normalarbeidsuken utgjør 5 arbeidsdager, så vil 5 arbeidsdager utgjøre 1 ferieuke. For arbeidstaker som jobber 3 dagers uke, så vil 3 arbeidsdager utgjøre 1 ferieuke. Anonymkode: c36dc...5f5
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2023 #30 Skrevet 1. juni 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): MANGE jobber 6 dager i uka. Noen jobber 7. noen jobber tilogmed 14 dager i strekk Virkedager eller arbeidsdager? Som virkedager regnes alle dager foruten søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Det betyr at lørdager også er inkludert. 1 ferieuke tilsvarer derfor 6 virkedager. Ferielovens system er likevel slik at arbeidstaker bare kan kreve å få fri så mange arbeidsdager som vedkommende normalt har i en arbeidsuke. Det vil si at for en arbeidstaker hvor normalarbeidsuken utgjør 5 arbeidsdager, så vil 5 arbeidsdager utgjøre 1 ferieuke. For arbeidstaker som jobber 3 dagers uke, så vil 3 arbeidsdager utgjøre 1 ferieuke. Anonymkode: c36dc...5f5 Men da har de jo tilsvarende fri. Min sønn jobber 14 dager i strekk, og har fri 14 dager. Min mor jobbet turnus. Hun jobbet da noen lørdager og søndager. Men hadde da fri I ukedagene. I løpet av en mnd blir det i snitt fem dager i uken. Dager utover det blir overtid. Anonymkode: d1a0f...c1d
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2023 #31 Skrevet 1. juni 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men da har de jo tilsvarende fri. Min sønn jobber 14 dager i strekk, og har fri 14 dager. Min mor jobbet turnus. Hun jobbet da noen lørdager og søndager. Men hadde da fri I ukedagene. I løpet av en mnd blir det i snitt fem dager i uken. Dager utover det blir overtid. Anonymkode: d1a0f...c1d Du misser jo poenget her. En ferieUKE er fortsatt 6 dager ihht ferieloven. At jeg bare jobber 5 dager i uka betyr ikke at jeg har 25 FERIEdager. Jeg har 30. 5 av de er lørdag, selv om jeg aldri har jobbet en lørdag på 12 år. Jeg har fri 25 arbeidsdager. de som jobber 35.5 times uke har 24 faktiske arbeidsdager fri Anonymkode: c36dc...5f5
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2023 #32 Skrevet 1. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei det er den ikke. INGEN jobber 6 dager hver uke. De fleste jobber 37,5 eller 40 timer i uken og det er ikke 6 dager. Igjen 25 dager ferie er 5 uker. Anonymkode: ab0ae...2ae Selvfølgelig er det mange som jobber 6 dager i løpet av en uke. Tror du virkelig at alle jobber kun mandag til fredag? lørdag er en virkedag - altså ikke en lovbestemt fridag slik søndag er. Anonymkode: f96af...8b4
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2023 #33 Skrevet 1. juni 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Dette er ikke fra jobben, det er ferieloven. "Alle arbeidstakere har krav på minst 25 virkedager ferie hvert år. Siden lørdag regnes som virkedag, vil det normalt si at arbeidstaker har krav på fire uker og én dag ferie hvert kalenderår." - Arbeidstilsynet Anonymkode: aed01...989 Bare for å presisere en ting: Det er forskjell på lovfestet ferie, som er det du referer til her, og avtalefestet ferie, som er de fem ekstra dagene (inkl lørdag) som man har i tillegg om man jobber i en bedrift/virksomhet som har fem uker ferie. De siste dagene er da forhandler frem i tariffavtalen, derav avtalefestet. Så om man kun har lovfestet ferie har man 25 dager - eller fire uker og en dag. Om man i tillegg har avtalefestet ferie, har man 30 dager - eller fem uker. Anonymkode: 09c39...04c
prekæs Skrevet 2. juni 2023 #34 Skrevet 2. juni 2023 For å gjøre forvirringen total. Det regnes timer og ikke dager. Har man eksempelvis 30 timers uke og man har 150 timer beregnet ferie, blir det 5 uker.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #35 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Men hvordan kan du ha 30 dager men 5 uker når du ikke jobber lørdager? Anonymkode: ab0ae...2ae Aner ikke jeg, er bare sånn det er lagt opp på ahus, de teller med lørdager, er vel for de som jobber turnus tenker jeg. Anonymkode: ae784...bf2
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #36 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Selvfølgelig er det mange som jobber 6 dager i løpet av en uke. Tror du virkelig at alle jobber kun mandag til fredag? lørdag er en virkedag - altså ikke en lovbestemt fridag slik søndag er. Anonymkode: f96af...8b4 Kutt den nedlatende tonen. Jeg skrev hver uke. Jobber man 6 dager noen uker tas det igjen ved at man jobber færre andre uker. 25 dager ferie er og blir 5 uker ferie. Anonymkode: ab0ae...2ae
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #37 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Kutt den nedlatende tonen. Jeg skrev hver uke. Jobber man 6 dager noen uker tas det igjen ved at man jobber færre andre uker. 25 dager ferie er og blir 5 uker ferie. Anonymkode: ab0ae...2ae Har du lest ferieloven? 5 uker ferie er 30 dager, hvorav 5 er lørdag. Anonymkode: c36dc...5f5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #38 Skrevet 2. juni 2023 Jeg er i alle fall ikke noe klokere 😂 ser at mange sliter like mye som meg da, det er en trøst. Jeg må nok snakke med jobben. Har fått beskjed om at jeg har fem uker ferie, men jeg får 10,2% feriepenger og det tilsvarer bare fire uker/25 dager. Både jeg og jobben har frem til nå telt det i dager, jeg tar helst litt fri nå og da og da blir det ikke alltid hele uker, så jeg har fått 25 dager av mine arbeidsdager fri. Betyr det at jeg egentlig tar mer fri enn jeg har betalt for? Eller er jobben generøs med hvordan de lar meg bruke mine 25 dager (egentlig fire uker, men jeg får delt det opp så det blir fem)? Anonymkode: aed01...989
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #39 Skrevet 2. juni 2023 5 uker ferie er 25 dager. Jobber du ikke lørdager feks skal du ha fem uker ferie. Har du 25 dager skal du trekkes 12% så da gjør jobben din feil. Anonymkode: ab0ae...2ae
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #40 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Har du lest ferieloven? 5 uker ferie er 30 dager, hvorav 5 er lørdag. Anonymkode: c36dc...5f5 I ferieloven står 25 dager. Virkedager som for arbeidstaker ikke ville vært arbeidsdag for arbeidstaker regnes som feriefritid og trekkes derfor fra - derfor 5 uker. Bare les selv den loven du henviser til. Anonymkode: ab0ae...2ae
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #41 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): I ferieloven står 25 dager. Virkedager som for arbeidstaker ikke ville vært arbeidsdag for arbeidstaker regnes som feriefritid og trekkes derfor fra - derfor 5 uker. Bare les selv den loven du henviser til. Anonymkode: ab0ae...2ae Ferieloven er minimum. Det vil si 4 uker + Gro-dagen. Ferieloven presiserer også at feriepengegrunnlaget er 10,2%. 5 uker ferie (12% feriepenger) er en rettighet som følger av tariffavtale. 5 ukes ferie = 30 virkedager i full stilling = 25 arbeidsdager Anonymkode: f96af...8b4
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #42 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er i alle fall ikke noe klokere 😂 ser at mange sliter like mye som meg da, det er en trøst. Jeg må nok snakke med jobben. Har fått beskjed om at jeg har fem uker ferie, men jeg får 10,2% feriepenger og det tilsvarer bare fire uker/25 dager. Både jeg og jobben har frem til nå telt det i dager, jeg tar helst litt fri nå og da og da blir det ikke alltid hele uker, så jeg har fått 25 dager av mine arbeidsdager fri. Betyr det at jeg egentlig tar mer fri enn jeg har betalt for? Eller er jobben generøs med hvordan de lar meg bruke mine 25 dager (egentlig fire uker, men jeg får delt det opp så det blir fem)? Anonymkode: aed01...989 Hvis du har 5 ukers ferie så skal feriepengene være 12%. har du 4 ukers ferie så skal du ha 21 feriedager = 25 virkedager. Får du 25 enkeltdager med ferie så er beregningen feil. Anonymkode: f96af...8b4
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #43 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg er i alle fall ikke noe klokere 😂 ser at mange sliter like mye som meg da, det er en trøst. Jeg må nok snakke med jobben. Har fått beskjed om at jeg har fem uker ferie, men jeg får 10,2% feriepenger og det tilsvarer bare fire uker/25 dager. Både jeg og jobben har frem til nå telt det i dager, jeg tar helst litt fri nå og da og da blir det ikke alltid hele uker, så jeg har fått 25 dager av mine arbeidsdager fri. Betyr det at jeg egentlig tar mer fri enn jeg har betalt for? Eller er jobben generøs med hvordan de lar meg bruke mine 25 dager (egentlig fire uker, men jeg får delt det opp så det blir fem)? Anonymkode: aed01...989 Hvis du har dast lønn der det ikke trekkes for de konkrete dagene du tar fri er jobben generøs ut fra din forklaring. Hvis du trekkes for hver dag du tar fri og feriepengene utbetales for eksempel i juni, tar du mer fri enn det feriepengene dekker. Anonymkode: b1c95...d19
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #44 Skrevet 2. juni 2023 12 minutes ago, Anonym bruker said: Hvis du har dast lønn der det ikke trekkes for de konkrete dagene du tar fri er jobben generøs ut fra din forklaring. Hvis du trekkes for hver dag du tar fri og feriepengene utbetales for eksempel i juni, tar du mer fri enn det feriepengene dekker. Anonymkode: b1c95...d19 Jeg har timesbetalt og får ikke lønn når jeg ikke er på jobb, det vil si jeg mister fem uker når jeg tar fem uker. Da skjønner jeg også hvorfor jeg ikke har forstått hvorfor alle synes det er så stas med feriepenger, jeg får jo for lite... Anonymkode: aed01...989
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #45 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har timesbetalt og får ikke lønn når jeg ikke er på jobb, det vil si jeg mister fem uker når jeg tar fem uker. Da skjønner jeg også hvorfor jeg ikke har forstått hvorfor alle synes det er så stas med feriepenger, jeg får jo for lite... Anonymkode: aed01...989 Feriepenger er jo fra året før. Anonymkode: c36dc...5f5
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #46 Skrevet 2. juni 2023 18 minutes ago, Anonym bruker said: Feriepenger er jo fra året før. Anonymkode: c36dc...5f5 Ja? Jeg skjønner ikke helt poenget ditt Anonymkode: aed01...989
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #47 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har timesbetalt og får ikke lønn når jeg ikke er på jobb, det vil si jeg mister fem uker når jeg tar fem uker. Da skjønner jeg også hvorfor jeg ikke har forstått hvorfor alle synes det er så stas med feriepenger, jeg får jo for lite... Anonymkode: aed01...989 Da får du få deg en fast jobb. Anonymkode: ab0ae...2ae
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #48 Skrevet 2. juni 2023 1 minute ago, Anonym bruker said: Da får du få deg en fast jobb. Anonymkode: ab0ae...2ae Jeg har fast jobb, faktisk. Anonymkode: aed01...989
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #49 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg har fast jobb, faktisk. Anonymkode: aed01...989 Fast jobb der du skriver timelister? Aldri hørt om. Anonymkode: ab0ae...2ae
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #50 Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har timesbetalt og får ikke lønn når jeg ikke er på jobb, det vil si jeg mister fem uker når jeg tar fem uker. Da skjønner jeg også hvorfor jeg ikke har forstått hvorfor alle synes det er så stas med feriepenger, jeg får jo for lite... Anonymkode: aed01...989 Det er ingen som får betalt når man har ferie. Når feriepengene utbetales skal samtidig ferien trekkes. Det er grunnen til at utgangspunktet er at ferien trekkes når man tar den, og så får man utbetalt feriepenger i stedefor. Har man ingen avtale som sier at feriepengene utbetales og hele ferien trekkes på juli lønn, eller en annen måte. Så skal ferien trekkes når man har den, og feriepenger for de ukene / dagene man tar skal utbetales. Dvs tar du en uke feire, får du utbetalt feriepenger for en uke og det trekkes en uke. Men som sagt, det fleste har en tariffavtale som gjør at dette skjer i juni. Anonymkode: 26a31...ada
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå