Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #51 Del Skrevet 2. juni 2023 Litt skrivefeil ser jeg:: Det skal stå annen måned, ikke måte. Anonymkode: 26a31...ada Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #52 Del Skrevet 2. juni 2023 8 minutes ago, Anonym bruker said: Fast jobb der du skriver timelister? Aldri hørt om. Anonymkode: ab0ae...2ae Tuller du? Fast ansettelse har da ingenting med hvordan man er lønnet. Timelister og timesbetaling er da vanlig i mange yrker, blant annet i butikk som er der jeg jobber. Jeg er fast ansatt, ikke midlertidig, men skriver timelister så jeg får betalt for den faktiske tiden jeg er på jobb. Du kan også være midlertidig ansatt og få fastlønn. Anonymkode: aed01...989 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #53 Del Skrevet 2. juni 2023 9 minutes ago, Anonym bruker said: Det er ingen som får betalt når man har ferie. Når feriepengene utbetales skal samtidig ferien trekkes. Det er grunnen til at utgangspunktet er at ferien trekkes når man tar den, og så får man utbetalt feriepenger i stedefor. Har man ingen avtale som sier at feriepengene utbetales og hele ferien trekkes på juli lønn, eller en annen måte. Så skal ferien trekkes når man har den, og feriepenger for de ukene / dagene man tar skal utbetales. Dvs tar du en uke feire, får du utbetalt feriepenger for en uke og det trekkes en uke. Men som sagt, det fleste har en tariffavtale som gjør at dette skjer i juni. Anonymkode: 26a31...ada Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke får lønn når jeg tar ferie. Jeg har timesbetalt og skriver timelister hver måned som er det jeg får betalt for. Det vil si at de ukene jeg tar ferie får jeg ingenting. I mai får jeg alle mine feriepenger + lønn for den måneden. Det vil si at tar jeg hele juli fri får jeg absolutt ingenting utbetalt fordi jeg fikk dobbelt i mai. Det er helt greit, jeg er klar over hvordan utbetaling av lønn og feriepenger fungerer. Det jeg prøvde å si her er at jeg har fått fortalt at jeg har fem uker ferie, men etter å ha regnet på hva jeg faktisk fikk utbetalt av feriepenger viser det seg at jeg kun får betalt for fire. Jeg har altså tatt en uke ubetalt fri hvert år. Alle jeg kjenner synes alltid det er så deilig å få feriepenger for det er litt mer enn lønn så de skal bruke pengene på noe gøy. Jeg får jo selvfølgelig litt mer fordi det ikke blir trukket skatt av det jeg får utbetalt, men jeg har likevel aldri syntes det er så fryktelig mye mer enn vanlig lønn - og det er fordi jeg faktisk får litt mindre (før skatt). Anonymkode: aed01...989 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #54 Del Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke får lønn når jeg tar ferie. Jeg har timebetalt og skriver timelister hver måned som er det jeg får betalt for. Det vil si at de ukene jeg tar ferie får jeg ingenting. I mai får jeg alle mine feriepenger + lønn for den måneden. Det vil si at tar jeg hele juli fri får jeg absolutt ingenting utbetalt fordi jeg fikk dobbelt i mai. Det er helt greit, jeg er klar over hvordan utbetaling av lønn og feriepenger fungerer. Det jeg prøvde å si her er at jeg har fått fortalt at jeg har fem uker ferie, men etter å ha regnet på hva jeg faktisk fikk utbetalt av feriepenger viser det seg at jeg kun får betalt for fire. Jeg har altså tatt en uke ubetalt fri hvert år. Alle jeg kjenner synes alltid det er så deilig å få feriepenger for det er litt mer enn lønn så de skal bruke pengene på noe gøy. Jeg får jo selvfølgelig litt mer fordi det ikke blir trukket skatt av det jeg får utbetalt, men jeg har likevel aldri syntes det er så fryktelig mye mer enn vanlig lønn - og det er fordi jeg faktisk får litt mindre (før skatt). Anonymkode: aed01...989 Her høres det ut som at det har vært dårlig kommunikasjon fra arbeidsgiveren din, eller feil utbetalt fra arbeidsgiver. Hva står i kontrakten din da? Dersom du har i kontrakten din at du har 5 uker ferie, skal du ha feriepenger for 5 uker, og har du ikke fått det, så har du fått for lite og det bør du kreve arbeidsgiver for. Håper du er organisert sånn at du kan få hjelp om du trenger det. Anonymkode: 26a31...ada Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #55 Del Skrevet 2. juni 2023 2 minutes ago, Anonym bruker said: Her høres det ut som at det har vært dårlig kommunikasjon fra arbeidsgiveren din, eller feil utbetalt fra arbeidsgiver. Hva står i kontrakten din da? Dersom du har i kontrakten din at du har 5 uker ferie, skal du ha feriepenger for 5 uker, og har du ikke fått det, så har du fått for lite og det bør du kreve arbeidsgiver for. Håper du er organisert sånn at du kan få hjelp om du trenger det. Anonymkode: 26a31...ada Det er nok bare dårlig kommunikasjon. Jeg skal sjekke kontrakten, men jeg tviler på at jeg har mer enn fire uker siden det er det jeg har fått betalt for - regnskap har nok kontroll. Jeg tipper sjefen min har bommet totalt, også har jeg bare regnet med at det stemmer. Det er til syvende og sist min egen feil som ikke har sjekket det tidligere. Anonymkode: aed01...989 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #56 Del Skrevet 2. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er nok bare dårlig kommunikasjon. Jeg skal sjekke kontrakten, men jeg tviler på at jeg har mer enn fire uker siden det er det jeg har fått betalt for - regnskap har nok kontroll. Jeg tipper sjefen min har bommet totalt, også har jeg bare regnet med at det stemmer. Det er til syvende og sist min egen feil som ikke har sjekket det tidligere. Anonymkode: aed01...989 4 uker og 1 dag - viktig å få med den siste dagen også. Anonymkode: 26a31...ada Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2023 #57 Del Skrevet 2. juni 2023 7 minutes ago, Anonym bruker said: 4 uker og 1 dag - viktig å få med den siste dagen også. Anonymkode: 26a31...ada Ja, sorry 😂 den må med! Anonymkode: aed01...989 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2023 #58 Del Skrevet 3. juni 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Fast jobb der du skriver timelister? Aldri hørt om. Anonymkode: ab0ae...2ae Er du født under en stein? Det er helt vanlig med timebetalt, selv i fast stilling. Anonymkode: 1008b...b11 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2023 #59 Del Skrevet 3. juni 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke får lønn når jeg tar ferie. Jeg har timesbetalt og skriver timelister hver måned som er det jeg får betalt for. Det vil si at de ukene jeg tar ferie får jeg ingenting. I mai får jeg alle mine feriepenger + lønn for den måneden. Det vil si at tar jeg hele juli fri får jeg absolutt ingenting utbetalt fordi jeg fikk dobbelt i mai. Det er helt greit, jeg er klar over hvordan utbetaling av lønn og feriepenger fungerer. Det jeg prøvde å si her er at jeg har fått fortalt at jeg har fem uker ferie, men etter å ha regnet på hva jeg faktisk fikk utbetalt av feriepenger viser det seg at jeg kun får betalt for fire. Jeg har altså tatt en uke ubetalt fri hvert år. Alle jeg kjenner synes alltid det er så deilig å få feriepenger for det er litt mer enn lønn så de skal bruke pengene på noe gøy. Jeg får jo selvfølgelig litt mer fordi det ikke blir trukket skatt av det jeg får utbetalt, men jeg har likevel aldri syntes det er så fryktelig mye mer enn vanlig lønn - og det er fordi jeg faktisk får litt mindre (før skatt). Anonymkode: aed01...989 Du kan sjekke både kontrakt, eller lønnsslipp, for å se om du har 10,2 % eller 12 %. Mange tror de får mer i feriepenger, men det skyldes nok snarere at de utbetales trekkfritt og derfor oppleves som mer. Med mindre man har en avtale om 12 mnd lønn + feriepenger, dekker feriepengene kun fraværet av lønnen ved uttak av ferie. Anonymkode: 1008b...b11 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2023 #60 Del Skrevet 3. juni 2023 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Jeg er i alle fall ikke noe klokere 😂 ser at mange sliter like mye som meg da, det er en trøst. Jeg må nok snakke med jobben. Har fått beskjed om at jeg har fem uker ferie, men jeg får 10,2% feriepenger og det tilsvarer bare fire uker/25 dager. Både jeg og jobben har frem til nå telt det i dager, jeg tar helst litt fri nå og da og da blir det ikke alltid hele uker, så jeg har fått 25 dager av mine arbeidsdager fri. Betyr det at jeg egentlig tar mer fri enn jeg har betalt for? Eller er jobben generøs med hvordan de lar meg bruke mine 25 dager (egentlig fire uker, men jeg får delt det opp så det blir fem)? Anonymkode: aed01...989 Hos oss hvor det er turnus kan vi ikke plukke dager fri men vi må ta hele uker. Det er lett å forstå fordi jeg kunne jo nesten hatt ferie evig om jeg hadde brukt dager og tatt dem de ukene jeg har lavere vaktbelastning. Anonymkode: 3bd56...915 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2023 #61 Del Skrevet 3. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hos oss hvor det er turnus kan vi ikke plukke dager fri men vi må ta hele uker. Det er lett å forstå fordi jeg kunne jo nesten hatt ferie evig om jeg hadde brukt dager og tatt dem de ukene jeg har lavere vaktbelastning. Anonymkode: 3bd56...915 Og forøvrig har vi 4 uker betalt og den femte har vi rett på om vi vil men den er ubetalt. Anonymkode: 3bd56...915 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2023 #62 Del Skrevet 3. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du kan sjekke både kontrakt, eller lønnsslipp, for å se om du har 10,2 % eller 12 %. Mange tror de får mer i feriepenger, men det skyldes nok snarere at de utbetales trekkfritt og derfor oppleves som mer. Med mindre man har en avtale om 12 mnd lønn + feriepenger, dekker feriepengene kun fraværet av lønnen ved uttak av ferie. Anonymkode: 1008b...b11 For flere utgjør 12% av fjorårets feriepengegrunnlag mer enn en brutto månedslønn. Lurer man på hva man får i feriepenger står dette ofte oppført på siste lønnslipp i året enten ferdig utregnet eller man har feriepengegrunnlaget og må regne ut 12% av dette (noen trekkes også får noen dager så beløpet kan justeres litt ned). I tillegg til at man får mer enn en brutto månedslønn er den i tillegg skattefri. Så for flere er det helt reelt at de får mer i feriepenger. Anonymkode: 8009c...ce9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 3. juni 2023 #63 Del Skrevet 3. juni 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hos oss hvor det er turnus kan vi ikke plukke dager fri men vi må ta hele uker. Det er lett å forstå fordi jeg kunne jo nesten hatt ferie evig om jeg hadde brukt dager og tatt dem de ukene jeg har lavere vaktbelastning. Anonymkode: 3bd56...915 Det er ikke feil måte å gjøre det på, men mange regner ut hvor mange feriedager man har krav på i forhold til stillingsprosent. Har du krav på 25 dager i full stilling, utgjør det 12,5 dag i halv stilling. Og så blir dagene trukket fra restferie. Tar du ferie i uker med mye fritid blir du da trukket tilsvarende i ferieuker, og kan ta ut tilsvarende mer restferie på andre tidspunkt, inkludert enkeltdager. Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og forøvrig har vi 4 uker betalt og den femte har vi rett på om vi vil men den er ubetalt. Anonymkode: 3bd56...915 Dette er ikke riktig derimot, forutsatt at du jobber i offentlig sektor. Da har du krav på, og plikt til, å avvikle fem uker ferie. Ingen av dem er betalt, men feriepengene du blir trukket i løpet av året utgjør da fem ukers lønn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149964996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2023 #64 Del Skrevet 3. juni 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): For flere utgjør 12% av fjorårets feriepengegrunnlag mer enn en brutto månedslønn. Lurer man på hva man får i feriepenger står dette ofte oppført på siste lønnslipp i året enten ferdig utregnet eller man har feriepengegrunnlaget og må regne ut 12% av dette (noen trekkes også får noen dager så beløpet kan justeres litt ned). I tillegg til at man får mer enn en brutto månedslønn er den i tillegg skattefri. Så for flere er det helt reelt at de får mer i feriepenger. Anonymkode: 8009c...ce9 Den er ikke skattefri, den utbetales trekkfritt. Det er to veldig forskjellige ting, se på skattemeldingen din så er beløpet inkludert i grunnlaget for skatt. Skattekortet ditt er justert for å trekke litt ekstra ellers i året slik at feriepenger og halv skatt i desember dekkes sånn ca inn. 12 % skal dekke 5 hele uker ferie, dvs ved fastlønn og kjøring av FP i juni, trekkes du 3/22 eller 4/26 for å dekke inn nettopp det at 5 uker er mer enn en mnd. 10,2 % dekker 4 hele uker pluss en dag. Anonymkode: 1008b...b11 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149965017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2023 #65 Del Skrevet 3. juni 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Den er ikke skattefri, den utbetales trekkfritt. Det er to veldig forskjellige ting, se på skattemeldingen din så er beløpet inkludert i grunnlaget for skatt. Skattekortet ditt er justert for å trekke litt ekstra ellers i året slik at feriepenger og halv skatt i desember dekkes sånn ca inn. 12 % skal dekke 5 hele uker ferie, dvs ved fastlønn og kjøring av FP i juni, trekkes du 3/22 eller 4/26 for å dekke inn nettopp det at 5 uker er mer enn en mnd. 10,2 % dekker 4 hele uker pluss en dag. Anonymkode: 1008b...b11 Ja, jeg ser at jeg var litt upresis. Poenget er at folk er vant med å forholde seg til månedslønner. Når man så får utbetalt f.eks. 12% av fjorårets bruttolønn uten at det trekkes skatt for dette oppleves det som mer. Ikke bare pga at det utbetales skattefritt, men fordi beløpet også overgår brutto månedslønn. Pga. at feriepengene utbetales skattefritt og det er halv skatt på utbetalingen opp mot jul så betaler man mer skatt på ordinære lønninger for å kompensere for dette. Dette gjør også sitt til at feriepengene oppleves som mer. Anonymkode: 8009c...ce9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149965028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2023 #66 Del Skrevet 3. juni 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg ser at jeg var litt upresis. Poenget er at folk er vant med å forholde seg til månedslønner. Når man så får utbetalt f.eks. 12% av fjorårets bruttolønn uten at det trekkes skatt for dette oppleves det som mer. Ikke bare pga at det utbetales skattefritt, men fordi beløpet også overgår brutto månedslønn. Pga. at feriepengene utbetales skattefritt og det er halv skatt på utbetalingen opp mot jul så betaler man mer skatt på ordinære lønninger for å kompensere for dette. Dette gjør også sitt til at feriepengene oppleves som mer. Anonymkode: 8009c...ce9 Med fare for å virke som en kverulant, men det er ganske viktig å skille mellom ordet skattefritt og trekkfritt 😅 Det svir litt i øynene mine her nå. Men ja, det oppleves nok som mer utbetalt, fordi det utbetales trekkfritt (med unntak av sluttoppgjør i inneværende år). Mulig derfor mange tror de betaler 40 % skatt, når de i realiteten betaler såvidt over 30 %. Man blander skatteoppgjør, skattekort, trekkfritt og skattefritt. Anonymkode: 1008b...b11 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/page/3/#findComment-149965035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå