Gå til innhold

Hjelp meg å forstå ferie

Anbefalte innlegg

Hvordan i huleste tilsvarer 25 dager fire uker? 

Jeg forstår forklaringen om at det gjelder virkedager og lørdag er også en virkedag, men jeg skjønner ikke hvorfor vi pålegges å bruke en feriedag på en dag vi ikke jobber! Jeg jobber jo aldri lørdag, hvorfor går fire av feriedagene mine til lørdager likevel? Hvor er logikken? Hvordan regnes da ferie hvis jeg tar en dag her og der? Får jeg faktisk 25 dager da, eller får jeg 20 (eller 21?)

Er det vanlig at arbeidsgiver spesifiserer fire uker ferie og at man må ta hele uker fri, eller hender det man faktisk får ta 25 dager som egentlig tilsvarer fem uker? Og de som har fem uker ferie, er det skrevet fem uker i kontrakten eller 30 dager?

Kan noen vær så snill og hjelpe meg? 🙈

Anonymkode: aed01...989

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440639-hjelp-meg-%C3%A5-forst%C3%A5-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Anonym bruker said:

Hadde du jobbet 80% og hatt fri hver onsdag, så hadde og den onsdagen gått som en feriedag.

Anonymkode: 77f47...69f

Men det gir mening for meg fordi det er mindre enn 100% som er vanlig stilling. Jobber man mandag-lørdag er det over hva som er normalt å jobbe. Arbeidsmiljøloven sier 40 timer og åtte timer er vanlig arbeidsdag, det vil si fem dager, derfor blir det rart for meg at det plutselig er bestemt at seks dager er en arbeidsuke når det er ferie. Hvorfor er arbeidsmiljøloven og normal praksis annerledes enn ferieloven?

Jeg har hatt en arbeidsgiver som har valgt å telle feriedager på den måten, og ja det er lov. Nå var ikke dette den mest rause arbeidsgiveren jeg har hatt, for å si det mildt.

Nå jobber jeg i staten, og der regnes de dagene jeg normalt ville ha jobbet. Altså regnes ikke lørdag som en virkedag og jeg får fem uker fri.

Anonymkode: 13497...b54

Just now, Anonym bruker said:

Jeg har hatt en arbeidsgiver som har valgt å telle feriedager på den måten, og ja det er lov. Nå var ikke dette den mest rause arbeidsgiveren jeg har hatt, for å si det mildt.

Nå jobber jeg i staten, og der regnes de dagene jeg normalt ville ha jobbet. Altså regnes ikke lørdag som en virkedag og jeg får fem uker fri.

Anonymkode: 13497...b54

Men har du betalt for fire eller fem uker? Får du 10,2% eller 12% i feriepenger?

Annonse

Det er jo ikke verre enn å trekke fra lørdagene om du synes de er vanskelig å regne med. 4 arbeidsuker utgjør 20 dager, og så er det vel gro-dagen. Da har du tilstanden 21 arbeidsdager du kan ta it ferie fra. Å jobbe lørdager er helt vanlig, og det er derfor ikke hensiktsmessig å fjerne dem fra ferieloven. Jeg har uker i min turnus hvor jeg jobber seks dager, mens andre uker har jeg bare fire dager. 

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Hva slags jobb har du? Det der har jeg aldri hørt om. 25 feriedager = 5 uker ferie alle steder jeg har jobbet

Anonymkode: 0f2fc...969

Dette er ikke fra jobben, det er ferieloven.

"Alle arbeidstakere har krav på minst 25 virkedager ferie hvert år. Siden lørdag regnes som virkedag, vil det normalt si at arbeidstaker har krav på fire uker og én dag ferie hvert kalenderår." - Arbeidstilsynet 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke fra jobben, det er ferieloven.

"Alle arbeidstakere har krav på minst 25 virkedager ferie hvert år. Siden lørdag regnes som virkedag, vil det normalt si at arbeidstaker har krav på fire uker og én dag ferie hvert kalenderår." - Arbeidstilsynet 

De aller færreste gjennomfører det slik. Tar man feks ut ferie torsdag og fredag og mandag regnes det som tre dager og ikke fem. Jobber man 5 dagers uke er 25 dager ferie 5 uker. 

Anonymkode: ab0ae...2ae

1 minute ago, Den perfekte mor, påan igjen said:

Det er jo ikke verre enn å trekke fra lørdagene om du synes de er vanskelig å regne med. 4 arbeidsuker utgjør 20 dager, og så er det vel gro-dagen. Da har du tilstanden 21 arbeidsdager du kan ta it ferie fra. Å jobbe lørdager er helt vanlig, og det er derfor ikke hensiktsmessig å fjerne dem fra ferieloven. Jeg har uker i min turnus hvor jeg jobber seks dager, mens andre uker har jeg bare fire dager. 

Selvfølgelig er lørdager vanlig, men det er jo søndager også. Så hvis jeg tar fri på en søndag jeg skulle jobbet så har jeg ikke brukt en feriedag da? Og i turnusen din er jo gjennomsnittet fremdeles fem dager. Så selvom loven sier 25 dager, så mener de egentlig 21 i praksis? Jeg synes bare det er rart å regne seks dager som arbeidsuke når det ikke er standarden.

1 minute ago, Anonym bruker said:

De aller færreste gjennomfører det slik. Tar man feks ut ferie torsdag og fredag og mandag regnes det som tre dager og ikke fem. Jobber man 5 dagers uke er 25 dager ferie 5 uker. 

Men får dere da 12% i feriepenger? Det skal man vel få hvis man får fem uker ferie, fire uker gir 10,2% og 25 dager er i følge ferieloven bare fire uker.

Nei nei nei. Lørdag regnes kun som virkedag i de bransjene lørdag er arbeidsdag. 

5 uker ferie er hele 5 uker, virkedager er mer teknisk for utregning. Selv om du jobber lørdag og bransjen har 6 arbeidsdager, er det fremdeles 5 av de dagene du skal jobbe uavhengig uttak av ferie. Jobbe lørdag = fri mandag (mandag kun ett eksempel, håper du forstår) Totalt skal ferien være hele 5 uker. 3 av de er om sommeren mellom, skal være sammenhengende mellom 1. juni og 30. sep. 

Anonymkode: 1008b...b11

Annonse

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig er lørdager vanlig, men det er jo søndager også. Så hvis jeg tar fri på en søndag jeg skulle jobbet så har jeg ikke brukt en feriedag da? Og i turnusen din er jo gjennomsnittet fremdeles fem dager. Så selvom loven sier 25 dager, så mener de egentlig 21 i praksis? Jeg synes bare det er rart å regne seks dager som arbeidsuke når det ikke er standarden.

Ingen jobber 7 dagers uke. Jeg har fem uker ferie, og det kalles vel også for 25 dager. Men i det tilfelle snakker de om arbeidsdager.
Om jeg tar ferie en uke jeg skal jobbe 6 vakter, må det leies inn vikar for meg for 6 vakter. Vil du si det høres rettferdig ut om jeg bare skulle trekkes fem dager ferie i de ukene? Da vil jeg ønske å bare ta ut ferie de ukene jeg jobber 6 vakter. De ukene jeg bare jobber 4 vakter, trengs ferievikar bare for 4 dager. Bør jeg likevel trekkes for fem dager ferie?

Har du 4 og 1 dag, eller 5 uker ferie?

en ferieuke er 6 dager. Jobber du søndag teller ikke denne med da søndag er lovpålagt helligdag. Jobber du turnus er det likevel normalt at man får ta én helg fri i året (ulik praksis ulike steder)

Jeg har 30 dager ferie. Jobber mandag til fredag, og har derfor 25 faktiske arbeidsdager i ferie. De resterende 5 er lørdager. 

Anonymkode: c36dc...5f5

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du 4 og 1 dag, eller 5 uker ferie?

en ferieuke er 6 dager. Jobber du søndag teller ikke denne med da søndag er lovpålagt helligdag. Jobber du turnus er det likevel normalt at man får ta én helg fri i året (ulik praksis ulike steder)

Jeg har 30 dager ferie. Jobber mandag til fredag, og har derfor 25 faktiske arbeidsdager i ferie. De resterende 5 er lørdager. 

Jeg har 25 dager, jobber ikke lørdager og lørdager telles da heller ikke. Har 5 uker ferie. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har 25 dager, jobber ikke lørdager og lørdager telles da heller ikke. Har 5 uker ferie. 

Om du har 5 uker, samtidig med 25 dager så har du 25 dager :) mannen sin jobb teller også sånn, nettopp fordi ingen jobber helg/helligdager 

Om du har 5 uker, samtidig med 25 dager så har du 25 dager :) mannen sin jobb teller også sånn, nettopp fordi ingen jobber helg/helligdager 

Og du var ikke HI da 😅 men selv om man ikke jobber lørdag så teller lørdager for noen. Som feks meg, og alle andre med rene dagstillinger

Men hvordan kan du ha 30 dager men 5 uker når du ikke jobber lørdager? 

25 feriedager er det samme som 4 uler og en dag. Det er den ferien du har krav på i ferieloven. En uke regnes som 6 virkedager. 

ja, arbeidsgiver kan kreve at du tar ut hele sommerferien i fulle uker, uker 3 uker. Igjen; det er det du har krav på i loven. 
Har du 5 ukers ferie er det pr definisjon 30 virkedager. 

så kan arbeidsgiver velge å gi deg mulighet til å ta ut enkeltdager. Da har du krav på 21/25 feriedager. 

Anonymkode: f96af...8b4

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men det gir mening for meg fordi det er mindre enn 100% som er vanlig stilling. Jobber man mandag-lørdag er det over hva som er normalt å jobbe. Arbeidsmiljøloven sier 40 timer og åtte timer er vanlig arbeidsdag, det vil si fem dager, derfor blir det rart for meg at det plutselig er bestemt at seks dager er en arbeidsuke når det er ferie. Hvorfor er arbeidsmiljøloven og normal praksis annerledes enn ferieloven?

Det er ikke annerledes. En arbeidsuke er 6 virkedager. Men av de virkedagene skal du i full stilling jobbe maks 40 timer dersom du har fast arbeidstid og maks 48 timer dersom du har gjennomsnittsberegning. 

du kan fint jobbe lørdager da det er en vanlig arbeidsdag. Men i løpet av uken skal du minst ha 35 timer sammenhengende fri. For de fleste legges det til helg, men der er ingenting i veien for å legge det til feks søndag og mandag. 

Søndag er i loven definert som helgedag. Det skal være en fridag for de som ikke MÅ jobbe av samfunnsmessige hensyn. Derfor er søndagsarbeid som hovedregel forbudt. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Fordi en hel arbeidsuke er 6 virkedager. 

Hvordan kan det stemme når 5 dager i uken er en 100 % stilling.  

Ingen jobber 6 fulle dager i uken på en 100 % stilling.  

Anonymkode: d1a0f...c1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...