Gå til innhold

Jeg er flyttet til en liste som ikke har fastlege.

Anbefalte innlegg

Fastlegen min reduserer listen sin og jeg er en av de som da blir flyttet igjen, nå til en liste uten fastlege, det er jo helt håpløst. Jeg har en god del som skal følges opp jevnlig, nå blir jeg rett og slett litt fortvilet for det er lange ventelister hos andre fastleger her. Dette er andre jeg har blitt flyttet pga fastlegen har for mange pasienter.
Hvis jeg finner meg en ny fastlege ved et annet fastlegekontor, hva gjøres da med journalen min? Sendes den automatisk, eller hvordan gjøres det?

Noen som har byttet fastlegekontor som har gjort dette kanskje og vet?

Anonymkode: 4cd7b...a16

Fortsetter under...

Var uten fastlege i 4år. Så fikk jeg og barnet enn tysk lege som ikke snakket et kløyva ord norsk. Hadde han i 6mnd. Etter det blei vi plutselig flytta til nytt legesenter. Fikk ei dansk ei der. Møtte henne aldri og nå er vi igjen på liste uten fastlege. 
Fastlegeordningen er bare tøv 

Anonymkode: f7247...f51

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Var uten fastlege i 4år. Så fikk jeg og barnet enn tysk lege som ikke snakket et kløyva ord norsk. Hadde han i 6mnd. Etter det blei vi plutselig flytta til nytt legesenter. Fikk ei dansk ei der. Møtte henne aldri og nå er vi igjen på liste uten fastlege. 

Håpløst. Hvordan fungerer det å få time og oppfølging på liste uten fastlege for dere, er det forskjellig lege hver gang?

Min egentlige fastlege har hatt permisjon i over 3 1/2 år og det har vært en rekke av vikarer, jeg har stått på venteliste til ny fastlege i 2 1/2 år allerede, og har rykket frem 20 plasser, sukk. Og nå som den siste vikaren er blitt ansatt som ny fastlege i stillingen til min gamle, så blir jeg flyttet. Det er andre gang jeg blir flyttet pga reduksjon. Og det finnes ingen ledige fastleger her, flere av legene har flere hundre på ventelister.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Fastlegeordningen er fantastisk, når det er nok fastleger. En fastlege som kjenner sine pasienter sørger for bedre helse og lengre liv for pasientene sine. Den sparer også samfunnet masse penger fordi en lege som kjenner pasientene sine legger færre inn på sykehus. Dermed belastes spesialisthelsetjenesten mindre.

Det som er tilfelle er at mange fastleger jobber 55 timers uke og på toppen får de legevakt.

Hele helsevesenet er i knestående. Sykehuslegene løper hele dagen og jobber masse gratis overtid (for de får ikke lov å skrive overtid av sine sjefer, men arbeidsmengden er umulig å få gjort innen arbeidstiden og de er alt for samvittighetsfulle), men dytter mye over på fastleger når arbeidsbyrden blir uhåndterlig. Dermed blir fastlegeordningen helt overbelastet.

Jeg er lege og er oppriktig bekymret for hvordan helsevesenet ser ut om noen år.

Anonymkode: 3c801...f18

Annonse

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Fastlegeordningen er fantastisk, når det er nok fastleger. En fastlege som kjenner sine pasienter sørger for bedre helse og lengre liv for pasientene sine. Den sparer også samfunnet masse penger fordi en lege som kjenner pasientene sine legger færre inn på sykehus. Dermed belastes spesialisthelsetjenesten mindre.

Det som er tilfelle er at mange fastleger jobber 55 timers uke og på toppen får de legevakt.

Hele helsevesenet er i knestående. Sykehuslegene løper hele dagen og jobber masse gratis overtid (for de får ikke lov å skrive overtid av sine sjefer, men arbeidsmengden er umulig å få gjort innen arbeidstiden og de er alt for samvittighetsfulle), men dytter mye over på fastleger når arbeidsbyrden blir uhåndterlig. Dermed blir fastlegeordningen helt overbelastet.

Jeg er lege og er oppriktig bekymret for hvordan helsevesenet ser ut om noen år.

Minst 2 av faslegene der jeg har fastlege nå har 2 jobber utenom det å være fastlege, samtidig som de klager veldig over arbeidsbyrden. Jeg synes ikke det akkurat inngir så mye tillit til at de er overarbeidet.

Hi

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Minst 2 av faslegene der jeg har fastlege nå har 2 jobber utenom det å være fastlege, samtidig som de klager veldig over arbeidsbyrden. Jeg synes ikke det akkurat inngir så mye tillit til at de er overarbeidet.

Hi

Hvilken type jobber har de i tillegg?

Anonymkode: 92ac6...875

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hi

De fastlegene jeg kjenner personlig er pålagt helsestasjonsarbeid/sykehjemsarbeid og vakt. Andre har delt stilling mellom kommunelege og fastlege (da med en fordelingsbrøk).

Hva slags jobb har de hatt i tillegg da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...