Gå til innhold

Tygger små barn for lite?

Anbefalte innlegg

Jeg er tante til en liten kropp som nå er 3 år. Hele veien har det vært melk, grøt, yoghurt, klemmeposer, smoothie, moser, pureer og brød uten skorpe. Jeg spurte når det var på tide med vanlig mat, men fikk til svar at dette er vanlig mat. Det er nesten ingenting som hverken må tygges eller bearbeides med tunga. Dette kan da ikke være greit?

Anonymkode: 0b96b...291

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440631-tygger-sm%C3%A5-barn-for-lite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mer vanlig at de spiser mat som alle spiser i den alderen. Kanskje med unntak av peanøtter og "slike ting" 

Kanskje en av foreldrene er engstelige for at hen skal sette noe i halsen eller noe? Vet om en mor som var veldig redd for det ihvertfall, så det barnet spiste alt i bittesmå biter og aldri fisk i tilfelle ben osv. Helt til han var 7 år. Ellers kan det muligens ha noe med mage og fordøyelse å gjøre? Vanskelig å vite. 

Det er jo ikke normalt.

Vi har flere barn i storfamilien på den alderen og de spiser det samme som alle andre, ingen spesialmat i det hele tatt.

Så at småbarn flest tygger for lite tviler jeg på, men det kan jo hende akkurat dette barnet gjør det?

Regner uansett med at barnet får vanlig mat i barnehagen da, så det venner seg nok til å tygge også.

Anonymkode: 77221...59e

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er jo ikke normalt.

Vi har flere barn i storfamilien på den alderen og de spiser det samme som alle andre, ingen spesialmat i det hele tatt.

Så at småbarn flest tygger for lite tviler jeg på, men det kan jo hende akkurat dette barnet gjør det?

Regner uansett med at barnet får vanlig mat i barnehagen da, så det venner seg nok til å tygge også.

Anonymkode: 77221...59e

Nei, det er poser, grøt, skiver uten skorpe, kokt pasta og annen myk mat der også. Han får ikke spise annen frukt enn banan og myk pære. Foreldrene sier at dette er slik alle på barnets alder spiser. Godt å høre at det kanskje ikke er helt innenfor normalen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her gir vi skorper til 1 åringene i bhg. Når de blir 2 så får de prøve seg på epler med skall. 

Anonymkode: 34dbf...73f

Ja samme her, vi reagerte når en 1,5 åring, bare hadde fått klemmeposer, grøt og most frukt, og aldri noe med tyggemotstand fra foreldrene . Så jeg ville hvertfall reagert på en 3 åring. 

Anonymkode: f0a52...e1f

Annonse

Det er nok ikke vanlig, men det er heller ikke uvanlig. Sikkert på at du vet alt om årsakene? Ene vår var sent ute med biter i maten. Mat med biter i kom rett i retur/sprutoppkast. Det er jo absolutt ikke noe hastverk så vi tok den tiden vi trengte. Hos oss var det en kjent årsak da barnet lå på respirator en stund som nyfødt og da er det ikke uvanlig at de sliter med endringen i konsistens. Ofte vil det være konsistens/tekstur de aldri vil like å spise. Vi hadde god dialog med barnehagen hele veien så for oss var ikke dette noe utfordring. 

Anonymkode: f1ebb...a64

Høres ikke normalt ut eller helt bra ut, men når en ser hvor mye det selges av barnemat nå fortiden så er det nok ganske normalt å spise slik mat. 

Mine barn spiste mat som oss, de hadde en myk start det første leveåret deres, men når de var rundt året så spiste de igrunn det meste selv om noe ble delt litt mer eller litt most. 
Mitt eldste barn har ett tantebarn på 1,5år og hun spiser alt som vi gjør. På søndag spiste hun nystekt brød med skikkelig hard skorpe, eple med skall ble bla spist. Mat på klemmeposer er mellommåltider/krisemat. Moren til barnet er tudeligvis ganske lik meg ang det å gi ungene mat. 

Anonymkode: 1bfb4...d45

Her gir vi skorper til 1 åringene i bhg. Når de blir 2 så får de prøve seg på epler med skall. 

Det hadde ikke jeg akseptert. Akkurat epleskall syns jeg er skummelt når de er så små. Peanøtter og popcorn måtte mine også vente med til de var større. Peanøtter er skummelt det også. Men jeg vet ikke. Akkurat med epler og popcorn kan det være at jeg var unødvendig engstelig. Tar høyde for det. 

Stakkars barn! Burde virkelig ha fått ordentlig mat lenge. Kan det være en skjult årsak, som foreldrene ikke vil dele? 

Det er ikke  vanlig å spise most mat, skive uten skorpe osv når de er så store. 

Anonymkode: 77721...188

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er poser, grøt, skiver uten skorpe, kokt pasta og annen myk mat der også. Han får ikke spise annen frukt enn banan og myk pære. Foreldrene sier at dette er slik alle på barnets alder spiser. Godt å høre at det kanskje ikke er helt innenfor normalen. 

Det er absolutt ikke slik alle barn på den alderen spiser. Jeg vil si at hvis det er det kostholdet barnehagen serverer så er det urovekkende. På småbarnsavdelingen her så spiser de vanlig middagsmat, brød med skorper, all mulig frukt - epler, druer, appelsiner osv. Det er bare de aller minste eller, barn som har spesielle behov som får litt tilpasninger.

Anonymkode: 72de5...ed4

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Stakkars barn! Burde virkelig ha fått ordentlig mat lenge. Kan det være en skjult årsak, som foreldrene ikke vil dele? 

Det er ikke  vanlig å spise most mat, skive uten skorpe osv når de er så store. 

Slutt med sånne utsagn som "stakkars barn" ? Det er ikke synd på ungen i det hele tatt selv om hen ikke får "vanlig" mat!  Så lenge de får nok næring så er det ikke noe synd på noen. 

Annonse

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Slutt med sånne utsagn som "stakkars barn" ? Det er ikke synd på ungen i det hele tatt selv om hen ikke får "vanlig" mat!  Så lenge de får nok næring så er det ikke noe synd på noen. 

Slutt å irettesett andre! Den rollen du har tatt på deg med å oppdra forumet er ufattelig irriterende. Og ja, jeg rapporterer deg for avsporing fra tema. 

Anonymkode: a5e9a...6aa

ReneRene skrev (3 minutter siden):

I norsk format så er det synd på barnet, som ikke får lære seg å spise ordentlig mat. Barnet mister absolutt vesentlig læring, noe det kan ta lang, lang tid å ta igjen. 

I verdenssammenheng er det selvfølgelig ikke synd på barnet, siden det får (nok?) næring. 

ReneRene skrev (1 time siden):

Det hadde ikke jeg akseptert. Akkurat epleskall syns jeg er skummelt når de er så små. Peanøtter og popcorn måtte mine også vente med til de var større. Peanøtter er skummelt det også. Men jeg vet ikke. Akkurat med epler og popcorn kan det være at jeg var unødvendig engstelig. Tar høyde for det. 

Vi kutter de i smale biter. Har foreldre som sender med epler med skall til barn under 2 år også.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I norsk format så er det synd på barnet, som ikke får lære seg å spise ordentlig mat. Barnet mister absolutt vesentlig læring, noe det kan ta lang, lang tid å ta igjen. 

I verdenssammenheng er det selvfølgelig ikke synd på barnet, siden det får (nok?) næring. 

Hæ? Hva er det du mener her?? Barnet er tre år og får brødskiver og most mat pluss, så hvilken læring nøyaktig mister de? 

Som nevnt over så kan dette også ha med fordøyelse og annet å gjøre. 

Uten å vite noe mer, så er ytringer som "stakkars barn" og dine helt unødvendige. 

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Hæ? Hva er det du mener her?? Barnet er tre år og får brødskiver og most mat pluss, så hvilken læring nøyaktig mister de? 

Som nevnt over så kan dette også ha med fordøyelse og annet å gjøre. 

Uten å vite noe mer, så er ytringer som "stakkars barn" og dine helt unødvendige. 

Det er nok ikke opp til deg å bestemme om jeg synes det er riktig å bruke begrepet "stakkars barn". Jeg synes synd på barnet, ferdig snakka. Jeg er for gammel til å la deg oppdra meg, gitt. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Akkurat hvilke forferdeligheter er det som skjer om barnet ikke spiser skorper?

De lærer ikke å tygge mat som trenger å tygges godt, slik at de setter i halsen. De får svakere munnmotorikk, som kan gi uttalevansker senere. Og de vil ikke smake eller prøve senere. Og som ved matpakke i barnehage, det ene barnet som har en klemmepose med grøt, og en klemmejoghurt og fire brødbiter kuttet i cm terning, bruker to minutt på måltidet. Koselig måltid for barnet. 
De lærer at mat skal stappes inn eller drikkes, og det fort, ikke bra for fordøyelse og opptak av vitaminer, og gjerne er det ultraprossessert mat som har lavt næringsinnhold. Derfor.

Anonymkode: c8307...ee4

Ikke normalt. Barn trenger å få mat med tyggemotstand for å trene munnmotorikken. Det trenger de både for å få en tydelig tale og trene det automatisk svelgerefleksen for å hindre sikling. I barnehagen har vi hatt barn på tre år som har fysioterapi pga svak munnmotorikk pga at de ikke har fått trent den med å tygge mat.

Anonymkode: c8a01...abb

De lærer ikke å tygge mat som trenger å tygges godt, slik at de setter i halsen. De får svakere munnmotorikk, som kan gi uttalevansker senere. Og de vil ikke smake eller prøve senere. Og som ved matpakke i barnehage, det ene barnet som har en klemmepose med grøt, og en klemmejoghurt og fire brødbiter kuttet i cm terning, bruker to minutt på måltidet. Koselig måltid for barnet. 
De lærer at mat skal stappes inn eller drikkes, og det fort, ikke bra for fordøyelse og opptak av vitaminer, og gjerne er det ultraprossessert mat som har lavt næringsinnhold. Derfor.

Anonymkode: c8307...ee4

Jeg tipper det går seg til. De sitter neppe med klemmepose på ungdomsskolen. Slapp litt av, det er sjelden det blir så ille som man frykter. 

Absolutt ikke normalt. Mine barn, spesielt yngste likte ikke most mat som baby. Så hun spiste biter av den samme maten som oss andre da hun begynte med fast føde. Spiste til og med selv, så hun ble aldri matet. 

Det eneste vi har ventet med er peanøtter da de var små. Delte druene i to og skrelte epler. 

Anonymkode: ac152...46d

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tipper det går seg til. De sitter neppe med klemmepose på ungdomsskolen. Slapp litt av, det er sjelden det blir så ille som man frykter. 

Men hvorfor velge noe som kan skape problemer for barnet, som å trenge fysioterapi eller logoped, om man kan unngå det på en enkel måte? At de sikkert spiser knekkebrød på ungdomsskolen er ikke noe godt argument. Dessuten er det noen ting som er enklere å lære og venne seg til når man er liten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...