Gå til innhold

Bare kalorier inn og ut, ja liksom...

Anbefalte innlegg

I løpet av de siste 15 årene har vekten min gått oppover. I starten bare noen få kilo, de siste årene litt for mange kilo. Totalt har jeg gått fra å vake rundt 70 kilo, som er perfekt for meg med min høyde og kroppsbygning, til 95 kilo. 

Underveis har jeg utallige ganger forsøkt å gå ned i vekt. Jeg skjønner jo poenget. Færre kalorier inn enn ut. Så det har jeg gjort. Målt opp, registrert inn ned til den minste lille dråpe med olje i stekepannen og styrt på. I bevegelse har jeg alltid vært, med turer, jogging og tidvis styrketrening og godt over 10 000 skritt daglig, så den delen har vært på plass. Resultatet? Ikke akkurat imponerende. På det lengste, i fjor faktisk, holdt jeg på i fem måneder i strekk med et kaloriinntak på 1300-1400 kalorier daglig, mens pulsklokken mente jeg forbrukte 2500-3000 kalorier daglig. Sikkert litt for høyt tall i forhold til reelt, men likevel. Etter de fem månedene hadde jeg gått ned 2 kilo. Da ga jeg faktisk opp. Ikke fant legen noe galt heller, normalt stoffskifte osv. Han ba meg prøve lavkarbo, så det gjorde jeg, med det resultat at jeg ikke bare gikk opp i vekt, men ble veldig dårlig, så det måtte jeg kutte ut også.

Så begynte jeg på medisiner i forbindelse med adhd. Én ting er at de er til god hjelp med å regulere metthetsfølelse ol., men jeg mistenker at de har redusert stressnivået mitt. Mye! Jeg var ikke en gang klar over at jeg var så stresset. Resultatet er uansett det samme. Matinntaket har automatisk falt, og nå registrerer jeg igjen for å passe på at jeg får i meg nok mat, og har lagt meg på nøyaktig det samme som i fjor, altså omtrent 1400 kalorier daglig. Aktivitetsnivået er det samme, om noe faktisk litt lavere forbi jeg er mindre urolig og rastløs. Utfallet er derimot forbløffende. På syv uker har jeg rast ned nesten 9 kilo! Her må det jo være noe som har skjedd? Jeg mistenker som sagt stressnivået. At kroppen holder mer på kiloene når den er stresset og slipper taket når den slapper av. Nå er jeg mye roligere, og sover også bedre. Dette må jo være det ultimate beviset på at vektnedgang er mye, mye mer enn bare kalorier inn og ut? At det er flere faktorer som spiller inn?

Anonymkode: 16014...723

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440624-bare-kalorier-inn-og-ut-ja-liksom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har spiseforstyrrelse, har du ikke?  Mener at du nevnte det i en tråd.

Slutt å stress med hvorfor og hvordan, og slutt å ha så usunt fokus på kilo opp og ned. Du har skrevet før om kiloene du har rast ned. 

Jeg blir ganske kritisk til tråder om slanking og kilo her inne. Det er mye av det, og jeg antar at de fleste her er mødre.

Spiseforstyrrelser blant unge har økt kraftig de siste årene, så prøv å gå foran som sunnere forbilder. 

Selvsagt har det mye å si. Og medisin mot adhd er jo også kjent for å være en faktor for vektnedgang. 

Jeg bruker antipsykotika og har rast opp til samme vekt som deg på halvannet år (veide 72 før jeg starta). Det er klin umulig å få de av. Der jeg før raste ned med lavkarbo, kan jeg nå bare drite i det. Det endrer hele sammensetningen av metabolismen i kroppen og gjør at man går opp. Jeg spiser 1500 kalorier om dagen, max. Jeg er slankeoperert så jeg kan faktisk ikke fråtse. Men etter jeg begynte på antipsykotika har vekta bare rast på. Ikke føler jeg fastlegen tar meg på alvor heller. 

Anonymkode: c6a70...c54

Jeg er ganske overbevist om det selv, både søvn og stressnivå. Økt kortisolnivå gjør deg mer utsatt for sykdom, så hvorfor skulle det ikke påvirke vekt og annet også? 

Så utrolig bra at du har funnet din vei, stresset ned. Kan jeg anbefale meditasjon/yoga om du ikke har utforsket det ennå? 

Anonymkode: 35bf5...32d

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...