Gå til innhold

Hva gjør dere når feriepengene kommer på konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg får feriepenger pluss lønn i juni, ca 100 000 utbetalt. Vanligvis ligger jeg på 30-35 000 utbetalt. Får ikke lønn for de ukene jeg har ferie, men ca 65 000 i feriepenger dekker mye mer enn jeg ville hatt i lønn for 5 uker med arbeid. 

Anonymkode: 95fa3...8ae

Hvorfor får du dobbelt så mye i feriepenger som lønn?? Jeg skjønner jo at folk jubler over feriepenger hvis det stemmer!!!

Anonymkode: 322b5...f33

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her må jeg ha teskje! 🤣hadde jeg fått det sånn hadde bare hatt 67500, som er 2x mndlønn pluss én uke 

Anonymkode: b6e4f...6dd

Forstod ikke helt hva du mente, men jeg får ca 65 000 i "lønn" for de 5 ukene jeg har ferie. Hvor mye har du vanligvis utbetalt pr mnd, og hvor mye får du i rene feriepenger? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor får du dobbelt så mye i feriepenger som lønn?? Jeg skjønner jo at folk jubler over feriepenger hvis det stemmer!!!

Aner ikke, men feriepengene er jo regnet ut fra lønna du hadde året før. En fast prosent, alt etter om du har 4 eller 5 uker ferie.

Skrevet

Ventar på at dei skal renne ut igjen… 

Anonymkode: 3b33d...c78

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

90000 av de skal brukes til å betale for en hest, og 30000 på regningskonto, 50000 på sparekonto, 20000 på brukskonto. Ferien er betalt.

Anonymkode: b4d66...3da

190 000 i feriepenger? I wish.

Anonymkode: 2e9d8...360

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men du blir vel bare trukket ferie etter den stillingen du har? Om du jobbet ville lønnen kun vært 40 %? 

Håper ikke du trekkes for 100 % ferie i 40 %..

Anonymkode: c2fcc...916

Nei, går over i full stilling igjen i juli, og trekkes derfor fem uker med full lønn siden jeg ikke har brukt ferie i perioden med redusert stilling. Jeg kunne også ha valgt å ikke trekkes for full stilling, men da hadde også ferien min blitt redusert tilsvarende.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Forstod ikke helt hva du mente, men jeg får ca 65 000 i "lønn" for de 5 ukene jeg har ferie. Hvor mye har du vanligvis utbetalt pr mnd, og hvor mye får du i rene feriepenger? 

Jeg har utbetalt rett i underkant av 30.000 i mnd. Aldri regna på hva jeg får i rene feriepenger. Bruker å få 8000 mer enn vanlig lønn. Så med 30.000 utbetalt så er jo ikke ei uke mer enn 7.500

Skrevet

Gjennom året trekkes feriepenger hver måned med en satt prosentsats. Disse utbetales istedenfor lønn i juni måned slik at det ikke er en måned uten utbetaling. Så i juni får man ikke lønn som sådan men man dår de pengene man jobbet inn året før. 11,2 % av det jeg tjente i fjor for å være nøyaktig. 

Anonymkode: 2e9d8...360

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har utbetalt rett i underkant av 30.000 i mnd. Aldri regna på hva jeg får i rene feriepenger. Bruker å få 8000 mer enn vanlig lønn. Så med 30.000 utbetalt så er jo ikke ei uke mer enn 7.500

Har du 4 uker ferie skal du ha ca 10%  av forrige års bruttolønn i feriepenger. 5 uker gir 12%. Høres ut som du får alt for lite? Me  blir du trekt for de ukene du har fri, eller har du fastlønn hver mnd? Hvis jeg har fri 3 uker i juli f.eks, får jeg bare utbetalt for 1 uke i aug.

Skrevet

Løpende utgifter og mest mulig sparing. Forbereder meg til de kommende rentehevingene 😱

Anonymkode: 701cc...877

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei? Jeg får lønn når jeg jobber. Denne måneden fikk jeg lønn + feriepenger, når jeg tar ferie får jeg ikke lønn og må ha satt av feriepengene til det. Skjønner ikke hvordan alle har så mye feriepenger å bruke, mine feriepenger går til vanlige utgifter når jeg ikke får ordinær lønn. 

Men da fikk du jo ekstra denne mnd som dekker når du har ferie. Ergo - betalt ferie. Jeg har 150% stilling som gir endel feriepenger. Mannen tar ut utbytte i juni som er nok til å dekke ferie og vel så det. 

Anonymkode: fb746...6c7

Skrevet

Tidligere har jeg betalt ekstra på huslånet. I april var huslånet nedbetalt, så da vet jeg sannelig ikke hva jeg skal gjøre med de ekstra pengene. Antakelig overføre dem til sparekonto inntil jeg finner ut hva jeg skal bruke pengene på. 

Anonymkode: 6ebe9...0a8

Skrevet

Har egentlig ganske kontroll på hvordan dette med feriepenger funker men er i en litt spesiell situasjon i år. I hele fjor jobbet jeg i min vanlige stilling (tjente ca 42 000 pr mnd). Fra mai til august i år er jeg beordret inn i en stilling med høyere lønn (ca  50 000 pr mnd). 

Når jeg nå i juni får feriepenger, men trekkes for ferien hvordan blir det? Vil de trekke ut fra ny eller gammel lønn? Noen som skjønte hva jeg mente?  

Anonymkode: 4cb56...24f

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har egentlig ganske kontroll på hvordan dette med feriepenger funker men er i en litt spesiell situasjon i år. I hele fjor jobbet jeg i min vanlige stilling (tjente ca 42 000 pr mnd). Fra mai til august i år er jeg beordret inn i en stilling med høyere lønn (ca  50 000 pr mnd). 

Når jeg nå i juni får feriepenger, men trekkes for ferien hvordan blir det? Vil de trekke ut fra ny eller gammel lønn? Noen som skjønte hva jeg mente?  

Anonymkode: 4cb56...24f

Hos oss er det stilling pr 1.juni som er avgjørende for trekket 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Har du 4 uker ferie skal du ha ca 10%  av forrige års bruttolønn i feriepenger. 5 uker gir 12%. Høres ut som du får alt for lite? Me  blir du trekt for de ukene du har fri, eller har du fastlønn hver mnd? Hvis jeg har fri 3 uker i juli f.eks, får jeg bare utbetalt for 1 uke i aug.

Jeg har 5 uker ferie og har fastlønn. Får feriepenger pluss lønn, minus 5.uker ferie utbetalt i juni. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har 5 uker ferie og har fastlønn. Får feriepenger pluss lønn, minus 5.uker ferie utbetalt i juni. 

Men da skal du jo ha mye mer enn 8000 i feriepenger?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Men da skal du jo ha mye mer enn 8000 i feriepenger?

De 8000 jeg snakker om er det jeg får «ekstra» utover det jeg får hver mnd. Altså 30.000 pluss 8.000. Det er jo bare de 8000 som er «sløsepenger». Resten går jo sin vante gang til løpende utgifter 

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Men da fikk du jo ekstra denne mnd som dekker når du har ferie. Ergo - betalt ferie. Jeg har 150% stilling som gir endel feriepenger. Mannen tar ut utbytte i juni som er nok til å dekke ferie og vel så det. 

Nettop, det var jo det den andre brukeren sa! De har satt av feriepengene så de har når de ikke får utbetalt lønn, så sa du at de får jo lønn når de tar ferie og det stemmer jo ikke for alle. 

Skrevet

Leverer man timelister og får etterbetalt timer måned for måned,- så vil mange,- når feriepenger kommer, få både feriepenger som er 12% (trukket fra litt for noen dager slik at regnestykket antall feriedager/hel måned arbeid går opp) eller 10,2% (pluss lagt til litt av samme grunn som man trekker litt av 12%) av lønn utbetalt året får og lønn for de timer man jobber i mai (gitt at feriepenger kommer i juni). Derfor en vanlig månedslønn pluss litt mer enn full lønn(da det ikke trekkes skatt av feriepengene,- skatten av disse trekkes fra resten av årets utbetalinger) på mange når feriepenger kommer.

Om man da tar ut tre uker ferie i juni,- så vil man i juli kun få lønn for de timene man jobbet i juni,- altså en uke (ca).... Eller man tar 4uker ferie i juli og det vil si at man ikke får lønn utbetalt i august og feriepenger må faktisk "spares" til da. 

Har man fastlønn så får man denne fastlønna utbetalt 11 måneder,- den siste (som vanligvis er juni) får man utbetalt feriepenger opptjent året før,- altså 10,2 (+) eller 12%(-) av denne. Feriepengeutbetalingen er for disse Ikke like mye utbetalt som de som har timelønn,- men samtidig så får man normal lønn både juli og august, selv om man tar fri hele juni eller hele juli.....

Anonymkode: 0e028...f81

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Får jo lønn når du tar ferie?

Nei, man får ikke lønn da, men feriepenger. Eller, noen nå selv regulere dette etter når henholdsvis feriepenger og faktisk ferie kommer i kalenderen, men det vanlige er å få lønn 11 måneder i året og feriepenger én måned. Fordi vi betaler litt for mye skatt 10.5 måned i året, utgjør det halv skatt i desember, og feriepenger i juni eller juli. Feriepengene er som regel 10-12 % av årsinntekten fra forrige kalenderår, så denne utbetalingen er høyere enn vanlig lønn.

La oss si at en person tjener 500 000 kroner i året og normalt får utbetalt 30 000 kroner i måneden (minus desember der det er litt mer pga. halv skatt). I f.eks. juni vil ikke denne personen få de 30 000 kronene utbetalt i lønn, men i stedet vil vedkommende få utbetalt litt i overkant av 50 000 kroner i feriepenger (altså 10 -12 % av årsinntekten). Differansen mellom vanlig lønnsutbetaling og feriepenger vil i dette tilfellet være på drøyt 20 000 kroner. Derfor svarer de fleste at de må bruke mesteparten til vanlige utgifter, det er differansen som blir de reelle feriepengene, altså de pengene som er mer enn ved en vanlig lønn.

Anonymkode: 1b8af...642

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nei, man får ikke lønn da, men feriepenger. Eller, noen nå selv regulere dette etter når henholdsvis feriepenger og faktisk ferie kommer i kalenderen, men det vanlige er å få lønn 11 måneder i året og feriepenger én måned. Fordi vi betaler litt for mye skatt 10.5 måned i året, utgjør det halv skatt i desember, og feriepenger i juni eller juli. Feriepengene er som regel 10-12 % av årsinntekten fra forrige kalenderår, så denne utbetalingen er høyere enn vanlig lønn.

La oss si at en person tjener 500 000 kroner i året og normalt får utbetalt 30 000 kroner i måneden (minus desember der det er litt mer pga. halv skatt). I f.eks. juni vil ikke denne personen få de 30 000 kronene utbetalt i lønn, men i stedet vil vedkommende få utbetalt litt i overkant av 50 000 kroner i feriepenger (altså 10 -12 % av årsinntekten). Differansen mellom vanlig lønnsutbetaling og feriepenger vil i dette tilfellet være på drøyt 20 000 kroner. Derfor svarer de fleste at de må bruke mesteparten til vanlige utgifter, det er differansen som blir de reelle feriepengene, altså de pengene som er mer enn ved en vanlig lønn.

Anonymkode: 1b8af...642

Takk!

Skrevet

Da bærer det rett av sted til Hageland! 

Anonymkode: 44118...854

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det kommer an på h a slags type arbeidsforhold man har det da. 

Anonymkode: 28a65...3e2

absolutt ikke!

Man får ikke lønn når man tar ut ferie. Men hvordan utbetalingene av din totale årslønn fordeler seg gjennom året kan være ulikt. Noen får utbetalt lønn i 11 måneder og feriepenger i den 12. måneden. Noen får fast lønn gjennom hele året, og får kun utbetalt feriepengetillegget. Noen får utbetalt full lønn samt fulle feriepenger i f.eks juni, og blir deretter trekt for feriedager fortløpende når man tar de ut. Timelønnede får kun lønn fr de timene de jobber og får feriepengene utbetalt i en bolk (gjerne i juni). 

Anonymkode: 2cb39...c02

Skrevet

dDet er faktisk helt skremmende at så mange tilsynelatende ikke vet hvordan årslønn skatt og feriepenger beregnes.....

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.5.2023 den 20.08):

Nei? Jeg får lønn når jeg jobber. Denne måneden fikk jeg lønn + feriepenger, når jeg tar ferie får jeg ikke lønn og må ha satt av feriepengene til det. Skjønner ikke hvordan alle har så mye feriepenger å bruke, mine feriepenger går til vanlige utgifter når jeg ikke får ordinær lønn. 

Arbeidsgiver har ikke lov til å utbetale feriepenger "på forskudd", dvs uten å samtidig trekke for ferie - med ett unntak, at du slutter i jobben i løpet av året. Da kan feriepengene for neste år utbetales på siste lønn.  Ellers skal feriepenger enten utbetales senest en uke før ferien, og ferien skal samtidig trekkes eller det kan gjøres en generell avtale på arbeidsplassen om at feriepenger utbetales en bestemt dato, mange steder sammen med eller rundt juni lønn. Da utbetales alle feriepengene og full ferie trekkes. 

Anonymkode: a41e1...312

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...