Gå til innhold

Hva gjør dere når feriepengene kommer på konto?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

18 minutes ago, Anonym bruker said:

Arbeidsgiver har ikke lov til å utbetale feriepenger "på forskudd", dvs uten å samtidig trekke for ferie - med ett unntak, at du slutter i jobben i løpet av året. Da kan feriepengene for neste år utbetales på siste lønn.  Ellers skal feriepenger enten utbetales senest en uke før ferien, og ferien skal samtidig trekkes eller det kan gjøres en generell avtale på arbeidsplassen om at feriepenger utbetales en bestemt dato, mange steder sammen med eller rundt juni lønn. Da utbetales alle feriepengene og full ferie trekkes. 

Anonymkode: a41e1...312

Jeg har bare hatt jobber hvor jeg har fått timesbetalt og alle har gjort det på denne måten. Jeg har aldri opplevd å få feriepenger utbetalt rett før jeg tar ferie. Er ikke dette liv altså? Jeg synes jo det er rart at det er så utbredt hvis det ikke er lov.

Anonymkode: 322b5...f33

Tatt fra nettet:

"De fleste skattekort baserer seg på at skatt betales i 10,5 måneder; trekkfritt ved utbetaling av feriepenger (juni/ juli) og halv skatt ved siste eller nest siste lønnsutbetaling før jul (november/ desember). 

Dette er det mange som ikke vet eller forstår. Det betales skatt av desemberlønn og feriepenger, men man betaler det ved å skatte mer de andre månedene istedenfor.

Derfor får man ekstra mye utbetalt i juni/juli.

Anonymkode: 9c225...37a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har bare hatt jobber hvor jeg har fått timesbetalt og alle har gjort det på denne måten. Jeg har aldri opplevd å få feriepenger utbetalt rett før jeg tar ferie. Er ikke dette liv altså? Jeg synes jo det er rart at det er så utbredt hvis det ikke er lov.

Når du har timelønn skal feriepengene utbetales på siste lønningsdag eller senest en uke før du skal avvikle ferie, og du skal kun få feriepenger tilsvarende ferien du avvikler. Tar du en uke ferie, skal du ha feriepenger for en uke.  Tar du 5 uker (eller 4 om det er det du har), får du utbetalt alle feriepengene dine. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Tatt fra nettet:

"De fleste skattekort baserer seg på at skatt betales i 10,5 måneder; trekkfritt ved utbetaling av feriepenger (juni/ juli) og halv skatt ved siste eller nest siste lønnsutbetaling før jul (november/ desember). 

Dette er det mange som ikke vet eller forstår. Det betales skatt av desemberlønn og feriepenger, men man betaler det ved å skatte mer de andre månedene istedenfor.

Derfor får man ekstra mye utbetalt i juni/juli.

Anonymkode: 9c225...37a

Stemmer det. Og derfor må man også trekke skatt av av neste års feriepenger dersom man slutter i en jobb før 31.12 og får feriepengene utbetalt i opptjeningsåret. Riktignok vil man antageligvis "få det igjen" ved neste års skatteoppgjør fordi man da har tjent mindre enn det som er beregnet på skattekortet. 

26 minutes ago, Anonym bruker said:

Når du har timelønn skal feriepengene utbetales på siste lønningsdag eller senest en uke før du skal avvikle ferie, og du skal kun få feriepenger tilsvarende ferien du avvikler. Tar du en uke ferie, skal du ha feriepenger for en uke.  Tar du 5 uker (eller 4 om det er det du har), får du utbetalt alle feriepengene dine. 

Hva skjer om man ikke ber om ferie da? Når jeg hadde deltidsjobb med bare et par vakter i uka tok jeg ikke ferie, jeg hadde jo mer enn nok fri. Når er det meningen feriepengene skal utbetales da? 

Annonse

Hva skjer om man ikke ber om ferie da? Når jeg hadde deltidsjobb med bare et par vakter i uka tok jeg ikke ferie, jeg hadde jo mer enn nok fri. Når er det meningen feriepengene skal utbetales da? 

Du har rett på, og plikt til, å avvikle ferie. Hverken du eller arbeidsgiver kan velge det bort.

6 hours ago, Den perfekte mor, påan igjen said:

Du har rett på, og plikt til, å avvikle ferie. Hverken du eller arbeidsgiver kan velge det bort.

Så jeg må spesifikt si at jeg tar ferie noen dager og få utbetalt feriepenger for de dagene? Jeg kan jo be om ferie på min mandag men ta kollegaens vakt på tirsdag 🤷‍♀️ eller hvis jeg på død og liv må ta en hel uke fri kan jeg jobbe ekstra uka etter for å ta det igjen. Om jeg for eksempel har 40% stilling kan vel ingen nekte meg å jobbe mer fordi da "tar jeg ikke ferie"? Ekstrahjelper og ringevikarer som ikke har faste vakter kan jo legge "ferien" til de dagene man uansett ikke får jobbe.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Så jeg må spesifikt si at jeg tar ferie noen dager og få utbetalt feriepenger for de dagene? Jeg kan jo be om ferie på min mandag men ta kollegaens vakt på tirsdag 🤷‍♀️ eller hvis jeg på død og liv må ta en hel uke fri kan jeg jobbe ekstra uka etter for å ta det igjen. Om jeg for eksempel har 40% stilling kan vel ingen nekte meg å jobbe mer fordi da "tar jeg ikke ferie"? Ekstrahjelper og ringevikarer som ikke har faste vakter kan jo legge "ferien" til de dagene man uansett ikke får jobbe.

Du kan ta ferie en dag og jobbe ekstra dagen etter ja, dersom arbeidsgiver aksepterer det. Men du kan ikke ta ferie en dag du har fri, det må være en dag du enten får lønn for, fordi du er trukket for ferie, eller en dag du får feriepenger for. Om du ikke har en stillingsprosent å ta ferie av, så har du jo ikke det.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen

Jeg tror at du én gang i året må ta to ukers ferie sammenhengende, men ellers kan porsjonene den utover slik det passer deg og arbeidsgiver. I hvert fall i yrker som ikke er pålagt ferie til bestemte uker i året.

Anonymkode: 1b8af...642

Jeg sjekket lønnslippen nå, og får 12.000 mer enn på en vanlig mnd. 10.000 av de går til 50årsgave til mannen så jeg tenker at jeg kjøper meg noe nye klær for resten :)

Anonymkode: b6e4f...6dd

De vanlige trekkene går sin gang.

Vi har ikke bestilt store feriene, så ikke noe å tilbakebetale der. Så har jeg satt av litt ekstra til sparing slik at bufferkontoen kommer opp til en fint rundt tall, bare fordi det gjør meg glad.Så skal det stå igjen en sum, tenker 20 000 på brukskonto.

Resten over det, får se hvor mye det blir (avhenger av om jobben somler seg til å godkjenne overtid og tillegg), brukes kanskje på noe artig, men sannsynligvis til sparing. Får se hvor mye som går til fond og hvor mye som går til sparekonto. Vi skal ha noen store utlegg på huset snart, så antageligvis sparekonto.

Anonymkode: 41986...f18

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke normalen i mange yrker med timesbetalt. I Norgesgruppen får man utbetalt feriepenger + lønn på mailønningen, sånn har det alltid vært d 13 årene jeg har jobber der. Om jeg skal avvikle ferie tidligere kan jeg spørre om å få feriepengene ut tidligere bare. 

Anonymkode: 96bfa...087

5 hours ago, Den perfekte mor, påan igjen said:

Du kan ta ferie en dag og jobbe ekstra dagen etter ja, dersom arbeidsgiver aksepterer det. Men du kan ikke ta ferie en dag du har fri, det må være en dag du enten får lønn for, fordi du er trukket for ferie, eller en dag du får feriepenger for. Om du ikke har en stillingsprosent å ta ferie av, så har du jo ikke det.

Jeg hadde en jobb med 12,5 stillingsprosent som jeg måtte ta ferie av, men ingen faste dager. Jeg fikk vite vaktene mine ca en måned til to uker før. Ferie ba jeg jo om før det, så jeg ble bare ikke satt opp de dagene men fikk like mange vakter på andre dager. Siden ingen vakter var på fastsatte dager kunne jeg jo ikke ta fri på en lønnet dag, og etter at listene var satt opp fikk jeg ikke fri på mine dager 😅

Jg synes helt ærlig det høres rart ut å bli tvunget til å ta fri fra en jobb med lav stillingsprosent. Jobber jeg bare 60% har jeg jo i praksis 40% ferie. Man kan ikke tvinges til å ta mer ferie enn det man får betalt for, jeg har ikke råd til å ta ferie i en så lav stillingsprosent!

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde en jobb med 12,5 stillingsprosent som jeg måtte ta ferie av, men ingen faste dager. Jeg fikk vite vaktene mine ca en måned til to uker før. Ferie ba jeg jo om før det, så jeg ble bare ikke satt opp de dagene men fikk like mange vakter på andre dager. Siden ingen vakter var på fastsatte dager kunne jeg jo ikke ta fri på en lønnet dag, og etter at listene var satt opp fikk jeg ikke fri på mine dager 😅

Jg synes helt ærlig det høres rart ut å bli tvunget til å ta fri fra en jobb med lav stillingsprosent. Jobber jeg bare 60% har jeg jo i praksis 40% ferie. Man kan ikke tvinges til å ta mer ferie enn det man får betalt for, jeg har ikke råd til å ta ferie i en så lav stillingsprosent!

Du er pliktet til å ta ferie, det er ikke frivillig.

Anonymkode: df340...93d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Om du har 12,5 % stilling utgjør det ca tre dager ferie om du har vanlig fem ukers ferie, 2,5 dag om du ikke har mer ferie enn ferieloven tilsier.

60% stilling utgjør 15 feriedager om du har fem uker ferie. 

Du kan ikke velge om du vil ha ferie eller ikke.

1 hour ago, Den perfekte mor, påan igjen said:

Om du har 12,5 % stilling utgjør det ca tre dager ferie om du har vanlig fem ukers ferie, 2,5 dag om du ikke har mer ferie enn ferieloven tilsier.

60% stilling utgjør 15 feriedager om du har fem uker ferie. 

Du kan ikke velge om du vil ha ferie eller ikke.

Det skjønner jeg jo, men i en stilling hvor jeg jobber mye mer enn stillingsprosenten tilsier fordi jeg tar til meg ekstravakter og jeg i tillegg ikke har vakter på faste dager er det ikke mulig å tvinge på meg ferie på samme måte som i en fulltidsstilling. Hvis jeg sier at jeg tar "ferie" en uke jeg uansett ikke hadde fått vakter er det ingen som kan si noe på det, for det er faktisk ikke mulig å sette meg opp med fri på en jobbdag. Da må jeg i så fall be om fri, så må jobben sette opp den dagen som en dag jeg skal ha vakt for så å registrere den som fri og sette inn noen andre på den vakta. Når jeg ber om ferie er ikke den timelista laget en gang, ber jeg om fri etter at timelistene har kommet får jeg ikke fri fordi nå er det allerede satt opp.

Jeg skjønner at jeg både har rett til og plikt til å ta ferie, men i praksis er det ikke mulig å tvinge meg til det da jeg alltid har mulighet til å jobbe inn timene igjen.

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det skjønner jeg jo, men i en stilling hvor jeg jobber mye mer enn stillingsprosenten tilsier fordi jeg tar til meg ekstravakter og jeg i tillegg ikke har vakter på faste dager er det ikke mulig å tvinge på meg ferie på samme måte som i en fulltidsstilling. Hvis jeg sier at jeg tar "ferie" en uke jeg uansett ikke hadde fått vakter er det ingen som kan si noe på det, for det er faktisk ikke mulig å sette meg opp med fri på en jobbdag. Da må jeg i så fall be om fri, så må jobben sette opp den dagen som en dag jeg skal ha vakt for så å registrere den som fri og sette inn noen andre på den vakta. Når jeg ber om ferie er ikke den timelista laget en gang, ber jeg om fri etter at timelistene har kommet får jeg ikke fri fordi nå er det allerede satt opp.

Jeg skjønner at jeg både har rett til og plikt til å ta ferie, men i praksis er det ikke mulig å tvinge meg til det da jeg alltid har mulighet til å jobbe inn timene igjen.

Det er jo ikke helt lovlig, men vet det blir gjort. Min datter har 14% stilling, ingen faste vakter. Får vaktlister for 14 dager av gangen. Hun må be om ferie dersom hun skal noe (som feks i uke 32 da vi skal til syden) så må hun be om ferie hele uka. Samme da vi har vært avgårde på andre små ting. Det er et håpløst system, men vet det blir gjort

Anonymkode: b6e4f...6dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...