Gå til innhold

Noen med tenåringer som driver med kampsport for å holde seg i form?

Anbefalte innlegg

Altså ikke konkurrerer osv, bare trener dette på kampsport studioer 2-4 ganger i uka?

Jeg har en 16 åring som har lyst å prøve. Drevet med fotball i 10 år, trent på treningsstudio med vekter siste året. Nå har han lyst å prøve dette? Kun som hobby og holde seg i form.

Noen med erfaring?

Anonymkode: 1b096...532

Fortsetter under...

Tae Kwon Do er bra til det!
Man kan konkurrere så lite eller mye man vil i det. Sønnen min har deltatt i noen år, har tatt alle graderinger han har meldt seg til, men har aldri deltatt i turnering. Han liker ikke den delen av sporten. Men treningene gir enormt mye. Det er styrke,  hurtighet, smidighet, presisjon, balanse og alle de klassiske greiene. Tidligere drev han med turn, og Tae Kwon Do fyller faktisk de samme behovene. Selv den intellektuelle treningen, med mønstre og formasjoner.

Anonymkode: 51b87...1f3

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

HI så bra. Men hva er MMA? På ukeplanen står det MMA for beginners, ungdom. Hva er dette?

Mixed martial arts. Det er både kamp på bakken (en slags bryting) samt slag og spark. Veldig gøy og noe av den beste treningen du kan få. 

tante grusom master of law skrev (2 timer siden):

Mixed martial arts. Det er både kamp på bakken (en slags bryting) samt slag og spark. Veldig gøy og noe av den beste treningen du kan få. 

Jeg får litt sånn «å nei-følelse» med slag og spark. Negative tanker liksom

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Kampsporter involverer slag og spark, men i kontrollerte former. Noen blåmerker blir det jo. Kjempegod trening. Har en som trente karate i tre år og har nå trent tae kwon do i 6 år. Er kun med på konkurranser om de har lyst. Hurtighet, smidighet, konsentrasjon og disiplin er noe av det de får ut av å trene kampsport. Kan absolutt anbefales. 

Anonymkode: 899f7...72d

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Kampsporter involverer slag og spark, men i kontrollerte former. Noen blåmerker blir det jo. Kjempegod trening. Har en som trente karate i tre år og har nå trent tae kwon do i 6 år. Er kun med på konkurranser om de har lyst. Hurtighet, smidighet, konsentrasjon og disiplin er noe av det de får ut av å trene kampsport. Kan absolutt anbefales. 

Anonymkode: 899f7...72d

Høres bra ut. Nei, han vil ikke konkurrere. Kun trene 3-4 ganger i uka på senter med instruktører så det er nok ganske kontrollert og bra. Bare jeg som er «ny» i dette🥴

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er virkelig ingen big deal. Håper du ikke nekter ungen å trene det pga det. På treninger så dæljer man uansett ikke løs på hverandre med harde slag mot hodet. Man markerer kun slagene stort sett. Eller så bruker man hjelm/beskyttelse. 

Bedre trening får du ikke. Det trener hele kroppen, både kondisjon, styrke, smidighet etc. 

Send ham på trening!

Bedre treninger skal du lete lenge etter. 

Her trenes både fysikk og psyke, de lærer omsorg for hverandre og får utviklet sin egen utholdenhet og tålegrense.

Anonymkode: 0b272...6dc

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Heller taekwondo enn MMA.

Anonymkode: 7366f...199

Det samme tenkte faktisk jeg.
Mest fordi min andre sønn har prøvd begge disse; og er i uvanlig god form (studerer idrett), men likevel sa at MMA ble for ekstremt for ham.

Anonymkode: 51b87...1f3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Heller taekwondo enn MMA.

MMA er i følge meg utrolig mye morsommere og mye mer effektiv trening enn taekwondo. Det er også mye mer effektivt som selvforsvar enn taekwondo. Blir MMA for mye kan man evt trene kun det som foregår på bakken: BJJ eller grappling uten gi. 

Endret av tante grusom master of law

MMA er jo den mest ekstreme av kampsportene. Gir sikkert best trening, men det er en "tøffingidrett"

Datteren min drev med taekwondoe noen år, og selv var jeg innom karate som ung. Det er fine idretter som gir allsidig trening, så jeg har ingen betenkeligheter egentlig. 

Jeg ville latt barna mine prøve MMA også om de ønsket det, men greit å vite at det er den tøffeste av kampsportene da.

Anonymkode: 1f7c4...f20

Min datter på 14 år driver med taekwondo. Hun har tidligere vært turner, men ønsket å prøve noe annet. Hun synes det er kjempe gøy, og både min mann og hans bror har svart belte. Veldig god trening hvis man gjør øvelsene riktig ☺️

Anonymkode: 456e2...26b

Jeg trente Kickboxing i den alderen selv og er å anbefale. Jeg trente kun for å åre litt sosial og få slutt påmaset fra min søster at jeg måtte trene. Hu mente jeg var for lat, men til hennes stor skuffelse så var jeg ikke i dårlig form som hun skulle ha det til. Holdt tritt med henne og de andre landslagsutøverne, så måtte igrunn alltid bli igjen for å trene med de også siden de ofte manglet en. Veldig gøy trening både for de som er veldig glad i denne treningen og for de som bare vilgjøre noe. 

Tror igrunn jeg aldri fikk en blåveis på vanlig trening. Hjemme med min søster og svoger var en helt annen sak, men jeg er så vant til å gi meg selv blåmerker uansett hva jeg gjør eller ikke gjør, at noen til gjorde ikke noe. Tror heller ikke min søster og svoger fikk noen skader utover noen blåmerker en og annen gang, de gikk også fullkontakt,noe som ikke er så vanlig her til lands. Det var mest når de gikk kamper i utlandet. 

Anonymkode: f4d0e...060

Har trent ju jitsu i mange år og har kun fått en blåveis hvis vi kan kalle det blåveis da det bare var en bitteliten prikk. Er mye kast, slag, spark, leddlåser og bryting. Veldig allsidig og kontrollert. 

Anonymkode: 735df...575

Begge mine var innom, var ikke fulltreff. Jeg gikk på taekwondo selv, fantastisk trening. Både styrke, fleksibilitet og kondisjon. 

Vurderer å ta opp treningen selv i en alder 40+. 

Anonymkode: 6bc72...407

Sønnen min gikk fra turn til Shotokan karate. Kjempegod trening på alle vis. Fokus på disiplin og respekt. Han konkurrerte kun i kata (ikke kamp, bare sammensetning av ulike teknikker).

Anonymkode: b7ab8...019

Guttene våre på 16 og 19 har svart belte i taekwondo. 16 åringen har valgt å konkurrere i mønster og innimellom i sparring.

19 åringen liker ikke sparring. Han har engasjert seg i styret i klubben og i regionen. Og er med som trener for de som konkurrerer.

begge to er med på mange kurs og er med som instruktører både for barn og voksne. En fin idrett å vokse i. 19 åringen skal studere borte og da var taekwondo klubb viktig i valget hvor han skulle studere. En Mail til klubbens instruktør og de gleder seg til han skal begynne. Han kjente i tillegg flere der fra sommerleirene.

Anonymkode: 25a3a...6dc

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Guttene våre på 16 og 19 har svart belte i taekwondo. 16 åringen har valgt å konkurrere i mønster og innimellom i sparring.

19 åringen liker ikke sparring. Han har engasjert seg i styret i klubben og i regionen. Og er med som trener for de som konkurrerer.

begge to er med på mange kurs og er med som instruktører både for barn og voksne. En fin idrett å vokse i. 19 åringen skal studere borte og da var taekwondo klubb viktig i valget hvor han skulle studere. En Mail til klubbens instruktør og de gleder seg til han skal begynne. Han kjente i tillegg flere der fra sommerleirene.

Anonymkode: 25a3a...6dc

Jeg blir så glad når jeg leser slikt. Opplever litt utenforskap for de som ikke trives med ballspill, majoriteten av klassene spiller enten fotball eller håndball. 

Det er godt å lese om andre arenaer for fellesskap, litt håp for oss som aldri fant plassen på banen. Lykke til med 19-åringen. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg blir så glad når jeg leser slikt. Opplever litt utenforskap for de som ikke trives med ballspill, majoriteten av klassene spiller enten fotball eller håndball. 

Det er godt å lese om andre arenaer for fellesskap, litt håp for oss som aldri fant plassen på banen. Lykke til med 19-åringen. 

Vårt barn har hatt det veldig fint på taekwondo. Hun har aldri funnet seg tilrette i lagspill/ballspill. I taekwondomiljøet ble det mestring, fellesskap og god trening. Kan ikke få fullrost det miljøet nok.

Har også hatt noen fantastiske sommerleire. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...