Gå til innhold

Stolt av nordmenn!

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (20 minutter siden):

Ja. Jeg må nok slutte å "overvurdere" brukere her. Så jeg kan skrive "jeg mener" heretter. Det blir nok enklere 

På hvilke måte mener du at du har overvurdert brukerne her? Ved at du mener at man skal forstå at når du skriver at ting er slik eller sånn så skal man skjønne at det bare er din mening og altså ikke tuftet på noe dokumenterbart?

Anonymkode: be3e1...a29

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

På hvilke måte mener du at du har overvurdert brukerne her? Ved at du mener at man skal forstå at når du skriver at ting er slik eller sånn så skal man skjønne at det bare er din mening og altså ikke tuftet på noe dokumenterbart?

Jeg trodde at alle forsto at det er helt vanlig å føle på skam og stolthet på andres vegne. Vi har som sagt debbatert både sydenfylla, Durek og alt mulig av både pute-tv og vært stolte av prestasjoner. 

ReneRene skrev (42 minutter siden):

Jeg trodde at alle forsto at det er helt vanlig å føle på skam og stolthet på andres vegne. Vi har som sagt debbatert både sydenfylla, Durek og alt mulig av både pute-tv og vært stolte av prestasjoner. 

Men nå ser du at ikke alle forstår det. Hva har du lært av dette? 

ReneRene skrev (29 minutter siden):

Her har du satt din opplevelse i forsete igjen. Det er ikke vanlig å føle på skam eller bli stolte over små prestasjoner av enkeltindivider man ikke har en relasjon til. Om du mener det er vanlig å føle skam fordi en fotballsupporter var blærete eller bli stolt over at en influenser oppførte seg på en rød løper er det opp til deg å dokumentere dette. Du kan ikke devaluere det at andre ikke er enig til at det ikke forstår.... Eller du kan - du gjør - men det blir dårlig debatt av slikt. 

Det er vanligere å bli stolt enn det er å føle skam (skam er en veldig sterk følelse og noen bruker det feil - skulle f.eks. brukt gremme seg/bli flau i stedet). Som regel føler man stolthet relatert til noen man kjenner som har gjort en prestasjon (som når den bevegelseshemmede gutten i gaten klarer å delta på gateløpet, når barna dine har øvd lenge på en sang og opptrer med denne osv.) Man kan også skamme seg over å være norsk eller være stolt over å være norsk, men dette er på gruppenivå. Det er få, om noen - andre enn personen selv  og dens nærmeste, som skammer seg over at en enkeltperson tabber seg ut. Jeg blir ikke flau over å være norsk selv om en fotballsupporter oppfører seg dårlig.  

Det at de fleste her ikke er enig i din måte å føle stolthet og skam på betyr ikke at de ikke forstår. Det betyr heller ikke at du har overvurdert andre. Det er greit å ha en litt realistisk forståelse til egen evne til å forstå og ta til seg kunnskap slik at man slipper å debattere det. 

Anonymkode: 0d195...5d9

ReneRene skrev (2 timer siden):

Du føler kanskje dkam og stolthet over å bli assosiert med disse menneskene, men det er i ikke normalt å skamme seg eller å være stolt på cegne av noe noen andre har gjort, hvis du ikke har bidratt selv.

Anonymkode: 849fe...877

Annonse

Gjest Danida
ReneRene skrev (5 timer siden):

Jeg blir litt forundret over den stadige etterspørselen etter meningsmålinger og forskning her hvor flere vil ha lenker. For mange er det helt basal kunnskap, logikk og evne til å konkludere det går på. Så er tendensen her noen ganger å tro at det man ikke har tenkt over, sett eller hørt selv- det eksisterer ikke. Det hadde tatt deg to sekunder å google opp det du spør om- altså under tiden det tar å stille meg spørsmål. 

Du får gjøre det, og så får du samtidig lee litt om identitet, da helst den sosiale og nasjonale. Du kan også lese om hvordan vi alle påvirker, eller vil påvirke samfunn og mennesker rundt oss. 

Og beklager at jeg virker belærende, men det går nesten ikke an å svare annerledes enn dette på spørsmålene dine. 

Oi, oi, oi... 😆 Where to start! Du hører ikke et aldri så lite kræsj i glasstaket når du sier disse tingene? 

Bare det helt formelle herfra: det er ikke del av rasjonell debatt at andre skal lete fram dine bevis for deg. 
Og noe annet: dersom du vil belære andre, bør du ha noe å lære bort....

Gjest Danida
ReneRene skrev (3 timer siden):

Ja. Jeg må nok slutte å "overvurdere" brukere her. Så jeg kan skrive "jeg mener" heretter. Det blir nok enklere 

ReneRene... du har ikke overvurdert noen andre her. Du overvurderer konstant DEG SELV. Så lenge du går ut fra at egne verdier, tanker og erfaringer er generelle, og derfor kan utvides med "dette er vanlig" eller "de fleste mener som meg", så overvurderer du helt klart din teft for hva som er vanlig, gjengs eller utbredt. 

Når du attpåtil feiler i å ta inn motforestillingene som kommer, og later som om det bare beror på at folk enten har misforstått deg, er dumme, eller at feil folk er pålogget her (mens resten av samfunnet altså er fullt av mennesker som mener akkurat det samme som du), da blir det bare merkelig å høre deg si "tendensen her noen ganger å tro at det man ikke har tenkt over, sett eller hørt selv- det eksisterer ikke."

For du gjør deg jo skyldig i eksakt det samme, i hver bidige tråd. Ingen info når inn. Du tar faktaresistens til nye høyder.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Her har du satt din opplevelse i forsete igjen. Det er ikke vanlig å føle på skam eller bli stolte over små prestasjoner av enkeltindivider man ikke har en relasjon til. Om du mener det er vanlig å føle skam fordi en fotballsupporter var blærete eller bli stolt over at en influenser oppførte seg på en rød løper er det opp til deg å dokumentere dette. Du kan ikke devaluere det at andre ikke er enig til at det ikke forstår.... Eller du kan - du gjør - men det blir dårlig debatt av slikt. 

Det er vanligere å bli stolt enn det er å føle skam (skam er en veldig sterk følelse og noen bruker det feil - skulle f.eks. brukt gremme seg/bli flau i stedet). Som regel føler man stolthet relatert til noen man kjenner som har gjort en prestasjon (som når den bevegelseshemmede gutten i gaten klarer å delta på gateløpet, når barna dine har øvd lenge på en sang og opptrer med denne osv.) Man kan også skamme seg over å være norsk eller være stolt over å være norsk, men dette er på gruppenivå. Det er få, om noen - andre enn personen selv  og dens nærmeste, som skammer seg over at en enkeltperson tabber seg ut. Jeg blir ikke flau over å være norsk selv om en fotballsupporter oppfører seg dårlig.  

Det at de fleste her ikke er enig i din måte å føle stolthet og skam på betyr ikke at de ikke forstår. Det betyr heller ikke at du har overvurdert andre. Det er greit å ha en litt realistisk forståelse til egen evne til å forstå og ta til seg kunnskap slik at man slipper å debattere det. 

Anonymkode: 0d195...5d9

Nå fins det grader av alt. Tror du jeg ligger søvnløs på grunn av skam en nordmann gjør? Jeg gjør ikke det altså 🙃 veldig langt fra også. 

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dokumentasjon er for pyser, vøtt!

ReneRene skrev (28 minutter siden):

Nå fins det grader av alt. Tror du jeg ligger søvnløs på grunn av skam en nordmann gjør? Jeg gjør ikke det altså 🙃 veldig langt fra også. 

Det var alt du hadde til svar?

ReneRene skrev (32 minutter siden):

Gud forby om du skulle ta til deg noe av det som blir sagt til deg om din egen oppførsel her inne.

Anonymkode: 5a2c5...a2a

Annonse

Danida skrev (51 minutter siden):

Neida, du bare starter tråd etter tråd om temaet. 

Jah, men nå tenkte jeg jo å skrive noe fint om nordmenn da. Og kanskje andre ville komme med noe også? Siden det blir så mange kommentarer på at det er mye bra med oss. Men nei. Damned if you do and damned if you dont 🙃

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Gud forby om du skulle ta til deg noe av det som blir sagt til deg om din egen oppførsel her inne.

Må du slutte. Jeg oppfører meg vel bra mot brukere her eller? Jeg skriver aldri "du er sånn og du er ditt og natt" Jeg angriper ikke folk heller. Det skjer ikke. At jeg irriterer eller what ever- det får være. Tror du ikke noen irriterer meg her noen ganger??? 

Jeg skriver ikke sånne ting som mange andre gjør her jeg altså. Og jeg akter ikke å begynne og kritisere ting som går på person her heller. Det kunne ikke ramle meg inn faktisk. 

ReneRene skrev (10 minutter siden):

Må du slutte. Jeg oppfører meg vel bra mot brukere her eller? Jeg skriver aldri "du er sånn og du er ditt og natt" Jeg angriper ikke folk heller. Det skjer ikke. At jeg irriterer eller what ever- det får være. Tror du ikke noen irriterer meg her noen ganger??? 

Jeg skriver ikke sånne ting som mange andre gjør her jeg altså. Og jeg akter ikke å begynne og kritisere ting som går på person her heller. Det kunne ikke ramle meg inn faktisk. 

Du skriver kanskje ikke du er sånn og sånn, men du er ofte ganske passiv-aggressiv, overlegen og nedlatende i svarene dine.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du skriver kanskje ikke du er sånn og sånn, men du er ofte ganske passiv-aggressiv, overlegen og nedlatende i svarene dine.

Jeg er ikke passiv aggressiv nei. Sånt driver jeg heller ikke med. 

At jeg oppfattes på visse måter- helt greit, som i at jeg kan skjønne det. Jeg kan sikkert være en smule sarkastisk og ironisk, men jeg prøver å la være. Jeg er vel like lite perfekt som andre her regner jeg med. 

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Så dette er ikke å kritisere ting som går på person :

Nå er det nok mulig at jeg har litt større interesse for både sosiologi, psykologi og samfunn enn deg kanskje? Det er vel ikke særlig stor tvil om det 🙂

Det der er jo så dårlig skjult kritikk som det går an.

ReneRene skrev (16 minutter siden):

At jeg oppfattes på visse måter- helt greit, som i at jeg kan skjønne det. Jeg kan sikkert være en smule sarkastisk og ironisk, men jeg prøver å la være. Jeg er vel like lite perfekt som andre her regner jeg med. 

Det handler ikke om å være perfekt eller motsatt. Det handler om å være ydmyk nok til å ta til seg konstruktive tilbakemeldinger ( jada, du har fått mange av dem også). 

ReneRene skrev (17 minutter siden):

Nå er det slik at en ting ikke automatisk blir sann fordi om du påstår det. Du bruker hersketeknikk daglig i trådene du deltar i. Det er det faktisk ingen grunn til å nekte, fordi vi jo ser hvordan du holder på. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Så dette er ikke å kritisere ting som går på person :

Nå er det nok mulig at jeg har litt større interesse for både sosiologi, psykologi og samfunn enn deg kanskje? Det er vel ikke særlig stor tvil om det 🙂

Det der er jo så dårlig skjult kritikk som det går an.

Nei, det var ikke kritikk. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (37 minutter siden):

Det handler ikke om å være perfekt eller motsatt. Det handler om å være ydmyk nok til å ta til seg konstruktive tilbakemeldinger ( jada, du har fått mange av dem også). 

Konstruktive tilbakemeldinger på at jeg er en irriterende person? 😆 Og hvem forandrer seg her inne av den grunn om jeg tør spørre? Det er akkurat som at noen her tror at denne bobla er alt mam forholder seg til. Jeg er sammen med ganske mange og ulike mennesker, og jeg ser ikke helt poenget med å endre meg for at noen her syns jeg skal. Jeg prøver faktisk det jeg kan med å være både mildere og mye mer tolerant enn jeg vanligvis ville vært i møte med slike utsagn som her. 

Alle her irriterer noen. Alle! Men ingen kan kreve at man forandrer seg så lenge intensjonen ikke er å angripe og synse om brukere i uttrykt forstand på negativ måte. Og det gjør jeg ikke! 

At du og jeg kan ha våre fighter er helt ok. At det er en bruker til jeg kan bruke litt mer sarkasme mot er også ok- for den personen burde tåle det fint siden sarkasme drypper av vedkommende. Det er greit! 

Det er et et evig mas her om brukere, og så jævli sjelden at folk følger opp tema noen ganger. Nå fikk alle mulighet til å skrive noe fint om nordmenn. Jeg er så sykt overfladisk at jeg nevnte mine overfladiske interesser som god service, god oppførsel og god stil. Andre kunne nevnt både Ibsen og Munch og historie, eller velferd og buisness eller what ever. Men skjer det? 

Neiiidaaa. 🙃

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (2 timer siden):

Det er et et evig mas her om brukere, og så jævli sjelden at folk følger opp tema noen ganger. Nå fikk alle mulighet til å skrive noe fint om nordmenn. Jeg er så sykt overfladisk at jeg nevnte mine overfladiske interesser som god service, god oppførsel og god stil. Andre kunne nevnt både Ibsen og Munch og historie, eller velferd og buisness eller what ever. Men skjer det? 

Neiiidaaa. 🙃

Alle har muligheten for å skrive hva som helst hele tiden. Det er ikke du som plutselig åpner den døra, altså.

Men om du ser på tilbakemeldingene her, handler det ikke om hvorvidt det er positiv eller negativ omtale - det er å i det hele tatt la noens atferd (eller utseende!) si noe om hva man føler om et helt folk. Det er i hvert fall veldig fremmed for meg. Hadde du spurt meg om hva ved Norge som gjør meg stolt hadde du nok fått litt andre svar enn å være med å hylle dattera til Spetalen for å være, hva da, glamorøs på vegne av nordmenn? Det er ikke akkurat velferdsstaten som kommer opp i mitt hode som oppfølging av dét, merker jeg.

ostepop123 skrev (1 minutt siden):

Alle har muligheten for å skrive hva som helst hele tiden. Det er ikke du som plutselig åpner den døra, altså.

Men om du ser på tilbakemeldingene her, handler det ikke om hvorvidt det er positiv eller negativ omtale - det er å i det hele tatt la noens atferd (eller utseende!) si noe om hva man føler om et helt folk. Det er i hvert fall veldig fremmed for meg. Hadde du spurt meg om hva ved Norge som gjør meg stolt hadde du nok fått litt andre svar enn å være med å hylle dattera til Spetalen for å være, hva da, glamorøs på vegne av nordmenn? Det er ikke akkurat velferdsstaten som kommer opp i mitt hode som oppfølging av dét, merker jeg.

Da burde du jo komme med dine syn på annet enn oppførsel, sevice og stil som jeg så overfladisk nevnte her? 

Det er liksom så lite interessant og vesentlig hva du IiKKE ville svart 🙃 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...