Gå til innhold

Stolt av nordmenn!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er bra at du får en pause fra all skammen du føler, i det minste. 

Det er spesielt at andres oppførsel har så mye å si for deg personlig. 

Anonymkode: be3e1...a29

Jeg går nok ikke rundt og føler på så mye skam. 

Men ja, jeg kan nok ha en tendens til å skamme meg på andres vegne. Det er ikke så uvanlig, og ihvertfall ikke hvis det har med ens egen identitet å gjøre. 

Men som du ser, så har jeg heller ikke noe problem med å heie på andre 🙂  Det er jo mye hyggeligere og mer givende. 

ReneRene skrev (4 timer siden):

De gjorde bra figur alle tre, og Rawdah spesielt er helt i toppklasse. En veldig flott og spesiell både person og modell .Vi må vise oss fra flere sider og på flere arenaer. Det er positivt selv om Cannes kanskje ikke er det nordmenn flest er opptatt av, eller hvem som er invitert 🙂

Hvorfor må vi vise oss?

Anonymkode: ff676...a9d

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis er du stolt av? Hva er din innsats?

Anonymkode: 849fe...877

Er ikke spesielt stolt av meg selv. Tror ikke det er særlig lurt å være det. Jeg liker meg selv da, men hva mener du med innsats? Jeg har både god oppførsel og ikke minst dannelse. Jeg er intelligent og snill og ønsker andre godt. Vanligvis. 

Tror ikke akkurat at jeg skjemmer ut nordmenn hverken her eller i utlandet. 

Annonse

Gjest Danida
ReneRene skrev (3 timer siden):

Jeg stiller kanskje ikke så høye krav?  God oppførsel setter jeg høyst. Og hvis de oppfører seg på en mer utfordrende måte, så må det i det minste være et intelligent motiv bak. 

Jeg syns stil og god smak er viktig når folk stiller på rød løper. At de har god holdning og selvsikkerhet. Det er flott, og her må jeg igjen utmerke Rawdah foran de to andre, men så er hun også proff toppmodell, så ikke så rart. De to andre klarte seg bra! Det syns jeg er kult når de først er i Cannes sammen med verdensstjerner.

Så elsker jeg god service og selvtillit nok til å vise det, som mange bedrifter og restauranter gjorde i Oslo de dagene nå. Det er dritkult! Og folk som tok godt vare på anrikanernerne ellers. Sånt liker jeg veldig godt.

Høye krav eller ei. Det spiller absolutt ingen rolle, da det motsatte fint skjer det også. Som sikkert ikke er fremmed for deg heller 🙂 om det er nordmenn eller ei. 

Høye krav? Service og ta vare på amerikanerne? Det er vel ikke noe spesielt relevant for de fleste av oss hva soldatene syns om restaurantene i Oslo, eller for den del om folkesjela i Norge.

Og det er egentlig bare en bisarr måte å forholde seg til verden på, at man hele tida gransker hva et blikk utenfra mener om en selv. Det er bisart å være stolt av flinke nordmenn, eller flau over dumme nordmenn. Så lenge en selv oppfører seg på en måte man kan leve med, så skal man ikke skamme seg over dem som gjør noe dumt, eller ta de flinke og hyggelige til inntekt for seg selv. Heller ikke om de tilfeldigvis bor i samme land.

De eneste jeg er "stolt" av, innimellom, er hvis ungene gjør noe fint og bra. Dem har jeg bidratt til å påvirke. Serveringspersonalet på pubene i Oslo er ikke oppdratt av meg, og jeg har ingenting med å bryste meg av deres innsats. Heller ikke av norske sportsutøvere når de vinner (eller skamme meg over dem når de taper...)

Gjest Danida
ReneRene skrev (47 minutter siden):

Er ikke spesielt stolt av meg selv. Tror ikke det er særlig lurt å være det. Jeg liker meg selv da, men hva mener du med innsats? Jeg har både god oppførsel og ikke minst dannelse. Jeg er intelligent og snill og ønsker andre godt. Vanligvis. 

Poenget med spørsmålet var vel nettopp det... at du ikke har noen andel i det skrytet "nordmenn" får her.

Gjest Danida
ReneRene skrev (2 timer siden):

Det er ikke så uvanlig, og ihvertfall ikke hvis det har med ens egen identitet å gjøre. 

Om det er vanlig eller uvanlig kan du da ikke vite? Hvorvidt andre går rundt med skamfølelse på vegne av noen som ikke er dem selv er det umulig å se på dem. Og det er veldig rart å alltid ha sin egen horisont som mal på hva som "er vanlig" eller hva "de fleste" mener og tenker. Du har en tendens til å bruke sånne uttrykk i veldig mange innlegg. "Alle" mener som du, "de fleste" tenker som du, dine erfaringer er så "vanlige" og gjelder et flertall slik du tror det - selv når folk forteller deg at nei, de har ikke den horisonten i det hele tatt. 

Danida skrev (13 minutter siden):

Høye krav? Service og ta vare på amerikanerne? Det er vel ikke noe spesielt relevant for de fleste av oss hva soldatene syns om restaurantene i Oslo, eller for den del om folkesjela i Norge.

Og det er egentlig bare en bisarr måte å forholde seg til verden på, at man hele tida gransker hva et blikk utenfra mener om en selv. Det er bisart å være stolt av flinke nordmenn, eller flau over dumme nordmenn. Så lenge en selv oppfører seg på en måte man kan leve med, så skal man ikke skamme seg over dem som gjør noe dumt, eller ta de flinke og hyggelige til inntekt for seg selv. Heller ikke om de tilfeldigvis bor i samme land.

De eneste jeg er "stolt" av, innimellom, er hvis ungene gjør noe fint og bra. Dem har jeg bidratt til å påvirke. Serveringspersonalet på pubene i Oslo er ikke oppdratt av meg, og jeg har ingenting med å bryste meg av deres innsats. Heller ikke av norske sportsutøvere når de vinner (eller skamme meg over dem når de taper...)

Nå er det nok mulig at jeg har litt større interesse for både sosiologi, psykologi og samfunn enn deg kanskje? Det er vel ikke særlig stor tvil om det 🙂

Danida skrev (10 minutter siden):

Om det er vanlig eller uvanlig kan du da ikke vite? Hvorvidt andre går rundt med skamfølelse på vegne av noen som ikke er dem selv er det umulig å se på dem. Og det er veldig rart å alltid ha sin egen horisont som mal på hva som "er vanlig" eller hva "de fleste" mener og tenker. Du har en tendens til å bruke sånne uttrykk i veldig mange innlegg. "Alle" mener som du, "de fleste" tenker som du, dine erfaringer er så "vanlige" og gjelder et flertall slik du tror det - selv når folk forteller deg at nei, de har ikke den horisonten i det hele tatt. 

Jeg skriver at det ikke er uvanlig. Og det er det heller ikke. Det blir litt mye rør her nå. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Nå er det nok mulig at jeg har litt større interesse for både sosiologi, psykologi og samfunn enn deg kanskje? Det er vel ikke særlig stor tvil om det 🙂

Det har du neppe. I så fall hadde du nok lest noen av de fagene, om ikke under studiene dine, så i alle fall på hobbynivå. Men det ser det ikke ut til at du har gjort. Jeg, derimot, har lest både sosialantropologi, historie og folkloristikk mens jeg studerte. Og psykologi leser jeg vel ukentlig. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Jeg skriver at det ikke er uvanlig. Og det er det heller ikke. Det blir litt mye rør her nå. 

Du vet ikke hvor uvanlig det er.

Skal man bedømme din forrige tråd, er det nok veldig uvanlig. Det var få som følte skam pr. stedfortreder der.

Annonse

Danida skrev (4 minutter siden):

Du vet ikke hvor uvanlig det er.

Skal man bedømme din forrige tråd, er det nok veldig uvanlig. Det var få som følte skam pr. stedfortreder der.

Det var få her ja. Nå går det jo sport i å være mest mulig uenig med visse her da, og nå er det faktisk sånn at det er en veldig stor verden utenfor dette forumet. 

Endret av ReneRene
Gjest Danida
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Det var få her ja. Nå går det jo sport i å være mest mulig uenig med visse her da, og nå er det faktisk sånn at det er en veldig stor verden utenfor dette forumet. 

Vel, der er ingen ting som tilsier at det er vanlig å påta seg all verdens synder utenfor dette forumet heller. Noen sliter jo med å ta ansvar selv for sine egne flauser, og langt mindre andres. 

Danida skrev (2 minutter siden):

Vel, der er ingen ting som tilsier at det er vanlig å påta seg all verdens synder utenfor dette forumet heller. Noen sliter jo med å ta ansvar selv for sine egne flauser, og langt mindre andres. 

Og hva nøyaktig snakker du om nå?? Relatert til det jeg har skrevet mener jeg? 

Danida skrev (1 minutt siden):

Det er vel opp til deg å gruble videre på...

Det er ikke noe poeng i å gruble på noe som helst på svar som er så far out at de ikke kan relateres til ett ord jeg har skrevet 🙃

Endret av ReneRene
Gjest Danida
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe poeng i å gruble på noe som helst på svar som er så far out at de ikke kan relateres til ett ord jeg har skrevet 🙃

Nei, jeg hadde ingen egentlig forventning om at du skulle se den relevansen. 

Men den er der, da.

ReneRene skrev (5 timer siden):

Hvilken bakgrunn har du for å påstå at det ikke er uvanlig? Har du lest forskning eller meningsmålinger som støtter denne påstanden? 

ReneRene skrev (6 timer siden):

Poenget er vel hvorfor du er stolt av, eller skammer deg over, ting andre mennesker gjør som du har null påvirkning på? 

ReneRene skrev (8 timer siden):

Du sier du er stolt av nordmenn. Jeg kunne skjønt om du var imponert, men hvorfor stolt? Har du bidratt eller tar du bare æren for andres innsats?

Anonymkode: 849fe...877

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvilken bakgrunn har du for å påstå at det ikke er uvanlig? Har du lest forskning eller meningsmålinger som støtter denne påstanden? 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Poenget er vel hvorfor du er stolt av, eller skammer deg over, ting andre mennesker gjør som du har null påvirkning på? 

Jeg blir litt forundret over den stadige etterspørselen etter meningsmålinger og forskning her hvor flere vil ha lenker. For mange er det helt basal kunnskap, logikk og evne til å konkludere det går på. Så er tendensen her noen ganger å tro at det man ikke har tenkt over, sett eller hørt selv- det eksisterer ikke. Det hadde tatt deg to sekunder å google opp det du spør om- altså under tiden det tar å stille meg spørsmål. 

Du får gjøre det, og så får du samtidig lee litt om identitet, da helst den sosiale og nasjonale. Du kan også lese om hvordan vi alle påvirker, eller vil påvirke samfunn og mennesker rundt oss. 

Og beklager at jeg virker belærende, men det går nesten ikke an å svare annerledes enn dette på spørsmålene dine. 

Endret av ReneRene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...