Gå til innhold

Hva gjøre når svigers gir faen?

Anbefalte innlegg

Hvor mye kontakt skal man gidde å ha, når besteforeldre som bor 1t unna, ikke gidder stikke oppom når de først kjører forbi oss? 

Mannens mor og stefar bor som sagt 1t unna, de kjørte forbi her på torsdag fordi de skulle på tur, og de kjørte forbi her idag fordi de skulle hjem fra tur. Men de gadd ikke komme oppom for å hilse på sønnen og barnebarna sine. De sendte ikke en melding engang, mannen visste at de skulle forbi fordi de la ut på story på snapchat... Altså hva fan? 

Dette er desverre ikke nytt, det har skjedd titt og ofte, men er like overraskende og sårt hver gang. Det skal sies at verken jeg eller mannen har noe godt forhold til hans stefar, men har ellers ett godt forhold til hans mor. 

Men seriøst, hvilke besteforeldre kjører RETT FORBI sønn og barnebarna, som de ikke har sett siden jul? Jeg har så lyst å bare gi faen i de, virkelig kutte de ut, men mannen er ikke enig. Jeg har ikke lyst å invitere de i bursdager, konfirmasjon osv, hvorfor skal jeg det? De gir jo så tydelig en god faen? 

De liker godt når vi kommer på besøk, og det er stort sett vi som har besøkt de. Men hvorfor skal det kun gå ene veien? De har voksne barn, fri hver helg +++. Vi har små barn, valp, holder på med husbygging, jeg er høygravid. Huff... Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe ann dette. Jeg syns det er forjævlig at vi bare skal fortsette som før, der vi besøker de av og til, og alle er like gode venner. Jeg syns de burde få litt "konsekvenser" for måten de oppfører seg på. Men kanskje jeg er litt barnslig akkurat der..?

Anonymkode: 69d6d...633

Fortsetter under...

Jeg hadde nok blitt lei meg. Utenom det overdriver du voldsomt. Dere MÅ jo ikke dra dit. At dere har småbarn, valp, er gravid osv spiller ingen rolle. Å ikke invitere i bursdag, konfirmasjon etc straffer jo bare barna og er barnslig. Det er mannen sine foreldre, så den kampen hadde jeg lett latt han ta. Spør de rett ut da vel. Hvorfor kom dere ikke innom da dere kjørte forbi? 

Jeg tenker at det er ikke sånn at man MÅ stikke innom fordi om man kjører forbi familien. Det er faktisk ikke alltid det passer eller at man orker. Hvorfor skal det gå konsekvenser, tenker du? Og vil det komme noe godt ut av det?  Vi bodde omtrent en time unna mine foreldre for noen år siden, og vi kjørte da forbi dem rett som det var uten å stikke innom, om omvendt. Om de hadde ærend eller var på besøk hos noen som bodde i nærheten av oss, eller hadde ærend i den byen vi bodde i - så var det hyggelig om de kom innom , om det passer for dem og oss, men det kunne ikke fall meg inn å bli sur om de ikke kom innom. Vi kunne fint kjøre forbi dem også uten å stikke innom. Har aldri sett på det som noe problem. Når vi kjører forbi, er det fordi vi gjør nettopp det - vi skal noe annet enn å komme på besøk, vi har andre ting å gjøre akkurat da.  Og det tenker jeg gjelder for andre også. 

Det at dere ikke har sett hverandre siden jul når dere bare bor en time fra hverandre, er en annen sak. Det er det kanskje tid for ta tak i å gjøre noe med. Har dere vært hos dem da? Har dere invitert dem til dere? Drar dere på besøk til dem?

Anonymkode: b0dd1...8e1

Mine svigerforeldre er på samme måte og det betaler seg kå når de er gamle og barnebarna voksne. Barnebarna kommer rett og slett ikke på å besøke dem, de er ikke personer som er i deres liv. De ses til jul og begravelser. Jeg gidder heller ikke besøke dem etter år med besøk kun den ene veien. Mannen holder en slags kontakt, men nære er de absolutt ikke. 

Jeg skjønner at du blir lei og forbannet, men også at dette er mannen sin kamp å ta. Det er svært rart at de ikke engang ga beskjed om at de kjører forbi, men ikke rakk/orket å stoppe en times tid. 

Anonymkode: dce0e...b51

Jeg synes også at du overreagerer veldig.

At du synes det er leit at dere ikke har et nært forhold og at de ikke er mer interessert skjønner jeg, men at du vil straffe dem for det skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 6fcc2...2ae

Mine svigers MÅ inviteres. De kommer aldri bare innom fordi de vil ikke være til bry. De er ikke tik bry og vi har sagt det en million ganger. De er rolige og hyggelige begge to.

vi har det hektisk med jobber, unger og styr og ofte glemmer vi å ringe de. Vi får heller ikke med oss når de kjører forbi her da de ikke er på some. Det nytter heller ikke med en generell: håper dere kommer innom snart/de neste ukene/når dere skal forbi. Det må avtales konkret…..fordi de ikke vil være til bry.

Anonymkode: 76d2f...563

Annonse

De var på tur i flere dager, og da tenker jeg at de nok vil komme seg til målet, og så komme seg hjem etter dager borte? Det er jo det mange av oss vil, og jeg vet ikke, men småbarn og valp er ikke det minst "masete", så da skulle det vært målet alene. 

Ellers er det som noen sier her, mamge som ikke bare vil droppe innom. Det er vel vanskelig å bare sitte en kort time med barnebarn osv også. 

Jeg regner med at dere kanskje blir det lenger når dere drar dit?  Kanskje dere skulle invitert mer utenom bursdager osv?  Men det er ikke alle som liker å reise på besøk. Noen foretrekker å be andre til seg, og sånt må vi kanskje regne med og akseptere, ellers får får man jo gjøre kompromiss. 

Du overreager ekstremt her, når du begynner å snakke om å utelate dem fra bursdager osv. Men jeg noterer meg at du er gravid, så tenker at det kan være grunnen akkurat nå. De har ikke akkurat begått en dødssynd. 

Sånn er pappa og hans familie og. De bor alle i samme gate, 30 min unna. Pappa er i byen her minst en gang i uka ifbm jobb, og farmor er støtt og stadig her. Når jeg sier de gjerne må komme på besøk så er unnskyldninga at det er langt å reise…. 
Sist jeg så dem var i mai i fjor. Jeg har slutta å bry meg, for de har hatt 38 år på å være en del av mitt liv. Jeg ber de i bursdag til barna, men det er det. De blir snurt når vi ikke kommer på st.hansfeiring, men det får de bare bli. Når de blir gamle og trenger hjelp stiller ikke vi opp. Det er konsekvensen av å gi faen i barn, barnebarn og oldebarn 

Anonymkode: e9db3...3ab

Jeg skjønner at det er sårt, men det blir jo bare verre om dere slutter å invitere. Da ser dere dem jo aldri. Vi har det sånn med mannens far+kone. De ser vi kanskje hvert 3. år. De kan nemlig ikke kjøre hit vi bor, for det er altfor, altfor langt. Det skal sies at de ikke har noen problemer med å besøke hennes barnebarn og kjøre dit, noe som er dobbelt så langt. Vi har slutta å invitere til bursdager, men vi inviterer til konfirmasjon, runde dager osv. Noen ganger kommer de, er i tre timer og kjører igjen. 

Anonymkode: c0849...ff4

Generelt i livet så gjelder vel at dersom du gir faen i andre, så gir til slutt andre faen i deg. Ingen gidder å vedlikeholde relasjoner der den ene gir og gir (f.eks ved å tilrettelegge for kontakt) mens den andre ikke er villig til å gi noe som helst (gidder ikke engang stikke innom på en kaffe når man er i nærheten.

Dette gjelder uavhengig av om man er far, venn, mor, datter, tante, svigermor eller annet. Det er IKKE synd på folk som mister kontakt med familien fordi man ikke et villig til å engang investere en ørliten innsats, og det er ingen andres skyld enn den det gjelder når det skjer. Heller ingenting å ha dårlig samvittighet for.

Anonymkode: 7b8e2...c52

Anonym bruker skrev (På 29.5.2023 den 0.45):

Jeg tenker at det er ikke sånn at man MÅ stikke innom fordi om man kjører forbi familien. Det er faktisk ikke alltid det passer eller at man orker. Hvorfor skal det gå konsekvenser, tenker du?

Fra jul til juni er det nesten 6 måneder. Så de har i alle fall ikke følt så sterkt på at de MÅ noe som helst, og aller minst stikke innom!

Anonymkode: 728ed...c5e

Anonym bruker skrev (På 29.5.2023 den 8.14):

Jeg synes også at du overreagerer veldig.

At du synes det er leit at dere ikke har et nært forhold og at de ikke er mer interessert skjønner jeg, men at du vil straffe dem for det skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 6fcc2...2ae

Straffen er jo ikke en straff. Det er jo bare en naturlov: de relasjoner man ikke pleier og vanner, de dør ut. 

Anonymkode: 728ed...c5e

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...