Gå til innhold

Tanker i natten!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen ganger hatt tanker om få begynne helt på nytt med livet? 

Ville du tatt samme valgene? 

Hvilke betydning tror du oppvekst, utseende har? 

Skulle ønske jeg hadde annen oppvekst, familie, utseende, selvtilit og økonomisk stilt. 

Hva tror du gjør et menneske tilfreds med livet sitt? 

Anonymkode: c5b85...79b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk å hatt søsken og hatt god kontakt med, funne en mann og fått to barn med, hatt gode dager og reist å opplevde mye nye ting. Og hatt venninne/venner og gjort kjekke ting med. Og en jobb man trivdes i. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Tenk å hatt søsken og hatt god kontakt med, funne en mann og fått to barn med, hatt gode dager og reist å opplevde mye nye ting. Og hatt venninne/venner og gjort kjekke ting med. Og en jobb man trivdes i. 

Tror du lager deg et drømmebilde av hvordan ting er, for hvis du ser rundt deg og også her på forumet, så er ikke det du nevner ensbetydende med å ha et godt liv. Mange lever i vanskelige forhold, mange har problemer med barna og familierelasjoner. Mange opplever også konflikter i relasjon til venner og kollegaer. Mange her har ikke lykkeligere liv enn deg, og de har det også verre selv om de har alt du ønsker deg. De ville kanskje ha byttet plass med akkurat deg. Jeg tror det viktigste er å finne glede med det du har og gjøre det du kan med muligheter du har. Når du har det bra i livet ditt så er det også lettere og etterhvert få mer som du ønsker det, for med mer positiv og tilfreds innstilling er det også lettere å realisere ønsker uansett hva de er. 

Anonymkode: 01f99...bd9

Skrevet

Ja jeg ble utsatt for grov omsorgssvikt av min mor og jeg har fått en alvorlig kronisk sykdom. Så jeg skulle gjerne hatt en annen barndom og bedre helse.

Men jeg ville aldri byttet bort mann og barn. Jeg bestemte tidlig at jeg skulle ha et godt liv og arbeider mot det hver dag. Jeg tror det meste er ens egen innstilling og at man faktisk klarer ta imot hjelp fra fagfolk for å få livet slik man selv ønsker.

Jeg tror ikke det hjelper å bytte liv, for uansett må man jobbe for å få det godt. Gjøre gode ting for andre, være den som gjør små forskjeller.

Anonymkode: 94c19...95c

Skrevet

De fleste ønsker seg nok drømmelivet. Men er man ikke fornøyd må man selv aktivt gjøre noe for å endre det. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 07a82...f35

Skrevet

Hadde ikke forandret noe

Anonymkode: 773b9...592

Skrevet

Jeg ble mobbet og utestengt som barn og ungdom. Fikk stadig høre at jeg ikke var verd noe. Det har ført til at jeg er litt i utakt med min egen personlighet, selvverdi og selvsikkerhet. Om noen i dag kom og ga meg valget om å reise tilbake i tid å endre dette, hadde jeg likevel takket nei. Endrer man noe på reisen så kan mye endre seg etterpå. Det er ikke sikkert livet hadde blitt bedre. Jeg har noen herlige barn som jeg mest sannsynlig ikke ville fått fordi jeg hadde gjort andre ting og truffet andre mennesker. Vi har alvorlig kronisk sykdom i familien og vi har hatt tragiske dødsfall, men alt dette er livet. Jeg prøver å akseptere og spille med de kortene jeg har. Jeg har et godt liv :) Og for all del, jeg har opplev mye mindre tragedier enn mange andre. For de fleste av oss er det mye i ordtaket "det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det" og jeg prøver å gjøre det beste ut av ting. Om all verdens elendighet og glede ble lagt i en haug for så å fordeles ut ville de fleste i Norge i dag vært takknemlig for å få tilbake sin del i stedet for at all fikk likt. 

De unge som vokser opp nå møter stadig på holdningen "bli en bedre utgave av deg selv". Det er jo klart man av og til har et potensiale å utnytte, men de fleste er mer enn gode nok utgaver av seg selv. Vi må senke skuldrene og tenke at vi er gode nok, livet vårt er godt nok. Vi må ikke stadig slite oss ut på å jage etter noe bedre. Livet er ikke en mål, det er en reise som det er meningen at vi skal være til stedet på. Vi skal være her i øyeblikket og ikke bare være opptatt av å planlegge fremover. 

Anonymkode: da9b4...389

Skrevet

Takk for svarene deres 😊

Hører gjerne flere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Takk for svarene deres 😊

Hører gjerne flere. 

Kom igjen. Kan du ikke gi deg??!

Skrevet

Oppvekst har en betydning, men ikke all betydning. Det er folk med super oppvekst og super familie som blir narkomane, og det er folk med en vond og vanskelig oppvekst som klarer seg fint. Oppveksten kan forme deg og bringe frem godt og vondt i deg, men mye ligger i deg uansett altså. Mange diskukerer dette med arv og miljø, men det er aldri blitt noen 100% enighet i hva som spiller størst rolle. 

Utseende har minimal betydning. Alle kjenner eksemplene hvor de peneste ungdommene, de mest populære, som bare glir gjennom tenårene og har et perfekt liv da, ender med de enkleste voksenlivene. Mens de som må jobbe litt i tenårene, som ting ikke kommer gratis for, de fortsetter å jobbe også inn i studietid og voksenliv, og ender flere hyller over... 

Jeg personlig hadde en ganske tøff oppvekst, med psykisk syke foreldre som på ingen måte tok frem det beste i hverandre og det var mye rar "oppfølging" av oss barna. Vi er fire søsken hvor alle sliter litt, men det er likevel stor forskjell på hvordan psyken takler det man har opplevd.  Enden på visa er to uføre og to fulltidsarbeidende søsken, som har taklet oppveksten veldlig forskjellig. Jeg tror mye bor i en selv, og mye er tilfeldigheter med tanke på styrke fra venner, partnere og barn.

Hadde jeg kunne tatt valgene jeg tok mellom 20 og 30 år kan jeg ikke si at jeg ville valgt annerledes. Noen valg kan jeg i etterpåklokskapens lys se at kanskje ikke var de beste, men jeg tror ikke livet mitt i dag hadde vært bedre om jeg valge annerledes. De barna jeg har, det livet jeg har, mannen min, selv om ikke alt er perfekt så er det et greit liv med mennesker jeg er veldig glad i. Barna mine ville jeg ofret alt for, de er mins store skatt i livet.

Hva som gjør folk tilfreds med livet tror jeg er en indre styrke, en personlighet som evner å glede seg over det positive selv om det også er negative ting der. Evnen til å fokusere riktig rett og slett. Ingen lever et perfekt liv.

Anonymkode: d7064...1eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Oppvekst har en betydning, men ikke all betydning. Det er folk med super oppvekst og super familie som blir narkomane, og det er folk med en vond og vanskelig oppvekst som klarer seg fint. Oppveksten kan forme deg og bringe frem godt og vondt i deg, men mye ligger i deg uansett altså. Mange diskukerer dette med arv og miljø, men det er aldri blitt noen 100% enighet i hva som spiller størst rolle. 

Utseende har minimal betydning. Alle kjenner eksemplene hvor de peneste ungdommene, de mest populære, som bare glir gjennom tenårene og har et perfekt liv da, ender med de enkleste voksenlivene. Mens de som må jobbe litt i tenårene, som ting ikke kommer gratis for, de fortsetter å jobbe også inn i studietid og voksenliv, og ender flere hyller over... 

Jeg personlig hadde en ganske tøff oppvekst, med psykisk syke foreldre som på ingen måte tok frem det beste i hverandre og det var mye rar "oppfølging" av oss barna. Vi er fire søsken hvor alle sliter litt, men det er likevel stor forskjell på hvordan psyken takler det man har opplevd.  Enden på visa er to uføre og to fulltidsarbeidende søsken, som har taklet oppveksten veldlig forskjellig. Jeg tror mye bor i en selv, og mye er tilfeldigheter med tanke på styrke fra venner, partnere og barn.

Hadde jeg kunne tatt valgene jeg tok mellom 20 og 30 år kan jeg ikke si at jeg ville valgt annerledes. Noen valg kan jeg i etterpåklokskapens lys se at kanskje ikke var de beste, men jeg tror ikke livet mitt i dag hadde vært bedre om jeg valge annerledes. De barna jeg har, det livet jeg har, mannen min, selv om ikke alt er perfekt så er det et greit liv med mennesker jeg er veldig glad i. Barna mine ville jeg ofret alt for, de er mins store skatt i livet.

Hva som gjør folk tilfreds med livet tror jeg er en indre styrke, en personlighet som evner å glede seg over det positive selv om det også er negative ting der. Evnen til å fokusere riktig rett og slett. Ingen lever et perfekt liv.

Anonymkode: d7064...1eb

Takk for godt og utfyllende svar og tanker! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Kom igjen. Kan du ikke gi deg??!

Synes tema er interessant. Er det ikke? 

Skrevet

Skulle ønske jeg visste alt jeg vet nå da jeg var ung, og at jeg hadde hatt den selvtilliten da. 

Da hadde jeg flyttet, og tatt en utdannelse jeg virkelig hadde brent for. 

Tenker ofte på det, at livet mitt hadde vært helt annerledes om jeg bare hadde hatt selvtillit da jeg var ung. Men jeg var livredd for alt mulig. ;-( Heldigvis er det ikke sånn nå lengre, og jeg har det ok. Men det er litt vondt å tenke på hvordan livet kunne blitt om jeg bare ikke hadde vært så redd. 😢

Anonymkode: 2a154...16c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Synes tema er interessant. Er det ikke? 

Nei. 

Skrevet

Angrer ikke på noe som helst i livet. 

Til og med den dagen jeg var i alvorlig trafikkulykke. Angrer ikke at jeg ble med på den turen,selvom det gjorde livet mitt nesten ulevelig.

Det er livet, erfaringer. Angrer ikke, eller ville aldri gjort det anderledes. 

Skulle kanskje ønske at barndommen var litt hyggeligere, men sånn er det bare. Det har bare gjort meg til en enda bedre mor. 

Anonymkode: bf251...c69

Skrevet

Hvis jeg kunne ha tatt et valg om at ikke andre folk skulle misbruke meg seksuelt i barndommen, så hadde jeg helt klart valgt det. 

Anonymkode: 49d08...c11

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvis jeg kunne ha tatt et valg om at ikke andre folk skulle misbruke meg seksuelt i barndommen, så hadde jeg helt klart valgt det. 

Anonymkode: 49d08...c11

❤️❤️❤️

Anonymkode: 5d6f3...682

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...