Gå til innhold

Hvorfor kan ikke folk forstå at det er like langt begge veier?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å få litt nok nå, folk vil ikke skjønne at det er like langt begge veier.

Et par eksempler:
- Svigermor ønsker å se barnebarna, men syns at det alltid er vi som skal komme på besøk til henne siden det er så langt å kjøre til oss, altså, hver gang hun skal se barnebarna må vi kjøre 2 timer hver vei men bilen full av barn og hund siden det visstnok er mye lengre for henne å kjøre til oss. Hun er frisk og fin, så det er ikke helsemessige årsaker.
- Jeg har ei venninne som bor et stykke unna, en gang i blant er vi ute og spiser og tar et glass vin sammen, men det er alltid jeg som må reise til byen hennes siden det er så lang til der hvor jeg bor. Inger forståelse for at det er like langt for meg den andre veien.

Og slik kan jeg fortsette.
Andre som opplever det samme?

Anonymkode: aaee4...838

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg begynner å få litt nok nå, folk vil ikke skjønne at det er like langt begge veier.

Et par eksempler:
- Svigermor ønsker å se barnebarna, men syns at det alltid er vi som skal komme på besøk til henne siden det er så langt å kjøre til oss, altså, hver gang hun skal se barnebarna må vi kjøre 2 timer hver vei men bilen full av barn og hund siden det visstnok er mye lengre for henne å kjøre til oss. Hun er frisk og fin, så det er ikke helsemessige årsaker.
- Jeg har ei venninne som bor et stykke unna, en gang i blant er vi ute og spiser og tar et glass vin sammen, men det er alltid jeg som må reise til byen hennes siden det er så lang til der hvor jeg bor. Inger forståelse for at det er like langt for meg den andre veien.

Og slik kan jeg fortsette.
Andre som opplever det samme?

Du må jo bare si at dersom ikke DE gidder, så gidder ikke du?

Anonymkode: 9ac5c...1a2

Avstand og opplevd avstand er to veldig forskjellige ting. "Rett borti veien" kan for en som bor sentralt være 50 meter og for en som ikke gjør det kan det være 5 km. 

Når det gjelder din svigermor så er det for svært mange, mer slitsomt å kjøre bil jo eldre man blir. Trafikkbildet blir mer komplisert samtidig som syn, hørsel og det kognitive er redusert. Opplevd lengde og energi som går med til en slik kjøretur kan dermed gjøre kjøreturen for din svigermor "lenger" og mer krevende enn den er for dere. Hun synes rett og slett det er for langt å kjøre til dere og blir sikkert glad for at dere kommer på besøk selv om dere har lang reisevei. Kanskje det også er slik at svigermor tilnærmet alltid har bodd der, mens det er sønnen hennes som har flyttet unna? 

Når det gjelder din venninne så sier hun at hun synes det er for langt å reise til din by. Hun vurdere ikke hva du skal synes om lengden, men forteller hva hun synes. For henne er det foreløpig ikke verd det, spesielt ettersom du da kommer til henne. Ved å reise til hennes sier du det er greit. Jeg har en venninne som kommer fra et sted med store avstander. For henne var det å reise i en time for å hente noe som var gjenglemt helt greit. Hun var vant med å kjøre større avstander til "alt" der hun bodde tidligere. Så har jeg en venninne som har bodd i et bysenter hele livet. For henne er det fryktelig langt å kjøre 20 minutter for å plukke opp noen. Da ønsker hun at de tenker gjennom alle andre alternativ først. Så opplevelse av avstand er veldig subjektivt. 

Jeg har også en bekjent som din venninne. Hun ville ikke komme til sine venninner for det var for langt. Etter en stund gadd ikke venninnene å være de som kjørte hele tiden og begynte å treffe andre steder. Når alternativet da var å enten reise selv eller gå glipp av det, så reiser hun. Da var det egentlig verd det likevel. 

Anonymkode: e5d47...aec

LillaGorilla♥♥ skrev (13 minutter siden):

Haha, bor du i Stavanger? For sånn er de der- det er såååå langt til distriktene, selv om det tar knappe 20min 🤣

Nei, jeg bor på Romerike, venninnen bor i Oslo, og svigermor i tidligere Østfold.

Forresten du som sa at veien kan virke lenger når man blir gammel, svigermor her ikke noe problem å kjøre så langt i andre anledninger

HI

Jeg er litt enig. Samtidig er det ganske naturlig at den som flytter vekk må reise mer for å opprettholde kontakt enn den som blir boende. Et forhold har både en menneskelig og en kontekstuelle side og stedet man har minner fra er en del av den konteksten.

Nå vet ikke jeg hvem som har flyttet i ditt tilfelle, men noen ganger har sånne ting en god del å si.

Anonymkode: 59d7a...334

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg bor på Romerike, venninnen bor i Oslo, og svigermor i tidligere Østfold.

Forresten du som sa at veien kan virke lenger når man blir gammel, svigermor her ikke noe problem å kjøre så langt i andre anledninger

HI

Kan hun ta tog? Så kan dere hente henne på stasjonen?

Anonymkode: f22c6...0e5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Hehe, dette høres kjent ut! 
Jeg bor på Romerike, en 20 minutters togtur fra Oslo. Jeg har single, barnløse venninner som har flytta til Oslo. For dem er det sååå vanskelig å komme til meg. Mens jeg, med barn, reiser tur/retur Oslo fem ganger i uka uten problemer. 

Anonymkode: 22366...4c7

Det er snodig det der. Vi opplever det på jobb. Om vi skal ha møter med kontoret i nabobyen må vi alltid komme dit, og de innkaller gjerne til kl. 8 eller 8.30. Om vi innkaller dem hit så får vi beskjed om at det er så langt hit og da må møtet i det minste være etter lunsj. 

Anonymkode: 6b87e...be4

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du må jo bare si at dersom ikke DE gidder, så gidder ikke du?

Anonymkode: 9ac5c...1a2

Ja, verre er det ikke. Gro deg litt ryggrad, Hi. 

Anonymkode: 81e88...1d8

Dette høres kjent ut, selv når distansen er ubetydelig i vårt tilfelle. Jeg bor 600 meter fra mine foreldre, og min mor klager over at hun ser oss så sjelden. Jeg svarer at hun vet hvor vi bor. Men nei, hun vil bli oppsøkt og. Hvilket vi gjør, men det er helst når pappa inviterer til middag vi er der. Min mor furter over at det er for sjelden, men inviterer ikke annet enn på en dags varsel før en helligdag eller noe. Og da har vi jo gjerne planer og må avslå. Å komme hit gjør hun når en av ungene har bursdag.

Det handler ikke om avstand, men om behovet for at vi legger innsats i å opmme og at hun slipper å legge ned samme innsatsen.

Anonymkode: e754e...10e

Akkurat sånn er det her også, nå er det straks 3 år siden mamma har vært hos oss. Hun får min bror til å kjøre henne, når hun skal andre ting, så hun kan virkelig ikke skylde på kjøring heller. Ikke får vi ha hunden med opp til henne, så hvis alle her skal reise må vi ha hunden på kennel. Hun har folk som kan passe hennes hund, vi har ingen som kan passe vår. Nå er ungene store, men har vært sånn i alle år. Når pappa levde var de hos oss max 2 ganger i året, orket ikke komme i selskapet eller noe. Venninner kommer ikke på besøk, jeg må alltid komme innom de når vi er hos mamma. Forstår ikke hvorfor det er sånn. 

Anonymkode: 87639...1a9

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...