Gå til innhold

Når barnet har fått feil diagnose...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ungen er jo alvorlig psykisk syk om han har kokt sammen og faget diagnose. Dere må jo sifra om dette for det er jo alvorlig. 

Anonymkode: 52c61...78

Endret av ReneRene
Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvor har dere som foreldre vært i denne utredningsprosessen? Har dere ikke lagt merke til at ungdommen lurer spesialistene? De må jo ha reagert om ungdommen oppfører seg anderledes sammen med dere eller alene?

Å bruke så mye tid på å sette seg inn i , forberede, lyve og spille skuespill for fagpersoner bør gi en ganske alvorlig diagnose. Jeg hadde nok heller aldri stolt på ungdommen igjen, for dette er tydeligvis noe han er veldig flink på.

Anonymkode: da72f...3f0

Nei, dette er jo alvorlig. Jeg ville begynt å låse døra på soverommet mitt for å si det sånn....

Anonymkode: 52c61...78a

Skrevet

Jeg har en datter som er tungt inne i BUP og div andre tiltak. Hun har en autisme/adhd diagnose. Ut fra den utredningen som ble gjort så mener jeg det er urealistisk at et barn skal kunne lyve på seg de diagnosene i en utredning. Det sammenholdes også med svarene gikk av foreldrene, samtaler vi hadde om atferd. Da har dere løyet alle sammen da? 

Dersom barnet ditt har greid å lure feks WISC, det er mulig, fordi man kan se på tictoc hva autister feiler på, den frosken, og fortellingen om den.  Så er den uansett bare en del av det. 

Tror du og din datter at autister er ruggende vesen som deljer hodet i veggen? Jenter blir underdiagnostisert som autister fordi de er eksperter på maskering. De hermer etter sosiale forhold, speiler venner og later som om de har det som andre. De fleste av dem henvises til BUP for nettopp angst og spiseforstyrrelser. 

Les litt om jenter og autisme. Se litt bredere på diagnosen. Og se hva som stemmer med ditt barn. 

Det er vitkig at ditt barn behandles som autist, om hun er det, i forhold til angst. For hun vil alltid leve med angsten. Der eksponeringsterapi fungerer for de kjedelige, vil det slite ut autistene. En autist må lære seg måter å minimere angst på, men neurotypisk kan bli kvitt den. 

Lykke til. Vær ærlig med deg selv, og din datter. Da kommer dere lengst. 

Anonymkode: bd1b2...012

Skrevet
Kamomille skrev (7 minutter siden):

Ja jeg lurer på hvor foreldrene har vært i denne prosessen? Hvorfor har dere ikke lagt merke til dette skuespillet? Eller har dere sendt ungdommen på all utredning alene?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Måtte dere møte mange ganger på Glenne? Var de og observerte på skolen?  Spør fordi jeg opplever kompetansenivået på Bup som lavt i forhold til høytfungerende autisme og lurer på alternativer.

Anonymkode: 5ec1d...0e4

Det var intensivt når det stod på, de samlet flere av testene, slik at vi tok unna en del når vi først var der. De observerte også på skolen. Ikke hjemme. Mener henvisningen gikk via fastlege, uten at jeg skal være veldig påståelig her. Det er noen år siden. 

Anonymkode: 29e2c...efc

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det var intensivt når det stod på, de samlet flere av testene, slik at vi tok unna en del når vi først var der. De observerte også på skolen. Ikke hjemme. Mener henvisningen gikk via fastlege, uten at jeg skal være veldig påståelig her. Det er noen år siden. 

Faktisk enda større sjanse for at det er rett. Da har ikke ungdommen fått mye tid til å spesialisere seg i forkant av de ulike testene. Det har vel også foreligget uttalelser fra skolen i tillegg til observasjon? Og igjen. Dere. Dere har svart, snakket om ungdommen, vært med. 

Tror dere heller bør vurdere realiteten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Faktisk enda større sjanse for at det er rett. Da har ikke ungdommen fått mye tid til å spesialisere seg i forkant av de ulike testene. Det har vel også foreligget uttalelser fra skolen i tillegg til observasjon? Og igjen. Dere. Dere har svart, snakket om ungdommen, vært med. 

Tror du svarer på feil innlegg her? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg har en tenåring med problemer, som ble henvist til spesialisthelsetjenesten. Noen av møtene med dem har jeg deltatt på, andre har barnet tatt aleine.

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Ja jeg lurer på hvor foreldrene har vært i denne prosessen? Hvorfor har dere ikke lagt merke til dette skuespillet? Eller har dere sendt ungdommen på all utredning alene?

Veldig mange av de spørsmålene folk kommer med underveis, er besvart allerede. Går det ikke fortere om dere leser hovedinnlegget før dere svarer?
Barnet er gammel nok til å velge at jeg ikke skal være med på alt.

Anonymkode: 258e1...bf7

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvor har dere som foreldre vært i denne utredningsprosessen? Har dere ikke lagt merke til at ungdommen lurer spesialistene? De må jo ha reagert om ungdommen oppfører seg anderledes sammen med dere eller alene?

Vi har svart og fortalt hva vi ser og hvordan vi kjenner barnet. Ingen av våre svar antyder at barnet kommer innenfor det kliniske området, men da de ulike skjemaene skulle slås sammen, og vi var på en samtale om akkurat dette (at der er et sprik), så ba barnet om at våre uttalelser skulle ses bort fra. Psykologen sa ja, det kunne de...

Skrevet
ReneRene skrev (20 timer siden):

Å begynne og le samt en lang samtale med barnet som får krampegråt og sier hen har løyet? 

Hvis du tror vi lo mens barnet gråt, så er vel selv du dummere enn jeg hadde sett for meg. Men jeg skal ikke utelukke det, da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Ungen din har en alvorlig diagnose som gjennomfører dette. Her bør dere ha møter med psykiatrien og legge alle kort på bordet. Jeg tror ikke tenåringen vil være fornøyd med ny diagnose, da den nok er «mye verre» enn Aspergers. Men det er viktig å få orden på dette for tenåringen din trenger virkelig massiv hjelp. (Og angst osv er nok riktig en sekundærdiagnose, her må det tas fatt i mer alvorlige ting først)

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Du sier det har vært to år med «enormt» mye utredning og testing. Og at ungdommen bevisst har lest seg opp og faket alvorlige diagnoser?

Det skal godt gjøres å manipulere utredninger og tester over en periode på to år. Utredning for autisme er ganske omfattende. Hvis ungdommen virkelig har klart det, så er det nok noe mer alvorlig galt med hen. 

Depresjon og angst er forøvrig tilstander som henger godt sammen med autisme.

Anonymkode: 5214c...1b6

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Enten så har behandler rett (noe jeg holder en knapp på) eller så er tenåringen alvorlig personlighetsforstyrret.

Anonymkode: c47e0...040

Ungen er jo alvorlig psykisk syk om han har kokt sammen og faget diagnose. Dere må jo sifra om dette for det er jo alvorlig. 

Nei, dette er jo alvorlig. Jeg ville begynt å låse døra på soverommet mitt for å si det sånn....

Hva du "tror" om en tenåring du aldri har møtt er vel irrelevant, men ja, barnet har en alvorlig diagnose. Her og nå er den nok dominert av alvorlig depresjon, og det har gjort ham desperat. Gløgg nok til å prøve å fake seg en diagnose, men ikke erfaren nok til å skjønne at det ikke i seg selv er en fordel.

Og så tenker jeg at det kanskje sitter en del geskjeftige og frekke husmødre rundt i Norges land som bør ta en lang og rolig titt i speilet, for jeg ville heller ha låst døra om en av dere viste dere i gata mi. Å spekulere på et så usmakelig nivå og svare en fremmed på denne måten er bare uhørt.

Skrevet

Jeg har en datter som er tungt inne i BUP og div andre tiltak. Hun har en autisme/adhd diagnose. Ut fra den utredningen som ble gjort så mener jeg det er urealistisk at et barn skal kunne lyve på seg de diagnosene i en utredning. Det sammenholdes også med svarene gikk av foreldrene, samtaler vi hadde om atferd. Da har dere løyet alle sammen da? 

Dersom barnet ditt har greid å lure feks WISC, det er mulig, fordi man kan se på tictoc hva autister feiler på, den frosken, og fortellingen om den.  Så er den uansett bare en del av det. 

Tror du og din datter at autister er ruggende vesen som deljer hodet i veggen? Jenter blir underdiagnostisert som autister fordi de er eksperter på maskering. De hermer etter sosiale forhold, speiler venner og later som om de har det som andre. De fleste av dem henvises til BUP for nettopp angst og spiseforstyrrelser. 

Les litt om jenter og autisme. Se litt bredere på diagnosen. Og se hva som stemmer med ditt barn. 

Det er vitkig at ditt barn behandles som autist, om hun er det, i forhold til angst. For hun vil alltid leve med angsten. Der eksponeringsterapi fungerer for de kjedelige, vil det slite ut autistene. En autist må lære seg måter å minimere angst på, men neurotypisk kan bli kvitt den. 

Lykke til. Vær ærlig med deg selv, og din datter. Da kommer dere lengst. 

Mitt barn er en sønn. 
Og nei, vi tror ikke noe som helst om autister, vi har folk i bekjentskapskretsen og i storfamilien som er autister; og nettopp derfor er det lett å slå fast at likhetspunktene er ikke-eksisterende.

Frosken var ikke på WISC-testen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Vi har vært med på en del, som nevnt flere ganger. Vi kan ikke tvinge barnet til å ha oss med hos en behandler, ikke i den alderen her. Det kunne vi kanskje om det var snakk om en barneskoleelev. 

Skolen sier ikke noe om diagnose. Og nei, det var ikke et intensivt løp for oss. Psykologen spurte om pasienten gikk med på å utredes for Aspergers i desember 2022. Selve testen var ved påsketider, og resultatet ble kjent sist uke. Der var masser av tid, og det hører til historien at han ba om å utredes for ADHD også (med samme ihuga overbevisning om at det måtte stemme.) 

Ønsketenkning kan være en sterk makt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du tror vi lo mens barnet gråt, så er vel selv du dummere enn jeg hadde sett for meg. Men jeg skal ikke utelukke det, da. 

Dere lo da han skulle utredes for Asperger. Dere ristet på hodet da han fikk diagnosen. Så sier han at han har løyet og går i oppløsning. Så tar du en lang samtale med ham og deretter konfronterer psykiateren og kritiserer også "mangel på behandling" 

Etter at diagnosen ble stilt, så fikk han tilbud om psykoeduksjon- en terapiform. Så det skjedde noe. Men dette noe var ikke hva han eller dere så for dere. Og dermed protesterer du på diagnosen.

Jeg tror ikke at du blir særlig mer troverdig ved å svare så sykt frekt heller. Det sier jo noe om ditt vesen. 

Skrevet
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Dere lo da han skulle utredes for Asperger. Dere ristet på hodet da han fikk diagnosen. Så sier han at han har løyet og går i oppløsning. Så tar du en lang samtale med ham og deretter konfronterer psykiateren og kritiserer også "mangel på behandling" 

Etter at diagnosen ble stilt, så fikk han tilbud om psykoeduksjon- en terapiform. Så det skjedde noe. Men dette noe var ikke hva han eller dere så for dere. Og dermed protesterer du på diagnosen.

Jeg tror ikke at du blir særlig mer troverdig ved å svare så sykt frekt heller. Det sier jo noe om ditt vesen. 

Nei, vi lo ikke da han skulle utredes. Les tråden. Vi lo da vi snakket om hva psykoedukasjon innebærer. Beskrivelsen av innholdet i behandlingen var like irrelevant for barnet mitt som om jeg hadde fått vite at en prest skulle be for ham og få sykdommen til å gå vekk. Jeg ville ha ledd av det også.

Din øvrige tidslinje som du stiller opp her, helt uten bekreftelse fra meg, forbigår jeg i stillhet. Å diskutere fri fantasi fra deg er ikke aktuelt å bruke tid på. 

Om akkurat DU syns jeg er frekk, så tror jeg det kan regnes som en kompliment. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Jeg har en tenåring med problemer, som ble henvist til spesialisthelsetjenesten. Noen av møtene med dem har jeg deltatt på, andre har barnet tatt aleine. Det har vært enormt mye utredninger og testinger underveis de 2 siste åra, og forsvinnende lite av det som jeg vil kalle "behandling". Men institusjonen sier at dette er slik de jobber. 

Etter alle disse testene mener nå psykologen at barnet har Aspergers syndrom. Både jeg og faren begynte å le da vi hørte at de ville utrede for dette, og når de nå har stilt diagnosen, bare rister vi på hodet. Vi har ikke (og skolen har ikke) sett noe som helst som peker i den retninga.

Det viser seg også at tenåringen selv har jugd på alle testene ... og etter en lang prat skjønte jeg at dette var en desperat handling. Man kan jo si at det var dumt og umodent, men ventingen på hjelp, og følelsen av at man ikke får behandling, ledet hit. Da jeg spurte barnet om hvorfor, fikk jeg vite at hen tenkte at dette ville få fart på sakene. At dersom det fantes en konkret diagnose, ville det komme tilbud om tettere oppfølging og flere psykologtimer. (Pr i dag er det kun en gang i måneden og annenhver gang på Skype.)

Så dermed leste hen seg opp på ADHD, Aspergers og alt de sa de skulle teste for. Og tilpasset også kroppsspråket sitt for å få nevropsykologen til å tro på seg... Men når det kommer fram at dette ikke er til fordel på noen måte, så raser korthuset sammen. Og legene og psykologen har nå slått fast at det de kan tilby er psykoedukasjon. "Sånn at du kan lære mer om hvordan det er å leve med Aspergers, og hvordan du kan forstå deg selv bedre, få gode råd og mestringsstrategier."

Alt det hadde jo vært lurt og flott, hvis det var riktig at barnet hadde Aspergers. Men hvis man verken har det, eller tror man har det, vil en sånn behandlingsform bare være enda mer fremmedgjørende. Og reaksjonen var krampegråt. Hen hadde satt alle kreftene inn på å skaffe seg en diagnose... 

Jeg samtalte med psykiateren i etterkant, og hun var nesten kategorisk på at det var this way or the highway. "Da kan ikke vi behandle", sa hun. I hennes syn er de lidelsene mitt barn har (angst og depresjon) kun sekundærlidelser, som hun ikke kan ta fatt i uten først å ta primærlidelsen. 

Langt innlegg, beklager dette, men hva tenker dere? Hvor bør jeg vende meg hvis spesialisthelsetjenesten har skrudd fast blikket sitt på en eneste mulighet? 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei, vi lo ikke da han skulle utredes. Les tråden. Vi lo da vi snakket om hva psykoedukasjon innebærer. Beskrivelsen av innholdet i behandlingen var like irrelevant for barnet mitt som om jeg hadde fått vite at en prest skulle be for ham og få sykdommen til å gå vekk. Jeg ville ha ledd av det også.

Din øvrige tidslinje som du stiller opp her, helt uten bekreftelse fra meg, forbigår jeg i stillhet. Å diskutere fri fantasi fra deg er ikke aktuelt å bruke tid på. 

Om akkurat DU syns jeg er frekk, så tror jeg det kan regnes som en kompliment. 

Les ditt andre avsnitt igjen.

Og det er ikke bare meg du er frekk mot her. 

Skrevet
ReneRene skrev (32 minutter siden):

Hi er ikke sykt frekk mot andre enn deg. Ta det til etterretning. 

Anonymkode: 96719...faf

Skrevet
ReneRene skrev (31 minutter siden):

Les ditt andre avsnitt igjen.

Og det er ikke bare meg du er frekk mot her. 

Skulle du sett. Vi må vel ha ledd begge ganger, da.
Finner du flere hull i forklaringen med irrelevante detaljer om skribenten, eller går du med på at tråden fra nå av kan handle om barnepsykiatri og ikke om et korstog du fører?

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Skulle du sett. Vi må vel ha ledd begge ganger, da.
Finner du flere hull i forklaringen med irrelevante detaljer om skribenten, eller går du med på at tråden fra nå av kan handle om barnepsykiatri og ikke om et korstog du fører?

Mange av kommentarene her er helt i tråd med mine, og du må jo regne med at saken sees på fra et annet perspektiv enn ditt. Det kan være nyttig i mange tilfeller, men hvis du frekt og kategorisk avviser alle som ikke er enige med deg, så får du bare gjøre det. 

Endret av ReneRene
Skrevet

Jeg vet kke om barnet har autisme eller ei. Det vet ingen andre her på forumet heller. Og du lurer jo ikke egentlig på hva vi antar, mener og tror om akkurat den biten.

Du mener imidlertid at diagnosen er feil, og lurer på hva du da skal foreta deg videre. Innenfor somatikken har man krav på en "second opinion" i spesialisthelsetjenesten Trolig er det slik innenfor psykiatrien også. Jeg ville derfor bedt fastlegen henvise barnet til feks Glenne, som omtales i et annet innlegg her. Det er mulig å få slettet en diagnose dersom den beviselig er feil. Hvis en tung faginstans, som Regionalt senter for autisme, konkluderer med at barnet ikke er autistisk, vil du stille sterkere når det gjelder krav om sletting av den diagnosen han har fått hos BUP. 

Det er et vektig argument ovenfor fastlegen, at hjemmet og skolens (?) vurdering har blitt tilsidesatt. Det er også viktig at barnet selv ikke kjenner seg igjen i diagnosen, og ønsker en ny vurdering. Men du bør nok ikke utbrodere så mye som du har gjort her tror jeg. Du/barnet ønsker en ny vurdering -kanskje noe barnet har juridisk krav på- så pass på at ikke det drukner i all den andre informasjonen:)

Skrevet

Uansett hvilken diagnose vi snakker om ser det ut til at disse trekkene går i arv...

Skrevet
Lus skrev (På 26.5.2023 den 15.41):

Jeg vet kke om barnet har autisme eller ei. Det vet ingen andre her på forumet heller. Og du lurer jo ikke egentlig på hva vi antar, mener og tror om akkurat den biten.

Du mener imidlertid at diagnosen er feil, og lurer på hva du da skal foreta deg videre. Innenfor somatikken har man krav på en "second opinion" i spesialisthelsetjenesten Trolig er det slik innenfor psykiatrien også. Jeg ville derfor bedt fastlegen henvise barnet til feks Glenne, som omtales i et annet innlegg her. Det er mulig å få slettet en diagnose dersom den beviselig er feil. Hvis en tung faginstans, som Regionalt senter for autisme, konkluderer med at barnet ikke er autistisk, vil du stille sterkere når det gjelder krav om sletting av den diagnosen han har fått hos BUP. 

Det er et vektig argument ovenfor fastlegen, at hjemmet og skolens (?) vurdering har blitt tilsidesatt. Det er også viktig at barnet selv ikke kjenner seg igjen i diagnosen, og ønsker en ny vurdering. Men du bør nok ikke utbrodere så mye som du har gjort her tror jeg. Du/barnet ønsker en ny vurdering -kanskje noe barnet har juridisk krav på- så pass på at ikke det drukner i all den andre informasjonen:)

Takk for gode råd. Dette var vel det jeg håpte på å få litt mer info om, så det var veldig bra. Skal forsøke via fastlegen igjen hvis det ikke er noe å hente fra psykiateren.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.5.2023 den 16.07):

Uansett hvilken diagnose vi snakker om ser det ut til at disse trekkene går i arv...

Dersom du tenker på "autisme" som et skjellsord, så bidrar du vel ikke akkurat til at unger og ungdommer som har diagnosen skal få det bedre. 
Heldigvis mangler jeg de usympatiske trekkene du har, og som du garantert sender videre til ditt avkom. 

Skrevet

Dersom du tenker på "autisme" som et skjellsord, så bidrar du vel ikke akkurat til at unger og ungdommer som har diagnosen skal få det bedre. 
Heldigvis mangler jeg de usympatiske trekkene du har, og som du garantert sender videre til ditt avkom. 

Hvordan fikk du det til å bli skjellsord?? Det var mer væremåten som tilsa at det nok var flere som hadde noe atypisk der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...