Gå til innhold

Er jeg for streng med min 10. klassing som ikke har fylt 16 år en gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor 1,5 time med bil unna Oslo. Spørsmålet har kommet; flere i gutter på trinnet og på naboskolen skal ta toget inn til Oslo fredag 16. juni for å dra på VG-lista konserten på Rådhusplassen som starter kl. 20 og så evt. siste tog (nattoget) hjem. Flere i den gjengen har for lengst begynt å drikke alkohol og mange av disse var på samme konsert i fjor da de var ferdig med 9. trinn.....også da med alkohol i sekken som de drakk på toget inn og på Rådhusplassen. Jeg har både sett bilder fra kvelden i fjor (de publiserer jo uten filter på sosiale medier) at det drikkes alkohol på denne Osloturen, før de da skal gå fra Rådhusplassen og til Nathionalteateret eller Jernbarnetorget.....

For oss er dette bare et fullstendig nei. Jeg synes ikke 15-16 åringer skal reise med alkohol i sekken, drikke seg innover mot Oslo og ferdes der frem til 23-24 før de tar nattoget hjem. Men, det går da tydeligvis flere på andre året.

Hva tenker dere?

Anonymkode: e6fe4...a27

Fortsetter under...

Skrevet

Aldri vært aktuelt her. Da hadde jeg tilbudt meg å kjøre han og venner, sitte på en restaurant i nærheten, og kjøre de hjem. Aldri i verden det bildet som du tegner der....det er er toppen av naivitet...som det dessverre finnes mye av blant foreldre. Gi ansvar og luft til tenåringene, men ikke vær naiv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi bor 1,5 time med bil unna Oslo. Spørsmålet har kommet; flere i gutter på trinnet og på naboskolen skal ta toget inn til Oslo fredag 16. juni for å dra på VG-lista konserten på Rådhusplassen som starter kl. 20 og så evt. siste tog (nattoget) hjem. Flere i den gjengen har for lengst begynt å drikke alkohol og mange av disse var på samme konsert i fjor da de var ferdig med 9. trinn.....også da med alkohol i sekken som de drakk på toget inn og på Rådhusplassen. Jeg har både sett bilder fra kvelden i fjor (de publiserer jo uten filter på sosiale medier) at det drikkes alkohol på denne Osloturen, før de da skal gå fra Rådhusplassen og til Nathionalteateret eller Jernbarnetorget.....

For oss er dette bare et fullstendig nei. Jeg synes ikke 15-16 åringer skal reise med alkohol i sekken, drikke seg innover mot Oslo og ferdes der frem til 23-24 før de tar nattoget hjem. Men, det går da tydeligvis flere på andre året.

Hva tenker dere?

Jeg tenker at du gjør det rette. Lurer på hvor foreldrene til de 15 - 16 åringene som drikker er hen. Hold ungen din hjemme og send en bekymringsmelding til barnevernet og politiet ang de andre barna. 

Anonymkode: 51e44...69d

Skrevet

Jeg hadde selvsagt latt han få dra på arrangementet, men hadde kjørt og hentet. 

Anonymkode: affc6...3c6

Skrevet

Min sønn (som blir 16 til høsten) var i oslo på konsert med Arctic monkeys, med en kamerat. De fikk lov å ta toget inn, men ble henta på kvelden. De har ingenting med å rave rundt der på kveldstid. Samme gjorde jeg da eldste på den tida ville se VG-lista, jeg kjørte de inn og tok de med tilbake.

Anonymkode: 52bf0...642

Skrevet

Tilby deg å kjøre og hente. Mye du kan gjøre i Oslo imens. Jeg hadde latt de dra. 😊😊 Søstern min på 16 dro i fjor. Tok toget. Gikk supert. 😊

Anonymkode: c4b00...35f

Annonse

Skrevet

Jeg hadde latt han gå på arrangementet, men kjørt og hentet.

Anonymkode: 845b2...1de

Skrevet

Du ville helt sikkert ikke nektet om det var i samme by. At de reiser med tog til Oslo er ikke skummelt. De er flere sammen, og du vet sikkert at de kom seg både fram og tilbake ifjor? 

Så får du snakke med din ungdom om alkohol, og hva du forventer og eventuelt stiller som krav. 

Å nekte ungdom slike opplevelser syns jeg er veldig dårlig gjort. Det er kulturen til unge hvor det er en helt spesiell stemning og store opplevelser for dem. Musikkarrangenent og festivaler gir minner for livet, og jeg syns du skal gi hen den erfaringen. 

Hvis du ikke stoler på avkommet, noe som ikke er helt urimelig mht alkohol, så får du heller være sjåfør da kanskje? 

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Du ville helt sikkert ikke nektet om det var i samme by. At de reiser med tog til Oslo er ikke skummelt. De er flere sammen, og du vet sikkert at de kom seg både fram og tilbake ifjor? 

Så får du snakke med din ungdom om alkohol, og hva du forventer og eventuelt stiller som krav. 

Å nekte ungdom slike opplevelser syns jeg er veldig dårlig gjort. Det er kulturen til unge hvor det er en helt spesiell stemning og store opplevelser for dem. Musikkarrangenent og festivaler gir minner for livet, og jeg syns du skal gi hen den erfaringen. 

Hvis du ikke stoler på avkommet, noe som ikke er helt urimelig mht alkohol, så får du heller være sjåfør da kanskje? 

HI her. Ikke i mot arrangementet i seg selv. Men timene før og etter konserten. Det drikkes alkohol blant 80% av de. Hadde arrangementet vært her i byen hadde jeg ikke hatt problemer med det. Kjøre og hente er et godt forslag, bare at hele familien reiser til USA dagen etter og jeg har nok å gjøre

Gjest Danida
Skrevet

Jeg tenker at jeg hadde sagt "helt supert, jeg blir med!"

Den turen blir sammen med meg eller ikke i det hele tatt...

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

HI her. Ikke i mot arrangementet i seg selv. Men timene før og etter konserten. Det drikkes alkohol blant 80% av de. Hadde arrangementet vært her i byen hadde jeg ikke hatt problemer med det. Kjøre og hente er et godt forslag, bare at hele familien reiser til USA dagen etter og jeg har nok å gjøre

Da hadde jeg prater med han om bekymringen din og hørt hva han selv mener. Om han er en fornuftig gutt ellers som vet at dere sjekker når han kommer hjem så hadde jeg kunne inngått en avtale med han. Å bli vist tillit er noe man vokser på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da hadde jeg prater med han om bekymringen din og hørt hva han selv mener. Om han er en fornuftig gutt ellers som vet at dere sjekker når han kommer hjem så hadde jeg kunne inngått en avtale med han. Å bli vist tillit er noe man vokser på. 

Det er jeg også enig i generelt. Men han er sammen med en gjeng hvor det drikkes og drikkepresset er ikke lett å komme unna.

Uansett tillit mm….jeg synes ikke 15-16 åringer har noe i Oslo sentrum å gjøre i alkoholpåvirket tilstand rundt midnatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er jeg også enig i generelt. Men han er sammen med en gjeng hvor det drikkes og drikkepresset er ikke lett å komme unna.

Uansett tillit mm….jeg synes ikke 15-16 åringer har noe i Oslo sentrum å gjøre i alkoholpåvirket tilstand rundt midnatt.

Det er jeg helt enig i, og bare du kjenner gutten din og vet hva som er forsvarlig å gjøre. Du er ikke kjip om du nekter, spesielt siden dere skal dra på ferie neste dag. Noen ganger må man ta upopulære avgjørelser og tåle å være teit. Det er mye kjærlighet i grensesetting. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ja, som sagt så er det ikke helt urimelig å være skeptisk eller bekymret for alkoholinntak. Men du kjenner avkommet ditt best, og om det er sannsynlig at hen vil være en av de 20 prosentene som holder seg på matta 

Og jeg vil bare si at det er ikke farlig å være i Oslo. Spesielt ikke når de er flere sammen sånn mtp på stedsans osv 🙂

Skrevet

Det er ikke farlig å gå t/r Rådhusplassen og Nasjonaltheateret stasjon. Hva tror du vi som bor i indre by gjør, låser inne ungdommene våre etter 14,00? Ha en alvorsprat med sønnen om alkohol før han drar og slipp taket litt 

Anonymkode: f8567...ac6

Skrevet

Hvis jeg visste de dro dit for å drikke så er det jo ikke greit. 
Ta toget og være der er vel greit.

Sønnen min er ett år eldre, og han og en kompis dro alene til Oslo i går med siste toget (fremme midnatt), overnattet i leiligheten vår der og kommer med siste toget hjem i dag. 

Skrevet

Kommer an på hvem som er med og hvor stor gjeng. Hadde det vært de mest pålitelige kompiser fra den ene gjengen, og de hadde vært 3-4 unger totalt så hadde det vært ja. Alt annet hadde jeg sagt nei til. Kanskje kjøre og hente som andre nevner, hvis de var flere enn 4 

Anonymkode: 701dc...31b

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe problem med det. Men hadde nok latt de ta toget inn, prioritert å selv komme litt tidlig inn til Oslo og hente de mår arrangementet var ferdig. 

Men dersom hele familien skal reise på ferie til Usa dagen etter så bør vel strengt tatt ungdommen være hjemme og pakke?

Anonymkode: 1ce03...57b

Skrevet

Mine har gjort det i den alderen. Jeg tror ingen av de drakk da, men ikke overrasket om noen av vennene gjorde det. Onkel som bor i byen ble i formert at de var i byen slik at de hadde en backup om noe gikk galt og de evt kunne sove på sofaen der. Ett år tror jeg de campa i stua hans en stor gjeng, da skulle de noe dagen etter. Han måtte de ofte når de var der, han er mer hønemor enn meg så vil egentlig tro de ble fotfulgt hele tiden selv om han sa han ikke skulle det. 

De har også blitt hentet av noen foreldre også. Det har variert fra år til år og hvem unge. Men ingen av de har fått helt frie tøyler. Min søster har også vært der med familien noen ganger, og  der hadde jeg hvertfall fått rapport om det hadde vært noe så tidlig. 

Men det finnes ekstremt mange forelde som lar ungene dra på ting og tror de ikke gjør noe annet. Har unger som er oppgitt over andres foreldre på dette området. Nå har begge mine blitt myndige og begge har fortalt jeg er en av de få foreldrene som sender en sms, ringer og er våken når de kommer hjem ifra det ene eller andre. Begge trodde nok jeg ikke viste de drakk, men det har jeg kunnet informere de om i ettertid at jeg vet. (Ikke så vanskelig å skjønne når begge to er prikk like min søster når hun drakk.  Bare de har snust på korken kan jeg høre det på de. Men de har vært veldig greie og lite fyll selv om de rundt de har vært skikkelig på fylla)

Anonymkode: 9b331...ecc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er 3 uker til, klarer du ikke gjøre det du må før ferien på de 3 ukene med litt planlegging? Slik at du eller faren kan kjøre?

Anonymkode: 54bfe...fe9

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at du gjør det rette. Lurer på hvor foreldrene til de 15 - 16 åringene som drikker er hen. Hold ungen din hjemme og send en bekymringsmelding til barnevernet og politiet ang de andre barna. 

Anonymkode: 51e44...69d

Slutt !

Anonymkode: 9407e...916

Skrevet

Mitt barn kunne fint fått tatt tog inn tidlig på dagen, men det hadde ikke fått tatt kollektivtransport hjem igjen uten følge av voksen. Ofte på slike arrangement er det mye folk og en del fyll. Min sønn var på et tilsvarende arrangement og selv om han var med voksne også, synes han det var ubehagelig å reise hjem etterpå. Folk på hans alder var full, ravet rundt og holdt på å skade seg, mistet glassflasker så de knuste, spydde på seg selv og andre, trengte seg frem for å få plass på bussen etc.  Så han hadde fått dra, men en voksen hadde enten vært i nærheten hele tiden eller hadde dradd inn litt senere for å hente (helst med bil slik at man slapp trengsel av fulle folk)

Anonymkode: d3c46...bf7

Skrevet

Dere reiser alle til USA neste dag og med bakgrunn i det hadde jeg sagt nei. Siste kveld før reise må alle bidra til siste sjekk på pakkelistene, dusje og ta tidlig kveld så alle er klar, ren og opplagt til en lang reise. 

Anonymkode: 532ba...b83

Skrevet

Jeg ville sagt ja, med trusler om at det blir lenge til neste gang om det blir noe tull. Jeg hadde muligens tillat de å ta toget inn, men jeg hadde hentet. Find my iPhone ol skulle vært på hele tiden å jeg hadde satt pris på en sms mellom kl 21-23 f.eks. Gutten er snart 18 år så greit å slippe opp litt mer før han praktisk talt kan flytte til Mexico om han vil om 2år.

Anonymkode: 169d0...c1c

Skrevet

Ja det synes jeg er for strengt. Ungdommer på den alderen som bor i Oslo får jo ofte dra på slikt. Jeg ser ikke hvorfor ungdommer utenfra oslo skulle være mer "sarte". Min hadde fått lov hvis han hadde ønsket. Vi bor i Bærum. 

Anonymkode: bab87...28e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...