Gå til innhold

Oppsigelse tid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom du ikke har kontrakt gjelder arbeidsmiljøloven. Da er det avhengig av hvor lenge du har vært ansatt.

Mindre enn 5 år: 1måned

Mer enn 5 år: 2 måneder

Mer enn 10 år: 3 måneder

Husk at det regnes fra den første i neste måned etter at oppsigelsen fant sted. 

Sier du opp 1.juni, starter oppsigelsestiden 1.juli og deretter 1, 2 eller 3 måneder avhengig av hvor lenge du har vært ansatt. Sier du opp 31.mai starter oppsigelsestiden 1.juni.

Anonymkode: 90e10...cfd

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dersom du ikke har kontrakt gjelder arbeidsmiljøloven. Da er det avhengig av hvor lenge du har vært ansatt.

Sier du opp 1.juni, starter oppsigelsestiden 1.juli og deretter 1, 2 eller 3 måneder avhengig av hvor lenge du har vært ansatt. Sier du opp 31.mai starter oppsigelsestiden 1.juni.

Tusen takk for en flott forklaring🥰

Hva om bedriften har tariffavtale?

Anonymkode: 15fdd...0ba

Jeg hadde oppsigelse fra den datoen jeg sa opp og 3 mnder. Sa opp midten av desember og gikk i midten av mars. 

Oppsigelsestiden kan også stå i kontrakten din. Ei jeg kjenner hadde jobbet i 6mnder, men hadde likevel 3mnder oppsigelse.

Anonymkode: d19bb...ed3

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Tusen takk for en flott forklaring🥰

Hva om bedriften har tariffavtale?

Anonymkode: 15fdd...0ba

Da må du lese gjennom avtalen for å se hva som står der. I bedriften jeg jobber i har vi egen avtale, med eget kapittel om oppsigelsestid. Vi har alle 3 måneder og 1 måned i prøvetiden (de første 6 månedene).

Statsansatte har forresten egne regler. 1 måned hvis man har vært ansatt 1 år eller mindre og 3 måneder hvis man har vært ansatt mer enn 1 år.

Anbefaler ikke å si opp før du har ny jobb, både økonomisk, men også hvordan det framstår når du søker nye jobber. Les om det her:

https://www.dagsavisen.no/helg/reportasje/2023/01/28/det-er-lettere-a-fa-jobb-om-du-er-i-jobb-hvorfor-er-det-sann/

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det kommer an på hva som står i kontrakten. Vi har fra dato. Sier jeg opp 17. i en måned, slutter jeg 17. tre måneder etterpå. 

Anonymkode: fd439...1b9

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kommer an på hva som står i kontrakten. Vi har fra dato. Sier jeg opp 17. i en måned, slutter jeg 17. tre måneder etterpå. 

Anonymkode: fd439...1b9

Det står at for de uten kontrakt gjelder følgende.. så uten kontrakt så står det ikke mye i den..

Anonymkode: 240d0...e3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...