Gå til innhold

Manuell terapeut, kiropraktor, naprapat eller?

Anbefalte innlegg

Hvilken behandler bør jeg oppsøke for smerter i korsrygg og skuldre. Rygg er sikkert pga dårlig kjernemuskulatur, stiv kropp og generelt utrent. Skuldre litt usikker, men har kontorjobb.

Hva slags behandler anbefaler dere? Trenger vel se helheten  i min kropp og hva den trenger, og sikkert noe manipulasjon feks. Har behandlingsforsikring, så skulle fått brukt den. 

Anonymkode: c7b91...ba0

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Osteopat! Uten tvil! Gikk til absolutt alt annet før jeg fikk anbefalt en. Helt gull

Anonymkode: c467e...0a7

Vet du hva som skiller osteopat fra de andre? Blir forvirret av alle titler. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vet du hva som skiller osteopat fra de andre? Blir forvirret av alle titler. 

Nei, egentlig vet jeg ikke det. Men det jeg vet er at min arbeider med alt rundt, ikke der det nødvendigvis er vondt Om det ga mening! Jeg har slitt med sinnsykt vond lyske og symfyseløsning etter fødsel. Klarte ikke gå, klarte knapt komme meg opp trappa. Brukte alle andre, ingen fiksa det. Var hos han en gang og kunne gå tur på en halvtime etterpå. Han jobbet med alt som var stramt i magen, løsna opp vonde ligamentbånd, musklatur og alt. Rørte verken lyske/hofte/symfyse, men det hjalp! 

Anonymkode: c467e...0a7

En osteopat finner årsaken til hvorfor du har vondt. Du kan ha vondt i ryggen fordi det ene beinet er kortere enn det andre, eller du har vondt i en arm fordi du har noe i ryggen. De kjenner på nervebanene i kroppen. Har vært til en osteopat selv. Helt merkelig opplevelse 🙂

Anonymkode: ce0c0...f4e

KIropraktoren min er min redning. Både fordi hun er veldig dyktig, og fordi hun jobber på et tverrfaglig senter med flere forskjellige behandlere. Hun (og de andre som jobber der) er også flinke til å sende videre enten til hverandre eller andre behandlere.

Sist jeg var der, avbrøt hun behandlingen etter et par-tre minutter og sa at det ikke var kiropraktikk jeg trengte. Muskulaturen min var altfor anspent, så det ville ikke være forsvarlig å en gang prøve å "knekke" på meg eller behandle meg på andre måter den dagen. Jeg trengte en skikkelig massasje eller to først og å gå meg noen turer i naturen eller en annen plass som var avstressende for meg. Og jeg fikk ikke lov til å betale, selv om jeg hadde brukt av hennes tid. (Det var ikke noe jeg forventet, for jeg betaler heller for å ikke bli behandlet enn å bli behandlet når det ikke er bra for meg.)  Ellers har hun vært og er min redning, senest sist jeg var der, da hun fikset det hun skulle, men ga meg beskjed om at jeg burde gå til legen for en sjekk for det var noe med energiene i kroppen min som ikke stemte. (Og det hadde hun rett i, uten å gå i detalj) 

Jeg tror at de som jobber med å "ta på" mennesker og som er åpne for mer enn sitt eget fagfelt og ser på andre behandlere som kolleger, ikke konkurrenter er gode å gå til, uansett. Og de som er trygge på seg selv, er heller ikke redd for å sende pasienter videre er gode og trygge å gå til! 

Jeg har aldri vært hos Osteopat, men gikk til en Kinesiolog for mange år siden, og en som var kinesiolog og kiropraktor. Veldig dyktig. Mange av disse behandlerne har jo kunnskap og erfaring som gjør at de ser hele mennesket, ikke bare akkurat der en person sier at han har vondt. 

Men det å vise til at beina ikke er like lange, er ikke noen heksekunst. Det første er det mye på kroppen vår som ikke er like langt om vi finmåler, vi er ikke laget i en støpeform. Jeg vedder på at de aller fleste av oss ikke har like lange bein om vi legger oss på en benk, så rett klarer vi ikke å legge oss. Bare å dra litt i eller flytte litt på det ene benet, det så bedrer det seg.... Men selvfølgelig er det noen som har forskjellig lengde på beina sånn at de kan trenge spesialsko eller andre hjelpmidler. 

Lykke til med å finne en behandler som passer for deg, og ta gjerne med deg beskjeden jeg fikk av en kiropraktor for en god del år siden: "Dersom du går til en behandler og ikke merker noen som helst forandring etter tre behandlinger, så bør du vurdere om det er riktig behandling for deg. Du trenger ikke å bli bra, men du skal merke at ett eller annet skjer, det kan til og med bli litt verre, gi deg stølhet eller ømhet eller gjøre litt vondt med en gang."  Det er det med at noe er vondt-vondt og noe er godt-vondt. 

Anonymkode: 5b862...b72

Annonse

Jeg fikk permanente skader i muskulatur i nakke hos kiropraktor. Da jeg ble lagt inn sa legen at slike skader skjer rett som det er og at knekking er risikosport. Nakken er spesielt utsatt da. Så jeg anbefaler ikke knekking. Si nei. Det er ikke bare kiropraktor som knekker. Ellers tror jeg de fleste behandlinger handler om press på triggerpunkter. Jeg holder ryggen i sjakk med kunn triggerpunkt behandling og det tror jeg alle gjør, uten å være sikker. 

Anonymkode: 98476...58a

Jeg er veldig fornøyd med naprapat. Det er jo en krysning mellom kiropraktor og fysioterapeut egentlig. 6 års utdanning på muskel og skjellett, pluss av min kiropraktor også har noe etterudanning (utdannet i Sverige og USA).

Han masserer, varmer opp musklene skikkelig, triggerpunktbehandling og noe manipulering. Han jobber også prevantivt, øvelser til å gjøre hjemme osv for å unngå at ting kommer tilbake.

Anonymkode: 3a790...5dc

Jeg har best erfaring med manuellterapeut sin et en fysioterapeut med etterutdanning. Uansett hva slags behandler du velger vil det være noen som er gode og noen som ikke er gode, så bytt hvis du ikke opplever bedring eller har en dårlig følelse. Når du selv tror at det at du er dårlig trent er noe av årsaken vil selvfølgelig trening være en del av løsningen på problemet og hvis den du går til ikke er god på det, bytt med en gang!

Anonymkode: 8fe4a...dd6

Har kjempegod erfaring med naprapat for korsrygg- og kjernemuskulaturproblematikk! Jeg har blitt et nytt og atskillig bedre menneske etter å ha gått til behandling og fått laget treningsprogram hos min naprapat. Etter noen måneders behandling og et år med trening og endret kosthold har jeg gått ned 20 kg, ryggen er så bra som aldri før og jeg både er og ser muskuløs ut for første gang i mitt liv! 

Anonymkode: 93f1b...e47

Jeg har vært hos alle typer behandlere som er nevnt her, og anbefaler (en god) kiropraktor. Jeg har også hatt god nytte av muskelterapaut (hun jeg går hos er superflink). Akupunktur kan også være noe å vurdere. Bor du i Trondheim eller i nærheten så anbefaler jeg klinikken Ren Balanse.

Anonymkode: 32373...872

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...