Gå til innhold

Hva synes du om champagne frokoster før barnetoget for ungdom mellom 14-16 år?

Anbefalte innlegg

Det var mye alkohol og berusa ungdom blant 9 og 10 klassingene både på vår skole, men også de to andre ungdomsskolene i kommunen. Ungdom kom synlig beruset til oppmøte 10.30 og det har vært arrangert champagnefrokoster rundt i private hjem og de har drukket mer enn et glass glass champagne for å si det sånn.

Rektor på vår skole forteller også om ungdom som møtte opp til barnetoget med sekk med alkohol fordi de skulle rett fra toget videre på fest. Aldri hadde han sett slikt omfang. Hvor er foreldrene? Og hvem lar 14-16 åringene invitere 5-20 venner hvor øl- og cider tomflasker stå igjen på spisebordet (da ser de at det har vært mye alkohol hos de mindreårige). 
De fleste foreldre jeg snakker med generelt er sjokkert over dette, men så er det faktisk noen som mener «de må jo få kose seg…..»

Hva tenker dere? Nå blir dette sak i FAU på de 3 skolene og mer aktivt arbeid før neste 17 mai. 

Anonymkode: cea68...e79

Fortsetter under...

Min daværende 16 åring var på det for 2 år siden, men da bodde hun hos faren (som ikke visste det) så hadde ikke fullt så mye jeg skulle sagt. Hadde hun derimot vært 14 hadde det vært uaktuelt! Han på snart 16 var med venner etter toget, ikke før. Det hadde han ikke fått lov til 

Anonymkode: 85228...6e6

Jeg har en på 14 og en på 19, alkohol til frokost er ukjent, det er ofte mye kjøring på slike dager, selv for oss som bor midt i byen rett ved samlingspunktet til toget. Mulig en indoktrinert tanke, men de får gangene jeg er på kjærestetur kun med mannen, sitter det veldig lagt inne å drikke før 12 😅

Vi skålte i krystall med bobler altså, men det var alkoholfritt. Hvordan det videreformidles kan jeg jo ikke si med sikkerhet. Nå vet jeg ikke om dette er ett økende problem/trend, eller om det bare er at vi selv er gamle nå og dette plutselig legges merke til. 17. mai i år falt litt ekstraordinært til mtp fri dagen etter og derav kanskje noe mer alkohol grunnet det også. Men alkohol får de ikke med hjemmefra før de er over 18. På det tidspunktet vil de jo helst kjøpe selv uansett. 

Anonymkode: 0baea...4a4

Det var mye fyll blant unge overalt, med til 12 års alder. Eksmannen min var på utallige oppdrag hvor unger helt ned til 12- årsalder var så beruset at de måtte bli tatt hånd om. Nå tenkte både han og kollegaer at så unge ofte agerer, men det var reell fyll og også andre rusmidler involvert. Dette var i nabobyen, og der har det begynt å ta av skikkelig med rus og ungdom. De kommer ofte fra helt ordinære hjem med helt ordinære foreldre, men det har blitt en tendens til at unge nå vil være gangstere og leve litt på kanten, og de søker seg mot mer belastende miljøer. Veldig rar tendens, men det har med idealer og gjøre, at det er mange rap- artister osv som legger litt føring, som punk på 70- tallet, for å dra en parallell. Det er også mange kriminelle og småkriminelle fra some som er blitt kjendiser etter ulike reality, og det er menn ( spesielt ) på Tik Tok som appelerer til unge, og de lever også litt dekadent og med høy partyfaktor 

Så jeg tror ikke vi skal bebreide foreldre i så høy grad? De er ikke ungenes idealer når barna bikker tenåringsalderen, gjerne før, så da er det andre som påvirker dem mer. Så gode forbilder er det dessverre en tragisk mangel på nå, og mye mer enn tidligere 

Når det er sagt, så kan ikke foreldre gi alkohol til mindreårige. Uansett hvor redde de er for at ungene skal bli ekskludert, så må de faktisk holde på grensene. 

ReneRene skrev (36 minutter siden):

Det var mye fyll blant unge overalt, med til 12 års alder. Eksmannen min var på utallige oppdrag hvor unger helt ned til 12- årsalder var så beruset at de måtte bli tatt hånd om. Nå tenkte både han og kollegaer at så unge ofte agerer, men det var reell fyll og også andre rusmidler involvert. Dette var i nabobyen, og der har det begynt å ta av skikkelig med rus og ungdom. De kommer ofte fra helt ordinære hjem med helt ordinære foreldre, men det har blitt en tendens til at unge nå vil være gangstere og leve litt på kanten, og de søker seg mot mer belastende miljøer. Veldig rar tendens, men det har med idealer og gjøre, at det er mange rap- artister osv som legger litt føring, som punk på 70- tallet, for å dra en parallell. Det er også mange kriminelle og småkriminelle fra some som er blitt kjendiser etter ulike reality, og det er menn ( spesielt ) på Tik Tok som appelerer til unge, og de lever også litt dekadent og med høy partyfaktor 

Så jeg tror ikke vi skal bebreide foreldre i så høy grad? De er ikke ungenes idealer når barna bikker tenåringsalderen, gjerne før, så da er det andre som påvirker dem mer. Så gode forbilder er det dessverre en tragisk mangel på nå, og mye mer enn tidligere 

Når det er sagt, så kan ikke foreldre gi alkohol til mindreårige. Uansett hvor redde de er for at ungene skal bli ekskludert, så må de faktisk holde på grensene. 

Selvsagt skal man bebreide foreldre for at barn har sjans til å bli fulle 17. mai. Man må jo følge med og følge opp. 

Anonymkode: ef54f...a0d

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt skal man bebreide foreldre for at barn har sjans til å bli fulle 17. mai. Man må jo følge med og følge opp. 

Jeg skrev "tror" med et spørsmålstegn bak, og også la jeg til "i for høy grad". Jeg skrev også at de må holde på grensene.

Dette er ikke et problem alene fordi foreldre gir de shampagne. Det er mange flere brikker i bildet, og for å kunne få gjort noe med ting så må man skjønne hva som skjer. 

Ingen foreldre blir bedre fordi du sier at de er tapere. Tvert om regner jeg med.

Noe skurrer i mitt hode hvis min 16 åring fikk invitere venner til 17 mai frokost og det står igjen tomme bokser/flasker med alkohol. Jeg som «vertinne» har da et ansvar her at det ikke skjer. 

Vi snakket faktisk om det på 17.mai, at når vi var unge festet vi 16.mai, mens dagens unge fester fra morgenen på 17.mai. Det har skjedd en endring der.

Men da snakket vi om barna våre som er 19-25 år da, ikke ungdomsskoleelevene...

Jeg har to barn på ungdomsskolen, og ingen av de var med venner på morgenen. Ingen av de fester enda heller, så det er liksom ikke noe tema med fest her i huset enda.

Jeg synes det er veldig rart om noen foreldre faktisk aksepterer dette.

Anonymkode: 61671...7c5

ReneRene skrev (1 time siden):

Jeg skrev "tror" med et spørsmålstegn bak, og også la jeg til "i for høy grad". Jeg skrev også at de må holde på grensene.

Dette er ikke et problem alene fordi foreldre gir de shampagne. Det er mange flere brikker i bildet, og for å kunne få gjort noe med ting så må man skjønne hva som skjer. 

Ingen foreldre blir bedre fordi du sier at de er tapere. Tvert om regner jeg med.

Har jeg sagt at noen foreldre er tapere? Ja eller nei?

Slutt med den uredelige måten å diskutere på! 

Jeg synes ikke noe om det. Men når jeg tenker meg om, drakk og festet jeg selv på den alderen, bare at det var på kvelden 16. mai, som var vanlig før. Da var det ikke så synlig for allmennheten som det er nå, når ungdommen tar seg en fest midt på dagen. 

Anonymkode: 18dae...510

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det var mye alkohol og berusa ungdom blant 9 og 10 klassingene både på vår skole, men også de to andre ungdomsskolene i kommunen. Ungdom kom synlig beruset til oppmøte 10.30 og det har vært arrangert champagnefrokoster rundt i private hjem og de har drukket mer enn et glass glass champagne for å si det sånn.

Rektor på vår skole forteller også om ungdom som møtte opp til barnetoget med sekk med alkohol fordi de skulle rett fra toget videre på fest. Aldri hadde han sett slikt omfang. Hvor er foreldrene? Og hvem lar 14-16 åringene invitere 5-20 venner hvor øl- og cider tomflasker stå igjen på spisebordet (da ser de at det har vært mye alkohol hos de mindreårige). 
De fleste foreldre jeg snakker med generelt er sjokkert over dette, men så er det faktisk noen som mener «de må jo få kose seg…..»

Hva tenker dere? Nå blir dette sak i FAU på de 3 skolene og mer aktivt arbeid før neste 17 mai. 

Anonymkode: cea68...e79

Hvor er foreldrene? De er på sine egne champagnefrokoster så klart. Barn lærer av foreldre

Anonymkode: d5894...0c1

Hva man syns om det? SYNS OM? Det er ikke lov! Her til lands skal man være 18 år for å drikke alkohol. Det er ikke noe å "synse" om. Det blir som å spørre va man syns om at bussjåfører kjører i fylla. Om foreldre ikke greier å ta vare på ungene, ja, så må jo barnevernet på banen! 

Anonymkode: f2d76...e25

Annonse

Da jeg vokste opp for en evighet siden, drakk vi antageligvis mye mer alkohol enn mange unge gjør, eller har gjort de siste årene. Og det var ikke uvanlig å begynne før vi var 16. Jeg var ganske "skikkelig" og hadde bestemt meg for å ikke drikke før jeg var 16, så jeg var den siste i venneflokken som begynte. Og  vi drakk ikke for å kose oss, men for å bli beruset. Men vi var veldig flinke til å passe på hverandre og passet på at foreldrene ikke skulle merke noe. Det siste tror jeg nok de gjorde likevel, i alle fall av og til, men de følte seg nok ganske trygge likevel fordi de også visste at samholdet oss ungdommer mellom var godt og så trygt det kunne være. Og så var det ikke andre stoffer i bildet. Og vi hadde noen foreldre som vi visste at det alltid var trygt å be om hjelp om det skulle bli behov for det, andre som vi visste at vi ikke turte å gå til. Det som hadde strengest foreldre, var ikke de som nødvendigvis drakk minst...  

Jeg gikk natteravn for 6-7  år siden da eldste gikk på ungdomskolen, og i følge de som hadde holdt med det i mange år, var det mye mindre fyll blant de yngste den gangen enn i tidligere år. Ungdommen har jo i noen år vært nesten for eksemplarisk, i det stor og hele. Mange foreldre der i mot fortsetter å være "kule" bestevenner til ungene sine, i stede for å oppdra og sette klare, men trygge grenser. 

Men nå er kanskje den trenden i ferd med å snu, og en del foreldre vil være med kule kamerater for ungene sine enn foreldre. Og dette med "Champagne" frokost har jo tatt helt av flere steder. Foreldre skal ikke servere sine barn alkohol - det er det mye erfaring og forskning som har gjort klart gjennom tidene. Det fører i det store og hele ikke til barn som får "gode" og fornuftige forhold til alkohol. Tvert i mot. Men det de bør (og MÅ) lære barna sine, og vennene til barn, er at de alltid kan komme hjem - uansett om de har dritt seg ut eller ikke, enten det er med alkohol, stoff eller andre dumme gjerninger. Når det gjelder alkohol og stoff, kan det stå mellom live og alvorlig skade / død å ha en trygg voksen som kan ta grep på en god måte: "Gi hjelp først, og så ta en god prat neste dag". 

Å serverer barn under ned i 14-15 års alderen alkohol er uhørt og ulovlig. Og det å være voksen og drikke seg beruset til frokost, er ikke ulovlig, men uhørt og ansvarsløst. Det burde nesten vært straffbart.

Anonymkode: 94311...ca6

Anonym bruker skrev (På 24.5.2023 den 10.22):

Har jeg sagt at noen foreldre er tapere? Ja eller nei?

Slutt med den uredelige måten å diskutere på! 

@ReneReneJeg savner fremdeles svar på dette. Hvorfor påstår du at jeg har skrevet noe jeg aldri har nevnt? Du lyver jo. 

Anonym bruker skrev (På 24.5.2023 den 8.29):

Mindreårige som drikker alkohol til frokost…? Det får jo ikke blitt mer taper enn det.

Anonymkode: 87f58...980

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

@ReneReneJeg savner fremdeles svar på dette. Hvorfor påstår du at jeg har skrevet noe jeg aldri har nevnt? Du lyver jo. 

☝️ Det var den kommentaren jeg sikter til. Jeg skrev ikke at du hadde skrevet det. 

ReneRene skrev (På 24.5.2023 den 8.47):

Slutt å lyv! Her ⬆️er kommentaren du beskylder meg for å kalle andre foreldre for tapere. 

ReneRene skrev (4 timer siden):

☝️ Det var den kommentaren jeg sikter til. Jeg skrev ikke at du hadde skrevet det. 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Slutt å lyv! Her ⬆️er kommentaren du beskylder meg for å kalle andre foreldre for tapere. 

@ReneRene har du forstuet skrivefingeren din? Nei, det kan det ikke være, du er aktiv i andre tråder. Kan det være at det er flaut å bli avslørt som løgner? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...