Gå til innhold

Må de bare regne med kommentarer?

Anbefalte innlegg

Datteren min på 12 år spiller håndball. På laget er det en jente som kommer med negative kommentarer hvis min datter bommer eller ikke får til noe under kamp. Min datter har ikke så innmari mye selvtillit, men det har kommet seg i det siste. Så det er så innmari synd hvis slike kommentarer skal dra det ned igjen. Må de bare regne med slike kommentarer? Dette er forresten datter til trener. 

Anonymkode: 37b45...754

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Datteren min på 12 år spiller håndball. På laget er det en jente som kommer med negative kommentarer hvis min datter bommer eller ikke får til noe under kamp. Min datter har ikke så innmari mye selvtillit, men det har kommet seg i det siste. Så det er så innmari synd hvis slike kommentarer skal dra det ned igjen. Må de bare regne med slike kommentarer? Dette er forresten datter til trener. 

Anonymkode: 37b45...754

Jeg tror jeg hadde øvd mitt barn på å si "hold kjeft og pass deg sjæl!" til sånne frekke unger. 
Hvis det ikke biter på, så ville jeg faktisk ha ringt treneren og sagt at han/hun bør strekke opp sitt eget frekke barn, men jeg ville kanskje ha formulert meg litt pynteligere.

Anonymkode: d5af3...6cc

I kampens hete så tror jeg man må regne med litt slikt, men er det konstant så er det ikke greit. Du må øve med datteren din på å si fra. 
Har også en datter som er forsiktig og ikke våger si fra. Jeg har øvd masse på rollespill der hun øver på gode svar. Hun ville aldri i verden sagt hold kjeft da, men hun har blitt mye flinkere til å markere egne grenser nå. 
Om treneren er mulig å snakke med så ville jeg kanskje sagt fra om det er den ene jenta og det er hver gang, hun trenger nok å jekkes ned litt. 

Anonymkode: 01bc3...f44

Man må ikke regne med sånne kommentarer og det må tas tak i raskest mulig! Datteren min har vært med på to lag og på det første ble det ofte slengt ut sånne kommentarer. Hun syns til slutt ikke det var noe hyggelig på laget og sluttet med idretten. Så begynte hun med en annen idrett og det er det aldri noen som slenger ut kommentarer og de er flinke til å skryte av hverandre når noen gjør noe bra på banen. Helt annen stemning i laget, både på og av banen og vi ser flere komme fra andre lag i området og de blir alle imponert over stemningen jentene imellom. 

Ta tak i det! Jeg ville først forsøkt å ta det opp generelt på et foreldremøte el uten å nevne navn og hvis det ikke hjelper ville jeg snakket med treneren alene. 

Anonymkode: 003da...233

Min er 15 og det er godtatt med «temperatur» under kamp. Det sagt så skal det ikke bli sånn at det går mot enkeltspillere og det sies fra hvis det blir for ille. Min har slengt med leppa han også og fått tilsnakk for det. Det går ofte ei kule varmt i kampens hete for alle gutta , men i ditt tilfelle er jentene 12. Det blir noe annet. Det vil si ; noe mer en en kommentar her og der hadde ikke blitt godtatt. Og absolutt ikke noe som går på at spillerne som gjør så godt de kan mister ballen og lignende. Ting som går på laget genrelt er mer godtatt. Som feks ; « nå må vi være kjappere hjem assa!!!» eller « vi må følge med!!!» . Ville snakket med trener! 

Annonse

Nei. 

Slike kommentarer og språkbruk må tas tak i! Så inderlig typisk at det kommer fra datter til trener, noen slike småjenter får av og til noen fiffige ideer. 

Ta det med treneren, forsøk å bruke pent språk. Funker ikke det, så må du løfte til neste nivå. 

Anonymkode: 23c96...dc1

Du må lære datteren din å ta tilbake. Idrett kan være høy temperatur og meldinger. Lær ho noen fraser ho kan slenge tilbake! 
Barn og ungdom ønsker å være «normale» og passe inn, be datteren din si ting som: Veldig unormal ting å si! -Ti still kjeften din! Osv. De som holder på sånn lærer kun med samme mynt!

Har øvd masse på sånne ting med sønnen min. Han har i dag masse selvtillit og er ikke redd for å svare tilbake. 
Han har bl a en på laget som hele tiden sa: Du gjør det samme hver gang! Følg med, han kan bare en ting. (Det funket hver gang, og han scorte).

Ble faktisk stolt når jeg hørte han på trening til samme gutten: Hvorfor skal jeg gjøre noe nytt når du er så dum og går på den samma finta hver gang? 
Ble rimelig spak den samme gutten.

Anonymkode: 6ca73...1cd

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Man må ikke regne med sånne kommentarer og det må tas tak i raskest mulig! Datteren min har vært med på to lag og på det første ble det ofte slengt ut sånne kommentarer. Hun syns til slutt ikke det var noe hyggelig på laget og sluttet med idretten. Så begynte hun med en annen idrett og det er det aldri noen som slenger ut kommentarer og de er flinke til å skryte av hverandre når noen gjør noe bra på banen. Helt annen stemning i laget, både på og av banen og vi ser flere komme fra andre lag i området og de blir alle imponert over stemningen jentene imellom. 

Ta tak i det! Jeg ville først forsøkt å ta det opp generelt på et foreldremøte el uten å nevne navn og hvis det ikke hjelper ville jeg snakket med treneren alene. 

Anonymkode: 003da...233

Dette tyder jo på at det er vanlig at det ikke er god stemning i lag unger spiller på. 

Noen tror nok at kjefting og ufine tilrop skal være tillatt på banen, og det er selvfølgelig ren bullshit. Ser dere voksne proffe spillere holde på sånn noe sted- at de roper ut og har "temperatur" innad i laget? Nei. Og det hadde jo tatt seg ut også. Ingen blir bedre eller presterer bedre av kjefting og usaklig "drittslenging". De skal oppmuntre hverandre og forstå at det og samarbeid er noe alle må jobbe med. 

Du bør ta det opp med treneren, men hen ser selvfølgelig at det skjer. Det blir tillatt, og det må du si fra om at du ikke syns noe om. Jeg syns du skal forklare akkurat som du gjør her- at hun bygger opp selvtillit, og at slik "kritikk" ikke hjelper. Husk at det er du som forelder som må gjøre noe her. Å "lære" jenta di å svare stygt tilbake vil mest sannsynlig gjøre vondt verre. 

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Dette tyder jo på at det er vanlig at det ikke er god stemning i lag unger spiller på. 

Noen tror nok at kjefting og ufine tilrop skal være tillatt på banen, og det er selvfølgelig ren bullshit. Ser dere voksne proffe spillere holde på sånn noe sted- at de roper ut og har "temperatur" innad i laget? Nei. Og det hadde jo tatt seg ut også. Ingen blir bedre eller presterer bedre av kjefting og usaklig "drittslenging". De skal oppmuntre hverandre og forstå at det og samarbeid er noe alle må jobbe med. 

Du bør ta det opp med treneren, men hen ser selvfølgelig at det skjer. Det blir tillatt, og det må du si fra om at du ikke syns noe om. Jeg syns du skal forklare akkurat som du gjør her- at hun bygger opp selvtillit, og at slik "kritikk" ikke hjelper. Husk at det er du som forelder som må gjøre noe her. Å "lære" jenta di å svare stygt tilbake vil mest sannsynlig gjøre vondt verre. 

Jo. Det er helt vanlig med temperatur på banen når voksne spiller. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (20 minutter siden):

Jo. Det er helt vanlig med temperatur på banen når voksne spiller. 

Ja, det er sikkert det på banene du er på 🙃 det er helt no go å skjelle ut medspillere ellers da. At det blir gnisninger med motspillere derimot- det er vanlig. 

ReneRene skrev (20 minutter siden):

Det skjer hele tiden at voksne proffe spillere holder på slik. De kan gi direkte beskjeder om en skyter og bommer og ikke passet ballen til noen andre. Om de failer i forsvar for de i alle fall beskjed.  Voksne, proffe spillere tåler slike direkte meldinger bedre enn barn så selv om det er vanlig med dette i kamper med voksne, så er det ikke noe man skal trakte etter. En og annen direkte beskjed mellom voksne er greit om den inneholder info; som at en spiller man gjerne ikke så stod bedre til eller at man glemmer egen spiller eller rom i forsvar og står på feil plass osv. Men kjefting ødelegger også fotballgleden blant voksne lag. Store landslag som har spillere som hver for seg er blant de beste i verden, kan falle gjennom om de ikke får til samspillet og klimaet i laget er kaldt. Samtidig ser man at lag som spiller med glede og der man støtter hverandre og bygger hverandre opp, kan nå lenger enn man trodde. 

Negative tilbakemelder til barn og ungdom kan ødelegge mye for langet. Spillerne blir redde for å gjøre feil og kreativiteten daler. De vil ofte spille fra seg ballen så raskt som mulig og gjerne til de samme spillerne (ofte de som kjefter). Laget blir dermed forutsigbart og spillerne spiller hverandre dårlige. Negative tilbakemeldinger og kjeft på banen bør man slå hardt ned på. Trenere som er tydelig, f.eks. ved å benke spilleren for slik snakk selv om det er den beste spilleren på banen, får raskere resultat. Dette bør man ta opp slik at man kan få slutt på det. I ytterste konsekvens går lagt i oppløsning fordi det ikke er noe hyggelig å spille der og det ødelegger selvtilliten til enkeltspillere. 

Anonymkode: 3581d...0b4

ReneRene skrev (35 minutter siden):

Det er ikke uvanlig nei, derimot helt vanlig!

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke uvanlig nei, derimot helt vanlig!

Ikke sant. Og jeg som fikk høre at jeg måtte skjønne at sport er en LEK her. Hm. Og at lagsport er så bra for kidsa. Det ser ikke helt sånn ut flere steder ifølge noen her. Det er visst vanlig med utskjelling både blant voksne og barn. Sunt miljø 🙃

Det er kanskje derfor at Northug, Carlsen og faren til Haaland blir unnskyldt blant mange nordmenn da når de oppfører seg dårlig. Kanskje det er et lite mønster her.... 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ikke sant. Og jeg som fikk høre at jeg måtte skjønne at sport er en LEK her. Hm. Og at lagsport er så bra for kidsa. Det ser ikke helt sånn ut flere steder ifølge noen her. Det er visst vanlig med utskjelling både blant voksne og barn. Sunt miljø 🙃

Det er kanskje derfor at Northug, Carlsen og faren til Haaland blir unnskyldt blant nordmenn da. Kanskje det er et lite mønster her.... 

selv om det er vanlig så er det jo ikke en bra ting. Lagsport er bra for barna , selv om det kan forekomme høy temperatur. Det er stor forskjell på hva som tolereres på banen når de er 12  , 16 og 25. 12 åringen spiller i barneidretten , 16 åringen i ungdomsidrett og 25 åringen spiller som senior. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (21 minutter siden):

selv om det er vanlig så er det jo ikke en bra ting. Lagsport er bra for barna , selv om det kan forekomme høy temperatur. Det er stor forskjell på hva som tolereres på banen når de er 12  , 16 og 25. 12 åringen spiller i barneidretten , 16 åringen i ungdomsidrett og 25 åringen spiller som senior. 

Nei, det er ikke en bra ting. Det er ikke å bygge opp hverken enkeltspillere eller laget. Uansett om du er 12, 14 eier 25. 

Men som vanlig har jo jeg andre erfaringer enn flere her. Heldigvis. Men likevel ser jeg jo problemene utenfor mine egne opplevelser, og det er blitt veldig mye kritikk rettet mot foreldre til barn som spiller, og en del kritikk mot trenere og barna deres, som flere ganger ser ut til å ha litt andre "rettigheter"  enn øvrige soillere. Mye krøll med andre ord, og derav innlegget til Ts også. Så ja, lagsport er bra for de barna som takler dette rimelig greit. De andre? Not so much.

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (45 minutter siden):

Det er kanskje derfor at Northug, Carlsen og faren til Haaland blir unnskyldt blant mange nordmenn da når de oppfører seg dårlig. Kanskje det er et lite mønster her.... 

Det at det er temperatur på banen betyr jo ikke at det er lek og bra med lagsport. 

Det var da voldsomt som du har hengt deg opp i Northug og Haaland senior? Et lite crush på gang, kanskje? Da benytter man ofte enhver anledning til å nevne dem. Just saying ;) 

Anonymkode: bada5...a80

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det at det er temperatur på banen betyr jo ikke at det er lek og bra med lagsport. 

Det var da voldsomt som du har hengt deg opp i Northug og Haaland senior? Et lite crush på gang, kanskje? Da benytter man ofte enhver anledning til å nevne dem. Just saying ;) 

Ja kanskje det? At jeg egentlig sånn uten å erkjenne det faktisk har et crush på dem, og derfor blir så sykt skuffa over oppførselen?  

Og så skylder jeg på holdningen til nordmenn isteden? Interessant psykologisk perspektiv. 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Ja kanskje det? At jeg egentlig sånn uten å erkjenne det faktisk har et crush på dem, og derfor blir så sykt skuffa over oppførselen?  

Og så skylder jeg på holdningen til nordmenn isteden? Interessant psykologisk perspektiv. 

Ikke sant. Du er et mysterie. 

Nei. Her må treneren på banen. De som kommer med nedlatende kommentarer, enten det er til medspillere, motspillere eller dommere, får stå på sidelinjen resten av kampen. Da lærer de fort. Dette er det viktig å reagere på tidlig. 

Anonymkode: b0c41...40c

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Litt kommentarer må man tåle. Alle blir jo skuffet hvis en på laget brenner en straffe i en viktig kamp for eksempel, 

Anonymkode: 095fe...d38

Eh nei. Dvs. en oppgitt kommentar som "du skulle sendt ballen til meg, jeg var jo ledig" bør man tåle. Men brenner man noe så viktig som et straffe trenger spilleren støtte fra de andre på laget. Man kjefter ikke på en spiller som allerede ligger nede.  

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Eh nei. Dvs. en oppgitt kommentar som "du skulle sendt ballen til meg, jeg var jo ledig" bør man tåle. Men brenner man noe så viktig som et straffe trenger spilleren støtte fra de andre på laget. Man kjefter ikke på en spiller som allerede ligger nede.  

Nei, det er ikke nødvendig med kjeft så lenge spilleren har gjort sitt beste, men jeg vet ikke mye  om det i eksempelet her. En spiller som ikke følger opp en avtale på banen, en målvakt som står med ryggen til spillet eller en spiller som stadig bytter feil bør få vite av de andre spillerene at det ikke er grei oppførsel. I tillegg må det være lov å uttrykke skuffelse når noen bommer ol.

Anonymkode: 095fe...d38

Gjest Danida
ReneRene skrev (På 24.5.2023 den 9.33):

Du klarer visst ikke helt å komme over at jeg kalte sport for lek, du?
Hva tenker du at sport er, da? Helt konkret? Hvis det ikke er en slags lek, hva er det da?

Helt ærlig: dersom flere klarte å se den sammenhengen, og la være å behandle en jævla håndballkamp som blodig alvor, eller et tap som  som verdens ende, da ville man faktisk hatt mindre av det HI beskriver, og mindre av det du beskriver. Furting og mobbing i sporten ville ha tatt slutt, dersom flere var som meg og klarte å se det som lek. Og færre var som deg, som hausser opp betydningen av sport noe helt grassat...

Danida skrev (9 minutter siden):

Du klarer visst ikke helt å komme over at jeg kalte sport for lek, du?
Hva tenker du at sport er, da? Helt konkret? Hvis det ikke er en slags lek, hva er det da?

Helt ærlig: dersom flere klarte å se den sammenhengen, og la være å behandle en jævla håndballkamp som blodig alvor, eller et tap som  som verdens ende, da ville man faktisk hatt mindre av det HI beskriver, og mindre av det du beskriver. Furting og mobbing i sporten ville ha tatt slutt, dersom flere var som meg og klarte å se det som lek. Og færre var som deg, som hausser opp betydningen av sport noe helt grassat...

Jeg husker selvfølelgelig argumenter i tråder hvor jeg diskuterer, og iblant er det helt naturlig å trekke paralleller mht ulike utsagn. Ikke mer dramatisk enn det 🙂

Det hjelper jo svært lite at du og sikkert andre betrakter sport som lek, når det ikke oppfattes sånn av flere andre. Å konkurrere kan fort bli blodig alvor som du ser- da dette er helt vanlig i flere sine øyne her. 

Hvordan er det jeg som hauser opp betydningen?? Jeg har jo tvert om skrevet at folk bør oppføre seg- både på og utenfor banen. Det er oppførselen ifb med sport jeg reagerer på. Ikke sport i seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...