Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #26 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): 1.4! Står både i HI og lenger ned. Anonymkode: cb86c...84b Potato, potato. Jeg har skrevet 1,4 mill lenger oppe. Spiller ikke noen rolle uansett. Hverken 1,2 brutto eller 1,4 brutto gir 100.000 utbetalt med mindre de jobber svart. Eller tenker du at 14% skatt er realistisk med den lønnen? Anonymkode: ab85a...e64
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #27 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Potato, potato. Jeg har skrevet 1,4 mill lenger oppe. Spiller ikke noen rolle uansett. Hverken 1,2 brutto eller 1,4 brutto gir 100.000 utbetalt med mindre de jobber svart. Eller tenker du at 14% skatt er realistisk med den lønnen? Anonymkode: ab85a...e64 Vi har ca 2 mill brutto i inntekt og har utbetalt ca 110 000 i måneden, så for HI må det bety at de bruker av sparepenger eller har høye leieinntekter ? Vi har mer enn 3x så mye lån enn HI, så har også mer skattefradrag for renter. Vi bruker mye på nedbetaling av lån, men gjør det bevisst som en investering. Dere må sette dere ned for å snakke om økonomien. Lage budsjett og anbefaler en fast spareavtale. Anonymkode: 57141...072
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #28 Skrevet 24. mai 2023 Det går av sparepengene hver måned også nå. Ca 10 000 blir tatt fra sparekonto og inn på forbrukskonto. Jeg har forklart hva pengene går til. Det er så mye småbeløp på hundrelapper, 5-6 per dag, HVER dag. Forsikringer og faste utgifter skjønner jeg ingenting av, han har tidligere sagt st vi har billigst mulig… HI Anonymkode: 76478...e05
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #29 Skrevet 24. mai 2023 Står huset på begge? Anonymkode: 57141...072
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #30 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Står huset på begge? Anonymkode: 57141...072 Ja, det gjør det. Men har eid det i ti år, og det stiger ikke i verdi. Føles litt meningsløst. HI Anonymkode: 76478...e05
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #31 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja, det gjør det. Men har eid det i ti år, og det stiger ikke i verdi. Føles litt meningsløst. HI Anonymkode: 76478...e05 Dere må snakke sammen, men prøv å ikke være anklagende. Ikke bærekraftig i lengden å ta av sparepenger. Høres også ut som dere kan få baksmell på skatten. Anonymkode: 57141...072
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #32 Skrevet 24. mai 2023 Dette MÅ du faktisk ta tak i selv om det er ubehagelig. Det første du bør gjøre er å bestille time i banken til rådgivning, og eventuelt sørge for å splitte felles kontoer slik at dere deler sparepenger i to osv., og det ikke blir mulig for ham å bruke av fellespotten slik han gjør nå. Det beste er å få ham med deg og la den ansatte i banken realitetsorientere ham. Hvis ikke noe fungerer bør du kanskje vurdere å gå fra ham. Anonymkode: 43de3...3da
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #33 Skrevet 24. mai 2023 Det virker jo ikke som om du har noe kontroll?? En inntekt på 1.4 millioner gir rundt 127.000 i mnd, før skatt. Ergo har dere IKKE utbetalt 100.000 i mnd. Om mannen din derimot bruker 100.000 i mnd har dere mer gjeld enn du er klar over! Vet du hva dere betaler i huslån? Forsikring? Bil? Sfo/skole? Renovasjon? Telefon? Internett? Har du ikke noe kontroll Oberhodet? Det MÅ du skaffe deg! og ja. Med så lite lån og tilsynelatende høy inntekt så bruker dere helt latterlig mye på piss! Den summen der tilsvarer at dere kunne pussa opp huset for lengst og ikke sløst. For dere sløser. Mye Anonymkode: 123ac...141
ReneRene Skrevet 24. mai 2023 #34 Skrevet 24. mai 2023 Du har overlatt all økonomi til mannen din og må selv kjøpe brukttøy på Finn og tråle butikker etter billige produkter du skal ha. Dere bor i et hus som trenger oppussing, men får ikke gjort det pga økonomi, og det blir tatt av sparepenger hver måned. Mannen din kan ihvertfall ikke lenger ta ansvar for økonomi, og du må "bli voksen" og sette deg ned å lære om det. Kanskje trenger dere hjelp begge to, for dere har virkelig ikke styring på noen måte. Du kan egentlig ikke engang være i tvil om at 100 000 ut hver måned er et stort beløp. Det burde du jo skjønne, men det er bra at du nå reagerer. Det er jo første skritt. Jeg syns det er mange tråder her som tyder på at folk har lite økonomisk sans og styring, om alt fra utgifter til mat og oversikt over forbruk forøvrig. Veldig mange tråder. Så du er ikke alene, om det er noen trøst.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #35 Skrevet 24. mai 2023 Begynn her https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Det er sifos referansebudsjett, altså hva "Norge AS" mener dere skal bruke. Dette er budsjettet bl.a banken bruker når man ber om lån. Mye å lære her, på en enkel måte. Du kan legge inn alle personene i huset og hva dere tjener, budsjettet setter opp hva dere bør bruke. Så går du gjennom nettbanken. Opprett flere kontoer og bestill kort. En konto til faste utgifter som du legger inn de faste trekkene, denne kontoen er det greit å ikke ha kort til. Egen konto til mat, med to kort, så handler dere bare fra denne i matbutikken. Egen kontoer med egne kort til lommepenger og hverdagsforbruk, med egne kort, også selvfølgelig sparekontoer Anonymkode: 8ce91...5c6
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #36 Skrevet 24. mai 2023 ReneRene skrev (4 minutter siden): Du har overlatt all økonomi til mannen din og må selv kjøpe brukttøy på Finn og tråle butikker etter billige produkter du skal ha. Dere bor i et hus som trenger oppussing, men får ikke gjort det pga økonomi, og det blir tatt av sparepenger hver måned. Mannen din kan ihvertfall ikke lenger ta ansvar for økonomi, og du må "bli voksen" og sette deg ned å lære om det. Kanskje trenger dere hjelp begge to, for dere har virkelig ikke styring på noen måte. Du kan egentlig ikke engang være i tvil om at 100 000 ut hver måned er et stort beløp. Det burde du jo skjønne, men det er bra at du nå reagerer. Det er jo første skritt. Jeg syns det er mange tråder her som tyder på at folk har lite økonomisk sans og styring, om alt fra utgifter til mat og oversikt over forbruk forøvrig. Veldig mange tråder. Så du er ikke alene, om det er noen trøst. Tusen takk for råd. Til deg og andre som har svart! Det stemmer, jeg har ikke kontroll! Jwg vokste opp med ei ekstremt fattig og pengeknipende mor, og sverget til meg selv at jeg aldri skulle ha det sånn. Men bekymrer meg mye for økonomi, og har derfor latt mannen styre med det, bare sagt at jeg liker å ha det romslig. Han tenker tydeligvis ikke langsiktig… vi har nesten ikke sparepenger. Så å si ingen verdi i eiendom. Ingen ekstra pensjonssparing. Jeg har gått gjennom kontoene våre nå, og ser ikke at han lurer meg på noe vis. Bare handler alt av småtteri, verktøy, mathandling… småbeløp hele tiden. Men det som skremmer meg mest er framtiden…. vi har ingenting å vise til, rent økonomisk. Selv om vi har jobbet og tjent greit… HI Anonymkode: 76478...e05
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #37 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for råd. Til deg og andre som har svart! Det stemmer, jeg har ikke kontroll! Jwg vokste opp med ei ekstremt fattig og pengeknipende mor, og sverget til meg selv at jeg aldri skulle ha det sånn. Men bekymrer meg mye for økonomi, og har derfor latt mannen styre med det, bare sagt at jeg liker å ha det romslig. Han tenker tydeligvis ikke langsiktig… vi har nesten ikke sparepenger. Så å si ingen verdi i eiendom. Ingen ekstra pensjonssparing. Jeg har gått gjennom kontoene våre nå, og ser ikke at han lurer meg på noe vis. Bare handler alt av småtteri, verktøy, mathandling… småbeløp hele tiden. Men det som skremmer meg mest er framtiden…. vi har ingenting å vise til, rent økonomisk. Selv om vi har jobbet og tjent greit… HI Anonymkode: 76478...e05 Kjempeflott at du innser dette, du er allerede i gang med å snu skuta ved at du har startet undersøkelser og innser at noe må gjøres. Heier på deg! Anonymkode: 57141...072
ReneRene Skrevet 24. mai 2023 #38 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for råd. Til deg og andre som har svart! Det stemmer, jeg har ikke kontroll! Jwg vokste opp med ei ekstremt fattig og pengeknipende mor, og sverget til meg selv at jeg aldri skulle ha det sånn. Men bekymrer meg mye for økonomi, og har derfor latt mannen styre med det, bare sagt at jeg liker å ha det romslig. Han tenker tydeligvis ikke langsiktig… vi har nesten ikke sparepenger. Så å si ingen verdi i eiendom. Ingen ekstra pensjonssparing. Jeg har gått gjennom kontoene våre nå, og ser ikke at han lurer meg på noe vis. Bare handler alt av småtteri, verktøy, mathandling… småbeløp hele tiden. Men det som skremmer meg mest er framtiden…. vi har ingenting å vise til, rent økonomisk. Selv om vi har jobbet og tjent greit… HI Anonymkode: 76478...e05 Men det er ikke for sent. Nå har du våknet, så da er det "bare" å ta grep. Det kan rette seg opp, og det er bare positivt at du innser at ting må endres!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #39 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Tusen takk for råd. Til deg og andre som har svart! Det stemmer, jeg har ikke kontroll! Jwg vokste opp med ei ekstremt fattig og pengeknipende mor, og sverget til meg selv at jeg aldri skulle ha det sånn. Men bekymrer meg mye for økonomi, og har derfor latt mannen styre med det, bare sagt at jeg liker å ha det romslig. Han tenker tydeligvis ikke langsiktig… vi har nesten ikke sparepenger. Så å si ingen verdi i eiendom. Ingen ekstra pensjonssparing. Jeg har gått gjennom kontoene våre nå, og ser ikke at han lurer meg på noe vis. Bare handler alt av småtteri, verktøy, mathandling… småbeløp hele tiden. Men det som skremmer meg mest er framtiden…. vi har ingenting å vise til, rent økonomisk. Selv om vi har jobbet og tjent greit… HI Anonymkode: 76478...e05 Med så god inntekt er det ikke lenge før dere har spart dere opp en buffer om dere blir mer bevisst på forbruket. Det er ikke for sent til å få en sunn økonomi. Jeg heier på deg! Anonymkode: 42f77...14e
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #40 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tusen takk for råd. Til deg og andre som har svart! Det stemmer, jeg har ikke kontroll! Jwg vokste opp med ei ekstremt fattig og pengeknipende mor, og sverget til meg selv at jeg aldri skulle ha det sånn. Men bekymrer meg mye for økonomi, og har derfor latt mannen styre med det, bare sagt at jeg liker å ha det romslig. Han tenker tydeligvis ikke langsiktig… vi har nesten ikke sparepenger. Så å si ingen verdi i eiendom. Ingen ekstra pensjonssparing. Jeg har gått gjennom kontoene våre nå, og ser ikke at han lurer meg på noe vis. Bare handler alt av småtteri, verktøy, mathandling… småbeløp hele tiden. Men det som skremmer meg mest er framtiden…. vi har ingenting å vise til, rent økonomisk. Selv om vi har jobbet og tjent greit… HI Anonymkode: 76478...e05 Da klarer dere fint å rydde opp i dette og bli mer bevisst. Jeg holder på rådet om flere kontoer, da er det lettere å holde oversikt, og litt vanskeligere å overforbruke hele tiden. Har man hver sin personkonto med "lommepenger" er det det man kan sløse bort. For med en såpass høy lønn trenger dere ikke sparer dere til fant heller. Sett av penger til sparing på lønningsdagen, da er pengene borte fra konto og man merker knapt at man ikke har de. Man bruker jo det man har på konto. Helt forbudt å ta fra sparekontoer med mindre det er noe spesielt, man bruker ikke de pengene til småhandling hist og pist. Start med pensjonssparing. Om du er 40 år og skal jobbe til du er 70 er det mange år å pensjonsspare på, ikke noe stress enda det altså. Det ordner seg. Fint at du våkner litt fra dvalen og tar grep. Skjønner at du har litt angst for økonomi siden du har vokst opp med lite, men dere har ikke lite. Dere har gode lønninger og trenger bare bli litt mer bevisst forbruket deres. Dette fikser dere fint Anonymkode: 8ce91...5c6
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #41 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Da klarer dere fint å rydde opp i dette og bli mer bevisst. Jeg holder på rådet om flere kontoer, da er det lettere å holde oversikt, og litt vanskeligere å overforbruke hele tiden. Har man hver sin personkonto med "lommepenger" er det det man kan sløse bort. For med en såpass høy lønn trenger dere ikke sparer dere til fant heller. Sett av penger til sparing på lønningsdagen, da er pengene borte fra konto og man merker knapt at man ikke har de. Man bruker jo det man har på konto. Helt forbudt å ta fra sparekontoer med mindre det er noe spesielt, man bruker ikke de pengene til småhandling hist og pist. Start med pensjonssparing. Om du er 40 år og skal jobbe til du er 70 er det mange år å pensjonsspare på, ikke noe stress enda det altså. Det ordner seg. Fint at du våkner litt fra dvalen og tar grep. Skjønner at du har litt angst for økonomi siden du har vokst opp med lite, men dere har ikke lite. Dere har gode lønninger og trenger bare bli litt mer bevisst forbruket deres. Dette fikser dere fint Anonymkode: 8ce91...5c6 Dette er jo praktiske og veldig gode grep å ta, men problemet til HI er vel hvordan hun skal få med mannen på dette? Han er tydeligvis vant til å ha kontroll og tar kanskje ikke så lett på at hun plutselig skal ta styring. Anonymkode: a1f2e...5d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå