Gå til innhold

Kan noen fortelle meg om vi har et sinnsykt forbruk i forhold til inntekt?

Anbefalte innlegg

Vi har samlet bruttoinntekt på 1,4 mill. 3 barn. Samlet lån er 2 mill (hus og bil). 

Det går i gjennomsnitt 100 000 ut av kontoen vår hver måned!? Det meste av dette er faste utgifter + noe til vanlig vedlikehold av bil, hus, uforutsette ting innimellom. Er dette vanlig? Samboer mener dette er slik normale folk lever. Bruke det man tjener, liksom, og slippe å tenke på å spare der man kan. Jeg vet ikke, jeg? Beløpet vi bruker skremmer meg, kjenner jeg. Hva mener dere?

Anonymkode: 76478...e05

Fortsetter under...

Dere har et sinnsykt forbruk. 1,2 mill i året med så lite lån. Dere vil jo gå i underskudd hvert år. Vil tror dere skatter et par hundre tusen hver. Hva bruker dere egentlig penger på? 

Vi har ca 1,3 samlet og ca 1,8 i lån. Har faste utgifter på ca 50 000 og det er inkludert mat for nærmere 20 000 pr måned. Vi har 4 barn/ungdommer. 

Anonymkode: 9b978...80a

Annonse

Men hvordan går det egentlig rundt? Hvis dere har 1,4 mill. brutto vil jo dere ikke ha nok utbetalt til å kunne betale 100.000 kr i mnd? Det utgjør jo 1,2 mill i året, og dere må jo betale mer enn 200.000 skatt i året til sammen.

Anonymkode: ab85a...e64

Vi har ikke så mye inn i måneden engang 🙈

Vi har 3 mill i gjeld og 4 barn, klarer oss greit selv om det ikke er noe sus og dus 

Men mannen din har jo rett, man lever etter evne. Tjener man nok til det er det ikke uvanlig å bruke endel penger på klær, utstyr, opplevelser, takk away, spise ute osv osv, som man må prioritere vekk når man ikke tjener nok til det.

Anonymkode: 8ce91...5c6

Jeg regnet feil, vi har 1,4 mill i bruttoinntekt.

Uansett, ja, jeg forstår ikke. Han mener alle utgifter er nødvendige. Jeg har latt ham ta ansvar for økonomien, fordi jeg vokste opp i fattigdom selv og får lett angst om jeg ser at pengene ikke strekker til. Men nå føler jeg at alt er helt ute av kontroll, på en uforsvarlig måte… 

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Uansett, ja, jeg forstår ikke. Han mener alle utgifter er nødvendige. Jeg har latt ham ta ansvar for økonomien, fordi jeg vokste opp i fattigdom selv og får lett angst om jeg ser at pengene ikke strekker til. Men nå føler jeg at alt er helt ute av kontroll, på en uforsvarlig måte… 

HI

1,4 mill er jo det du skrev i HI. Uansett, jeg ville sett over økonomien selv. Så mye penger er virkelig ikke normalt å bruke. Bruker han penger på noe du ikke vet om, kanskje? 

Anonymkode: 4b441...2c0

Hva legger du i faste utgifter da?

Med såpass lite lån skal det noe til å komme så høyt i faste utgifter.

Det er som sagt helt normalt å leve etter evne, og et par som har 1,4 utbetalt i året bruker selvfølgelig mer penger enn en enslig som har 400.000 utbetalt i året. 

Det er likvel på sin plass med et budsjett, så dere begge har kontroll på hva pengene går til.

Anonymkode: 8ce91...5c6

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

HI

Om dere har 1,4 millioner i bruttoinntekt og bruker 100 000 hver måned betyr det at dere hvert år bruker mer enn dere får inn.

Mente du 1,4 mill. i nettoinntekt, så er det 200 000 dere sparer årlig. Dere burde kunne spart virkelig store summer hvert år, eller betalt ned lånet deres langt raskere.

Helt seriøst, her er det et så stort påstått forbruk at du bør gå inn og sjekke om det han sier faktisk stemmer. Her har han muligheter til å gjøre mye rart med økonomien deres uten at du vet det.

Er dere gift?

Anonymkode: 5ec0e...ed4

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Om dere har 1,4 millioner i bruttoinntekt og bruker 100 000 hver måned betyr det at dere hvert år bruker mer enn dere får inn.

Mente du 1,4 mill. i nettoinntekt, så er det 200 000 dere sparer årlig. Dere burde kunne spart virkelig store summer hvert år, eller betalt ned lånet deres langt raskere.

Helt seriøst, her er det et så stort påstått forbruk at du bør gå inn og sjekke om det han sier faktisk stemmer. Her har han muligheter til å gjøre mye rart med økonomien deres uten at du vet det.

Er dere gift?

Anonymkode: 5ec0e...ed4

Nei, det er bruttoinntekten vår. 

Ja, ikke vet jeg.det går i 0 i hvert fall. Jeg tror han bare bruker det vi har, og tar av sparepengene om det går tomt. 
HI

Nei, det er ikke normalt. Hva i all verden bruker dere penger på? Sett dere sammen en dag og se i nettbanken. Veldig mange banker har løsninger der du kan få en oversikt over hvilke kategorier pengene brukes. 

Anonymkode: fc934...685

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Nei, det er bruttoinntekten vår. 

Ja, ikke vet jeg.det går i 0 i hvert fall. Jeg tror han bare bruker det vi har, og tar av sparepengene om det går tomt. 
HI

Men hvordan er det fysisk mulig å bruke 100.000 i måneden? Dere har jo ikke så mye utbetalt med 1,4 mill bruttolønn.

HI her igjen.

Setter pris på tilbakemeldingene deres. Jeg har gått gjennom kontobevegelsene det siste halvåret nå, og ser at vi har et latterlig høyt forbruk mtp småhandling og vedlikeholdsutstyr til hus og biler. Vi er ikke materialistiske, har verken flott hus eller nye biler. Jeg føler aldri vi har råd til noe nytt til huset, og har latt være å pusse opp fordi jeg vil ikke vi skal ta opp mer lån.

Jeg kan ikke snakke med samboer om dette forbruket, han fyrer seg opp, tar dette som ren kritikk og virker redd for å miste den økonomiske friheten vi har lagt opp til. Jeg forsøker å forklare at sånne beløp som går it hver måned skremmer meg, men han sier det er helt normalt, ‘alle’ har så store utgifter.

Det vondeste er at jeg handler bruktklær på Finn og tråler butikkene etter datavarer, for å spare tiere og hundrelapper hver måned. Nå føles dette helt meningsløst, i den store sammenheng. Hvorfor gidder jeg, når titusener uansett går ut til alt mulig.

Men jeg blir skremt - så mye ned i et stort sluk! Og ikke har vi et verdifullt hus heller (bor grisgrendt til, meget lite verdistigning), så her sitter jeg over 40 år gammel, og har nærmest ingenting av verdi i mitt navn imens alt av lønn har bare rent bort i forbruk. Føler meg som en idiot. Spesielt når det viser seg at samboer har et helt annet forhold til penger (de er der for å brukes..? Og sier at det er godt å leve sånn, og at vi sikkert arver noen millioner etter hvert…). Om bare mer av lønnen hadde gått til å betale ned på en eiendom med verdistigning, eller noe som hadde gjort at jeg følte utgiftene forsvarte seg, gjorde noe for fremtiden vår eller beriket livet vårt. Nå føles alt bare håpløst og latterlig…

Noen andre vært i samme situasjon?

HI

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

HI her igjen.

Setter pris på tilbakemeldingene deres. Jeg har gått gjennom kontobevegelsene det siste halvåret nå, og ser at vi har et latterlig høyt forbruk mtp småhandling og vedlikeholdsutstyr til hus og biler. Vi er ikke materialistiske, har verken flott hus eller nye biler. Jeg føler aldri vi har råd til noe nytt til huset, og har latt være å pusse opp fordi jeg vil ikke vi skal ta opp mer lån.

Jeg kan ikke snakke med samboer om dette forbruket, han fyrer seg opp, tar dette som ren kritikk og virker redd for å miste den økonomiske friheten vi har lagt opp til. Jeg forsøker å forklare at sånne beløp som går it hver måned skremmer meg, men han sier det er helt normalt, ‘alle’ har så store utgifter.

Det vondeste er at jeg handler bruktklær på Finn og tråler butikkene etter datavarer, for å spare tiere og hundrelapper hver måned. Nå føles dette helt meningsløst, i den store sammenheng. Hvorfor gidder jeg, når titusener uansett går ut til alt mulig.

Men jeg blir skremt - så mye ned i et stort sluk! Og ikke har vi et verdifullt hus heller (bor grisgrendt til, meget lite verdistigning), så her sitter jeg over 40 år gammel, og har nærmest ingenting av verdi i mitt navn imens alt av lønn har bare rent bort i forbruk. Føler meg som en idiot. Spesielt når det viser seg at samboer har et helt annet forhold til penger (de er der for å brukes..? Og sier at det er godt å leve sånn, og at vi sikkert arver noen millioner etter hvert…). Om bare mer av lønnen hadde gått til å betale ned på en eiendom med verdistigning, eller noe som hadde gjort at jeg følte utgiftene forsvarte seg, gjorde noe for fremtiden vår eller beriket livet vårt. Nå føles alt bare håpløst og latterlig…

Noen andre vært i samme situasjon?

HI

*datovarer. Handler altså IKKE datautstyr, så det er sagt :)

HI

Brutto inntekt pr mnd sier jo egentlig ingenting. Netto utbetalt pr.mnd er jo egentlig det interessante her. Lite gjeld og tenker dere betaler mye i skatt. Ingenting i ditt navn heller? Rett i kvinnefella, mao. Les deg opp på kvinnefella og forlang at huset skal stå i ditt navn og. 

Du har fortsatt ikke forklart hvordan det går an å bruke 100.000 kr i måneden når dere ikke har 100.000 utbetalt i måneden. 1,2 mill bruttolønn gir mindre utbetalt.

Du må ta tak, han kan ikke bruke av din lønn uten å gi deg en oversikt over utgiftene. Han får bli så sint han vil, dere må sette dere ned og lage et budsjett. Med den inntekten og såpass lavt lån må du ha nok penger til å lage deg en sparekonto. 

Anonymkode: 42f77...14e

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du har fortsatt ikke forklart hvordan det går an å bruke 100.000 kr i måneden når dere ikke har 100.000 utbetalt i måneden. 1,2 mill bruttolønn gir mindre utbetalt.

1.4! Står både i HI og lenger ned. 

Anonymkode: cb86c...84b

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

*rettelse: 1,4 mill gir mindre utbetalt enn 100.000/mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...