Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 Nesten. Barna og vennene spiser hele tiden. Greit det, bedre å spise enn å ikke spise (jenter). Men likevel, det er så dyrt, handler hele tiden. Hva er ditt beste tips til rask mat for 5-6 unger i slengen? Har brød, knekkebrød, 3 typer frokostblanding, havregryn. Er liksom ikke godt nok. Anonymkode: 5dfac...3d7
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 Hvorfor er det ikke godt nok? Bør ikke servere noe ekstra godt hele tiden hvis dere har mye besøk og dårlig råd. Havregrøt er rimelig og burde være bra nok. Hvor mange av barna er dine egne? Anonymkode: 6ff3c...089
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 Havregrøt og osteskiver holder i massevis. Hvis det ikke er godt nok kan de gå et annet sted å spise. Anonymkode: bdeb1...2d8
amandine Skrevet 23. mai 2023 #4 Skrevet 23. mai 2023 Havregrøt er bra! Det er kjapt og sunt og billig. Hvis ikke de vil ha det du har eller kan tilby er det ikke sånn at de sulter ihjel, så da kan de vente til de kommer hjem. Om ikke de er dine alle sammen, da. Frokost er ofte havregrøt her, med litt frukt på. Jeg rører gjerne i et egg eller to, da blir grøten litt fyldigere og metter lenger. Alternativt eller også med cottage cheese til. Hadde de ikke spist det til frokost kunne de fint spist det i litt enklere form som et mellommåltid.
ReneRene Skrevet 23. mai 2023 #5 Skrevet 23. mai 2023 (endret) Lag poteter og ris. Det varer en stund og er ganske billig. Så steker du poteter i skiver eller oppkuttet i form med ost og billige pølser som du kutter opp. Ris kan du krydre og også steke. Bland i erter og gulrøtter og skinke eller noe. Pasta med ostesaus og skinke. Alt dette metter, spesielt med brød ved siden av. Endret 23. mai 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #6 Skrevet 23. mai 2023 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Nesten. Barna og vennene spiser hele tiden. Greit det, bedre å spise enn å ikke spise (jenter). Men likevel, det er så dyrt, handler hele tiden. Hva er ditt beste tips til rask mat for 5-6 unger i slengen? Har brød, knekkebrød, 3 typer frokostblanding, havregryn. Er liksom ikke godt nok. Anonymkode: 5dfac...3d7 Dette er absolutt bra nok! Er de sultne, så spiser de vanlig mat. Anonymkode: 44b4a...cf5
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #7 Skrevet 23. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nesten. Barna og vennene spiser hele tiden. Greit det, bedre å spise enn å ikke spise (jenter). Men likevel, det er så dyrt, handler hele tiden. Hva er ditt beste tips til rask mat for 5-6 unger i slengen? Har brød, knekkebrød, 3 typer frokostblanding, havregryn. Er liksom ikke godt nok. Anonymkode: 5dfac...3d7 Hvorfor er ikke det godt nok? Er det datteren din som betaler lønnen din? Anonymkode: 79e58...4da
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #8 Skrevet 23. mai 2023 Hva ønsker de da, siden de mener det ikke er bra nok? Med huset fullt av unger blir det rimelige løsninger, sånn er det bare. Enten får de spise det vi har, eller reise hjem... Jeg har fire barn, og bor 600 meter fra skolen. Dvs at det er veldig enkelt å bli med hit, og huset er stadig fullt av unger. Billigste brød, gulost på tilbud, rimelige storpakninger med familieskinke, grillkrydder og toastmaskin blir flittig brukt her. Blir det tomt for skinke er det bare gulost, grillkrydder og ketsjup i toasten 🙈 Ellers er der helt innafor med billige spann med syltetøy, tomatsuppe fra pose o.l også altså. Alle skjønner at jeg ikke kan fore 8-10 unger med dyr middag flere dager i uka... Anonymkode: 2c4ea...090
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #9 Skrevet 23. mai 2023 Her er alle velkommen, og alle får mat, men jeg tilbyr rimelige alternativ. Har som regel hjemmelaget brød, som metter godt og er rimelig. Vanlig standard pålegg til. Frukt får de også, men kjøper konsekvent frukten som har lavest kilopris, gjerne epler og appelsiner. Lager innimellom first-price tomatsuppe med ekstra makaroni, noen kokte egg og brødskiver med smør. Det metter mange for en billig penge. Havregrøt, semulegrynsgrøt, fløyelsgrøt… Pannekaker, norske eller amerikanske, går kjapt om du har steketakke, billige ingredienser. Anonymkode: 6a23d...91c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2023 #10 Skrevet 23. mai 2023 Hi her. Ser jeg kunne gitt mer info. Barna mine spiser det vi har i huset, de er vant til brødskiver, knekkebrød, frokostblanding og havregrøt evt havregryn og melk. 2 av barna er mine, de har ofte med seg et par venninner hjem, så på det meste er de 6 barn her og det er relativt ofte. 2 av disse er tydeligvis vant til å spise kun det beste, for når de lager brødskiver så klages det. Har dere ikke det? Har dere ikke sånn? Hun ene spiser visst kun brødskive hvis hun har smør, ost, skinke, salat og egg på. Sandwich ifølge henne. To av de liker ikke havregrøt. Men som dere sier, da kan de gå hjem og spise. Trodde kanskje jeg var gnien🫢 Takk for toast-tips! Og pannekaker(eller vafler) skal jeg lage oftere. Anonymkode: 5dfac...3d7
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Nesten. Barna og vennene spiser hele tiden. Greit det, bedre å spise enn å ikke spise (jenter). Men likevel, det er så dyrt, handler hele tiden. Hva er ditt beste tips til rask mat for 5-6 unger i slengen? Har brød, knekkebrød, 3 typer frokostblanding, havregryn. Er liksom ikke godt nok. Anonymkode: 5dfac...3d7 Sende vennene hjem...? Det serveres sikkert mat der de bor. Anonymkode: facdd...fc6
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 Når jeg har huset fullt lager jeg ofte vafler med havregryn. Billig, raskt og veldig populært. Og like sunt som brød. Anonymkode: 34672...b23
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 Planlagt besøk får middag. Alle andre får gå hjem Jeg har ikke råd til å fø alle, jeg har ikke kapasitet til å steke vafler og pannekaker og nei, jeg har ikke alltid noe ekstra i frysa jeg bare kan slenge sammen Anonymkode: 23a03...233
ReneRene Skrevet 24. mai 2023 #14 Skrevet 24. mai 2023 (endret) Anonym bruker skrev (15 timer siden): Hi her. Ser jeg kunne gitt mer info. Barna mine spiser det vi har i huset, de er vant til brødskiver, knekkebrød, frokostblanding og havregrøt evt havregryn og melk. 2 av barna er mine, de har ofte med seg et par venninner hjem, så på det meste er de 6 barn her og det er relativt ofte. 2 av disse er tydeligvis vant til å spise kun det beste, for når de lager brødskiver så klages det. Har dere ikke det? Har dere ikke sånn? Hun ene spiser visst kun brødskive hvis hun har smør, ost, skinke, salat og egg på. Sandwich ifølge henne. To av de liker ikke havregrøt. Men som dere sier, da kan de gå hjem og spise. Trodde kanskje jeg var gnien🫢 Takk for toast-tips! Og pannekaker(eller vafler) skal jeg lage oftere. Anonymkode: 5dfac...3d7 Hvordan er smør, skinke, ost og egg "kun det beste" ? Det er jo veldig typiske pålegg å ha. Og å ikke like havregrøt er heller ikke så sært. Syns du lagde et rart innlegg når du kommer med denne tilleggsinfoen. Og de er der "relativt" ofte, og spiser deg ut av huset? Hvis noen spiser sandwich så spiser de ikke mer fordi om de legger pålegget sammen isteden for å dele det opp heller. Endret 24. mai 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #15 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Planlagt besøk får middag. Alle andre får gå hjem Jeg har ikke råd til å fø alle, jeg har ikke kapasitet til å steke vafler og pannekaker og nei, jeg har ikke alltid noe ekstra i frysa jeg bare kan slenge sammen Anonymkode: 23a03...233 Nettopp, sånn er det hos oss. Det er en uting dette å drive å fø på unger hele tiden. Og enda mer urimelig blir det nå som så mye har blitt dyrere. En brødskive eller noe annet rimelig, er greit nok om ungene har barn med seg hjem fra skolen. Vi har en egen "etter skolen" boks i kjøleskapet som er til den type mat. Enkelt pålegg som ost, syltetøy og kanskje et rimelig kjøttpålegg. Eller andre ting ungene vet at er lov å ta - som melk og en eller annen type frokostblanding. Men middagstiden er hellig for oss, det er viktig familietid. Så da sendes alle ikke-inviterte hjem. Jeg liker heller ikke at mine barn blir servert middag hos andre, i alle fall når det ikke er avtalt med oss på forhånd. Middagen blir innkjøpt og laget til det antall vi er i hus, inkludert eventuelle inviterte gjester. Og mine barn får beskjed om å komme hjem til middag om ikke annet er avtalt. Middagen er dessuten ikke bare mat hos oss, det er familietid i en ellers travel hverdag. Det er da vi kan ha gode samtaler fordi alle er samlet og fordi det ofte er lettere og hyggelig å prate sammen når man spiser enn når man setter seg ned for at "nå må vi snakke sammen." Ingen forstyrrende telefoner, ingen tv - det å ha noe å fingre med (mat, kniv og gaffel) og noe å ha øynene på sånn at vi ikke MÅ se på hverandre, gjør at samtalen ofte blir mer uanstrengt og enklere. Det gjelder både ungene og oss voksne. Og bare for å ha sagt det, det er populært å være hos oss, og barnas venner trives her og har et godt forhold til oss voksne også, selv om det ikke er middagsservering uten avtale. Anonymkode: 2f855...628
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #16 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nettopp, sånn er det hos oss. Det er en uting dette å drive å fø på unger hele tiden. Og enda mer urimelig blir det nå som så mye har blitt dyrere. En brødskive eller noe annet rimelig, er greit nok om ungene har barn med seg hjem fra skolen. Vi har en egen "etter skolen" boks i kjøleskapet som er til den type mat. Enkelt pålegg som ost, syltetøy og kanskje et rimelig kjøttpålegg. Eller andre ting ungene vet at er lov å ta - som melk og en eller annen type frokostblanding. Men middagstiden er hellig for oss, det er viktig familietid. Så da sendes alle ikke-inviterte hjem. Jeg liker heller ikke at mine barn blir servert middag hos andre, i alle fall når det ikke er avtalt med oss på forhånd. Middagen blir innkjøpt og laget til det antall vi er i hus, inkludert eventuelle inviterte gjester. Og mine barn får beskjed om å komme hjem til middag om ikke annet er avtalt. Middagen er dessuten ikke bare mat hos oss, det er familietid i en ellers travel hverdag. Det er da vi kan ha gode samtaler fordi alle er samlet og fordi det ofte er lettere og hyggelig å prate sammen når man spiser enn når man setter seg ned for at "nå må vi snakke sammen." Ingen forstyrrende telefoner, ingen tv - det å ha noe å fingre med (mat, kniv og gaffel) og noe å ha øynene på sånn at vi ikke MÅ se på hverandre, gjør at samtalen ofte blir mer uanstrengt og enklere. Det gjelder både ungene og oss voksne. Og bare for å ha sagt det, det er populært å være hos oss, og barnas venner trives her og har et godt forhold til oss voksne også, selv om det ikke er middagsservering uten avtale. Anonymkode: 2f855...628 Nøyaktig sånn det er her og. Det er travelt nok om man ikke skal underholde og servere alle venner til alle tider. Men til tross for mangel på mattilbud så er det her de henger da Anonymkode: 23a03...233
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #17 Skrevet 24. mai 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Hvordan er smør, skinke, ost og egg "kun det beste" ? Det er jo veldig typiske pålegg å ha. Og å ikke like havregrøt er heller ikke så sært. Syns du lagde et rart innlegg når du kommer med denne tilleggsinfoen. Og de er der "relativt" ofte, og spiser deg ut av huset? Hvis noen spiser sandwich så spiser de ikke mer fordi om de legger pålegget sammen isteden for å dele det opp heller. Herregud 🤦♀️ Anonymkode: 5dfac...3d7
Blop Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 ReneRene skrev (2 timer siden): Hvordan er smør, skinke, ost og egg "kun det beste" ? Det er jo veldig typiske pålegg å ha. Og å ikke like havregrøt er heller ikke så sært. Syns du lagde et rart innlegg når du kommer med denne tilleggsinfoen. Og de er der "relativt" ofte, og spiser deg ut av huset? Hvis noen spiser sandwich så spiser de ikke mer fordi om de legger pålegget sammen isteden for å dele det opp heller. Oi!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #19 Skrevet 24. mai 2023 ReneRene skrev (2 timer siden): Hvordan er smør, skinke, ost og egg "kun det beste" ? Det er jo veldig typiske pålegg å ha. Og å ikke like havregrøt er heller ikke så sært Ost, skinke eller egg er ikke råflott hver for seg. Men hvis fire besøkende skal spise flere skiver med alt på samtidig flere dager i uka, blir det en ganske stor tilleggsutgift. Kanskje ikke for deg, men iallfall for oss vanlige dødlige. Dessuten er det noe med å lære å ikke frotse når en er hos andre, men oppføre seg høflig og spise det som blir tilbydt og som de andre spiser. Vil man ha noe annet er det fritt fram å spise hjemme. Anonymkode: 9dec2...3a8
ReneRene Skrevet 24. mai 2023 #20 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ost, skinke eller egg er ikke råflott hver for seg. Men hvis fire besøkende skal spise flere skiver med alt på samtidig flere dager i uka, blir det en ganske stor tilleggsutgift. Kanskje ikke for deg, men iallfall for oss vanlige dødlige. Dessuten er det noe med å lære å ikke frotse når en er hos andre, men oppføre seg høflig og spise det som blir tilbydt og som de andre spiser. Vil man ha noe annet er det fritt fram å spise hjemme. Anonymkode: 9dec2...3a8 Jeg syns bare at voksne ikke må ta seg så nær av alt "barnas venner" sier noen ganger. Fordi om man blir fornærmet eller tar ting som nedlatenhet, så trenger man ikke si at de alltid er bortskjemte, kun vil ha det beste, er fine på det osv. Barn er barn, og jeg tenker at en sandwich med alt på en gang ikke er verre enn to brødskiver hvor man deler opp 🙃 det er ikke sært å ikke like havregrøt heller. Ærlig talt. Det er ikke for alle.. 😏 For meg ble dette en litt oppkunstruert problemstilling, men det er sikkert fordi jeg ikke skjønte et fnugg av problemet etter utdypningen. Tar det gjerne på meg.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #21 Skrevet 24. mai 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Jeg syns bare at voksne ikke må ta seg så nær av alt "barnas venner" sier noen ganger. Fordi om man blir fornærmet eller tar ting som nedlatenhet, så trenger man ikke si at de alltid er bortskjemte, kun vil ha det beste, er fine på det osv. Barn er barn, og jeg tenker at en sandwich med alt på en gang ikke er verre enn to brødskiver hvor man deler opp 🙃 det er ikke sært å ikke like havregrøt heller. Ærlig talt. Det er ikke for alle.. 😏 For meg ble dette en litt oppkunstruert problemstilling, men det er sikkert fordi jeg ikke skjønte et fnugg av problemet etter utdypningen. Tar det gjerne på meg. Jeg tror at til og med, ja tenk det, du av alle, kan greie å forstå at 2-4 skriver brød (nei, ikke kneip til 10 kroner) med smør, 2-4 skiver skinke, 2 skiver ost, og 2 egg PER unge blir dyrt i lengden med 6 unger i hus? For selv om skinke ikke er verken uvanlig eller "det beste" for oss voksne, så var ikke det poenget. Poenget er at nettopp en brødskive med skinke eller ost er bra nok for spesielt dette ene barnet. Men det kun er bra nok hvis hun får alt på samtidig, som en sandwich. En sandwich er en del mer mat enn 2 brødskiver hbor man deler opp pålegget jo, men kanskje ikke i din verden. Hvorfor svare på noe du mener er oppkonstruert, og noe du ikke forstår? Du trenger ikke peke deg ut i samtlige tråder her inne. Du forstod ikke utdypningen, at jeg svarte på hvor mange av barna som er mine? Det er 4 unger som spiser meg ut av huset, så kommer mine egne i tillegg som jeg måtte poengtere at faktisk spiser brødskiver med skinke eller baconost eller hva enn normalt pålegg man velger når man er sulten. Ser forøvrig at jeg kan sende de kresne barna hjem for å spise. Anonymkode: 5dfac...3d7
ReneRene Skrevet 24. mai 2023 #22 Skrevet 24. mai 2023 (endret) Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror at til og med, ja tenk det, du av alle, kan greie å forstå at 2-4 skriver brød (nei, ikke kneip til 10 kroner) med smør, 2-4 skiver skinke, 2 skiver ost, og 2 egg PER unge blir dyrt i lengden med 6 unger i hus? For selv om skinke ikke er verken uvanlig eller "det beste" for oss voksne, så var ikke det poenget. Poenget er at nettopp en brødskive med skinke eller ost er bra nok for spesielt dette ene barnet. Men det kun er bra nok hvis hun får alt på samtidig, som en sandwich. En sandwich er en del mer mat enn 2 brødskiver hbor man deler opp pålegget jo, men kanskje ikke i din verden. Hvorfor svare på noe du mener er oppkonstruert, og noe du ikke forstår? Du trenger ikke peke deg ut i samtlige tråder her inne. Du forstod ikke utdypningen, at jeg svarte på hvor mange av barna som er mine? Det er 4 unger som spiser meg ut av huset, så kommer mine egne i tillegg som jeg måtte poengtere at faktisk spiser brødskiver med skinke eller baconost eller hva enn normalt pålegg man velger når man er sulten. Ser forøvrig at jeg kan sende de kresne barna hjem for å spise. Anonymkode: 5dfac...3d7 Jajaja. Så misforsto jeg. Unnskyld unnskyld unnskyld. Endret 24. mai 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #23 Skrevet 24. mai 2023 Anonym bruker skrev (På 23.5.2023 den 18.59): Nesten. Barna og vennene spiser hele tiden. Greit det, bedre å spise enn å ikke spise (jenter). Men likevel, det er så dyrt, handler hele tiden. Hva er ditt beste tips til rask mat for 5-6 unger i slengen? Har brød, knekkebrød, 3 typer frokostblanding, havregryn. Er liksom ikke godt nok. Anonymkode: 5dfac...3d7 Kok og stek billignudler med soyasaus sammen med wokmix eller raspet gulrot, brokkoli og vannkastanjer Er billig, godt og tar 10 minutter Anonymkode: 1fc0b...c03
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2023 #24 Skrevet 24. mai 2023 Det forundrer meg litt at flere kommer med tips til ting man kan lage. Har dere virkelig tid til å stå og lage vafler og diverse middagsliknende enkle retter til barna i hverdagen i tillegg til middag? Anonymkode: 3b6b0...d57
ReneRene Skrevet 24. mai 2023 #25 Skrevet 24. mai 2023 (endret) Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det forundrer meg litt at flere kommer med tips til ting man kan lage. Har dere virkelig tid til å stå og lage vafler og diverse middagsliknende enkle retter til barna i hverdagen i tillegg til middag? Anonymkode: 3b6b0...d57 De rettene jeg kom med først tar ikke mer enn en halvtime. Og de kunne fint lage dem selv også. Ikke så supersunt og "fin" mat ( who cares? ) men det var ett måltid av flere, og sånt metter. Alle over 10 år kan lage det jeg tipset om når de har lært seg stekeovn. Det klarer de. Så de gangene faren og jeg ikke kunne eller bare ikke gadd så ordnet de det selv. Det er mat de fleste unger liker, og vi ga ikke akkurat helsekost når det var en haug med barn hos oss. Helsekost fikk de nok av ellers 🙂 Endret 24. mai 2023 av ReneRene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå