Gå til innhold

Mensen er 31 dager forsinket- hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst, jeg er sterilisert og har vært gravid fire ganger tidligere, så jeg er helt sikker på at jeg ikke er gravid, det ville jeg i så fall merket. For sikkerhets skyld har jeg likevel testet, og testen var negativ. Jeg er 42 år, men tok blodprøver som sjekket bla. hormonene mine for bare 3-4 måneder siden, og det var da ingen tegn til forstyrrelser eller at overgangsalderen nærmer seg. I min familie er dessuten det vanlig med sen overgangsalder. 

For 2 år siden tok jeg sånn dyp utskrapning av livmorveggene pga. store blødninger og endometriose, og da forsvant mensen helt i 8-9 måneder før det langsomt kom litt blødninger igjen. Det siste drøye halvåret før dette har det stabilisert seg på en jevn menge med litt ferskt blod 1-2 dager og så litt på papiret noen dager til. Ikke mye, men mer enn nok til at det merkes tydelig når mensen kommer både pga. PMS og disse blødningene.

Nå er det derimot altså 31 dager siden jeg skulle hatt mensen sist. Jeg har hoppet over ikke bare én, men to menstruasjoner nå i følge appen min. Rett nok har jeg litt ustabile sykluser som kan variere mellom 20 og 30 dager, men vanligvis (og hele det siste halvåret) ligger på 27-29 dager, men nå er det altså 60 dager siden første dag i siste mens, og jeg er 31 dager forsinket. Jeg begynner faktisk å bli litt bekymret. Noen forslag?

Anonymkode: 4d0a0...a3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er kommet i overgangsalderen!

Anonymkode: fe909...295

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du er kommet i overgangsalderen!

Anonymkode: fe909...295

Nei, da hadde det vist på blodprøvene, og det gjorde det ikke.

HI

Skrevet

Jeg hadde det sånn en gang for mange år siden, og dro til legen. Han sa (jeg vet ikke om det medfører riktighet) at uteblitt menstruasjon ikke er farlig og noe som bare skjer innimellom med noen, men at det var mellomblødningene man skulle passe på. Da gikk jeg plutselig 3 mnd uten mensen før den kom tilbake

Anonymkode: 878a7...454

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, da hadde det vist på blodprøvene, og det gjorde det ikke.

HI

Det er jo lenge siden du tok de

Anonymkode: 7d17d...bf7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Når man tar blodprøver for å sjekke akkurat dette med overgangsalder så er det ikke sånn at de slår ut på dagen man begynner. Det slår ut lang tid i forveien at det er _på vei_...

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Når man tar blodprøver for å sjekke akkurat dette med overgangsalder så er det ikke sånn at de slår ut på dagen man begynner. Det slår ut lang tid i forveien at det er _på vei_...

Ikke nødvendigvis

Søsteren min sjekket, og alt ok.

Noen måneder senere ble mensen borte. Fra regelmessig til null blødning fra den ene måneden til den andre. Så kom hetetoktene og angsten. Hub gikk til lege og tok nye blodprøver, og hadde brått kommet i overgangen og fikk hornonplaster. Da forsvant hetetoktene og angsten igjen.

Så det kan komme brått altså.

Anonymkode: 7fbb6...160

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg fikk i hvert fall beskjed om at det ikke var noen tegn til dette, og jeg har heller ikke noen symptomer på overgangsalder i det hele tatt. Nå kan man jo selvfølgelig være et unntak fra regelen, men absolutt ingen kvinner i min familie på hverken morssiden eller farssiden har begynt med overgangsalderen før litt uti 50-årene. Jeg er ganske sikker på at det ikke er overgangsalderen som er problemet nå.

HI

Skrevet

I starten av overgangsalder er disse blodprøvene svært upålitelige da hormonene svinger voldsomt. Så her må du treffe rett dag for å ha nytte av de. 
En gynekolog kan se på UL om du begynner å nærme deg. 
Hos meg startet den med at jeg kun fikk mens annenhver gang. Den ene eggstokken sluttet å virke først. 

Anonymkode: a1d1d...02a

Skrevet

Jeg tok samme operasjon som deg for ganske nøyaktig to år siden. 
Nå plutselig har jeg mistet mensen. 
Jeg tror det har med den operasjonen å gjøre. Noen mister mensen ganske med en gang, andre litt etter litt. Og så har du deg og meg da, som er litt treg på avtrekkeren, og venter i to år. 

Anonymkode: ae5c5...7a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tok samme operasjon som deg for ganske nøyaktig to år siden. 
Nå plutselig har jeg mistet mensen. 
Jeg tror det har med den operasjonen å gjøre. Noen mister mensen ganske med en gang, andre litt etter litt. Og så har du deg og meg da, som er litt treg på avtrekkeren, og venter i to år. 

Anonymkode: ae5c5...7a1

Hm, ja, det kan jo være. Jeg mistet den jo med en gang, så kom den litt tilbake, men det er jo mulig at den har forsvunnet igjen. Jeg er ganske sikker på at jeg har hatt eggløsning og synes at det har vært litt PMS også, men da altså ingen blødninger. Jeg synes egentlig din forklaring virker mer sannsynlig enn overgangsalderen selv om jeg synes det er pussig at det plutselig kan endre seg igjen. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...