Gå til innhold

Hvor vanlig er det at ungdom som skal begynne på videregående til høsten drikker alkohol?

Anbefalte innlegg

Altså 16-åringer? Ferdig med ungdomsskolen nå og de har begynt å ha fester. Jeg spør fordi jeg har en som kun er hjemme, trener eller gamer. Men er det normalt at de starter nå?

(vet om episoder hvor de er yngre, men tenker hva er vanlig»

Anonymkode: 8df10...861

Fortsetter under...

Min er som din. Det er ikke såå lenge siden jeg var der selv, og da drakk "alle". Nå virker det som at ingen av vennene til min sønn drikker i hvert fall. 

Anonymkode: 2493c...a43

Min er som din og jeg syns han er for lite ute med venner, men jeg hører fra andre foreldre at deres barn på samme alder fester. Flere hadde blant annet festet hele 17.mai og vært fulle allerede tidlig på dagen uten at det virket som foreldrene syns det gjorde noe.

Anonymkode: 832b6...6b3

Annonse

Tror det varierer veldig. Noen plasser er det mer kultur for festing blant unge, og det i seg selv drar selvsagt med seg flere, mens terskelen blir større for dem som bor i miljø hvor det er uvanlig.

Min eldste begynte andre året på videregående, da bodde han på hybelbygg og der var det litt festing. Nr 2 har begynt i vinter. Hun er langt mer sosial enn storebror og er guttegal og skal være med der det skjer. Hun bor en times tid unna skolen, så det er heldigvis uaktuelt for henne å drikke i ukedagene, men i helgene er de ofte sammen, og da med alkohol.

Anonymkode: 39852...086

Vet min har prøvd innimellom, men kun fordi vi har hørt det fra andre. Han er også en som trener og jobber med skole, men er mye sammen med vennene ellers. Vet også det er en del fester på trinnet, så regner med de dumper innom der av og til. Har pratet med ham om dette, og han har alltid holdt innetid (24 i helger).

Anonymkode: c09c3...9a2

I følge min på samme alder er det en 3-4 stykker i klassen som fester, da gjerne de som har eldre kjærester. Min er jente da, så hun snakker om jentene i klassen, vet ikke hvordan det er med guttene.

Min fester ikke enda.

Anonymkode: 0332c...60e

Det var veldig vanlig på 90-tallet der jeg vokste opp, men ikke vanlig blant ungdommen her. Som du skriver er det mer trening og gaming, og de virker bevisste rundt alkohol. Samtidig er andre rusmidler blitt skremmende vanlig, men kun hos enkelte. Det virker som flere holder seg helt unna rus, mens andre er mer eksperimentelle. 

Anonymkode: b88bf...61e

Ganske vanlig ifølge min 16 åring .( glad eg har ein heimekjær gamer )  Og Mangen av hennes bekjente har drukket kvar helg i over eit år allerde 😪

Anonymkode: 7bf1c...18a

Det er ikke uvanlig. Min går første året vgs, og ifølge søsteren som går 3 året nå, er du unormal og rar om du ikke drikker innimellom i første vgs. Sønnen har vært på fester, når det lar seg gjøre i frihelger med fotballen. Alle hans venner gjør det. De som gamer og er mer den typen tror jeg ikke gjør det.

Anonymkode: 25ab8...9fb

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Nå er det jo pepper og knips som er inn blant de unge, ikke alkohol.

Anonymkode: 5ffa1...d27

Det er ikke bare "nå", dessverre. Slik har det vært i flere år.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå er det jo pepper og knips som er inn blant de unge, ikke alkohol.

Anonymkode: 5ffa1...d27

Aner ikkje kva noe av det er, heldigvis. 😆

Har en som skal på videregående til høsten. Han har lenge vært helt mot det, ikke skjønt greia, ikke giddi osv. Men her i helga kom han med såpass mange utsagn at jeg skjønte han egentlig hadde lyst å prøve. Var en i gjengen som skulle ha fest, og han fikk hangup på at «det er så teit da», så mye at jeg skjønte han ville snakke om det. Så det gjorde vi, og jeg antar han snart prøver. Han er fryktelig fornuftig og opptatt av at vi skal stole på han, så foreløpig antar jeg han følger de reglene vi satt rundt det 

Anonymkode: 82989...658

Kathrine. skrev (3 timer siden):

Aner ikkje kva noe av det er, heldigvis. 😆

Det er fordi vi sluttet å bruke disse begrepene allerede på tidlig 2000-tallet 😆

Anonymkode: 0852b...871

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...