Gå til innhold

Har hvert vårt barn i 2 ulike kommuner - hvor skal vi bo?

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har et barn hver, og bor i 2 ulike kommuner (nabokommuner, ca. 20 min kjørevei). Jeg har barnet mitt 50%,og han har sitt barn ca. 35%,men håper å få 50% på sikt. Mitt barn går på skole og fritidsaktiviteter i vår kommune, mens hans barn går på barnehage i nabokommunen. I utgangspunktet var planen vår å være særboere i en god del år, for at ikke et av barna skulle få for lang pendlervei, men nå venter vi plutselig et lite barn sammen, og behovet for å finne et felles hjem har begynt å melde seg. Men hvordan kan man løse dette til det beste for barna våre? Hvis en av oss flytter til nabokommunen, vil et av barna ende opp med ca 20 min pendlervei til skole, hvor ille synes dere dette er? Hvis vi bosetter oss midt mellom, vil de tre barna våre ende opp med å gå på 3 forskjellige skoler.... Hjelp... 

Anonymkode: 39a7b...07c

Fortsetter under...

Vanskelig

Jeg kjenner noen som valgte å være særboere selv om de fikk et felles barn. Hadde det sånn frem til minste begynte på skolen. Men da var jo alle de andre barna tenåringer og klarte seg bedre med pendling etc. (de bodde en time unna hverandre i utgangspunktet)

Anonymkode: c4e18...2eb

Når du sier "håper 50 på sikt", hva betyr det? Er det planlagt at han skal ha barnet 50 senere? 20 minutter er ikke langt, men det er for langt mtp aktiviteter, venner, bursdager etc. Det blir mye å reise hver dag samt kanskje ettermiddag og helger. 

Anonymkode: 29711...a3b

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Når du sier "håper 50 på sikt", hva betyr det? Er det planlagt at han skal ha barnet 50 senere? 20 minutter er ikke langt, men det er for langt mtp aktiviteter, venner, bursdager etc. Det blir mye å reise hver dag samt kanskje ettermiddag og helger. 

Det betyr at han ønsker å ha barnet 50%, og barnemor har sagt at hun KANSKJE kan åpne for det når barnet blir eldre. 

Det betyr at han ønsker å ha barnet 50%, og barnemor har sagt at hun KANSKJE kan åpne for det når barnet blir eldre. 

Skjønner :) Da vil jeg tippe at hun kanskje ikke gjør det dersom han flytter? Det er jo en ting han kanskje må snakke med henne om, hva hun synes. Jeg synes jo at ditt skolebarns behov veier tyngre enn hans barnehagebarn.

Bor dere i grisgrendte strøk i nord er ikke 20 min noen ting.

Bor dere mer sentralt er det mye.

Vi bor ganske sentralt og i klassen til datteren min går det en jente som er 50/50 hos mor og far. Faren bor en busstur på ca 15 min unna, og det gjør at den uken er jenta sjelden sammen med venner. Ingen blir med henne hjem når det er så langt... De går på barneskolen.

Mens sønnen min som er 19 og har lappen har mange venner som bor lenger unna. Det er ikke noe problem når de etterhvert kjører moped,motorsykkel og bil selv.

I ditt tilfelle ville jeg nok bosatt meg midt mellom så ingen av barna dere allerede har får så lang vei. At tredjemann må gå på en annen skole får så være.

Anonymkode: f464e...19e

Annonse

Hvor er det best å bo på sikt. Jeg tenker i utgangspunktet at man burde bo der barnet som allerede går på skole og aktiviteter bor. Det høres ut som om barnet ditt som du har 50% også pappaen sin der. Det vil da bli 2 barn som ikke pendler (ditt og babyen). 

Men - om frititdstilbudet, skoler o.l. er bedre i midten kan man jo like gjerne flytte nå, tenk lang sikt. Hvor er det best å bo de neste 15-20 årene. 

Anonymkode: 67ed9...62b

Dette må dere diskutere selv, det er ikke noe vi kan hjelpe dere med. 

Vi aner ikke hvor du eller kjæresten jobber. Må han kjøre 20 minutter én for å levere barnet sitt, 20 minutter tilbake og enda 40 minutter til for å komme til jobb? Eller er jobben hans i samme retning som barnets bhh/skole? Jobber du i nærheten og kan levere hans barn?

Det er alt for mye info vi ikke vet, som dere må ta høyde for. Samarbeid mellom kjæresten din og eksen. Samarbeid mellom deg og barnefar. Bor han ved dere, blir det ekstra kjøring for han om dere flytter? Han skal også levere barnet på skole, til venner, på aktiviteter om dere flytter. 

Anonymkode: a4d3f...62c

Dere bør se på totalen. 20 min er jo ingen avstand i det hele tatt, men dere må belage dere på mye kjøring i oppveksten. Hvilken kommune har best satsing på barn og unge? Hvilke fritidstilbud har de som dere ønsker å benytte? Hvordan er husprisene? Hva ligger de kommunale avgiftene på? Eiendomsskatt? Andre goder som f.eks sponsing av bleiedunk? Nærhet til annen familie på godt og vondt? Noen dere ønsker å ha noe avstand til eller helst gangavstand? 

Barnas hverdag og sosiale liv og samarbeidet til barnas andre foreldre er vel mye viktigere enn sponsing av bleiedunk? 

Anonymkode: 3d74b...7f4

Enhver prioriterer vel selv hva som er viktig? Tolker du mitt innlegg som at sponsing av bleiedunk er viktigst så bør du vurdere å få hjelp til leseforståelse.

Hvor bor far til ditt barn? I samme skolekrets som dere bor i nå? 

viss dere flytter helt i utkanten av deres skolekrets, vil mannen sitt barn få kortere vei til sin skole?

vurderer far til ditt barn eller moren til hans barn å flytte på seg? Kanskje flere ønsker å flytte til et av stedene dersom det er bedre for barn/nærmere jobb osv.

Anonymkode: 1b93c...8d5

Annonse

Du og barnet fortsetter å bo der dere bor nå, kjæresten din flytter inn til dere. Hvis han har barnet 35 % så er det kanskje en helg + en ukedag. Da kan han kjøre og hente i barnet sitt der hn bor og i barnehagen . Samme når barnet hans begynner på skolen, han kjører barnet til og fra skolen, og til fritidsaktivitet. Når barnet blir større kan hn kanskje sykle eller ta kollektivt. Jeg hadde mange venner med skilte foreldre, og mange fedre som bodde ett godt stykke unna. 

Anonymkode: 7ca29...b95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...