Gå til innhold

Plutselig problemer med å snakke med psykologen

Anbefalte innlegg

Jeg har gått hos psykolog ganske lenge, pga omfattende traumer både i barndom og som voksen samt en vanskelig hjemmesituasjon med et utviklingshemmet barn og dårlig forhold til partner (kontrollerende, hersketeknikker, psykiske problemer) og var godt i gang med å åpne meg og snakke om dette, forstå meg selv bedre og endre meg. I det siste har jeg begynt å grue meg til timene, ofte lyst å avbestille og ikke klart å åpne meg og snakke som før. Jeg tørr ikke å ta det opp med psykologen, men det er fordi forholdet mellom oss forandret seg og jeg føler ikke vi har ordentlig kontakt lenger slik vi hadde. Jeg føler at psykologen ikke er så engasjert lenger og det gjør at jeg føler meg ikke komfortabel med å være der og klarer ikke å åpne meg og være sårbar. Jeg synes dette er veldig vondt, men jeg klarer ikke å ta det opp eller helt sette fingeren på det. Er det vanlig at terapien blir sånn etterhvert? Er det en fase, eller et tegn på at det er på tide å avslutte? Jeg føler meg på ingen måte klar til å avslutte, det er mange ting vi ikke har snakket om og jeg står midt i mange vanskelige avgjørelser og prosesser. 

Anonymkode: 6dde9...a85

Fortsetter under...

Jeg går til en utrolig flink psykolog. I perioder har jeg det slik du har det nå. Jeg har valgt at jeg må være ærlig med han viss jeg skal få utbytte av behandlingen.

så jeg begynner timen med å si at idag hadde jeg egentlig lyst å avbestille, jeg synes det er vanskelig å komme i gang. I det siste synes jeg vi har bare pratet om det som er på toppen, jeg trenger at du hjelper meg mer med å gå i dybden, for viss du ikke stiller de rette spørsmålene beskytter jeg meg selv ved å ikke si det jeg egentlig burde. 

Du må forklare psykologen hva som er ditt tempo og det rette for deg. Når det gjelder at psykologen ikke er engasjert nok så kan det hende du overtenker og leser hver minste signal på en negativ måte. 

Anonymkode: 29230...ec9

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Jeg går til en utrolig flink psykolog. I perioder har jeg det slik du har det nå. Jeg har valgt at jeg må være ærlig med han viss jeg skal få utbytte av behandlingen.

så jeg begynner timen med å si at idag hadde jeg egentlig lyst å avbestille, jeg synes det er vanskelig å komme i gang. I det siste synes jeg vi har bare pratet om det som er på toppen, jeg trenger at du hjelper meg mer med å gå i dybden, for viss du ikke stiller de rette spørsmålene beskytter jeg meg selv ved å ikke si det jeg egentlig burde. 

Du må forklare psykologen hva som er ditt tempo og det rette for deg. Når det gjelder at psykologen ikke er engasjert nok så kan det hende du overtenker og leser hver minste signal på en negativ måte. 

Jeg sa faktisk ofte det før, at hun måtte hjelpe meg å komme i gang og gå mer i dybden. Da lovte at hun skulle gjøre det, men hun gjør det ikke, eller i veldig liten grad. Noen ganger føler jeg at hun vil bare småprate om de enkleste tingene, at hun styrer unna alvorligere og vanskeligere temaer, til og med når jeg tar meg sammen og klarer å ta det opp så føles det som at hun er ikke interessert i at vi skal snakke om det, tar ikke tak i det og da blir jeg usikker og føler meg avvist og det blir ikke mye utav det.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg sa faktisk ofte det før, at hun måtte hjelpe meg å komme i gang og gå mer i dybden. Da lovte at hun skulle gjøre det, men hun gjør det ikke, eller i veldig liten grad. Noen ganger føler jeg at hun vil bare småprate om de enkleste tingene, at hun styrer unna alvorligere og vanskeligere temaer, til og med når jeg tar meg sammen og klarer å ta det opp så føles det som at hun er ikke interessert i at vi skal snakke om det, tar ikke tak i det og da blir jeg usikker og føler meg avvist og det blir ikke mye utav det.

Da ville jeg bedt om å bytte psykolog!

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Da ville jeg bedt om å bytte psykolog!

Men jeg har jo brukt så lang tid på å bli kjent, bygge tillit og åpne meg og jeg orker ikke å begynne på nytt. 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men jeg har jo brukt så lang tid på å bli kjent, bygge tillit og åpne meg og jeg orker ikke å begynne på nytt. 

Men syns du dette funker, da? For hvis ikke, så er jo ikke den tilliten eller åpenheten verd så mye. 

Anonymkode: c07ef...e86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...