Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Del Skrevet 21. mai 2023 1. Er det veldig mye å gjøre der? Vurderinger, innleveringer mm? 2. Kan det bli tøft for en som har mellom 3,5 og 4 i snitt fra ungdomsskolen? 3. Opplevde din ungdom stor overgang fra ungdomsskolen til studiespes? 4. Kreves det at elever har god strategi, jobber mye med fag hjemme for å oppnå gode karakterer? Anonymkode: b8456...451 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #2 Del Skrevet 21. mai 2023 Spørsmål 1-4: Ja. Eleven bør være interessert for å få utbytte og noe som helst glede av å gå studiespesialisering. Anonymkode: 19a33...203 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #3 Del Skrevet 22. mai 2023 "Mye" eller "lite", det kommer vel an på øyet som ser. En ungdom med bortimot 4 i snitt er normalbegavet og bør kunne greie det hvis han/hun gjør en innsats. Det kreves at de jobber hjemme med fag, ja. Anonymkode: 51ff9...7cb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #4 Del Skrevet 22. mai 2023 Er jo fint om de som svarer kan fortelle hva de baserer svarene sine på. Jeg er 42 år, og da jeg gikk på vgs var det opplest og vedtatt at alle som ikke hadde snitt på «M» passet bedre på yrkesfag. Vel, det forutsetter at en har interesse for et yrkesfag, for det er ikke sånn at det ikke krever forståelse og innsats. Det er ikke lettere, det er bare mer praktisk undervisning. I dag tar svært mange høyere utdanning. En modnes i løpet av skolegangen også. Ta en prat med ungdommen om hva hen ønsker å jobbe med i fremtiden. Mitt svar er basert på egen erfaring der en kjip livssituasjon gjorde at jeg hadde lavt snitt. Som menneske var jeg da som nå langt mer interessert i fagene studiespes dekket, og satt med svært lite informasjon om mulighetene da jeg ble presset inn i yrkesfag. Anonymkode: 7750f...ca2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Er jo fint om de som svarer kan fortelle hva de baserer svarene sine på. Jeg er 42 år, og da jeg gikk på vgs var det opplest og vedtatt at alle som ikke hadde snitt på «M» passet bedre på yrkesfag. Vel, det forutsetter at en har interesse for et yrkesfag, for det er ikke sånn at det ikke krever forståelse og innsats. Det er ikke lettere, det er bare mer praktisk undervisning. I dag tar svært mange høyere utdanning. En modnes i løpet av skolegangen også. Ta en prat med ungdommen om hva hen ønsker å jobbe med i fremtiden. Mitt svar er basert på egen erfaring der en kjip livssituasjon gjorde at jeg hadde lavt snitt. Som menneske var jeg da som nå langt mer interessert i fagene studiespes dekket, og satt med svært lite informasjon om mulighetene da jeg ble presset inn i yrkesfag. Anonymkode: 7750f...ca2 Da hadde dere dårlige rådgivere på skolen (og hjemme?). Jeg er omtrent like gammel som deg og hos oss ble det ikke gitt så generelle anbefalinger bare ut fra karakterer. Anonymkode: 50ad7...03e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Del Skrevet 22. mai 2023 Det er vel litt som i «gamledager», i utgangspunktet bør man nok ligge nærmere fem i snitt enn tre for å føle at studiespes er overkommelig. For noen er det derimot godt med overgangen mellom ungdomsskole og vgs, de modnes og klarer det fint, fordi de forstår at de må jobbe med skolen. Anonymkode: cf243...297 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Del Skrevet 22. mai 2023 På ungdomsskolen her, sier de at en MÅ ha 4 eller mer i matte for å klare studie i tillegg til å kunne jobbe daglig med skolen. Kjenner flere som har falt nedover med karakterer og noen som har droppet ut, da det blir for vanskelig . Har en datter som nå er ferdig 3 året på studie, og hun har jobbet hardt med skole! Hun har i tillegg kuttet ut en del av russefeiringen( ting på ukedager og i helger når det er prøver), så en må ha vilje til å tenke skole først. For å si det slik, så blir det ikke studie på resten av barna mtp dette, de ser det heldigvis selv og Anonymkode: 7fdfb...bdc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #8 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da hadde dere dårlige rådgivere på skolen (og hjemme?). Jeg er omtrent like gammel som deg og hos oss ble det ikke gitt så generelle anbefalinger bare ut fra karakterer. Anonymkode: 50ad7...03e Det er jeg jo helt enig i, men det var den generelle holdningen rundt meg (og du ser den igjen i posten under din). Rådgiversamtale fikk jeg ikke. Anonymkode: 7750f...ca2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): På ungdomsskolen her, sier de at en MÅ ha 4 eller mer i matte for å klare studie i tillegg til å kunne jobbe daglig med skolen. Kjenner flere som har falt nedover med karakterer og noen som har droppet ut, da det blir for vanskelig . Har en datter som nå er ferdig 3 året på studie, og hun har jobbet hardt med skole! Hun har i tillegg kuttet ut en del av russefeiringen( ting på ukedager og i helger når det er prøver), så en må ha vilje til å tenke skole først. For å si det slik, så blir det ikke studie på resten av barna mtp dette, de ser det heldigvis selv og Anonymkode: 7fdfb...bdc Hæ? Det er langt større behov for folk med høyere utdanning enn det er folk med over fire i matte på ungdomsskolen. Mattekarakter er da ikke en lakmustest for om en kan klare å studere. Anonymkode: 7750f...ca2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #10 Del Skrevet 22. mai 2023 Denne linjen skal preppe ungdommene for studier ved universitet og høgskole. Er det veien han/hun ønsker å gå? Svaret Her er viktigere enn karakterene fra ungdomsskolen, der er det mye som spiller inn. Anonymkode: 86ea2...c2e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #11 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): 1. Er det veldig mye å gjøre der? Vurderinger, innleveringer mm? 2. Kan det bli tøft for en som har mellom 3,5 og 4 i snitt fra ungdomsskolen? 3. Opplevde din ungdom stor overgang fra ungdomsskolen til studiespes? 4. Kreves det at elever har god strategi, jobber mye med fag hjemme for å oppnå gode karakterer? Anonymkode: b8456...451 1. Ja det er mye å gjøre. HVOR mye avhenger av hvor strukturert du er på skolen, hvor kjapt du tar ting, om du har god studieteknikk osv. Vurderinger og innleveringer er etter min erfaring som på ungdomsskolen, dvs i snitt to pr uke. Men pensum blir jo større og det forventes mer på videregående enn på ungdomsskolen - naturlig nok. en drøftingsartikkel, en diktanalyse eller en naturfagsinnlevering er i større omfang i VG enn på ungdomsskolen. 2. hvor tøft det blir avhenger av interesse, struktur. Har du 3 i matte på 10. trinn, må du jobb mer for å få en god mattekarakter i 1T enn om du har 6 i matte på ungdomsskolen og synes dette var lett. 3. overgangen gikk mest på at det er mindre tid til hjelp, de må være mer selvstendige, jobber mer målrettet og det er lite tid til "slack". Mangler de lærer en time, så må de jobbe med stoffet selv. For neste time går de videre. 4. Ja. Gode karakterer krever strukturert jobbing. Man må lære seg til å jobbe med faget og det man eventuelt ikke skjønner. Det handler ikke om å gjøre lekser, men å faktisk forstå fagene. Anonymkode: 33f5a...3ff Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #12 Del Skrevet 22. mai 2023 I utgangspunktet så "ja" til alt du spør om. Det er likevel godt mulig å klare seg med det karaktersnittet dersom ungdommen er skikkelig motivert til å jobbe mye med skole og liker teoretiske fag. Jeg svarer på dette som lærer i vgs. Min erfaring er at studiespesialiserende er tøft for de fleste elevene, også de faglig sterke, men ekstra tøft for de som ikke fra før av ikke er så teoretisk sterke. Det er mer vanlig enn uvanlig å gå ned en karakter i de fleste fag første halvåret i vgs fordi kravene er mye høyere her enn i ungdomsskolen, og det kan bli ekstra tøft hvis man da går fra 3 til 2. De faglige sterke klarer som regel å løfte seg opp igjen i andre termin, men vi ser at mange mister motivasjonen av den faglige dumpen. Likevel, det finnes absolutt unntak. Jeg har hatt elever som har blitt veldig motivert, fått bedre arbeidsrutiner, venner som er mer faglig sterke og drar dem opp, og som har blomstret skikkelig. På gruppenivå vil jeg likevel ikke anbefale en elev med karaktersnitt med rundt 3,5 å søke studiespesialiserende. Anonymkode: 39874...42e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #13 Del Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er jo fint om de som svarer kan fortelle hva de baserer svarene sine på. Jeg er 42 år, og da jeg gikk på vgs var det opplest og vedtatt at alle som ikke hadde snitt på «M» passet bedre på yrkesfag. Vel, det forutsetter at en har interesse for et yrkesfag, for det er ikke sånn at det ikke krever forståelse og innsats. Det er ikke lettere, det er bare mer praktisk undervisning. I dag tar svært mange høyere utdanning. En modnes i løpet av skolegangen også. Ta en prat med ungdommen om hva hen ønsker å jobbe med i fremtiden. Mitt svar er basert på egen erfaring der en kjip livssituasjon gjorde at jeg hadde lavt snitt. Som menneske var jeg da som nå langt mer interessert i fagene studiespes dekket, og satt med svært lite informasjon om mulighetene da jeg ble presset inn i yrkesfag. Anonymkode: 7750f...ca2 I dag er det mye lettere å finne sin vei uavhengig av valget på vgs egentlig Jeg er litt eldre enn deg og har en sønn på 23 år. Han gikk yrkesfag, tok fagbrev også påbygg. Nå studerer han på høyskolenivå og har allerede nærmest blitt lovet jobb etter studiet. Det at han har jobbet 2 år fulltid som lærling, har erfaring fra arbeidslivet og et fagbrev i bunnen gjør han mye mer ettertraktet på arbeidsmarkedet enn de som "bare" har sittet på skolebenken til nå. Har også en sønn på 19, og mange av hans venner tok to år på yrkesfag og så rett på påbygg, de er russ i år. De sier strykprosenten er høy på påbygg, men det jeg har sett er at de som stryker er de som ikke fikk læreplass og ble tvunget inn på påbygg. De som er littegrann motivert klarer det fint. Ingenting er skrevet i stein lenger, ungdommen kan ombestemme seg og svinge i alle retninger, til og med ta en fullstendig u-sving. Studiespes er mye jobb, så om ungdommen er litt skolelei eller ikke har de beste karakterene vil jeg helt klart anbefale veien om yrkesfag. Da får de en litt mer variert hverdag, og et par år på å modnes før de velger veien videre. Anonymkode: 4ff54...1e7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440407-noen-som-kjenner-til-studiespesialisering-p%C3%A5-videreg%C3%A5ende/#findComment-149960198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå