Gå til innhold

Hva er innenfor som sunn vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Jeg ble diagnostisert med ADHD for noen måneder siden og begynte med medisiner for 5 uker siden. Det har rett og slett gitt meg et nytt liv. Ikke bare har jeg det utrolig mye roligere og bedre inni meg, og opplever en vanvittig mye bedre livsmestring generelt, men også de rundt meg merker stor forskjell og sier at de opplever meg som mye mer glad, harmonisk, rolig og til stede. Jeg håper bare inderlig at det vedvarer. 

Men, så til spørsmålet. Medisinene gir nedsatt apetitt og gjør meg fortere mett. Før dette har jeg i følge psykologen som utredet meg hatt en form for spiseforstyrrelse med overfokus på mat og totalt gått opp over 25 kg de siste 6-7 årene. Nå har jeg fullstendig mistet interessen for mat, grøsser av søtsaker og kaker, og må anstrenge meg for å spise nok til hvert måltid (og jeg glemmer gjerne å spise, så har nå begynt med alarm for å huske det). På disse 5 ukene har jeg gått ned 7-8 kilo, men jeg tror at i hvert fall et par kilo er overflødig vann i kroppen, for jeg har tisset veldig mye. Psykriateren som følger meg opp sier at jeg kun får fortsette på medisiner om jeg har en sunn vektnedgang, men hva innebærer det? Jeg glemte å spørre, det var så mye annen informasjon også, og det er nesten to uker til neste time. Jeg er livredd for å ikke få fortsette og prøver virkelig å få i meg nok mat, men likevel raser kiloene av. Jeg er jo forsåvidt glad for det, for jeg er fortsatt 16 kg unna grensen normalvektig, men det kunne gjerne gått litt roligere ned.

Anonymkode: 76a23...1f2

Fortsetter under...

Tror kanskje du og jeg har kommunisert her tidligere? Da hadde du ikke begynt på medisiner. 
Jeg har også denne medisineringen med mat. Atypisk spiseforstyrrelse. 
Jeg har gått ned 12 kg totalt, nå har det stabilisert seg. Interessen for mat er ikke tilstede men jeg spiser normalt. Jeg fyser ikke på noe lengre men kjenner jeg er sulten og spiser da en brødskive (før kunne jeg spise fem før jeg følte meg mett) 

Jeg er nok fortsatt på vei ned i vekt siden jeg nå har et normalt forhold til mat, men det er kanskje 1 kg i måneden. 
Sunn vektnedgang er vel 0,5 kg i uka. Men de første ukene er den høyere, nettopp pga vannvekt som du nevner. Jeg tror jeg gikk ned 5-6 kg første måneden selv så lå jeg på 0,5 ganske jevnt. I tillegg tror jeg de tenker på bmi, så lenge din bmi er i overvekt eller fedme så tror jeg ikke hvor raskt du går ned har noe å si. 

Anonymkode: af4d9...788

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Tror kanskje du og jeg har kommunisert her tidligere? Da hadde du ikke begynt på medisiner. 
Jeg har også denne medisineringen med mat. Atypisk spiseforstyrrelse. 
Jeg har gått ned 12 kg totalt, nå har det stabilisert seg. Interessen for mat er ikke tilstede men jeg spiser normalt. Jeg fyser ikke på noe lengre men kjenner jeg er sulten og spiser da en brødskive (før kunne jeg spise fem før jeg følte meg mett) 

Jeg er nok fortsatt på vei ned i vekt siden jeg nå har et normalt forhold til mat, men det er kanskje 1 kg i måneden. 
Sunn vektnedgang er vel 0,5 kg i uka. Men de første ukene er den høyere, nettopp pga vannvekt som du nevner. Jeg tror jeg gikk ned 5-6 kg første måneden selv så lå jeg på 0,5 ganske jevnt. I tillegg tror jeg de tenker på bmi, så lenge din bmi er i overvekt eller fedme så tror jeg ikke hvor raskt du går ned har noe å si. 

Anonymkode: af4d9...788

Ja, det stemmer nok at jeg har skrevet her før om spiseproblemene mine. Da satser jeg på at dette er greit, og at effekten av manglende fiksering på mat også vedvarer. Jeg var jo ikke slik da jeg var yngre, så det har kommet med årene. Fram til jeg var rundt 35 år var jeg normalvektig og tenkte ikke så mye på mat, men så endret det seg. Takk for svar!

HI

Anonymkode: 76a23...1f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...