Gå til innhold

J**** katte f****

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det må snart bli en endring i lovverket når det gjelder kattehold. Folk bor tettere og tettere, og veldig mange plages av katter. Og det er helt katastrofalt med all den småfuglen de spiser.

Mens katteeiere viser seg å være de minst ansvarsfulle av alle dyreeiere, og de viser NULL forståelse for frustrerte naboer som får hagemøbler og andre eiendelen ødelagt.

Anonymkode: 52c43...f2b

Der er jeg enig. Av grunner som jeg ikke kan forstå, er det krav om båndtvang på hunder og inngjerding på griser, høns og hester, men katta bare jager de ut. Uansvarlig.

Anonymkode: a3f52...76b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Der er jeg enig. Av grunner som jeg ikke kan forstå, er det krav om båndtvang på hunder og inngjerding på griser, høns og hester, men katta bare jager de ut. Uansvarlig.

Det er ikke så vanskelig å forstå, godt begrunnet i lovverket. 

Det er faktisk ikke ett krav om lukket inngjerding for høner normalt sett (hobby, ikke næring), men har i perioder vært pålagt  for å hindre spredning av fugleinfluensa ved at de kommer i kontakt med ville fugler som bærer smitte. Ikke fordi de bæsjer. 

Kan godt være ved drastisk nedgang i bestanden av småfugl at det kan en dag bli begrensning for fri ferdsel for katter i perioder. Men da er det nettopp det som er hensynet, ikke at noen synes de er plagsomme/irriterende. Det er når de potensielt forvolder skade på personer eller dyr, ikke eiendel. De må du som eier det sørge for å sikre selv. Det er selvfølgelig irriterende med dyr til besvær, enten det er katten som bæsjer i bedet, vepsen som bygger bol eller invasjon av maur. 

Anonymkode: 2cb0d...949

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke så vanskelig å forstå, godt begrunnet i lovverket. 

Det er faktisk ikke ett krav om lukket inngjerding for høner normalt sett (hobby, ikke næring), men har i perioder vært pålagt  for å hindre spredning av fugleinfluensa ved at de kommer i kontakt med ville fugler som bærer smitte. Ikke fordi de bæsjer. 

Kan godt være ved drastisk nedgang i bestanden av småfugl at det kan en dag bli begrensning for fri ferdsel for katter i perioder. Men da er det nettopp det som er hensynet, ikke at noen synes de er plagsomme/irriterende. Det er når de potensielt forvolder skade på personer eller dyr, ikke eiendel. De må du som eier det sørge for å sikre selv. Det er selvfølgelig irriterende med dyr til besvær, enten det er katten som bæsjer i bedet, vepsen som bygger bol eller invasjon av maur. 

Den store forskjellen mellom de insektene du nevner og katter er at insektene er ville, mens katten er husdyr.
Hvorfor syns du det er så himla vanskelig å forstå at oss som faktisk plages av andres katter ønsker at katteeiere skal gjøre en liten innsats som for eksempel å ha en kattedo utenfor inngangen sin?
Det vil løse mye av problemet.

HI

Anonymkode: 63970...d7a

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Den store forskjellen mellom de insektene du nevner og katter er at insektene er ville, mens katten er husdyr.
Hvorfor syns du det er så himla vanskelig å forstå at oss som faktisk plages av andres katter ønsker at katteeiere skal gjøre en liten innsats som for eksempel å ha en kattedo utenfor inngangen sin?
Det vil løse mye av problemet.

HI

Det er ikke vanskelig å forstå at dere ønsker det, men det kan desverre ikke tas gjensyn til uten at det går på bekostning av kattene livskvalitet og eierenes ønsker. Det er ingen selvfølge at dine ønsker skal prioriteres forran andres ønsker.

Anonymkode: 21186...758

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke vanskelig å forstå at dere ønsker det, men det kan desverre ikke tas gjensyn til uten at det går på bekostning av kattene livskvalitet og eierenes ønsker. Det er ingen selvfølge at dine ønsker skal prioriteres forran andres ønsker.

Jeg er heller ikke forpliktet til å ta opp dritten etter hunden min, og liker ikke den delen av det å ha hund, men gjør det likevel.
Hvorfor i alledager skal ikke det samme gjelde katter, at katteeiere skal legge til rette for at katten ikke gjør fra seg der det vil plage andre, og hvordan mener du det vil gå utover livskvaliteten til katten dersom den har en ren kattedo utenfor inngangen til hjemmet sitt?

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er heller ikke forpliktet til å ta opp dritten etter hunden min, og liker ikke den delen av det å ha hund, men gjør det likevel.
Hvorfor i alledager skal ikke det samme gjelde katter, at katteeiere skal legge til rette for at katten ikke gjør fra seg der det vil plage andre, og hvordan mener du det vil gå utover livskvaliteten til katten dersom den har en ren kattedo utenfor inngangen til hjemmet sitt?

HI

Svaret på det er ganske enkelt, når din hund bæsjer, så er du med på den turen. Når katten gjør det samme er den alene. De tilbakelegger store områder i løpet av en dag, en eier er ikke med på den reisen. 

Selvfølgelig kan man ha en ren kasse tilgjengelig for katten, men de bruker ikke nødvendigvis den når de streifer rundt der ute. Katten er ett dyr, den har ikke lest seg opp på eiendomsrett. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Svaret på det er ganske enkelt, når din hund bæsjer, så er du med på den turen. Når katten gjør det samme er den alene. De tilbakelegger store områder i løpet av en dag, en eier er ikke med på den reisen. 

Selvfølgelig kan man ha en ren kasse tilgjengelig for katten, men de bruker ikke nødvendigvis den når de streifer rundt der ute. Katten er ett dyr, den har ikke lest seg opp på eiendomsrett. 

Denne katten jeg snakker om har eieren IKKE kattedo ute, og du forsvarer at eieren ikke har det.
Mitt blomsterbed, og de andre katten bruker som do er under 20 m fra inngangen til der katten bor..

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Denne katten jeg snakker om har eieren IKKE kattedo ute, og du forsvarer at eieren ikke har det.
Mitt blomsterbed, og de andre katten bruker som do er under 20 m fra inngangen til der katten bor..

Nei, jeg forsvarer ikke, jeg forklarer deg hvorfor all denne energien og frustrasjonen er bortkastet. 

Kjøp deg en slik en, problemet ditt er løst uten å vente på at andre som ikke har ansvar tar ansvar for noe du forventer, men ikke kan forvente. 

https://www.skadedyrshop.no/produkt/jet-spray-vannsprutende-hagebeskytter-med-bevegelsessensor/?gclid=CjwKCAjwgqejBhBAEiwAuWHioP1_Vi19xqW9en9ej_qMfSczdGWl9pxDMGuOad_WD64LdTTznD99hRoCJdcQAvD_BwE

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Grisene, da? Løper de fritt i naboenes hager?

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Svaret på dette er enda enklere: slutt å slippe kattene ut for seg selv. Lufteturer i bånd er fint mulig også for katt. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

I hennes egen hage skal da visst faen hennes ønsker prioriteres først, jo!

Annonse

Katten min går på do inne. Jeg setter selvsagt ikke ut en kattedo. Det må være det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge.

Om en katt graver opp bedet ditt, så er det ganske enkelt å legge folie der så slipper du det. 

Anonymkode: ce6b9...4a2

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Katten min går på do inne. Jeg setter selvsagt ikke ut en kattedo. Det må være det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge.

Om en katt graver opp bedet ditt, så er det ganske enkelt å legge folie der så slipper du det. 

Og hvorfor er det er dumt forslag å sette ut kattedo?

Og hvorfor er det er dumt forslag å sette ut kattedo?

Fordi alle andre katter pluss kråker og skjærer da vil bruke den. Av en eller annen grunn er kråker og skjærer ekstreme på både kattemat og kattedo. Og selvsagt andre katter. Man skal ikke være nabolagets fellesdo for katter bare fordi man eier en katt

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fordi alle andre katter pluss kråker og skjærer da vil bruke den. Av en eller annen grunn er kråker og skjærer ekstreme på både kattemat og kattedo. Og selvsagt andre katter. Man skal ikke være nabolagets fellesdo for katter bare fordi man eier en katt

Kråker og skjærer vil skite i det doet? Har de SÅ kontroll på avføringa at de ser etter egnede steder å skite, altså? Det der er bare vås.

Og det er heller ikke problematisk at andre katter gjør fra seg der. Du kan ikke mene at HI skal stille bedet til disposisjon som fellesdo bare fordi NABOEN eier en katt??

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og jeg ønsker IKKE at blomsterbedet MITT i MIN hage skal være fellesdo for kattene i nabolaget, er det virkelig så vanskelig å forstå?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og jeg ønsker IKKE at blomsterbedet MITT i MIN hage skal være fellesdo for kattene i nabolaget, er det virkelig så vanskelig å forstå?

Jeg har ikke sagt at jeg ikle forstår det. Men å sette en do ute er et dårlig forslag. Legg folie i bedet, så er du kvitt problemet. Katter hater alufolie

Jeg har ikke sagt at jeg ikle forstår det. Men å sette en do ute er et dårlig forslag. Legg folie i bedet, så er du kvitt problemet. Katter hater alufolie

Men HI har da ikke lyst til å ha folie i bedet sitt. I bedet skal det være planter og blomster, aluminiumsfolie er ikke gunstig for dem. Hvorfor skal hun ødelegge bedet sitt bare fordi naboen ikke har kontroll på sine egne kjæledyr?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke mer rettferdig at katteeieren kattesikrer bedet til hi, på en måte som verken er til sjenanse for hi eller plantene? Både finner løsningen og tar den økonomiske og tidsmessige byrden? Det er ikke hi som har skaffet seg katt.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke mer rettferdig at katteeieren kattesikrer bedet til hi, på en måte som verken er til sjenanse for hi eller plantene? Både finner løsningen og tar den økonomiske og tidsmessige byrden? Det er ikke hi som har skaffet seg katt.

Nei. Katter er katter. De har lov til å gå fritt, og da er det ikke noe å gjøre med det. Så får man vurdere hva som koster mest. Folie eller nye blomster. Det er en vesentlig forskjell på katter og hunder

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Katter er katter. De har lov til å gå fritt, og da er det ikke noe å gjøre med det. Så får man vurdere hva som koster mest. Folie eller nye blomster. Det er en vesentlig forskjell på katter og hunder

Klassisk ansvarsfraskrivelse fra en klassisk katteeier.

På HØY tid med en lovendring.

Klassisk ansvarsfraskrivelse fra en klassisk katteeier.

På HØY tid med en lovendring.

Nå går katten min på do inne, så jeg har ren samvittighet. Likevel er katter katter. Hvis det kommer en lov om at katter må være innekatter, så får vi mange katter som blir forlatt og som blir levert til dyrebeskyttelsen. Katter er jegere. Om de ikke får jakte eller gå fritt ute, så vil de bli deprimerte rett og slett. Søsteren min hadde innekatt i en by, og den hadde halen ned konstant. Så flyttet de til bygda og katten var ute. Etter 4 år var halen oppe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...