Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #1 Skrevet 20. mai 2023 Jeg går tur med hunden min. Når han bæsjer tar jeg opp etter han, selvfølgelig. Hiver det ikke i søppelkassen til andre, selvfølgelig. Jeg hindrer han i å markere uten for inngangen til andre folk, selvfølgelig. Så hvorfor i h*** skal jeg bare godta at det kreket av ei katte som naboen har graver opp blomsterbedene mine og driter dem ned?? Anonymkode: 63970...d7a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #2 Skrevet 20. mai 2023 Fordi katter og hunder er to helt forskjellige dyr Fordi katter ikke holdes i bånd og bur, men går fritt i naturen Fordi katter ikke kan oppdras Anonymkode: 5759d...951
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #3 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi katter og hunder er to helt forskjellige dyr Fordi katter ikke holdes i bånd og bur, men går fritt i naturen Fordi katter ikke kan oppdras Anonymkode: 5759d...951 Og for 50 år siden var det helt normalt et hunder også bare ble sluppet ut for å gjøre sitt fordi man mente de hadde godt av å løpe fritt siden det var en del av deres natur. Det fins innekatter, og de har det helt fint. Det fins ingen dokumentasjon på at katter MÅ gå løse. Og ikke minst, uavhengig av hvilket dyr man prater om, eierne er ansvarlig for at deres dyr IKKE ødelegger for andre, dette inkluderer MITT blomsterbed i MIN hage. HI Anonymkode: 63970...d7a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #4 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og ikke minst, uavhengig av hvilket dyr man prater om, eierne er ansvarlig for at deres dyr IKKE ødelegger for andre, dette inkluderer MITT blomsterbed i MIN hage. Nei. Anonymkode: 20382...bf5
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #6 Skrevet 20. mai 2023 Katter som går fritt ute er dessuten en katastrofe for det lokale dyrelivet. Men mest av alt er jeg lei av kattebæsj overalt. Her har vi til og med en liten dritt som skiter ved å presse anus opp mot bilen min. Anonymkode: f22e8...d2e
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #7 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke sant!! Anonymkode: b55ae...c16 Da tror jeg du skal lese Lov om skadeserstatning § 1-5, 2: "Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder." HI Anonymkode: 63970...d7a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #8 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Og for 50 år siden var det helt normalt et hunder også bare ble sluppet ut for å gjøre sitt fordi man mente de hadde godt av å løpe fritt siden det var en del av deres natur. Det fins innekatter, og de har det helt fint. Det fins ingen dokumentasjon på at katter MÅ gå løse. Og ikke minst, uavhengig av hvilket dyr man prater om, eierne er ansvarlig for at deres dyr IKKE ødelegger for andre, dette inkluderer MITT blomsterbed i MIN hage. HI Anonymkode: 63970...d7a Nei, men hvor mange saker har du lest i nyhetene om Mons som angrep og tok livet av en ettåring? I motsetning til Fido? Frøya ble ikke avlivet pga hun ødela båter. Blomsterbedet ditt er sånn ca litt underordnet. Ingen bryr seg om ditt blomsterbed. Anonymkode: 2cb0d...949
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #9 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, men hvor mange saker har du lest i nyhetene om Mons som angrep og tok livet av en ettåring? I motsetning til Fido? Frøya ble ikke avlivet pga hun ødela båter. Blomsterbedet ditt er sånn ca litt underordnet. Ingen bryr seg om ditt blomsterbed. Anonymkode: 2cb0d...949 Og jeg passer på hunden min slik at det faktisk IKKE blir et problem, og Frøya var faktisk ikke et husdyr. Jeg ønsker IKKE at ting på MIN eiendom skal bli ødelagt av ANDRES husdyr! ALLE som har katter bare slipper dem ut, og gjør INGENTING for å hindre dem i å bruke naboens hageputer, eller blomsterbed som do. Hadde eierne i det minste satt ut en kattedo og prøvd å lære pus at den skulle brukes hadde det vært til det bedre, men hvorfor skal man gjøre det når man kan få naboen til å rydde opp etter pusen sin? Anonymkode: 63970...d7a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #10 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Da tror jeg du skal lese Lov om skadeserstatning § 1-5, 2: "Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder." HI Anonymkode: 63970...d7a Åh, nå skjønner jeg🙈det er lett å bli misforstått når man skriver. Jeg mente ‘ikke sant’ som i at jeg er enig med deg. Ikke at det du hevder ikke er sant - om dette ga mer mening 😂🙈 Anonymkode: b55ae...c16
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #11 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Åh, nå skjønner jeg🙈det er lett å bli misforstått når man skriver. Jeg mente ‘ikke sant’ som i at jeg er enig med deg. Ikke at det du hevder ikke er sant - om dette ga mer mening 😂🙈 Anonymkode: b55ae...c16 Beklager, her var det helt og holdent min feil. Jeg skulle sitere innlegget over deg Personen som sa nei til at eieren har ansvaret for katten sin... HI Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Og ikke minst, uavhengig av hvilket dyr man prater om, eierne er ansvarlig for at deres dyr IKKE ødelegger for andre, dette inkluderer MITT blomsterbed i MIN hage. Nei. Anonymkode: 63970...d7a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #12 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Og for 50 år siden var det helt normalt et hunder også bare ble sluppet ut for å gjøre sitt fordi man mente de hadde godt av å løpe fritt siden det var en del av deres natur. Det fins innekatter, og de har det helt fint. Det fins ingen dokumentasjon på at katter MÅ gå løse. Og ikke minst, uavhengig av hvilket dyr man prater om, eierne er ansvarlig for at deres dyr IKKE ødelegger for andre, dette inkluderer MITT blomsterbed i MIN hage. HI Anonymkode: 63970...d7a Det eer nok ikke helt sånn. Katten har lov til å ferdes fritt og det er du som har ansvar for å passe på tingene dine, for eksempel blomsterbeddet. Det samme gjelder for andre husdyr. Om en ku gnur seg mot bilen din på en parkeringsplass i skogen eller sauer bæsjer ned verandaen på hytta er det ditt problem, ikke eierens. Det er du som må passe på tingene dine. Anonymkode: 21186...758
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #13 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det eer nok ikke helt sånn. Katten har lov til å ferdes fritt og det er du som har ansvar for å passe på tingene dine, for eksempel blomsterbeddet. Det samme gjelder for andre husdyr. Om en ku gnur seg mot bilen din på en parkeringsplass i skogen eller sauer bæsjer ned verandaen på hytta er det ditt problem, ikke eierens. Det er du som må passe på tingene dine. Anonymkode: 21186...758 Ikke helt. Det er eiers ansvar å legge til rette for at deres husdyr skal skape minst mulig problemer. For kuer og sau vil det si å opplyse om på parkeringsplasser og lignende steder at disse dyrene går løse. Når det gjelder katter er det eiers ansvar å prøve å minimere det ved for eksempel å sette ut en kattedo noe dessverre ingen katteeiere gjør.. Anonymkode: 63970...d7a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #14 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Da tror jeg du skal lese Lov om skadeserstatning § 1-5, 2: "Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder." HI Anonymkode: 63970...d7a Katt er ikke regnet som "ville dyr". Anonymkode: 21186...758
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #15 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ikke helt. Det er eiers ansvar å legge til rette for at deres husdyr skal skape minst mulig problemer. For kuer og sau vil det si å opplyse om på parkeringsplasser og lignende steder at disse dyrene går løse. Når det gjelder katter er det eiers ansvar å prøve å minimere det ved for eksempel å sette ut en kattedo noe dessverre ingen katteeiere gjør.. Anonymkode: 63970...d7a Det er mange som gjør det for å unngå konflikt, men ikke noe man er pålagt. Anonymkode: 21186...758
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #16 Skrevet 20. mai 2023 Har katt selv, og jeg syns faktisk mange katteeiere (og andre dyreeiere, men nå snakker vi om katt) fraskriver seg fryktelig mye ansvar. Om en katt har ren og bra do inne vil den faktisk helst slippe å gå på do ute, men det er det mange som gir en lang f i, for det «er jo så upraktisk å måtte styre med den doen». Mange slipper også kattene ut alt for tidlig, og før de er kastrert. Som ender i katter med markeringsbehov og som vandrer mye lenger enn de ville gjort som kastrerte. Anonymkode: 90e30...ef0
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #17 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Og jeg passer på hunden min slik at det faktisk IKKE blir et problem, og Frøya var faktisk ikke et husdyr. Jeg ønsker IKKE at ting på MIN eiendom skal bli ødelagt av ANDRES husdyr! ALLE som har katter bare slipper dem ut, og gjør INGENTING for å hindre dem i å bruke naboens hageputer, eller blomsterbed som do. Hadde eierne i det minste satt ut en kattedo og prøvd å lære pus at den skulle brukes hadde det vært til det bedre, men hvorfor skal man gjøre det når man kan få naboen til å rydde opp etter pusen sin? Anonymkode: 63970...d7a Ok…. Anonymkode: 2cb0d...949
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #18 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er mange som gjør det for å unngå konflikt, men ikke noe man er pålagt. Anonymkode: 21186...758 Det er heller ikke pålagt for meg å plukke opp dritten etter hunden min, men jeg gjør det likevel..... HI Anonymkode: 63970...d7a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #19 Skrevet 20. mai 2023 Det må snart bli en endring i lovverket når det gjelder kattehold. Folk bor tettere og tettere, og veldig mange plages av katter. Og det er helt katastrofalt med all den småfuglen de spiser. Mens katteeiere viser seg å være de minst ansvarsfulle av alle dyreeiere, og de viser NULL forståelse for frustrerte naboer som får hagemøbler og andre eiendelen ødelagt. Anonymkode: 52c43...f2b
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #20 Skrevet 20. mai 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Har katt selv, og jeg syns faktisk mange katteeiere (og andre dyreeiere, men nå snakker vi om katt) fraskriver seg fryktelig mye ansvar. Om en katt har ren og bra do inne vil den faktisk helst slippe å gå på do ute, men det er det mange som gir en lang f i, for det «er jo så upraktisk å måtte styre med den doen». Mange slipper også kattene ut alt for tidlig, og før de er kastrert. Som ender i katter med markeringsbehov og som vandrer mye lenger enn de ville gjort som kastrerte. Anonymkode: 90e30...ef0 Tusen takk!!!! Litt av det som er poenget mitt, eiere må legge til rette for at katter ikke ødelegger for andre. Nabokatten er søt den, når den ikke graver opp blomsterbedene mine, men egentlig så har den ikke så mye valg siden eieren ikke har satt ut egen do til den.... HI Anonymkode: 63970...d7a
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #21 Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg går tur med hunden min. Når han bæsjer tar jeg opp etter han, selvfølgelig. Hiver det ikke i søppelkassen til andre, selvfølgelig. Jeg hindrer han i å markere uten for inngangen til andre folk, selvfølgelig. Så hvorfor i h*** skal jeg bare godta at det kreket av ei katte som naboen har graver opp blomsterbedene mine og driter dem ned?? Anonymkode: 63970...d7a Ikke stikk hånda i vepsebolet! Her på DIB er du verre enn Pol Pot hvis du ikke liker katter! Anonymkode: a3f52...76b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #22 Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det må snart bli en endring i lovverket når det gjelder kattehold. Folk bor tettere og tettere, og veldig mange plages av katter. Og det er helt katastrofalt med all den småfuglen de spiser. Mens katteeiere viser seg å være de minst ansvarsfulle av alle dyreeiere, og de viser NULL forståelse for frustrerte naboer som får hagemøbler og andre eiendelen ødelagt. Anonymkode: 52c43...f2b Men, de dreper også mus. Om alle katter plutselig skulle holdes inne, tror jeg selv den mest innbitte kattehateren etter få år ville tigget om at kattene ble sluppet ut igjen. Katter har sin nytte også. Når det er sagt, så er jeg enig i at en del katteeiere kunne gjort mer for å unngå at kattene plager andre ved å holde dem inne hele første leveåret, hatt kattedo inne og vært raus med å tilby løsninger og erstatning dersom det beviselig er deres katt som ødelegger ting for andre. Anonymkode: 48120...da0
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #23 Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Men, de dreper også mus. Om alle katter plutselig skulle holdes inne, tror jeg selv den mest innbitte kattehateren etter få år ville tigget om at kattene ble sluppet ut igjen. Katter har sin nytte også. Når det er sagt, så er jeg enig i at en del katteeiere kunne gjort mer for å unngå at kattene plager andre ved å holde dem inne hele første leveåret, hatt kattedo inne og vært raus med å tilby løsninger og erstatning dersom det beviselig er deres katt som ødelegger ting for andre. Anonymkode: 48120...da0 HI her, jeg er i utgangspunktet ikke en kattehater, katten er søt den, for all del, men når blomstene er gravd opp for 3 dag på rad, og jeg har tatt samme katten der på fresken flere ganger i mitt og andres bed blir jeg irritert, spesielt når den katten er ute hele tiden og jeg vet eieren ikke har do til den ute. Hadde eieren i det minste prøvd å legge til rette for at katten deres ikke brukte blomsterbedene hadde irritasjonsmomentet mitt sunket betraktelig. Anonymkode: 63970...d7a
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #24 Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Men, de dreper også mus. Om alle katter plutselig skulle holdes inne, tror jeg selv den mest innbitte kattehateren etter få år ville tigget om at kattene ble sluppet ut igjen. Anonymkode: 48120...da0 Nei, det er feil. Katter holder ikke områder reine for mus. Men det de gjør er å utkonkurrere de ville, stedegne dyrene som også jakter mus, som rev, pinnsvin, snømus, mår og røyskatt. Huskatter er kort sagt en dårlig kombo med det ville dyrelivet. De dreper også fugl. Anonymkode: a3f52...76b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #25 Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): HI her, jeg er i utgangspunktet ikke en kattehater, katten er søt den, for all del, men når blomstene er gravd opp for 3 dag på rad, og jeg har tatt samme katten der på fresken flere ganger i mitt og andres bed blir jeg irritert, spesielt når den katten er ute hele tiden og jeg vet eieren ikke har do til den ute. Hadde eieren i det minste prøvd å legge til rette for at katten deres ikke brukte blomsterbedene hadde irritasjonsmomentet mitt sunket betraktelig. Anonymkode: 63970...d7a Kan du si fra til eieren? Jeg sa fra til naboen som hadde to katter, fordi jeg fant bæsj i barnas sandkasse hver eneste dag. (At hun bare svarte "det behøver ikke ha vært våre katter" er jo en annen historie, men noen mennesker har jo ingen skamvett selv når deres oppførsel er til plage.) Anonymkode: a3f52...76b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå