Gå til innhold

Kan legevakten skrive ut resept på faste medisiner?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med kroniske ryggsmerter.
På grunn av målbevisst trening klarer jeg for det meste å holde smertene i sjakk.
Har blant annet ikke hatt behov for å hente ut smertestillende på apoteket siden januar, dersom jeg tar så mye jeg har lov til å ta vil en boks vare ca 2 uker, 

Men i dag har jeg en virkelig dårlig dag. 
Når jeg tok noen piller i morges så jeg at jeg er ved å gå tom. 
Vet jeg skal ha en eller 2 ganger igjen på resepten, men sjekket på helsenorge.no for sikkerhetsskyld og så at resepten hadde gått ut på dato. De er bare gyldige i et år av gangen.

Trenger virkelig mer medisiner, kan jeg ta kontakt med legevakten og få dem til å skrive ut nye resepter til meg?

Anonymkode: 5fcd2...47a

Fortsetter under...

Er det et opiat er det blitt veldig strengt. De opererer med lengre karens på påfyll enn leger. Jeg har fått på legevakt en gang, da var det fem måneder siden siste resept. Da sa lege at de i hvert tilfelle måtte vurdere diagnose og medisinhistorikk godkjent av lege. Jeg tar ut 20 tramadol ca hver fjerde måned. Det betraktes som moderat forbruk. Så hadde jeg plutselig kommet på legevakt og spurt om resept etter to måneder hadde jeg ikke fått det fordi jeg da har økt takten på forbruket og da skal fastlege som kjenner meg vurdere om det er forsvarlig å gi ny resept. 

Anonymkode: 142aa...bfa

Nei, de gir ikke ut på faste medisiner, uten at det er livsviktig, type blodfortynnende , astma, diabetis osv.

Alle skal følge med på dette selv, og du har god kontroll på helsenorge. 
Og slike ting bør sjekkes på ukedager når en er usikker på hva en har . 
Er utrolig mange som ikke gidder å bry seg og regner med at legevakt og apotek fikser ting for dem

Anonymkode: 5341e...5b7

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, de gir ikke ut på faste medisiner, uten at det er livsviktig, type blodfortynnende , astma, diabetis osv.

Alle skal følge med på dette selv, og du har god kontroll på helsenorge. 
Og slike ting bør sjekkes på ukedager når en er usikker på hva en har . 
Er utrolig mange som ikke gidder å bry seg og regner med at legevakt og apotek fikser ting for dem

Anonymkode: 5341e...5b7

På smertelindring gjør de unntak om det er historikk med forsvarlig forbruk. 
Ikke svar på ting du ikke vet. 
Om de ikke vil skrive ut resept så kan man få så man klarer seg gjennom helgen. 
Alle kan gjøre feil. Og legevakten (i motsetning til deg takk og lov) er veldig hjelpsomme. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

På smertelindring gjør de unntak om det er historikk med forsvarlig forbruk. 
Ikke svar på ting du ikke vet. 
Om de ikke vil skrive ut resept så kan man få så man klarer seg gjennom helgen. 
Alle kan gjøre feil. Og legevakten (i motsetning til deg takk og lov) er veldig hjelpsomme. 

Tusen takk.
Er ikke snakk om et opiat, men Paralgin Forte.
Trenger det nå slik at jeg kan komme meg gjennom dagen, få gjort den trening jeg vet vil hjelpe og klare å komme meg på jobb i morgen kl 10.
Mannen kan kjøre meg til jobb, og har ikke en jobb som ikke kan utføres dersom jeg tar piller med rød trekant bare for å ha sagt det. Må gjøre det jeg kan for å klare å jobbe i morgen siden det er alt for mange på jobben som er sykemeldte for tiden, og jeg er den eneste som skal være på jobb i morgen med fagbrev

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk.
Trenger det nå slik at jeg kan komme meg gjennom dagen, få gjort den trening jeg vet vil hjelpe og klare å komme meg på jobb i morgen kl 10.
Mannen kan kjøre meg til jobb, og har ikke en jobb som ikke kan utføres dersom jeg tar piller med rød trekant bare for å ha sagt det. Må gjøre det jeg kan for å klare å jobbe i morgen siden det er alt for mange på jobben som er sykemeldte for tiden, og jeg er den eneste som skal være på jobb i morgen med fagbrev

Ring legevakt og forklar du. Du må nok inn på time men jeg har alltid blitt møtt med forståelse og omsorg med mine smerter. Vi vil ikke du skal ha smerter hele helgen sier de alltid. Noen ganger har jeg fått sprøyter. (Med betennelsesdempende da dette også hjelper) og så har jeg fått resept på tramadol. Det er jo så typisk at det sparker inn fredag etter 16 liksom. Det er typisk meg at smerten kommer når jeg har hatt en hektisk periode og endelig kan slappe av. Jul, påske og helg. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ring legevakt og forklar du. Du må nok inn på time men jeg har alltid blitt møtt med forståelse og omsorg med mine smerter. Vi vil ikke du skal ha smerter hele helgen sier de alltid. Noen ganger har jeg fått sprøyter. (Med betennelsesdempende da dette også hjelper) og så har jeg fått resept på tramadol. Det er jo så typisk at det sparker inn fredag etter 16 liksom. Det er typisk meg at smerten kommer når jeg har hatt en hektisk periode og endelig kan slappe av. Jul, påske og helg. 

Tusen takk, sitter i telefonkø med legevakten nå

HI

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Tusen takk.

Paralgin forte er et opiat. Kodein kommer fra opiumsvalmuen, så de er nok så restriktive. Uansett må du jo ta kontakt. Får ikke ja om en ikke prøver. 

Anonymkode: 24d55...c33

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Smertestillende er nok det legevakt er mest streng på. De har ikke tilgang på journal og derfor tar mange kontakt med dem for å få mer enn hva fastlegen vil skrive ut.

Anonymkode: dd371...c87

De har tilgang til resepthistorikk vel? Den gangen jeg fikk så sjekket hun den. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De har tilgang til resepthistorikk vel? Den gangen jeg fikk så sjekket hun den. 

Til en viss grad, men ikke full journal. 

Anonymkode: dd371...c87

Annonse

En gang jeg trengte migrenemedisin, fikk jeg det på legevakta. Da sjekket legen at det var medisiner jeg hadde fått tidligere. Jeg måtte kontakte legevakta fordi jeg hadde reist fra medisinene mine på ferie og fikk anfall lørdagen jeg kom hjem. 

Anonymkode: 6128c...a7c

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Paralgin forte inneholder Paracet og kodein.  Som er et opiat.

du kan forsøke med en Ibux og en Paracet - som begge er reseptfrie. Det vil hjelpe en god del

Anonymkode: 61e9f...581

Tåler ikke Ibux.
Uansett, vært på legevakten nå og fikk resept på en liten pakke slik at jeg har over helgen.
Har også sendt melding til fastlegen min for fornyelse av den resepten jeg hadde der

HI

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Paralgin forte inneholder Paracet og kodein.  Som er et opiat.

du kan forsøke med en Ibux og en Paracet - som begge er reseptfrie. Det vil hjelpe en god del

Anonymkode: 61e9f...581

Ja det vil hjelpe mot kroniske ryggsmerter. Du har åpenbart aldri hatt ryggsmerter. Det tar ikke toppen av smerten en gang. 
Så bra du fikk hjelp hi. 👍

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Ja det vil hjelpe mot kroniske ryggsmerter. Du har åpenbart aldri hatt ryggsmerter. Det tar ikke toppen av smerten en gang. 
Så bra du fikk hjelp hi. 👍

Djeses, det var jo bare et tips hun ga, ingen grunn til å finne frem krenkekrakken pga det.

Anonymkode: 24e01...67d

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Djeses, det var jo bare et tips hun ga, ingen grunn til å finne frem krenkekrakken pga det.

Er virkelig ikke krenka. Men helt seriøst, Paracet og Ibux tips. Tror du ikke dette er noe hi hadde tatt om det fungerte. 
Hadde hi trengt forte om Paracet og Ibux virka. 
Det er bare helt meningsløst tips å komme med. 
Blir som om at man ringer verkstedet fordi bilen ikke starter og de sier jeg bare må vri om nøkkelen. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er virkelig ikke krenka. Men helt seriøst, Paracet og Ibux tips. Tror du ikke dette er noe hi hadde tatt om det fungerte. 
Hadde hi trengt forte om Paracet og Ibux virka. 
Det er bare helt meningsløst tips å komme med. 
Blir som om at man ringer verkstedet fordi bilen ikke starter og de sier jeg bare må vri om nøkkelen. 

Tror du ikke hi klarer å vurdere det selv. Det som er meningsløst er å slenge unødvendig med leppa bare fordi noen ga et råd du ikke likte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...