Anonym bruker Skrevet 20. mai 2023 #1 Del Skrevet 20. mai 2023 Jeg finn ny jobb under seks måneder før pandemien og var så på hjemmekontor i nesten to år. Derfor så jeg ikke dette da jeg startet, men nå har det blitt et stort problem. Jeg har rett og slett ikke spisse albuer of har naivt nok trodd at alle tenker som meg. Jeg byttet også bransje og begynte på scratch med tanke på nettverk i min nåværende bransje. Jeg tenkte at det var i organisasjonens interesse at dette var noe jeg fikk støtte i, men jeg opplever det motsatt. Kolleger, også ledere, blokkerer kontakt med potensielle samarbeidspartnere i deres eget nettverk. Flere ser ut til å ta det svært ille opp, som om jeg har trampet i deres bed om jeg har hatt kontakt med eksterne de også kjenner. Jeg skjønner ikke spillereglene og vurderer å si meg opp. Noen med erfaring og råd? Anonymkode: c1f0f...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #2 Del Skrevet 21. mai 2023 Jeg syns du vurderer det rett. Dersom du er i et firma hvor folk konkurrerer med hverandre, i stedet for å spille hverandre gode, så kan jeg love deg at livet er for kort til å jobbe der. Anonymkode: a5200...0e7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/#findComment-149959542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #3 Del Skrevet 21. mai 2023 Hvis du ikje skjønner spillereglene, bør du spørre leder eller kollegaer hva som gjelder. Hvis du tramper i andres bed eller ikje skjønner god kutyme, så er det ikke så rart at andre blir irritert. Hva mener du egentlig med at kolleger blokkerer kontakt med samarbeidspartner? Hvilken bransje snakker vi om? Hvis det er snakk om feks salg, personlig portefølje osv så må du bygge eget nettverk. Anonymkode: f3913...347 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/#findComment-149959559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #4 Del Skrevet 21. mai 2023 Jeg synes det er litt vanskelig å forstå hva du mener. De fleste bygger nettverket selv, ikke via tilrettelegging fra andre. Har selv erfart kollega som i desperat forsøk på å redde seg selv, valgte å kaste meg foran bussen ved å gi meg skylden for noe jeg ikke har gjort. Da var det nettverket jeg allerede har bygd opp i form av langt samarbeid ett hinder for denne kollegaen, det ble gjennomskuet. Du bygger dette nettverket ved å være en pålitelig og redelig person. Hvis ikke du er medlem i Arbeiderpartiet (for å ta ett eksempel), hvor makta rår og vervene er satt, rykter blir spredd, alt ferdig planlagt over hodet ditt 🤔 Det er jo noe annet. Anonymkode: 20eca...c06 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/#findComment-149959560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #5 Del Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg syns du vurderer det rett. Dersom du er i et firma hvor folk konkurrerer med hverandre, i stedet for å spille hverandre gode, så kan jeg love deg at livet er for kort til å jobbe der. Anonymkode: a5200...0e7 Jeg har jobbet så hardt over så lang tid for å få denne jobben, derfor håper jeg du tar feil. Jeg tenker egentlig det samme, men vil ikke gi opp enda. Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvis du ikje skjønner spillereglene, bør du spørre leder eller kollegaer hva som gjelder. Hvis du tramper i andres bed eller ikje skjønner god kutyme, så er det ikke så rart at andre blir irritert. Hva mener du egentlig med at kolleger blokkerer kontakt med samarbeidspartner? Hvilken bransje snakker vi om? Hvis det er snakk om feks salg, personlig portefølje osv så må du bygge eget nettverk. Anonymkode: f3913...347 Jeg vil ikke si for mye i frykt for å bli gjenkjent. Det er ingen porteføljer eller salg involvert. Vi er alle prosjektledere og prosjektmedarbeidere og samarbeider med eksterne. Om et prosjekt ser dårlig ut, ser hele organisasjonen dårlig ut. Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg synes det er litt vanskelig å forstå hva du mener. De fleste bygger nettverket selv, ikke via tilrettelegging fra andre. Har selv erfart kollega som i desperat forsøk på å redde seg selv, valgte å kaste meg foran bussen ved å gi meg skylden for noe jeg ikke har gjort. Da var det nettverket jeg allerede har bygd opp i form av langt samarbeid ett hinder for denne kollegaen, det ble gjennomskuet. Du bygger dette nettverket ved å være en pålitelig og redelig person. Hvis ikke du er medlem i Arbeiderpartiet (for å ta ett eksempel), hvor makta rår og vervene er satt, rykter blir spredd, alt ferdig planlagt over hodet ditt 🤔 Det er jo noe annet. Anonymkode: 20eca...c06 Eksempler er f.eks: jeg overtok et prosjekt da jeg startet fra den som hadde stillingen før meg. Han hadde blitt ansatt som leder for en annen avdeling internt. Han nektet å gi meg innsyn i arbeidet som var utført så langt da det innebar navn på dem han hadde samarbeidet med eksternt. Jeg fikk et år på å bygge opp og fullføre et toåring prosjekt. Det var veldig pinlig da jeg begynte arbeidet med å skaffe samarbeidspartnere og måtte forklare en uforstående kontakt hvorfor jeg ikke visste at vedkommende alt hadde bidratt. Da det kom frem at kontakten med denne var gjenopptatt, var lederen helt tydelig irritert over at jeg hadde kontaktet vedkommende, selv om jeg ikke ante at hun alt hadde vært involvert og det var min jobb å ta kontakt med eksterne. En kontakt ringte meg spesifikt for å pitche et samarbeid. En av lederne fikk nesten panikk og krevde å få være den som hadde kontakten da hun hadde hatt et samarbeid med denne personen før. Jeg ble utestengt fra all kommunikasjon og den gode ideen ble aldri realisert. Det eneste det oppnådde var at jeg ikke fikk nærere kontakt med den (innflytelsesrike) eksterne enn lederen og jeg mistenker at det var hensikten. I tillegg kommer en haug med misforståelser då kolleger insisterer på å kommunisere med kontakter de anser som «sine» når de ikke er involvert i prosjektene det er snakk om. Samtidig finns det en «elite» som blir vist en helt annen «tillit». Jeg kan ikke skjønne at dette er bra for organisasjonen. Jeg har ikke detaljert oversikt over hele bekjentskapskretsen til alle kolleger og jobben min er å ta kontakt med eksterne. Anonymkode: c1f0f...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/#findComment-149959661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #6 Del Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har jobbet så hardt over så lang tid for å få denne jobben, derfor håper jeg du tar feil. Jeg tenker egentlig det samme, men vil ikke gi opp enda. Jeg vil ikke si for mye i frykt for å bli gjenkjent. Det er ingen porteføljer eller salg involvert. Vi er alle prosjektledere og prosjektmedarbeidere og samarbeider med eksterne. Om et prosjekt ser dårlig ut, ser hele organisasjonen dårlig ut. Eksempler er f.eks: jeg overtok et prosjekt da jeg startet fra den som hadde stillingen før meg. Han hadde blitt ansatt som leder for en annen avdeling internt. Han nektet å gi meg innsyn i arbeidet som var utført så langt da det innebar navn på dem han hadde samarbeidet med eksternt. Jeg fikk et år på å bygge opp og fullføre et toåring prosjekt. Det var veldig pinlig da jeg begynte arbeidet med å skaffe samarbeidspartnere og måtte forklare en uforstående kontakt hvorfor jeg ikke visste at vedkommende alt hadde bidratt. Da det kom frem at kontakten med denne var gjenopptatt, var lederen helt tydelig irritert over at jeg hadde kontaktet vedkommende, selv om jeg ikke ante at hun alt hadde vært involvert og det var min jobb å ta kontakt med eksterne. En kontakt ringte meg spesifikt for å pitche et samarbeid. En av lederne fikk nesten panikk og krevde å få være den som hadde kontakten da hun hadde hatt et samarbeid med denne personen før. Jeg ble utestengt fra all kommunikasjon og den gode ideen ble aldri realisert. Det eneste det oppnådde var at jeg ikke fikk nærere kontakt med den (innflytelsesrike) eksterne enn lederen og jeg mistenker at det var hensikten. I tillegg kommer en haug med misforståelser då kolleger insisterer på å kommunisere med kontakter de anser som «sine» når de ikke er involvert i prosjektene det er snakk om. Samtidig finns det en «elite» som blir vist en helt annen «tillit». Jeg kan ikke skjønne at dette er bra for organisasjonen. Jeg har ikke detaljert oversikt over hele bekjentskapskretsen til alle kolleger og jobben min er å ta kontakt med eksterne. Anonymkode: c1f0f...eb8 Da forstår jeg litt mer. Nei, det er nok neppe bra for organisasjonen. Ut fra det du beskriver her vil jeg si, kom deg vekk. Kan godt tenke at rett skal være rett, men når det er en innarbeidet trynefaktor og en ledelse som støtter dette, er det bare å trekke seg ut og komme seg videre ett annet sted. Anonymkode: 20eca...c06 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/#findComment-149959682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #7 Del Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Da forstår jeg litt mer. Nei, det er nok neppe bra for organisasjonen. Ut fra det du beskriver her vil jeg si, kom deg vekk. Kan godt tenke at rett skal være rett, men når det er en innarbeidet trynefaktor og en ledelse som støtter dette, er det bare å trekke seg ut og komme seg videre ett annet sted. Anonymkode: 20eca...c06 Det sitter langt inne, for her er det ikke mange muligheter som denne. Det sitter også langt inne å bruke samme fremgangsmåte selv, og jeg merker at psyken min egentlig ikke tåler dette miljøet, Anonymkode: c1f0f...eb8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/#findComment-149959695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #8 Del Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Eksempler er f.eks: jeg overtok et prosjekt da jeg startet fra den som hadde stillingen før meg. Han hadde blitt ansatt som leder for en annen avdeling internt. Han nektet å gi meg innsyn i arbeidet som var utført så langt da det innebar navn på dem han hadde samarbeidet med eksternt. Jeg fikk et år på å bygge opp og fullføre et toåring prosjekt. Det var veldig pinlig da jeg begynte arbeidet med å skaffe samarbeidspartnere og måtte forklare en uforstående kontakt hvorfor jeg ikke visste at vedkommende alt hadde bidratt. Da det kom frem at kontakten med denne var gjenopptatt, var lederen helt tydelig irritert over at jeg hadde kontaktet vedkommende, selv om jeg ikke ante at hun alt hadde vært involvert og det var min jobb å ta kontakt med eksterne. OK, dette er IKKE et blivende sted. Hemmelighold og ugjennomsiktige prosesser gjør det håpløst å arbeide. Anonymkode: a5200...0e7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/#findComment-149959708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #9 Del Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Det sitter langt inne, for her er det ikke mange muligheter som denne. Det sitter også langt inne å bruke samme fremgangsmåte selv, og jeg merker at psyken min egentlig ikke tåler dette miljøet, Anonymkode: c1f0f...eb8 INGENS psyke tåler det. De blir jo enten nedbrutt eller avstumpet av det. De som fortsatt er i jobbene sine, folka rundt deg, viser jo ved sin atferd at de er ødelagte. Anonymkode: a5200...0e7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/#findComment-149959709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #10 Del Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke skjønne at dette er bra for organisasjonen. Jeg har ikke detaljert oversikt over hele bekjentskapskretsen til alle kolleger og jobben min er å ta kontakt med eksterne. Anonymkode: c1f0f...eb8 Men du trenger jo ikke være den som redder organisasjonen. De har redd sengen selv og får ligge i den. Eneste alternativ er jo å be alle ansatte om en utfyllende navneliste på alle individer du ikke "får lov" å kontakte, sånn at de kan beholde forbindelsene selv. Anonymkode: a5200...0e7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/#findComment-149959710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2023 #11 Del Skrevet 21. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det sitter langt inne, for her er det ikke mange muligheter som denne. Det sitter også langt inne å bruke samme fremgangsmåte selv, og jeg merker at psyken min egentlig ikke tåler dette miljøet, Anonymkode: c1f0f...eb8 Jeg håper du tar det på alvor og ser deg om etter andre muligheter. Akkurat her snakker jeg av erfaring, ingen jobbmulighet er verdt det. Så lenge du har den medfødte empatien, vil du aldri trives i en slik situasjon hvor de rundt deg er avstumpet. Du vil over tid bli mistroisk, streve med tillit og flytte på etiske grenser. Det skjer gradvis, tro meg, jeg har sett det på nært hold. Anonymkode: 20eca...c06 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440362-hjelp-hvordan-tenker-dere-om-nettverksbygging/#findComment-149959731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå