Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter en lengre samtale med mannen min har jeg bestemt meg for å si opp den jobben jeg har nå.
Jeg har jobbet i 10 år på samme plass og er usikker hvordan jeg skal gå frem.

De fleste søker nok ny jobb før de sier opp?

Skal jeg si noe til arbeidsgiveren jeg har nå FØR jeg har fått ny jobb?

Har alltid blitt tilbydd jobb og har aldri hatt denne problemstillinga. Blir veldig glad for hjelp💖

Anonymkode: a7f57...9d7

Fortsetter under...

Du søker ny jobb og sier opp når du har fått ny. 
Selv har jeg ofte sagt opp før ny jobb er i havn da. 😂 Men det er en risiko. Jeg har god økonomi og har mulighet å ta en «ferie» mellom jobber. Jeg får jo lett jobb, men jeg har sagt opp og kanskje ventet en måned eller to før rett jobb dukker opp. Jeg er kresen på arbeidsgiver og tar ikke det første som dukker opp. 
Jeg ser ikke noen som helst grunn til å informere arbeidsgiver om at man er på vei ut før man sier opp. 
Unntaket er kanskje om bedriften er liten og du ser det kan skape utfordringer å få tak i folk og rekke opplæring. Det er likevel ingen plikt, da er det bare for å være grei. Det fordrer at det er voksne folk i ledelsen som ikke reagerer negativt på en slik beskjed. 
Har du en helt ordinær stilling der oppgavene er enkle og greie så lar du vær i varsle. 
Og de aller fleste jobber er enkle og greie. Jeg ser ofte her inne at folk tror de har så viktig rolle der de jobber at alt vil rase sammen, det er nok mest ønsketenkning om å være en nøkkelperson. I mine yngre år jobbet jeg som prosjektleder som ofte kom inn i bedrifter for å delta i omorganisering og effektivisering. Jeg har ennå ikke sett en bedrift der alt raser sammen pga én persons fravær. 

Anonymkode: 55a7e...f45

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du søker ny jobb og sier opp når du har fått ny. 
Selv har jeg ofte sagt opp før ny jobb er i havn da. 😂 Men det er en risiko. Jeg har god økonomi og har mulighet å ta en «ferie» mellom jobber. Jeg får jo lett jobb, men jeg har sagt opp og kanskje ventet en måned eller to før rett jobb dukker opp. Jeg er kresen på arbeidsgiver og tar ikke det første som dukker opp. 
Jeg ser ikke noen som helst grunn til å informere arbeidsgiver om at man er på vei ut før man sier opp. 
Unntaket er kanskje om bedriften er liten og du ser det kan skape utfordringer å få tak i folk og rekke opplæring. Det er likevel ingen plikt, da er det bare for å være grei. Det fordrer at det er voksne folk i ledelsen som ikke reagerer negativt på en slik beskjed. 
Har du en helt ordinær stilling der oppgavene er enkle og greie så lar du vær i varsle. 
Og de aller fleste jobber er enkle og greie. Jeg ser ofte her inne at folk tror de har så viktig rolle der de jobber at alt vil rase sammen, det er nok mest ønsketenkning om å være en nøkkelperson. I mine yngre år jobbet jeg som prosjektleder som ofte kom inn i bedrifter for å delta i omorganisering og effektivisering. Jeg har ennå ikke sett en bedrift der alt raser sammen pga én persons fravær. 

Har en stilling lengre opp i en liten bedrift. Jeg har også mulighet til å gå uten jobb noen mnd., men vet om en jobb nå jeg burde søke på.

Mulig jeg bare holder oppsigelsen for meg selv til jobben er sikra.Det verste er 3 mnd.oppsigelse som kan komme i veien for ny jobb….

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Har en stilling lengre opp i en liten bedrift. Jeg har også mulighet til å gå uten jobb noen mnd., men vet om en jobb nå jeg burde søke på.

Mulig jeg bare holder oppsigelsen for meg selv til jobben er sikra.Det verste er 3 mnd.oppsigelse som kan komme i veien for ny jobb….

Når jeg har bestemt meg for å si opp så er jeg ofte så ferdig der jeg er at umiddelbar oppsigelse er eneste rette. Å jobbe feks 6 måneder til fremstår som dørgende kjedelig når jeg vet jeg er ferdig. Lengste jeg har måttet leve på oppsparte midler er 3 måneder. Jeg har sagt opp fire ganger uten ny jobb. Jeg har en utdannelse og erfaring som er ettertraktet da, og blir ofte kontaktet av tidligere arbeidsgivere og rekrutteringsbyrå med spørsmål om jeg er ledig for oppdrag. 
Om du har null utdannelse og jobber i en bransje der det er mange om beinet så må du kanskje tenke deg bedre om. 
Men om det er en aktuell stilling du kan søke på nå så er det kanskje bare snakk om fire måneder til i gammel stilling, og med ferie oppi det hele blir det jo knappe tre måneder. 
Det avgjøres da sikkert innen juni om du får jobben. Da har du juli-aug-sept i gammel jobb. De aller fleste arbeidsgivere venter gjerne tre måneder på ny arbeidstaker, det er normalen i Norge. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

3 mnd oppsigelse vil ikke stå i veien for ny jobb

Alle vet at det er vanlig så de som ansetter må vente til den de ansetter er ferdig på forrige sted. Det er sånn det fungerer alle steder.

Anonymkode: 3fa09...b67

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Etter en lengre samtale med mannen min har jeg bestemt meg for å si opp den jobben jeg har nå.
Jeg har jobbet i 10 år på samme plass og er usikker hvordan jeg skal gå frem.

De fleste søker nok ny jobb før de sier opp?

Skal jeg si noe til arbeidsgiveren jeg har nå FØR jeg har fått ny jobb?

Har alltid blitt tilbydd jobb og har aldri hatt denne problemstillinga. Blir veldig glad for hjelp💖

Du kan ikke finne på å si opp før du har en ny jobb. 

Si ifra når du har fått jobben. 

Anonymkode: f7530...ffd

Alle seriøse arbeidsgivere vet at de fleste har tre mnd oppsigelse og tar høyde for det når de lyser ut stillinger. 

Du sier ikke at du søker nye jobber, men om du kommer til intervju og må oppgi referanse må du fortelle det. 

Anonymkode: ebf23...fdd

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du søker nye jobber, som alle over sier. Alle seriøse arbeidsgivere er vant med oppsigelsestid og de har dette med i regningen.

Anonymkode: b2dab...553

Jeg mener altså at du ikke sier opp før du har ny kontrakt signert.

Alle seriøse arbeidsgivere vet at de fleste har tre mnd oppsigelse og tar høyde for det når de lyser ut stillinger. 

Du sier ikke at du søker nye jobber, men om du kommer til intervju og må oppgi referanse må du fortelle det. 

Anonymkode: ebf23...fdd

Nei. Det må man ikke. Det er ganske vanlig å ikke bruke nåværende arbeidsgiver som referanse. 

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Nei. Det må man ikke. Det er ganske vanlig å ikke bruke nåværende arbeidsgiver som referanse. 

Det varierer! Noen steder krever et visst antall referanser og at for eksempel en av disse må være fra nåværende arbeidsplass. Slik er det der jeg jobber. Det må ikke være leder, kan være en kollega.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det varierer! Noen steder krever et visst antall referanser og at for eksempel en av disse må være fra nåværende arbeidsplass. Slik er det der jeg jobber. Det må ikke være leder, kan være en kollega.

Nei, det hører til sjeldenheten. Søker er alltid beskyttet de steder jeg har jobbet. Nåværende arbeidsgiver skal ikke få vite de søker seg vekk om de ikke vil.
Dessuten er nåværende arbeidssted en mulig ustabil referanse. De kan ha skjulte motiver som et ønske om å bli kvitt vedkommende eller beholde personen. 
Dette er en rutine som er sterkt kritisert og det jobbes aktivt for at denne rutinen skrotes. Det er typisk i offentlig sektor men stadig flere har tatt til fornuft og innsett at nåværende arbeidsplass ikke alltid gir korrekt referanse. 
Jeg ville ikke arbeidet et sted som viser så liten forståelse for hvordan arbeidsmarkedet er. Det viser at de har null forståelse for mennesker. Der det alt foreligger offentlige søkerliste har det jo lite å si, likevel er de fortsatt en ustabil referanse. 
Poenget er, nei det er ikke vanlig, det varierer ikke, det forekommer svært sjelden.  I privat sektor er det ikke vanlig i det hele tatt, og de fleste i offentlig har droppet det. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...