Gå til innhold

Hva skjer med "småunger" og fylla?

Anbefalte innlegg

Har vært ute og spist middag med flere venner og bekjente nå, og noe av samtalen gikk på at flere av dem ikke kunne la tenåringene dra til byen fordi det var så mye fyll i går. De som drev restauranten har et lokale ved siden av hvor de serverer mat på kveldstid og natt, og han sa at det var unger ned i det han antok var 12- årsalderen utenfor på kvelden fram til 22. Nå kan det være at de var litt eldre, sånn 13, 14 år, men det er jo ikke på noen måte greit det heller. Leser i avisene at flere også har reagert på dette, og at politiet også oppfordret foreldre til å hente ungene sine- igjen. 

Jeg var i sentrum fra rundt 15 til 17 i går og så ingenting av dette, men siden vi skulle ha en pils på uteservering så var vi litt unna den største menneskesamlingen for å få plass. 

Skal ikke være den som retter pekefingre mot tenåringer og foreldre, men forskjellen fra tidligere så er jo ungene for det første mye yngre, og det er unger på deres alder som ikke ville dra til byen selv fordi jevnaldrende ramla drita rundt. Da begynner det jo å bli ille- når unger selv reagerer og syns det er ubehagelig midt på dagen også.

Så hva har skjedd?  Før så drakk de jo mer i skjul også, mens nå raver de rundt helt åpenlyst. Han som drev restauranten hadde sendt hjem tre unge i drosje fordi foreldrene ikke kunne hente dem?! 

Var noen av dere her vitne til unge som raver rundt i går? 

Endret av ReneRene

Fortsetter under...

Ungdommen begynner stort sett å drikke mye senere enn min generasjon gjorde. Jeg var full for første gang da jeg var 14 år, og jeg kommer fra et trygt og godt, men noe naivt, hjem. 

Utskudd har det alltid vært, og tilogmed Sokrates sukker over ungdommens tåpeligheter. 

«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» sa Sokrates ca. 400 f. Kr.

Anonymkode: e1402...7ee

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ungdommen begynner stort sett å drikke mye senere enn min generasjon gjorde. Jeg var full for første gang da jeg var 14 år, og jeg kommer fra et trygt og godt, men noe naivt, hjem. 

Utskudd har det alltid vært, og tilogmed Sokrates sukker over ungdommens tåpeligheter. 

«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» sa Sokrates ca. 400 f. Kr.

Anonymkode: e1402...7ee

Ja, men det som skiller seg fra tidligere er jo at jevnaldrende også reagerer. Har både hørt og lest det nå- at de ikke ville til sentrum, og de som var der ønsket å dra hjem. Akkurat det er ikke vanlig da, og det har vel ikke vært vanlig at de raver rundt på dagtid så unge heller. Det er en viss forskjell og mange som reagerer. 

Dette er faktisk sant. Foreldrene vil drikke selv, viktig med champagnefrokost og så holde det gående. Ungene får penger i hånda og løper på selvstyr. Som før kanskje innebar tivoli og salgsboder i byen. Nå er det drikking. 
15åringen her ville ikke være med venner i byen i går på grunn av dette, de drikker og sloss og havner i bråk, hun syns det er flaut. 

Anonymkode: e464b...d6d

Her i byen var det tidenes fyllefest på torvet 17 mai på ettermiddagen. 

13-14 åringer rava rundt med spritflaska i hånda og drakk seg sanseløse.

Så flere som var godt beruset når barnetoget gikk også. 

Har virkelig foreldrene null kontroll på barna?

For de er jo barn. 

Anonymkode: 6a3ff...4d1

Annonse

Mange drakk tidlig da jeg var ung også. Flere begynte allerede på barneskolen, og i 8. klasse drakk omtrent alle.

Jeg reagerte likevel på 17. mai i år. Det var drita ungdomsskoleungdom i barnetoget. Da har de startet tidlig, og bryr seg visst ikke om at foreldre og besteforeldre ser dem fulle midt på dagen. 

Anonymkode: 1e1c8...61e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...