Gå til innhold

Hva er greia med alle disse grusomme ‘festdraktene’?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Merkelig å kalle gjenbruk søppel.

Anonymkode: 48cbc...b95

Fast fashion var det jeg kalte søppel. Syntetstoffene som nå går inn i nye festdrakter startet nok også der, dessverre. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men hadde det vært bedre at tekstilene ble kastet i stedet for å gjenbrukes?

Det hadde vel vært bedre om man både produserte og kjøpte mindre av tekstiler. Dette blir en sånn "når kua allerede er død, kan jeg spise kjøtt"-veganer.

Anonymkode: 6f809...f7e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 18.5.2023 den 17.08):

Tror ikke hi skjønner at hun er litt ute å kjøre her. 😊

Anonymkode: f370f...768

Klarer ikke helt å se hvordan HI er ute å kjøre her? 
Jeg er faktisk enig med HI: Bunader er fint, festdrakt er fint, men hjemmelagde festdrakter er ikke fint. Det må da være lov å ha en mening om det. 

Anonymkode: 0d2b9...bfe

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fast fashion var det jeg kalte søppel. Syntetstoffene som nå går inn i nye festdrakter startet nok også der, dessverre. 

Det hadde vel vært bedre om man både produserte og kjøpte mindre av tekstiler. Dette blir en sånn "når kua allerede er død, kan jeg spise kjøtt"-veganer.

Så da er det altså bedre å kaste de tekstilene man har, gud forby om man gjenbrukte noe som noen en gang i tiden kjøpte. Jeg fatter og begiper ikke logikken her i det hele tatt.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Klarer ikke helt å se hvordan HI er ute å kjøre her? 
Jeg er faktisk enig med HI: Bunader er fint, festdrakt er fint, men hjemmelagde festdrakter er ikke fint. Det må da være lov å ha en mening om det. 

Anonymkode: 0d2b9...bfe

Det var myntet på at hi påstår det var en observasjon og en mening men ikke noe som engasjerte henne. 
Jeg stilte spørsmålstegn ved det og da ble hun sint. 
Så jo hun er veldig engasjert i noe jeg mener er småtteri. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det var myntet på at hi påstår det var en observasjon og en mening men ikke noe som engasjerte henne. 
Jeg stilte spørsmålstegn ved det og da ble hun sint. 
Så jo hun er veldig engasjert i noe jeg mener er småtteri. 

Den som engasjerer seg mest her er jo deg. I småtteri, faktisk. 

Anonymkode: 2c9dd...317

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Den som engasjerer seg mest her er jo deg. I småtteri, faktisk. 

Nei da. Jeg engasjerer meg ikke mest. Jeg svarer på kommentarer. Den mest engasjerte er hi. 😊👍

Annonse

prekæs skrev (På 18.5.2023 den 14.01):

For oss som har saumfart loppemarked og bruktbutikker over tiår, syns jeg virkelig det er på tide at oldemors tekstiler, får den verdien de er verdt. En husmor med respekt for seg selv for 80 år siden, drev ofte med vakkert håndarbeid. Det ble aldri verdsatt og loppemarked flyter over av slike broderte ting ingen ser noen verdi i. At noen tar på seg oppgaven med å redde slikt håndverk, tenker jeg er fantastisk. En liten jente i min familie fikk nylig et skjørt laget av en vakkert brodert linduk. Hun var fornøyd, jeg som lagde det var fornøyd og vet at den er brodert av en arbeidsom husmor med sans for skikkelig pirkearbeid. 

Kvalitet, ikke sant? Jeg har en kollega fra utlandet hvor 90 % av byen brant opp. Arvegods er ukjent. Det fikk i hvert fall meg til å reflektere litt, som vokste opp i motsatt ende av skalaen, med besteforeldre som sparte på ALT etter krigen. Til min den gang frustrasjon, men siden med noe mer perspektiv og erfaring, litt mer ydmyk og takknemlig. 

I løpet av livet møter jeg også mennesker som er helt ulik meg selv (jeg som vokste opp med alle over 50 i beige og sminke som matchet hudtonen hvor alt må passe så fint sammen og harmonisere) og oppdager en spennende og kreativ verden gjennom øynene til noen som ikke bryr seg om slikt. Det er ganske kult. Det krasjer litt i mine øyne innimellom, men samtidig er det kjipt å være ei sur kjerring som ikke liker forandring også, det er vel neppe det du angrer på ved dødsleiet, at du ikke pålagte andre å sy klær du selv fant behagelig for ditt øye.. 

Anonymkode: a85dd...9ba

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Så da er det altså bedre å kaste de tekstilene man har, gud forby om man gjenbrukte noe som noen en gang i tiden kjøpte. Jeg fatter og begiper ikke logikken her i det hele tatt.

Hvis denne festdrakten bare blir enda en kjole, av flere man anskaffer seg, så reddes jo ikke miljøet på noen som helst måte, og forbruket reduseres ikke. Ingen skal få meg til å tro at de som syr seg festdrakter nå gjør det for å redusere eget forbruk av tekstiler. Det er mote, og det skaper bare enda flere kjoler.

Anonymkode: a6cf8...654

Anonym bruker skrev (På 18.5.2023 den 10.09):

Sydd av oldemors underkjole og mormors kjøkkengardiner?

Festdrakt som ligner på bunad er én ting, men disse glorete sop-ihop antrekkene har jo ingenting med hverken fest eller bunad å gjøre. Hva er feil med en pen kjole om man ikke har (råd til) bunad? 

Hva er vitsen? Å rakke ned på så mange folk. Du er lengst nede på lista mi. 

Anonymkode: 536ed...768

Anonym bruker skrev (På 18.5.2023 den 10.35):

Det har ingenting med bunadspolitiet å gjøre? Det er jo ikke bunad jeg snakker om. 

Joda, alle kan gå med hva de vil, og så kan jeg undre på hva hensikten med å gå i noe som ser ut til å være sydd av restlageret til kinamøl.com. 

Så stygg du er. 

Anonymkode: 536ed...768

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Nei, man kan bruke dem til noe ANNET enn til å erstatte sitt aller peneste plagg på årets viktigste festdag? Hva om de gardinene bare ... hang i vinduet?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis denne festdrakten bare blir enda en kjole, av flere man anskaffer seg, så reddes jo ikke miljøet på noen som helst måte, og forbruket reduseres ikke. Ingen skal få meg til å tro at de som syr seg festdrakter nå gjør det for å redusere eget forbruk av tekstiler. Det er mote, og det skaper bare enda flere kjoler.

Spot on.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men? Hvorfor tar du ikke ett skikkelig oppgjør med grønnvasking? Fremfor å irritere deg over småjenter som ikke har så mye de skulle sagt i den sammenheng. Det er jo ikke de som er problemet her. Trend med festdrakt er små ting sammenlignet med ulønnsom havvind som subsidieres med 15 milliarder pluss, for å ta ett prakteksempel på sløseri uten mål og mening. 

Klimaet må reddes på ett politisk nivå (kommer ikke til å skje i ett demokrati, men det er nå en annen sak). 

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men? Hvorfor tar du ikke ett skikkelig oppgjør med grønnvasking? Fremfor å irritere deg over småjenter som ikke har så mye de skulle sagt i den sammenheng. Det er jo ikke de som er problemet her. Trend med festdrakt er små ting sammenlignet med ulønnsom havvind som subsidieres med 15 milliarder pluss, for å ta ett prakteksempel på sløseri uten mål og mening. 

Klimaet må reddes på ett politisk nivå (kommer ikke til å skje i ett demokrati, men det er nå en annen sak). 

"Småjenter"?
De som syr seg festdrakter er da voksne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...