Gå til innhold

Hvorfor er det slikt??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Sikkert fordi det er høyere forventninger til kvinner. Med eller uten reell grunn. 

Dette bør det bli gjort noe med, for er ikke rart at det er flere utbrente kvinner enn menn når det er så stor forskjell på standar. Jeg føler jeg alltid må veie mine ord når det gjelder psykisk helse og da får jeg heller ikke den rette behandlingen. Mens menn de kan si og gjør hva de vil omtrent. 

Anonymkode: f857b...4f8

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke slik! 

Anonymkode: f6f7a...9bc

Det tror jeg at det er. Aleneforsørgere som er fedre trenger omtrent ikke be om hverken hjelp eller råd, for det blir kastet etter dem. Mødre blir stilt mye høyere krav til. 

Da gjelder det nok psykisk helse også 

Dette er min mening og ikke noe jeg har lest statistikk på. Så er det sagt før noen klikker her på grunn av manglende dokumentasjon. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg at det er. Akeneforsørgere som er fedre trenger omtrent ikke be om hverken hjelp eller råd, for det blir kastet etter dem. Mødre blir stilt mye høyere krav til. 

Da gjelder det nok psykisk helse også 

Dette er min mening og ikke noe jeg har lest statistikk på. Så er det sagt før noen klikker her på grunn av manglende dokumentasjon. 

Hva du tror er fullstendig irrelevant. 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men det er jo ikke slik! 

Min erfaring er at det er slik. I min vennegjeng ble en venn alenefar. Kvinnene i gjengen avtalte og gjennomførte en fast «avløserordning» det de vekslet på å sitte fast barnevakt slik at stakkars alenepappaen hadde fast barnevakt minimum en helg i måneden. Alenemammaene i gjengen derimot fikk aldri en slik ordning…

Jeg tror absolutt menn har lettere for å få hjelp.

Anonymkode: 61b70...a9c

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Men det er jo ikke slik! 

Neivel? Hvor har du det ifra at det ikke er slikt? Når vi er flere som har opplevdt dette?

det er en skam, at ei mor ikke skal kunne søke god hjelp for seg selv uten å måtte svare på slike spørsmål og bli sett på som en dårlig mor. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Neivel? Hvor har du det ifra at det ikke er slikt? Når vi er flere som har opplevdt dette?

det er en skam, at ei mor ikke skal kunne søke god hjelp for seg selv uten å måtte svare på slike spørsmål og bli sett på som en dårlig mor. 

Deres svogerforskning betyr ingenting. For  å bli tatt seriøst må man ha mer å vise til enn jeg tror og jeg har sett. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Deres svogerforskning betyr ingenting. For  å bli tatt seriøst må man ha mer å vise til enn jeg tror og jeg har sett. 

Svogerforskning? Dette temaet har vert ute før og, ikke bare nå.  ser ut som flere kjenner seg igjen til nå, utenom deg da. 
det viktigste er faktisk at det ikke skal skje, at alle har rett på lik behandling uannsett om man er far eller mor.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at det er slik. I min vennegjeng ble en venn alenefar. Kvinnene i gjengen avtalte og gjennomførte en fast «avløserordning» det de vekslet på å sitte fast barnevakt slik at stakkars alenepappaen hadde fast barnevakt minimum en helg i måneden. Alenemammaene i gjengen derimot fikk aldri en slik ordning…

Jeg tror absolutt menn har lettere for å få hjelp.

En mann som har mye aleineansvar for barn er en "superhelt".
En kvinne som har mye aleineansvar for barn, gjør bare eksakt det samme som 75% av verdens kvinner har måttet gjøre siden tidenes morgen: stole på seg selv, håpe på hjelp fra andre, men ikke regne med noe som helst.

Anonymkode: 0b2a8...6d3

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Skjerp deg. Snakker du slik til alle du diskuterer med? 

Anonymkode: 17ed6...fcd

Nei, bare de som kommer med tåpelige utsagn. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Svogerforskning? Dette temaet har vert ute før og, ikke bare nå.  ser ut som flere kjenner seg igjen til nå, utenom deg da. 
det viktigste er faktisk at det ikke skal skje, at alle har rett på lik behandling uannsett om man er far eller mor.

Det er like langt svogerforskning. At noen få opplever det gjør det ikke til normalen. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

En mann som har mye aleineansvar for barn er en "superhelt".
En kvinne som har mye aleineansvar for barn, gjør bare eksakt det samme som 75% av verdens kvinner har måttet gjøre siden tidenes morgen: stole på seg selv, håpe på hjelp fra andre, men ikke regne med noe som helst.

Hvis du omgås folk med det tankesettet bør du virkelig revurdere nettverket ditt.

Ekspatt skrev (20 minutter siden):

Hvis du omgås folk med det tankesettet bør du virkelig revurdere nettverket ditt.

Ikke sant. Det er jo ikke samfunnet som lager disse føringene, men enkelte miljøer. Der har vi alle ansvar for å bidra til endring. 

Ekspatt skrev (1 time siden):

Hehe klassisk dib. Du snur alt mot den som skriver slik at alt plutselig er hennes skyld, hun som har valgt dette dumme nettverket 😆

Ekspatt skrev (2 timer siden):

Er det ikke på tide at slike tullete utsagn slutter å bli brukt her? Noen ganger lurer jeg virkelig på om dere som bruker disse utsagnene i det hele tatt har særlig nettverk og sosiale relasjoner. Det er mye som er ganske typisk jevnt over og har ingenting med nettverk og omgangskrets å gjøre. Hvis den da ikke består av to personer. Og så er det litt med det å følge med hva som blir både snakket om og diskutert utenfor sin snevre sosiale sirkel også da. For ofte er det helt vanlig at ting som blir tatt opp her er kjente problemstillinger i mer enn ett miljø. Jeg ser ikke helt hva utsagn som dette skal formidle heller?  At du og dine få nærmeste er helt ukjente med det som skjer ellers i samfunnet, og er det noe å skryte av? 🙃

ReneRene skrev (35 minutter siden):

Er det ikke på tide at slike tullete utsagn slutter å bli brukt her? Noen ganger lurer jeg virkelig på om dere som bruker disse utsagnene i det hele tatt har særlig nettverk og sosiale relasjoner. Det er mye som er ganske typisk jevnt over og har ingenting med nettverk og omgangskrets å gjøre. Hvis den da ikke består av to personer. Og så er det litt med det å følge med hva som blir både snakket om og diskutert utenfor sin snevre sosiale sirkel også da. For ofte er det helt vanlig at ting som blir tatt opp her er kjente problemstillinger i mer enn ett miljø. Jeg ser ikke helt hva utsagn som dette skal formidle heller?  At du og dine få nærmeste er helt ukjente med det som skjer ellers i samfunnet, og er det noe å skryte av? 🙃

Poenget er vel at det som beskrives stort sett ikke skjer i samfunnet. Svogerforskning beviser ingenting. Lever man i et miljø hvor det er vanlig å shame kvinner som sliter psykisk må man jo ta tak og prøve å endre det. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Poenget er vel at det som beskrives stort sett ikke skjer i samfunnet. Svogerforskning beviser ingenting. Lever man i et miljø hvor det er vanlig å shame kvinner som sliter psykisk må man jo ta tak og prøve å endre det. 

Jeg er ikke enig i det. Jeg syns det skjer jevnt over uansett miljø og sted. Det er heller veldig rart hvis ingen har hørt om eller erfart dette syns jeg. 

ReneRene skrev (54 minutter siden):

At du kaller min beskrivelse av standarden jeg er vant med, for et "tullete utsagn", er nesten tristere enn at du bruker 25 timer i døgnet 8 dager i uken på å kommentere på absolutt alle skriver her inne. I min omgangskrets, som består av mer enn to personer, er det helt normalt å ikke la folks kjønn avgjøre hvordan de behandles. Jeg nekter å tro at dette er ekstraordinært.

Ekspatt skrev (1 minutt siden):

At du kaller min beskrivelse av standarden jeg er vant med, for et "tullete utsagn", er nesten tristere enn at du bruker 25 timer i døgnet 8 dager i uken på å kommentere på absolutt alle skriver her inne. I min omgangskrets, som består av mer enn to personer, er det helt normalt å ikke la folks kjønn avgjøre hvordan de behandles. Jeg nekter å tro at dette er ekstraordinært.

Du er der ja. Da så. 

Fordi det er holdninger, vaner, roller i samfunnet som har eksistert over lang tid, de er ikke snudd over natten. I tillegg er det noen biologiske forskjeller, slik at det kommer til syne litt annerledes hos kvinner og menn. 

Tror ikke det alltid er bevisst eller vondt ment, men det tar tid å endre ett satt system. Først skal det forskes på kvinnehelse, så skal det implementeres, i løpet av den tiden vil mange som f eks strever med endomentriose bli avvist. For å ta ett eksempel. Det er ingen tvil om at vi behandles forskjellig i helsevesen, kvinner vs menn, overvektige vs undervektig. 

Anonymkode: 8613e...376

Jeg tror det kan henge sammen med at de fleste har en oppfattelse av at kvinnene alltid ønsker barnet de velger å føde. Pappaen må ikke nødvendigvis ha ønsket barnet. 

Av den grunn tenker også flesteparten at mødre har frivillig valgt morsrollen og de burde da stå i alt som kommer med den største selvfølgelighet. 

Nå er min erfaring at mødre og fedre får tilbud om samme støtte, hjelp og avlastning. Jeg har heller ikke opplevd å få spørsmål rundt min egen psykiske helse. Tvert imot; de jeg har åpnet meg for sier det hadde vært rart om jeg ikke slet. Alle som har stått i det jeg har opplevd de siste årene, hadde slitt. Til og med psykologen min sier det.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Handler ikke om å "shame". Det handler om at forventningene er ulike, og det er ikke "i et miljø", men på systemnivå.

En kjenning av meg fikk f eks kommentar hos NAV da hun søkte om nødvendige ytelser for å komme seg i utdannelse: "Åja, jeg trodde du var en sånn romantisk enslig mor" (det hen prøvde å si var  "jeg trodde ikke du mente de studiegreiene seriøst"). Ser du for deg at en mann med to små barn som ville begynne å studere for å forsørge barna, hadde fått en sånn kommentar? At han sikker var useriøs, fordi han var en romantisk alenefar?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...