Gå til innhold

Hvordan ta banning hos barn?☀️

Anbefalte innlegg

Har prøvd opplyse (banning skjer pga dårlig ordforråd), små kjeft, tilsnakk, påpekt det ofte, overse..

Det skjer ikke ofte, men kommer noen gloser her og der i løpet av dagen. Gutten er 9år. Hører det oftest sammen med andre barn, spesielt eldre han sikkert tøffer seg for. Skal man bare overse å tenke at det går over?

Anonymkode: 300ea...c1b

Fortsetter under...

Min er mindre, han er 7. russelåter er kult og glosene læres raskt. Banning er ikke akseptert i huset vårt. Vi har sagt at viss han vil si banneord får han gå på rommet sitt alene og si alle ord han vil. Det hender han gjør det og jeg hører han banner i vei og ler. Så kommer han ut og er ferdig. Jeg tror det er noe med å få teste å si ordene høyt?

Innimellom sier han «kan jeg banne nå» i en situasjon og da hjelper vi han med å finne andre ord og utrykk istedenfor banneord.

Anonymkode: 2f6e1...652

Vi gjør ikke noe med det. Mine kan også komme med en og annen glose men det er normalt. Jeg slår ned på bitch og hore og slikt, men ett faen i ny og ne sier jeg ikke noe på. 
Det er jo som du sier for å tøffe seg. 

Anonymkode: d7132...216

Når jeg var barn ble munnen min vasket med såpe av moren min hvis jeg sa banneord. Jeg husker en gang jeg og ei venninne låste oss inn på do og bare sto der og sa en masse banneord. Men jeg banner ikke til vanlig i dag. Så det har vel fungert.

Anonymkode: 08245...10e

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Pepper på tungen. 

Anonymkode: 77376...1ac

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Når jeg var barn ble munnen min vasket med såpe av moren min hvis jeg sa banneord. Jeg husker en gang jeg og ei venninne låste oss inn på do og bare sto der og sa en masse banneord. Men jeg banner ikke til vanlig i dag. Så det har vel fungert.

Heldigvis er fysisk avstraffelse forbudt, men det vet dere vel.

Anonymkode: 27e33...b6b

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har prøvd opplyse (banning skjer pga dårlig ordforråd), små kjeft, tilsnakk, påpekt det ofte, overse..

Det skjer ikke ofte, men kommer noen gloser her og der i løpet av dagen. Gutten er 9år. Hører det oftest sammen med andre barn, spesielt eldre han sikkert tøffer seg for. Skal man bare overse å tenke at det går over?

Det stemmer ikke at banning skjer grunnet dårlig ordforråd. Bruk av banneord er faktisk tegn på høy intelligens. 

Anonymkode: 0dcd4...a19

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke at banning skjer grunnet dårlig ordforråd. Bruk av banneord er faktisk tegn på høy intelligens. 

Glemte link:

https://illvit.no/mennesket/hjernen/intelligens/banneord-er-tegn-pa-intelligens

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Heldigvis er fysisk avstraffelse forbudt, men det vet dere vel.

Anonymkode: 27e33...b6b

Å kjøre over fartsgrensen er også forbudt. Derfor er det heldigvis ingen som gjør det.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

At banning kommer av dårlig ordforråd er jo bare tull. De som banner best har også stor språklig kapasitet ellers. https://www.independent.co.uk/news/uk/people-who-are-really-good-at-swearing-have-an-important-advantage-a6770486.html

Forøvrig er barn & banning del av den totale pakka av språkbevisshet de må lære. Det er en tid og et sted for alt, kontekstuell bevissthet er cluet.

Anonymkode: 1cad7...ed2

Når han banner så sier du at han får 30 sekunder på seg til å si det på nytt samt alle banneord han kan. Oppfordre han til å gjøre det hver gang. Han kommer til å synes det er flaut, så han vil passe seg for å banne hvis du gjør det. Det bruker å fungere bra ihvertfall. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å kjøre over fartsgrensen er også forbudt. Derfor er det heldigvis ingen som gjør det.

Er verre med de som kjører under. Da banner jeg. 

Anonymkode: 77376...1ac

Annonse

Jeg jobber med å lære 9,5-åringen dette med bruk av banneord. 

Vi banner ikke i dagligtalen og negativt til hverandre, men det er lov å bruke som kraftuttrykk. Jeg forklarer også at det er forskjell på hvordan man prater med venner vs. foreldre, besteforeldre og andre. 

Når han har venner på besøk som banner, sier jeg bare tydelig ifra at sånne ord bruke ikke vi i dette huset. Klarer de ikke la være å banne, sendes de ut for å leke. 

Han gamer også en del, og ordbruken der kan jo være så som så. Skal han jabbe med noen mens ham spiller, må han spille på rommet. 

Ignorer uønsket atferd. Det er bare et antall bokstaver satt i en rekkefølge som visse mennesker misliker. Med mindre du tror på at Fanden selv kommer flyende hver gang man påkaller ham, så er det veldig rart å forby barn å si faen. 

Og å komme med at "det skyldes mangel på ordforråd" er ikke bare bortkasta på en 9-åring (hva bryr vel han seg om ordforråd?), det er i tillegg feil. Bannskap er et stort og rikholdig ordforråd i seg selv.

Anonymkode: a4897...8cf

Jeg banner selv, jeg, om situasjonen krever det. Derfor kommenterer jeg sjelden når barna gjør det, noen ganger er kraftuttrykk på sin plass. 

Men man må lære seg de sosiale kodene og når det absolutt ikke er greit å banne. Vi tar det når situasjonen krever det. Det er virkelig ikke noe å lage stort ståhei over. 

Anonymkode: 44afc...f9d

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Har alltid bare overhørt det så da har det ikke vært gøy,så da gadd han ikke forsette med det. Nå er han 11 år å liker virkelig ikke banning. Han kjefter på voksne gjester som banner.

Anonymkode: d3d09...320

Det syns jeg at du bør plukke av ungen din. Unger som liksom skal irettesette voksne blir oppfattet som irriterende, snusfornuftige og veslevoksne. Det er bare foreldre og besteforeldre som syns det er sjarmerende altså. 

Anonym bruker skrev (På 16.5.2023 den 8.28):

Ikke kjeft. Og.. dårlig ordforråd? Neida.

Jeg gjør litt begge deler, overser glosene og andre ganger tulle og le om det. Men forklarer at sånt sier man ikke til folk. Min er bare 6 år da, og har lært seg noen ekstra gloser på skolen. 

Hvis han hadde sagt stygge ting til andre, hadde det vært anderledes. Da hadde jeg slått hardt ned på det. 

Men min sier bare banneord ut i lufta. 

Anonymkode: e9314...90f

Har sagt hvor fælt dette høres ut og gjerne gjentatt slik han har hørt hvor fælt det høres ut.

I mitt hus er det nulltoleranse når det gjelder banning, og dermed har barna gradvis sluttet med dette. Til og med min 18 åring reagerer når andre i vennekretsen banner, er ikke noe språk å bruke. 
18 åringen har en venn som jobber i butikk og banner når det snakkes med kunder, kunder sier direkte til sjefen , at de snur og går når denne personen er på jobb…. Har fått tilsnakk, men banningen er så dagligdags at ungdommen hører ikke dette selv

Anonymkode: e843e...7c1

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har sagt hvor fælt dette høres ut og gjerne gjentatt slik han har hørt hvor fælt det høres ut.

I mitt hus er det nulltoleranse når det gjelder banning, og dermed har barna gradvis sluttet med dette. Til og med min 18 åring reagerer når andre i vennekretsen banner, er ikke noe språk å bruke. 
18 åringen har en venn som jobber i butikk og banner når det snakkes med kunder, kunder sier direkte til sjefen , at de snur og går når denne personen er på jobb…. Har fått tilsnakk, men banningen er så dagligdags at ungdommen hører ikke dette selv

Anonymkode: e843e...7c1

Det er aldri "mine" barn det handler om her! Men venner og stebarn 🙃 DE har noe å lære, eller de har aldri lært, og kommer liksom aldri til å gjøre det. 

Men hvorfor velger deres perfekte barn "slike venner" da? Hva tiltrekkes de av? Og hvorfor er damer med menn med "håpløse" barn? Hva tiltrekkes de av? 

Interessant. 

"Barnas venner" kommer fra dysfunksjonelle hjem. "Barnas venner" drikker seg overstadig beruset. "Barnas venner" har ingen grenser. 

Så... Dere har født og oppdratt eksemplariske barn med god oppdragelse og grenser og de reflekterer og tar gode valg.. eller vent : de velger feil venner. Hm.

Artig å lese her inne noen ganger. 

Det handler alltid om "de andre" og aldri "våre" 

Men de velger "de andre" ? 🙃

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Det er aldri "mine" barn det handler om her! Men venner og stebarn 🙃 DE har noe å lære, eller de har aldri lært, og kommer liksom aldri til å gjøre det. 

Men hvorfor velger deres perfekte barn "slike venner" da? Hva tiltrekkes de av? Og hvorfor er damer med menn med "håpløse" barn? Hva tiltrekkes de av? 

Interessant. 

"Barnas venner" kommer fra dysfunksjonelle hjem. "Barnas venner" drikker seg overstadig beruset. "Barnas venner" har ingen grenser. 

Så... Dere har født og oppdratt eksemplariske barn med god oppdragelse og grenser og de reflekterer og tar gode valg.. eller vent : de velger feil venner. Hm.

Artig å lese her inne noen ganger. 

Det handler alltid om "de andre" og aldri "våre" 

Men de velger "de andre" ? 🙃

Og der var du i gang. Hjelpe og trøste. 

Anonymkode: 44afc...f9d

ReneRene skrev (3 timer siden):

Det syns jeg at du bør plukke av ungen din. Unger som liksom skal irettesette voksne blir oppfattet som irriterende, snusfornuftige og veslevoksne. Det er bare foreldre og besteforeldre som syns det er sjarmerende altså. 

Enig. Å få tilsnakk av er barn er virkelig noe jeg hater. Pass dine egne saker svarer jeg sånne barn. Verre med slike barn enn de som banner altså. 

Anonymkode: d7132...216

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...