Gå til innhold

Barn som ikke vil gå i 17 mai tog.

Anbefalte innlegg

Hei dere. 

Jeg er alene med en 12 åring som er til utredning for aspebergers/autisme. 
Alt er en kamp i det daglige. Hun vil ikke på skolen, hun vil ikke spise, vil ikke gjøre lekser, det er sinne og diskusjoner fra morgen til kveld. Og hun prater og prater non stopp, og jeg tror også at det er mye tankespinn i hodet hennes. 

De siste månedene har der vært daglig prat om at hun IKKE skal bli med i 17 mai tog, og heller ikke være på skolen. Det er tusen grunner til hvorfor, men mye er litt sånn vrangforestillinger om jeg kan si det sånn. Det er styggere skole, det er dyrere is, enn andre steder, det er dyrere lodd, og vondere kaker, det er ikke noe gøy der, ingen liker henne, hun har ingen å være sammen med. Akkurat de siste to tingene er desverre reelt. Hun har en meget spesiell oppførsel til å være 12 år, og de andre barna unngår henne. Eksempler på hva hun gjør: Snyter seg i hendene, spiser buser foran andre, promper høyt i klassen, er veldig utagerende, og forstår ikke non verbal kommunikasjon, og heller ikke normal kommunikasjon. 

Dette er jo selvfølgelig helt forferdelig for meg som er mamma og for henne selv som har alle disse kampene hver eneste dag. 

Så spørsmålet er: Skal jeg tvinge henne til å bli med i toget i morgen? Jeg må uansett på skolen og hjelpe til, da det er vårt trinn som arrangerer 17 mai. Det blir veldig synlig om hun ikke deltar, og grobunn for mer mobbing og utestenging. 

Vi bor på et lite sted, med bare en klasse med 6 klassinger. 

Hva hadde dere gjort? Hun har nå før skolen sagt kanskje 60 ganger at hun ikke vil være med i morgen og alle grunnene til hvorfor. Jeg er helt utslitt, og har selv en krevende jobb som jeg har hjemmekontor til pga hennes utfordringer. 

Hadde du tvunget henne? 
takknemmelig for synspunkter. 

Anonymkode: fb030...c34

Fortsetter under...

Jeg tenker at hun ikke bør være hjemme alene 17.mai, det kan fort endre seg til tristhet for å være utenfor.

Kan dere bli enige om noe hun kan delta på? Vil ho ikke gå i tog så er det ok. Kan du få oppgaver slik at du kan følge opp jenta di? Feks viss du skal stå i fiskedammen, så kan kanskje hun hjelpe deg? Slik at hun ikke føler seg alene. 
Kan hun bli med besteforeldre på deres hjemsted? 

Jeg vil gjette på at hun kjenner på det å måtte gå alene rundt mens alle andre går med venner. Så jeg ville laget en plan med henne på hva dere to skal gjøre sammen. Gi henne konkrete valg. Vil hun se toget eller gå i det? Mat må man ha: vil ho ha pølse eller hamburger…. Osv.

Samtidig kan dagen gjøres kort og dere kan lage en plan når dugnaden er ferdig. kan dere gå en fjelltur, besøke oldemor eller noe hyggelig på ettermiddagen? Noe som gjør at hun har noe hyggelig å fortelle om 17.mai, ikke bare sitte hjemme alene.

Anonymkode: 31ca2...840

Anonym bruker skrev (1 time siden):

La hun være hjemme. Jeg tenker noen kamper må du ta, men denne må du faktisk ikke ta. 
 Dra du og gjør den jobben du er tildelt. Så kar du hun være hjemme og slappe av.

Anonymkode: 7b625...659

La HENNE være hjemme. Ellers enig med deg. Denne kampen er ikke verdt å ta.

Anonymkode: 6a1d3...899

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hei dere. 

Jeg er alene med en 12 åring som er til utredning for aspebergers/autisme. 
Alt er en kamp i det daglige. Hun vil ikke på skolen, hun vil ikke spise, vil ikke gjøre lekser, det er sinne og diskusjoner fra morgen til kveld. Og hun prater og prater non stopp, og jeg tror også at det er mye tankespinn i hodet hennes. 

De siste månedene har der vært daglig prat om at hun IKKE skal bli med i 17 mai tog, og heller ikke være på skolen. Det er tusen grunner til hvorfor, men mye er litt sånn vrangforestillinger om jeg kan si det sånn. Det er styggere skole, det er dyrere is, enn andre steder, det er dyrere lodd, og vondere kaker, det er ikke noe gøy der, ingen liker henne, hun har ingen å være sammen med. Akkurat de siste to tingene er desverre reelt. Hun har en meget spesiell oppførsel til å være 12 år, og de andre barna unngår henne. Eksempler på hva hun gjør: Snyter seg i hendene, spiser buser foran andre, promper høyt i klassen, er veldig utagerende, og forstår ikke non verbal kommunikasjon, og heller ikke normal kommunikasjon. 

Dette er jo selvfølgelig helt forferdelig for meg som er mamma og for henne selv som har alle disse kampene hver eneste dag. 

Så spørsmålet er: Skal jeg tvinge henne til å bli med i toget i morgen? Jeg må uansett på skolen og hjelpe til, da det er vårt trinn som arrangerer 17 mai. Det blir veldig synlig om hun ikke deltar, og grobunn for mer mobbing og utestenging. 

Vi bor på et lite sted, med bare en klasse med 6 klassinger. 

Hva hadde dere gjort? Hun har nå før skolen sagt kanskje 60 ganger at hun ikke vil være med i morgen og alle grunnene til hvorfor. Jeg er helt utslitt, og har selv en krevende jobb som jeg har hjemmekontor til pga hennes utfordringer. 

Hadde du tvunget henne? 
takknemmelig for synspunkter. 

Anonymkode: fb030...c34

Kanskje bare la henne slippe å gå i tog, og heller være med å selge kaker sammen med deg? Da er hun med til skolen men får trygghet å vite at hun kan stå med deg den dagen, og plutselig vil hun gå å se rundt…

Anonymkode: b1fe4...8a6

Har en med autisme selv. Høytfungerende. Han er helt motsatt av din i oppførsel, men synes 17. mai og andre arrangementer med mye folk er slitsomt. Men så er han pliktoppfyllende og gjør som han får beskjed om likevel. For søsknene og kusinenes skyld. Men vi merker at han er veldig sliten etterpå. Jeg ville tenkt at hun skulle få slippe. Etterhvert blir det nok bedre for henne. Bup har mange verktøy til dere uavhengig av diagnose

Anonymkode: f9c88...85f

Har hun stresset med dette i flere måneder? Du burde nok sagt helt i begynnelsen at hun skulle få slippe å delta.

De andre kan bare lure seg grønne på hvorfor hun ikke er der- det skal ikke du og datteren din ta hensyn til. Ikke engang fordi du tror det blir enda en grunn til å mobbe henne! Stakkars jente.

Si at hun får bli hjemme og at du må stille opp, og så at dere finner på noe hyggelig når du er ferdig. 

Jeg jobber i Bup, og det høres ut som utredningen er på rett spor, som flere over sier så er ikke dette en kamp du bør ta, det blir nok kamper i hverdagen. la henne være hjemme og heller lag til litt kos hjemme med 17 mai pynt, nok av is i frysen osv. Kanskje pynte seg om hun vil, med muligheten for at du kan hente henne om hun ombestemmer seg. 

For mange med autisme så er 17 mai en utrolig slitsom dag, mye lyd, mye folk og støy. 

Anonymkode: be221...bd5

ReneRene skrev (1 time siden):

Har hun stresset med dette i flere måneder? Du burde nok sagt helt i begynnelsen at hun skulle få slippe å delta.

De andre kan bare lure seg grønne på hvorfor hun ikke er der- det skal ikke du og datteren din ta hensyn til. Ikke engang fordi du tror det blir enda en grunn til å mobbe henne! Stakkars jente.

Si at hun får bli hjemme og at du må stille opp, og så at dere finner på noe hyggelig når du er ferdig. 

Hadde aldri trodd denne dagen skulle komme, men jeg er 100% enig i alt du skriver. 

Anonymkode: 630d3...95f

Dette er overhodet ikke en kamp jeg synes du må ta.

Spør henne hvordan hun vil feire 17.mai, om det er noe spesielt hun vil gjøre, spise bake e.l. Kjøp litt 17.mai pynt på Nille og pynt litt hjemme.

La henne se på 17.mai tog på NrK og spise is hjemme i sofaen. Det viktigste er jo at hun får en fin dag!

Si at du må på skolen og jobbe en stund, men hun kan velge om hun vil være med eller være hjemme alene den stunden

Anonymkode: b5afc...f4c

Annonse

Nå er 17.mai over og jeg håper hun hadde det så bra som hun kan få det på en sånn dag. 

Selv ville jeg glatt ha sagt til resten av komiteen at dere ikke kom til å delta på verken toget eller dugnaden og at du trengs mer hjemme enn på dugnad den dagen, det hadde ikke kostet meg en kalori. Jeg tok den telefonen det året mannen min døde, og sto ikke så mye som et minutt i kiosken. 

Anonymkode: c85ac...e40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...