Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Skrevet 15. mai 2023 Hva er vitsen med å prøve å slanke seg? Spiller det noen rolle? Man klarer det ikke allikevel? Gått opp istedenfor ned., Anonymkode: 62eb7...efb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Skrevet 15. mai 2023 Da har man ikke prøvd. Anonymkode: 21e7b...863
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. mai 2023 #3 Skrevet 15. mai 2023 Du har rett. Med din innstilling er det ingen vits.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Skrevet 15. mai 2023 Din erfaring støttes av forskning: kun en yderst ørliten del av de som slanker seg, beholder vekten. Det viser seg nesten fysiologisk umulig. Man vet i dag årsaken også: kroppen slåss for å komme opp i vekt igjen. Det handler ikke om viljestyrke, men fysiologiske forhold som er vanskelig å gjøre noe med. Man ser at operasjon er det som per i dag er det eneste som virker over tid. Årsaken til dette mener man er at det i slimhinnen i magesekken produseres signalstoffer som kommuniserer med sultsenteret i hjernen. Ved operasjon fjernes så stor del av magesekken at signalene reduseres eller forsvinner. De som jobber med fedmebehandling vet uendelig mye mer i dag enn for bare få år siden. Beklageligvis henger "folk flest" ikke med, og som overvektig får man gjerne slengt mye usannheter og uvitenhet etter seg. Anonymkode: 6d35c...5ca
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Skrevet 15. mai 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Du har rett. Med din innstilling er det ingen vits. Takk. Anonymkode: 62eb7...efb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Din erfaring støttes av forskning: kun en yderst ørliten del av de som slanker seg, beholder vekten. Det viser seg nesten fysiologisk umulig. Man vet i dag årsaken også: kroppen slåss for å komme opp i vekt igjen. Det handler ikke om viljestyrke, men fysiologiske forhold som er vanskelig å gjøre noe med. Man ser at operasjon er det som per i dag er det eneste som virker over tid. Årsaken til dette mener man er at det i slimhinnen i magesekken produseres signalstoffer som kommuniserer med sultsenteret i hjernen. Ved operasjon fjernes så stor del av magesekken at signalene reduseres eller forsvinner. De som jobber med fedmebehandling vet uendelig mye mer i dag enn for bare få år siden. Beklageligvis henger "folk flest" ikke med, og som overvektig får man gjerne slengt mye usannheter og uvitenhet etter seg. Anonymkode: 6d35c...5ca Takk for info. Anonymkode: 62eb7...efb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #7 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da har man ikke prøvd. Anonymkode: 21e7b...863 Takk. Anonymkode: 62eb7...efb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Skrevet 15. mai 2023 Man kan jo begynne i en litt annen ende.. Hva med å drite litt i vekta og cm og klesstørrelser og prøv å bli en SUNNERE versjon av deg selv. Tenkt på at du skal ta vare på kroppen din,- passe på den med riktig og nok næring. Riktig og passe med aktivitet og kjenn prøv å kjenn etter hvor godt det gjør kroppen å gi den sunn mat og få rørt litt ekstra på seg! Jeg tror at det første steget for å kunne gå ned i vekt er å slutte å slanke seg,- slutte å hate seg selv og prøve å innse at kroppen ser ut som den gjør og så må man godta det. Helst bør man være skikkelig glad i den,- men hva med å akseptere at man er en størrelse 44, 48 eller 52 eller hva man nå er,- og deretter bestemme seg for at nå skal jeg prøve å behandle kroppen min så godt som jeg kan! Hva vil kroppens respons bli til det? I denne prosessen så vil det heller ikke være plass for burger King hver dag, eller frossenpizza til middag 3 dager i uka. For man skal jo gi kroppen drivstoff den trenger! Og siden man ikke skal tenke kalorier og kilo, men sunn mat med masse næringsstoffer man trenger har man all verdens muligheter til å prøve å lage de lekreste retter,- HVER dag og kose seg sunn! Også må man selvsagt jobbe med hodet sitt ønske om kosemat og "snavel" som kommer snikende på kvelder/dager man er alene...... Men IKKE fordi man blir feit og stygg og enda mer mislykket,- men fordi kroppen fortjener ikke posen med peanøtter og literen med is,- det er ikke bra for den!! Det å røre mer på seg trenger heller ikke være å gå, jogge, sykle timesvis, eller trene så tung styrke at man ikke er bevegelig på dager. Litt er bedre enn ingenting, og det er viktigere å finne noe man LIKER istedet for å finne "den perfekte treningsplan"! Den mest perfekte treninga man kan ha,- er den treninga man gjennomfører. Ikke den perfekt sammensatte styrke/kardioøkta som hadde kunne gitt deg en helt annen kropp på 4-5 måneder,- men som du ikke er i stand til å holde ut med fordi den ikke passer deg, ditt liv, ditt hode! Anonymkode: a2d88...677
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #9 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Da har man ikke prøvd. Anonymkode: 21e7b...863 Slutt a. Du kan for lite om temaet. Synser. Anonymkode: e43cd...043
ReneRene Skrevet 15. mai 2023 #10 Skrevet 15. mai 2023 Ofte er det jo avhengighet av for mye mat som er problemet, og avhengighet er det ikke så lett å gjøre noe med. Jeg tror mange som vil slanke seg burde ha noe annet å engasjere seg i - noe som tok fokuset bort fra mat. Har opplevd at de som slanker seg snakker mat 24/7, så det er avhengighet og overopptatthet av mat som er det store problemet. Mest vanlig er jo at man blir overfokusert på andre ting når man avvennes fra noe, men som regel er det ihvertfall bedre ting de blir avhengig av. Få fokus over på annet enn mat og måltider.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #11 Skrevet 15. mai 2023 Statestikken sier at ca 5% av de som går ned i vekt klarer å holde vekten, så du har rett i at mange feiler. Men forskning viser også at en nedgang på bare 5-10% gir klare helsefordeler. Så man trenger ikke gå ned til str 36 for å bli en sunnere versjon av seg selv. Problemet er jo ofte at en person som veier 30 kg for mye slett ikke er fornøyd med å gå ned 10 kg, men det burde man kanskje være. Det er så komplekst dette med overvekt, det er ikke bare kalorier inn og kalorier ut som så mange tror. Det er så mye mer, både fysisk og psykisk. Av de som går ned etter en slankeoperasjon viser jo nyere studier at mange av dem har erstattet matavhengigheten med andre avhengigheter, og da gjerne alkohol/rus. Da er det kanskje ikke så sunt å gå ned likevel. Det beste er om man klarer å gå ned litt, og være litt mer aktiv. Da er det lettere å holde på det over tid. Anonymkode: d78a0...3a0
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hva er vitsen med å prøve å slanke seg? Spiller det noen rolle? Man klarer det ikke allikevel? Gått opp istedenfor ned., Anonymkode: 62eb7...efb Enig, gidder ikke prøve en gang. Anonymkode: 201f5...200
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #13 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hva er vitsen med å prøve å slanke seg? Spiller det noen rolle? Man klarer det ikke allikevel? Gått opp istedenfor ned., Anonymkode: 62eb7...efb Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Enig, gidder ikke prøve en gang. Anonymkode: 201f5...200 Hva med å slutte å slanke dere , gå heller inn for en varig livstilsendring som dere kan leve med. Anonymkode: 013c3...9e3
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Man kan jo begynne i en litt annen ende.. Hva med å drite litt i vekta og cm og klesstørrelser og prøv å bli en SUNNERE versjon av deg selv. Tenkt på at du skal ta vare på kroppen din,- passe på den med riktig og nok næring. Riktig og passe med aktivitet og kjenn prøv å kjenn etter hvor godt det gjør kroppen å gi den sunn mat og få rørt litt ekstra på seg! Jeg tror at det første steget for å kunne gå ned i vekt er å slutte å slanke seg,- slutte å hate seg selv og prøve å innse at kroppen ser ut som den gjør og så må man godta det. Helst bør man være skikkelig glad i den,- men hva med å akseptere at man er en størrelse 44, 48 eller 52 eller hva man nå er,- og deretter bestemme seg for at nå skal jeg prøve å behandle kroppen min så godt som jeg kan! Hva vil kroppens respons bli til det? I denne prosessen så vil det heller ikke være plass for burger King hver dag, eller frossenpizza til middag 3 dager i uka. For man skal jo gi kroppen drivstoff den trenger! Og siden man ikke skal tenke kalorier og kilo, men sunn mat med masse næringsstoffer man trenger har man all verdens muligheter til å prøve å lage de lekreste retter,- HVER dag og kose seg sunn! Også må man selvsagt jobbe med hodet sitt ønske om kosemat og "snavel" som kommer snikende på kvelder/dager man er alene...... Men IKKE fordi man blir feit og stygg og enda mer mislykket,- men fordi kroppen fortjener ikke posen med peanøtter og literen med is,- det er ikke bra for den!! Det å røre mer på seg trenger heller ikke være å gå, jogge, sykle timesvis, eller trene så tung styrke at man ikke er bevegelig på dager. Litt er bedre enn ingenting, og det er viktigere å finne noe man LIKER istedet for å finne "den perfekte treningsplan"! Den mest perfekte treninga man kan ha,- er den treninga man gjennomfører. Ikke den perfekt sammensatte styrke/kardioøkta som hadde kunne gitt deg en helt annen kropp på 4-5 måneder,- men som du ikke er i stand til å holde ut med fordi den ikke passer deg, ditt liv, ditt hode! Anonymkode: a2d88...677 Takk for fint innlegg. Mye klokt her. Jeg klarer det i perioder. Begynte etter jul. Klarerte da 4 kg ned. Gått opp nå 2 kg igjen. Så gir jeg opp. Trøste spiser og tenker spiller det noen rolle og diverse tanker. Jeg er ikke fornøyd med egen kropp så blir jo en misnøye med det, Anonymkode: 62eb7...efb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #15 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Takk for fint innlegg. Mye klokt her. Jeg klarer det i perioder. Begynte etter jul. Klarerte da 4 kg ned. Gått opp nå 2 kg igjen. Så gir jeg opp. Trøste spiser og tenker spiller det noen rolle og diverse tanker. Jeg er ikke fornøyd med egen kropp så blir jo en misnøye med det, Anonymkode: 62eb7...efb Hvorfor gikk du opp igjen 2 kilo da? Anonymkode: 013c3...9e3
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #16 Skrevet 15. mai 2023 Wegovy er tingen. Anonymkode: b4f20...e1b
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #17 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Wegovy er tingen. Anonymkode: b4f20...e1b Det er ikke tingen når man bare er litt overvektig. Anonymkode: 013c3...9e3
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #18 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Slutt a. Du kan for lite om temaet. Synser. Anonymkode: e43cd...043 Skjerp deg. Vil man ned i vekt må man jobbe for det. Kan for lite om tema? Tror ikke det nei. Anonymkode: 21e7b...863
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #19 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hva er vitsen med å prøve å slanke seg? Spiller det noen rolle? Man klarer det ikke allikevel? Gått opp istedenfor ned., Anonymkode: 62eb7...efb Gått ned nærmere 40 kg. Holdt vekten siden 2016. Du må ha rett innstilling Anonymkode: bb101...b00
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #20 Skrevet 15. mai 2023 Altså, man må også skille mellom å slanke seg og å gå ned i vekt. Jeg har også hørt at rundt 90-95 % av de som slanker seg ikke klarer å holde på vekten og går opp igjen fordi kroppen vil tilbake til maksvekten den har hatt. Derimot er det fullt mulig å gå ned en del i vekt, og bli der(!), hvis det gjøres som en livstilssendring som man trives med. Det innebærer gjerne å bytte ut fete produkter med lettere produkter, spise mindre søtsaker ol., men ikke sånn at man ikke kan kose seg noen sinne, bevege seg mer på en måte man selv trives med osv. Man må rett og slett endre hele forholdet man har til mat, finne ut hvorfor man spiser som man gjør (emosjonell spising f.eks., vaner el.), hvordan man spiser (sluker man maten sånn at kroppen ikke rekker å gi beskjed om at man er mett?) osv. Dersom man klarer dette, gjerne med litt hjelp, er det fullt mulig å både gå ned i vekt og holde seg der. Jeg vet om veldig mange som har klart dette, bl.a. min ene svoger som gikk ned rundt 25 kg for 7-8 år siden og har holdt seg der siden, og en nær venninne som gikk ned nesten 40 kg for 9-10 år siden og har holdt seg der. Anonymkode: 90a90...309
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #21 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvorfor gikk du opp igjen 2 kilo da? Anonymkode: 013c3...9e3 Ble for mye mat/trøste spising/snacks her. Håper å hanke meg litt inn igjen. Nå er det den årstiden med mindre klær. Anonymkode: 62eb7...efb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #22 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Gått ned nærmere 40 kg. Holdt vekten siden 2016. Du må ha rett innstilling Anonymkode: bb101...b00 Hvordan gjorde du det? Og hvilke innstilling snakker du om her? Anonymkode: 62eb7...efb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #23 Skrevet 15. mai 2023 Min oppskrift, blir forhåpentligvis varig. Gjør små grep i hverdagen, beveg deg mer, spis sunnere. Kast ut usunne matvarer. Jeg kjøper det ikke. Om ungene eller mannen vil ha det får de kjøpe selv. Les om sunne gode ting. Jeg går ned 2-300 gram i uka, helt passe for meg. Spiser mye egg, makrell i tomat, cottage cheese, spinat, lettost, havregrøt eller kjøpelskapsgrøt, grovbrød. Sunne middager, prøver bruke mindre fett i steking, dressinger osv. Skeier ut i helgen med godteri og dessert. Prøvd periodisk faste ved å spise frokost senere og unngå sen kveldsmat.Funker ok, men faren er å spise for mye ved måltidene fordi poenget er at man skal bli ordentlig mett når man spiser sjeldnere. Har sukkerfri is i fryseren, sukkerfri saft. Gode frukter. Masse gode teer og kaffe. Drikker masse vann. Beveger meg hver dag, enten trening, gåtur eller sykling. Gått ned fire kg jevnt og trutt. Gjør ingen store ofringer, men har fått MYE mer energi, mer stabilt blodsukker, sover bedre osv osv Har også gått opp igjen med periode med ferie og mer alkohol pga helg, fest osv. Men viktigst er at jeg tar aktive valg om å ikke spise potetgull, ekstra mye kake (selv om jeg har lyst) snaks på kvelden osv osv Lykke til med å finne din måte! p,s, viktig for meg er nok at jeg er veldig glad i jobben min og har mange interesser. kan dytte bort matsug med å gjøre noe Anonymkode: 78bbb...4c4
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #24 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Min oppskrift, blir forhåpentligvis varig. Gjør små grep i hverdagen, beveg deg mer, spis sunnere. Kast ut usunne matvarer. Jeg kjøper det ikke. Om ungene eller mannen vil ha det får de kjøpe selv. Les om sunne gode ting. Jeg går ned 2-300 gram i uka, helt passe for meg. Spiser mye egg, makrell i tomat, cottage cheese, spinat, lettost, havregrøt eller kjøpelskapsgrøt, grovbrød. Sunne middager, prøver bruke mindre fett i steking, dressinger osv. Skeier ut i helgen med godteri og dessert. Prøvd periodisk faste ved å spise frokost senere og unngå sen kveldsmat.Funker ok, men faren er å spise for mye ved måltidene fordi poenget er at man skal bli ordentlig mett når man spiser sjeldnere. Har sukkerfri is i fryseren, sukkerfri saft. Gode frukter. Masse gode teer og kaffe. Drikker masse vann. Beveger meg hver dag, enten trening, gåtur eller sykling. Gått ned fire kg jevnt og trutt. Gjør ingen store ofringer, men har fått MYE mer energi, mer stabilt blodsukker, sover bedre osv osv Har også gått opp igjen med periode med ferie og mer alkohol pga helg, fest osv. Men viktigst er at jeg tar aktive valg om å ikke spise potetgull, ekstra mye kake (selv om jeg har lyst) snaks på kvelden osv osv Lykke til med å finne din måte! p,s, viktig for meg er nok at jeg er veldig glad i jobben min og har mange interesser. kan dytte bort matsug med å gjøre noe Anonymkode: 78bbb...4c4 Takk for at du delte og gode tips her. Flink du er. Anonymkode: 62eb7...efb
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #25 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Takk for at du delte og gode tips her. Flink du er. Anonymkode: 62eb7...efb Bare hyggelig! Det er inspirerende med noen mål. Jeg bruker Lifesum, men kun for å skrive ned vektnedgang hver uke. Gidder ikke logge alt jeg spiser. men, kunnskap om mat er alfa og omega, lær deg hva slags mat som er kalorifattig. Om du kan motivere deg på en sterk måte, hjelper det enormt. Visualiser deg selv i en fin kjole du ønsker deg eller merk hvor mye raskere hjernen går når du beveger deg daglig. Nå må vi sove. Søvn er en nøkkelfaktor i å gå ned i vekt God natt og LYKKE til! Du klarer det om du ønsker å gjøre noe aktivt med ønsket ditt! Anonymkode: 78bbb...4c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå