ReneRene Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 (endret) Leste akkurat en kronikk om dette, og at de pene har fortrinn når det gjelder å få høyere og mer fremtredende stillinger. Det ble litt drøfting om årsaker osv, men ingenting om at de pene kanskje faktisk er hyggeligere og bedre fungerende sosialt? Jeg har fundert på dette litt selv fordi det er så typisk av det jeg erfarer. At de påfallende pene er hyggeligere og mer imøtekommende, og jeg tenker jo at det ikke kommer av utseendet i seg selv men fordi de rett og slett er tryggere på seg selv og er vant til å bli behandlet bra? De er vant til å få fortrinn og fordeler, så da opplever de jo mennesker fra den bedre siden? Og når de opplever andre som hyggeligere, så blir de vel automatisk hyggeligere selv også? Jeg tenker at det kan være en grunn til at de blir ansatt og foretrukket, så rart ikke han som skrev kronikken kom inn på det, istedenfor å skrive bare om at de "fete" og ikke-pene blir muligens sett på som "svakere og syke" Dessverre finner jeg ikke tilbake til kronikken, og jeg husker heller ikke hvilket medie som skrev trykket kronikken. Men dette er vel uansett gammelt nytt. Han oppfordret oss ihvertfall til å tenke penere og ikke dømme etter kun utseendet. Det er jeg 100 % enig i da. Endret 14. mai 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Skrevet 14. mai 2023 Tror jeg har lest den kronikken også, er det ca ett par år siden tro? Men var ikke konklusjonen at litt over snittet gagner mest både i jobb og sosialt? Pene, velstelte mennesker slipper lettere unna i retten og får lavere straff for samme handling. Jeg vil tippe det er en sammenheng. Akkurat som enkelte som oppfører seg dårlig ovenfor andre har noe trøblete de kompenserer for, vil vel de som opplever verden som imøtekommende ikke ha noe særlig behov for det. Anonymkode: 20c6b...c8b
ReneRene Skrevet 14. mai 2023 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tror jeg har lest den kronikken også, er det ca ett par år siden tro? Men var ikke konklusjonen at litt over snittet gagner mest både i jobb og sosialt? Pene, velstelte mennesker slipper lettere unna i retten og får lavere straff for samme handling. Jeg vil tippe det er en sammenheng. Akkurat som enkelte som oppfører seg dårlig ovenfor andre har noe trøblete de kompenserer for, vil vel de som opplever verden som imøtekommende ikke ha noe særlig behov for det. Anonymkode: 20c6b...c8b Jeg så ikke når den var datert heller. Satt bare her og scrollet og kom over den, leste og scrollet videre til jeg tenkte litt mer over den. Ja, det har nok vært tatt opp tidligere også uansett.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Skrevet 14. mai 2023 https://www.nrk.no/ytring/fikk-du-jobben-fordi-du-er-pen_-1.16382818 Anonymkode: 96826...1b1
ReneRene Skrevet 14. mai 2023 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2023 (endret) Anonym bruker skrev (5 minutter siden): https://www.nrk.no/ytring/fikk-du-jobben-fordi-du-er-pen_-1.16382818 Anonymkode: 96826...1b1 Takk. Det er denne kronikken. Og jeg syns det er påfallende at han ikke kommer inn på forskjell i måten å opptre på, da det å fremstå mer hyggelig og imøtekommende har veldig mye å si. Endret 14. mai 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 Jeg er enig i at det er et element i diskusjonen at pene mennesker gjerne får bedre selvtillit pga positiv behandling oppigjennom årene, og er vant til at folk hører på dem, og derfor i større grad «tør» gå for ledende stillinger. Men jeg er uenig i at påfallende pene folk er mer hyggelig og imøtekommende generelt! Anonymkode: 96826...1b1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 Jeg leste også artikkelen. Og jeg har selv opplevd det de skriver om: at folk tiltror meg noen positive egenskaper i kraft av utseendet. Og de egenskapene behøver jeg jo slett ikke ha, det vet de ingenting om når vi møtes første gang. Du kan få masse merkelig goodwill som du ikke helt skjønner grunnen til, og du kan få annet merkelig også, som sjalusi, seksuell trakassering og andres markeringsbehov trykt i trynet Men la oss holde oss til de positive følgene av et godt utseende: selv om man får goodwill fungerer den bare som døråpner. Når dritten treffer vifta, må man vise at man er mer enn et pent fjes. Anonymkode: 5d73c...c60
ReneRene Skrevet 14. mai 2023 Forfatter #8 Skrevet 14. mai 2023 (endret) Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg leste også artikkelen. Og jeg har selv opplevd det de skriver om: at folk tiltror meg noen positive egenskaper i kraft av utseendet. Og de egenskapene behøver jeg jo slett ikke ha, det vet de ingenting om når vi møtes første gang. Du kan få masse merkelig goodwill som du ikke helt skjønner grunnen til, og du kan få annet merkelig også, som sjalusi, seksuell trakassering og andres markeringsbehov trykt i trynet Men la oss holde oss til de positive følgene av et godt utseende: selv om man får goodwill fungerer den bare som døråpner. Når dritten treffer vifta, må man vise at man er mer enn et pent fjes. Anonymkode: 5d73c...c60 Ja, og jeg tror det har med selvtillit og fremtreden å gjøre kanskje mer enn selve utseendet alene. Det blir jo feil å tro at egne erfaringer er fakta, men jeg vet om veldig få pene som har dårlig fremtreden osv. Mens jeg ser fks at overvektige ofte kan ha det. Jeg har tenkt på dette fordi tidligere var det liksom "tykk og blid". Sånn er det ikke lenger. Og nei, det er ikke fordi de er i bunn dårligere mennesker, men de kan bli møtt på en dårligere måte. Endret 14. mai 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 Det er ikke min erfaring at de pene menneskene er hyggeligere og mer imøtekommende enn andre. Om noe så er det vel heller stikk motsatt, de er vant til å få goder uten å anstrenge seg. Og du, fatshaming er forkastelig! Anonymkode: d7979...9ca
ReneRene Skrevet 14. mai 2023 Forfatter #10 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke min erfaring at de pene menneskene er hyggeligere og mer imøtekommende enn andre. Om noe så er det vel heller stikk motsatt, de er vant til å få goder uten å anstrenge seg. Og du, fatshaming er forkastelig! Anonymkode: d7979...9ca Jeg vet ikke hvorfor pene mennesker skulle bli mindre hyggelige av å få flere fordeler. Det er ingen logikk i det såvidt jeg kan se. Og jeg fatshamer ingen- du får lese kronikken som jeg tar utgangspunkt i her. Der nevnes "fete" mennesker. Jeg har aldri dømt noen utfra utseendet tidligere, men heller oppførsel. Og den har jeg mer og mer lagt merke til at ikke kommer fra pene mennesker.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 ReneRene skrev (4 timer siden): Ja, og jeg tror det har med selvtillit og fremtreden å gjøre kanskje mer enn selve utseendet alene. Det blir jo feil å tro at egne erfaringer er fakta, men jeg vet om veldig få pene som har dårlig fremtreden osv. Mens jeg ser fks at overvektige ofte kan ha det. Jeg har tenkt på dette fordi tidligere var det liksom "tykk og blid". Sånn er det ikke lenger. Og nei, det er ikke fordi de er i bunn dårligere mennesker, men de kan bli møtt på en dårligere måte. Jeg sa ingenting om selvtillit og fremtreden. Artikkelen handlet om utseendet, og mitt innlegg likeså. Og dessverre er det faktisk fortsatt sånn at folk legger merke til utseendet og lar det tilkludre deres dømmekraft. Jeg kjenner nemlig pene folk som har dårlig fremtreden, nettopp fordi de får litt mer "gratis" av verden rundt dem. Det var nettopp derfor jeg sa det om at man må vise mer enn et pent fjes når dritten treffer vifta, i.e. når det blir alvor og man ikke lenger seiler på førsteinntrykket. At overvektige har en dårligere fremferd enn normalvektige er også bare tull. ALLE overvektige vet at de blir ekstra hardt bedømt med det samme de kommer inn i rommet. Så de spiller vennligere og høfligere enn de hadde trengt, de bruker humor, gjerne på egen bekostning, og generelt innynder seg som best de kan - noe de attraktive menneskene ikke trenger å tenkte på. Anonymkode: 5d73c...c60
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #12 Skrevet 15. mai 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hvorfor pene mennesker skulle bli mindre hyggelige av å få flere fordeler. Det er ingen logikk i det såvidt jeg kan se. Og jeg fatshamer ingen- du får lese kronikken som jeg tar utgangspunkt i her. Der nevnes "fete" mennesker. Jeg har aldri dømt noen utfra utseendet tidligere, men heller oppførsel. Og den har jeg mer og mer lagt merke til at ikke kommer fra pene mennesker. Jo, det er det da. Man kan gå flere veier når man blir forfordelt. Noen møtes positivt og blir derfor glade i sin omverden og smiler tilbake. Andre blir entitled og ufyselige, og forventer mer enn de egentlig fortjener. Det kan bli stygt hvis de er blant dem som ikke har noe å by på etter førsteinntrykket. Og andre igjen blir skeptiske og mistroiske, fordi de vet at mange mennesker ikke er ærlige mot dem, men bare degger for dem av feil grunner. Anonymkode: 5d73c...c60
ReneRene Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #13 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg sa ingenting om selvtillit og fremtreden. Artikkelen handlet om utseendet, og mitt innlegg likeså. Og dessverre er det faktisk fortsatt sånn at folk legger merke til utseendet og lar det tilkludre deres dømmekraft. Jeg kjenner nemlig pene folk som har dårlig fremtreden, nettopp fordi de får litt mer "gratis" av verden rundt dem. Det var nettopp derfor jeg sa det om at man må vise mer enn et pent fjes når dritten treffer vifta, i.e. når det blir alvor og man ikke lenger seiler på førsteinntrykket. At overvektige har en dårligere fremferd enn normalvektige er også bare tull. ALLE overvektige vet at de blir ekstra hardt bedømt med det samme de kommer inn i rommet. Så de spiller vennligere og høfligere enn de hadde trengt, de bruker humor, gjerne på egen bekostning, og generelt innynder seg som best de kan - noe de attraktive menneskene ikke trenger å tenkte på. Anonymkode: 5d73c...c60 Ja, artikkelen handler om kun utseendet, og det er det jeg syns burde vært reflektert mer over - om det faktisk heller kan handle om oppførsel og måten de imøtekommer andre på. Vi har ulike erfaringer her, og da bedømmer vi- eller ihvertfall reflekterer/ konkluderer mer ut fra det. Det er jo lite annet vi kan relatere til her.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Skrevet 15. mai 2023 ReneRene skrev (15 timer siden): Jeg vet ikke hvorfor pene mennesker skulle bli mindre hyggelige av å få flere fordeler. Det er ingen logikk i det såvidt jeg kan se. Og jeg fatshamer ingen- du får lese kronikken som jeg tar utgangspunkt i her. Der nevnes "fete" mennesker. Jeg har aldri dømt noen utfra utseendet tidligere, men heller oppførsel. Og den har jeg mer og mer lagt merke til at ikke kommer fra pene mennesker. Du fatshamer jo så det holder, du dømmer jo folk ut i fra utseendet når du sier at du vet om veldig få pene som har dårlig fremtreden, mens du ser fks at overvektige ofte kan ha det. Fy flate for en stygg tråd av deg som mener man ikke skal dømme noen som helst for utssende, klær eller noe som helst. Kommentaren under her er jo bare til å grine av. ReneRene skrev (15 timer siden): Jeg har aldri dømt noen utfra utseendet tidligere, men heller oppførsel. Og den har jeg mer og mer lagt merke til at ikke kommer fra pene mennesker. Anonymkode: fe35b...992
ReneRene Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #15 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du fatshamer jo så det holder, du dømmer jo folk ut i fra utseendet når du sier at du vet om veldig få pene som har dårlig fremtreden, mens du ser fks at overvektige ofte kan ha det. Fy flate for en stygg tråd av deg som mener man ikke skal dømme noen som helst for utssende, klær eller noe som helst. Kommentaren under her er jo bare til å grine av. Anonymkode: fe35b...992 Nå tar jeg utgangspunkt i kronikken, så det er ikke mine ord om andres utseende! Det er heller tvert om - at jeg ikke tenker at utseende er avgjørende. Du må jo lese det jeg skriver, og så får du lese kronikken. Ikke tillegg meg holdninger jeg ikke har. Jeg har aldri dømt noen etter utseendet, og jeg syns heller ikke overvektige fremstår mer negativt når det gjelder det ytre på noen måte. Det jeg heller kan reagere på er oppførsel, og jeg tror muligens, som jeg skrev, at det kan være på grunn av andres måte å møte dem på. Ikke det ytre i seg selv.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #16 Skrevet 15. mai 2023 ReneRene skrev (35 minutter siden): Nå tar jeg utgangspunkt i kronikken, så det er ikke mine ord om andres utseende! Det er heller tvert om - at jeg ikke tenker at utseende er avgjørende. Du må jo lese det jeg skriver, og så får du lese kronikken. Ikke tillegg meg holdninger jeg ikke har. Jeg har aldri dømt noen etter utseendet, og jeg syns heller ikke overvektige fremstår mer negativt når det gjelder det ytre på noen måte. Det jeg heller kan reagere på er oppførsel, og jeg tror muligens, som jeg skrev, at det kan være på grunn av andres måte å møte dem på. Ikke det ytre i seg selv. Her går du tilbake på det meste av det du har skrevet før. Det er bra, for da har du nok innsett hvor horribel holdning du fremviste. Anonymkode: d7979...9ca
ReneRene Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #17 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Her går du tilbake på det meste av det du har skrevet før. Det er bra, for da har du nok innsett hvor horribel holdning du fremviste. Anonymkode: d7979...9ca Nei, jeg går ikke tilbake på noe som helst. Jeg har snakket oppførsel hele veien her. Men jeg har blitt vant til at det er ganske utbredt her at brukere og tolker feil fordi det tydeligvis kan være vanskelig å lese det som faktisk står.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #18 Skrevet 15. mai 2023 ReneRene skrev (52 minutter siden): Nei, jeg går ikke tilbake på noe som helst. Jeg har snakket oppførsel hele veien her. Men jeg har blitt vant til at det er ganske utbredt her at brukere og tolker feil fordi det tydeligvis kan være vanskelig å lese det som faktisk står. Du sa at din erfaring var at de pene oppfører seg bra og de overvektige dårlig. Vi husker hva du har skrevet, vet du. Anonymkode: d7979...9ca
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #19 Skrevet 15. mai 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Nå tar jeg utgangspunkt i kronikken, så det er ikke mine ord om andres utseende! Det er heller tvert om - at jeg ikke tenker at utseende er avgjørende. Du må jo lese det jeg skriver, og så får du lese kronikken. Ikke tillegg meg holdninger jeg ikke har. Jeg har aldri dømt noen etter utseendet, og jeg syns heller ikke overvektige fremstår mer negativt når det gjelder det ytre på noen måte. Det jeg heller kan reagere på er oppførsel, og jeg tror muligens, som jeg skrev, at det kan være på grunn av andres måte å møte dem på. Ikke det ytre i seg selv. Du skriver jeg, så dette er dine ord : ReneRene skrev (20 timer siden): men jeg vet om veldig få pene som har dårlig fremtreden osv. Mens jeg ser fks at overvektige ofte kan ha det. ReneRene skrev (17 timer siden): Jeg har aldri dømt noen utfra utseendet tidligere, men heller oppførsel. Og den har jeg mer og mer lagt merke til at ikke kommer fra pene mennesker. Stå i det minste for dritten du skriver. Anonymkode: fe35b...992
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #20 Skrevet 15. mai 2023 ReneRene skrev (21 timer siden): Leste akkurat en kronikk om dette, og at de pene har fortrinn når det gjelder å få høyere og mer fremtredende stillinger. Det ble litt drøfting om årsaker osv, men ingenting om at de pene kanskje faktisk er hyggeligere og bedre fungerende sosialt? Jeg har fundert på dette litt selv fordi det er så typisk av det jeg erfarer. At de påfallende pene er hyggeligere og mer imøtekommende, og jeg tenker jo at det ikke kommer av utseendet i seg selv men fordi de rett og slett er tryggere på seg selv og er vant til å bli behandlet bra? De er vant til å få fortrinn og fordeler, så da opplever de jo mennesker fra den bedre siden? Og når de opplever andre som hyggeligere, så blir de vel automatisk hyggeligere selv også? Jeg tenker at det kan være en grunn til at de blir ansatt og foretrukket, så rart ikke han som skrev kronikken kom inn på det, istedenfor å skrive bare om at de "fete" og ikke-pene blir muligens sett på som "svakere og syke" Dessverre finner jeg ikke tilbake til kronikken, og jeg husker heller ikke hvilket medie som skrev trykket kronikken. Men dette er vel uansett gammelt nytt. Han oppfordret oss ihvertfall til å tenke penere og ikke dømme etter kun utseendet. Det er jeg 100 % enig i da. ReneRene skrev (20 timer siden): Ja, og jeg tror det har med selvtillit og fremtreden å gjøre kanskje mer enn selve utseendet alene. Det blir jo feil å tro at egne erfaringer er fakta, men jeg vet om veldig få pene som har dårlig fremtreden osv. Mens jeg ser fks at overvektige ofte kan ha det. Jeg har tenkt på dette fordi tidligere var det liksom "tykk og blid". Sånn er det ikke lenger. Og nei, det er ikke fordi de er i bunn dårligere mennesker, men de kan bli møtt på en dårligere måte. ReneRene skrev (17 timer siden): Jeg vet ikke hvorfor pene mennesker skulle bli mindre hyggelige av å få flere fordeler. Det er ingen logikk i det såvidt jeg kan se. Og jeg fatshamer ingen- du får lese kronikken som jeg tar utgangspunkt i her. Der nevnes "fete" mennesker. Jeg har aldri dømt noen utfra utseendet tidligere, men heller oppførsel. Og den har jeg mer og mer lagt merke til at ikke kommer fra pene mennesker. … Anonymkode: d7979...9ca
ReneRene Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #21 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du skriver jeg, så dette er dine ord : Stå i det minste for dritten du skriver. Anonymkode: fe35b...992 Ja, og jeg står for det. Overvektige blir ifølge kronikken dømt på grunn av utseendet. Jeg bedømmer dem heller ut fra oppførsel, og jeg syns mange av de jeg møter er sure og også ofte kritiserer andre! Det er faktisk noe jeg tenkte på en stund før jeg leste denne kronikken. Det betyr på ingen måte at alle oppfører seg hverken på den ene eller andre måten, men at det er en tendens jeg selv har erfart! Så da lurer jeg jo på om det mer handler om fremtreden enn kun det ytre. Jeg syns alt i alt at de som er pene har bedre oppførsel mot andre, men selvfølgelig - det kan sikkert også komme av at de er redd for å bli urettferdig dømt - fordi de er pene, og dermed må kompensere. Dette er mine inntrykk og mine erfaringer, og jeg syns det er litt vel enkelt som kronikken peker på- at alt handler om fordommer pga bare utseendet.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #22 Skrevet 15. mai 2023 Dette var den merkeligste tråden jeg har lest på lang tid. Mennesker finnes i alle former og i alle typer. Menneskers personlighet henger ikke sammen med menneskets utseende. Anonymkode: 317fc...32d
ReneRene Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #23 Skrevet 15. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette var den merkeligste tråden jeg har lest på lang tid. Mennesker finnes i alle former og i alle typer. Menneskers personlighet henger ikke sammen med menneskets utseende. Anonymkode: 317fc...32d Og hvorfor skal ikke personlighet henge sammen med det ytre?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #24 Skrevet 15. mai 2023 ReneRene skrev (4 minutter siden): Ja, og jeg står for det. Overvektige blir ifølge kronikken dømt på grunn av utseendet. Jeg bedømmer dem heller ut fra oppførsel, og jeg syns mange av de jeg møter er sure og også ofte kritiserer andre! Det er faktisk noe jeg tenkte på en stund før jeg leste denne kronikken. Det betyr på ingen måte at alle oppfører seg hverken på den ene eller andre måten, men at det er en tendens jeg selv har erfart! Så da lurer jeg jo på om det mer handler om fremtreden enn kun det ytre. Jeg syns alt i alt at de som er pene har bedre oppførsel mot andre, men selvfølgelig - det kan sikkert også komme av at de er redd for å bli urettferdig dømt - fordi de er pene, og dermed må kompensere. Dette er mine inntrykk og mine erfaringer, og jeg syns det er litt vel enkelt som kronikken peker på- at alt handler om fordommer pga bare utseendet. Så da dømmer du folk etter utseende da, du har bestemt deg for at overvektig og mindre pene ikke ikke har så bra oppførsel som pene mennesker. Herreggud, for en tragisk holdning du har. Det er jo bare noe vas det du kommer med. Anonymkode: fe35b...992
ReneRene Skrevet 15. mai 2023 Forfatter #25 Skrevet 15. mai 2023 Og et annet viktig poeng er jo at jeg heller ikke syns at det ytre er mer negativt om noen er overvektige! Det har jeg aldri syntes, men det er noe som blir nevnt i kronikken. Det er jeg rett og slett ikke enig i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå