Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en konfirmasjon, et bryllup etc. følger de fleste kleskoden. De som ikke gjør det har nok sine grunner; visste ikke om dresskoden, bunaden var blitt for liten og man har gjerne ikke så mange alternativer etc. Ingen av grunnene er at de er respektløse.  Så er det også spørsmål om hva kleskoden er.  Jeg kan ikke forstå at en fin sommerkjole ikke skal være fin nok. Om dere mener at en sommerkjole ikke er fin nok og det er viktig for dette må dere presisere kleskoden i invitasjonen. 

For meg er det viktigst at gjestene kommer. Det kunne ikke falt meg inn å bestemt hva gjestene skulle gå i. Som regel er det kun noen få som kommer under-dressed. Noen av dem vil nok selv synes det er pinlig når det oppdager det. Uansett kunne det aldri falt meg inn å bedømme gjestenes klesvalg og i alle fall ikke tenkt at det var respektløst.

Anonymkode: 63947...9e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er alle ulike og hva pentøy er og kan være er veldig ulikt. Grunnet til at denne personen kom slik kan være mange:

- Dårlig råd, dermed måtte hun ta det eneste som passet i skapet.  Om så er tilfelle har hun nok vurdert å takke nei nettopp pga at hun ikke har mulighet til å kjøpe nye penklær. Om det er slik så er det motsatt av respektløst. 
- Personen sliter med angst eller andre ting. Da kan det være lurt å gå i noe som en føler seg komfortabel i. 
- Om vekta har gått den ene eller andre veien kan dette være eneste klær å gå i. Nei, ikke alle prøver slt i skapet i god tid. 
- Hun kan være som min ene datter med en sykdom, noe som betyr hun må ty til alternativ B eller C noen ganger for å kunne gjøre det hun ønsker. Idag trappet hun opp i bunad i konfirmasjon, men hun hadde med seg alternativ B om hun hadde en dårlig dag.Hun har både en hudsykdom og ME. Kombinasjonen av disse gjør at bunaden ikke alltid kan brukes, da må hun ta alternativ B som er en vid og stor sommerkjole. Det har tatt henne flere år å komme hit, for hun syns det var ekkelt når folk spurte hvorfor hun ikke brukte bunaden hun hadde og hun følte mange stygge blikk. Hun har valgt bort flere slike ting, kun pga  hva andre har sagt og gjort. Nå tørr hun si noe og bryr seg ikke lenger om blikk. 

Så den som er respektløs her er evt du syns jeg. Tenkt deg litt om, hvorfor personen gikk som hun gikk vet du ikke og om det er  en grunn til det så er det dårlig om du har sendt noen stygge blikk. 

Anonymkode: 187d0...920

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Konfirmasjon er en big deal, det er en av livets merkedager. Man kan reagere på at folk ikke gidder å pynte seg når man har lagt ned mye innsats og omtanke i å lage en fin feiring. Man er absolutt ikke lettkrenket av den grunn. 

Ja, for skjortene kunne ikke vært klargjort i god tid, og det er heller ikke mulig å skifte etter biltur og før fest. Så da kommer man i skrukkete reiseklær og skuler på både talere og kakebord.  Drømmegjester 😂

Anonymkode: 27751...b9d

Nei, jeg kler ikke om tre barn og meg selv i kirken. Og nei, det er så travelt på jobb at jeg går ut døren kl. 6, er hjemme kl. 16.30 med slitne barn, middag, oppvask, lekser, aktiviteter osv. at vasking og stryking av skjorter ikke prioriteres. Når klokken blir 23 kan gå og legge meg så jeg klarer morgendagen eller stryke skjorter for at de med bugnende kakebord skal synes jeg er en verdig gjest. Alternativet er at vi blir hjemme. Heldigvis har vi familie som er bedre verter enn dere og setter pris på at vi kommer, selv om det ikke er i bunad.

Så da er vel mitt budskap; verter fra helvete🤡🙀🤢🤮 Emojis er så kraftfullt når man ønsker å få frem et budskap - er det ikke?

Anonymkode: 7fb6e...ae7

Skrevet

I min krets betyr konfirmasjon bunad. For den som har, selvfølgelig! 

Den, det vil si skjorta, kan gjøres klar dagevis, om ikke ukesvis, i forveien. Det tar ti minutter ekstra å ikle seg bunad sammenlignet med å kle seg i kjole e.l. Og ja, har man bunad, så sørger man for at den kan brukes mtp. størrelse. 

Mine barn hadde ikke under noen omstendighet fått stille i shorts og t-skjorte i konfirmasjon, men de kunne godt fått lov til å skifte etter middag. Da til noe i et skjæringspunkt mellom pent nok og praktisk nok. 

MEN! Dette er min og min families fasit! Det er absolutt ikke alles fasit. Det viktigste er selvfølgelig at folk kommer i konfirmasjonen, men jo, jeg ville nok i mitt stille sinn tenkt mitt. Konfirmasjon er en av livets store milepæler, og i respekt for konfirmanten og dagen så klær man seg deretter. Ikke engang min mann som dypt og inderlig hater slips, tenker tanken på å ikke iføre seg dress og slips i konfirmasjon. 

Anonymkode: e2753...5dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så da er vel mitt budskap; verter fra helvete🤡🙀🤢🤮 Emojis er så kraftfullt når man ønsker å få frem et budskap - er det ikke?

Jeg syns kjole og andre penklær er mer enn bra nok, ikke alle har bunader uansett. Det er ikke frekt eller respektløst å komme i et annet penantrekk. Men det er frekt å bruke sånne emojier som du gjør nå, og kalle noen "verter fra helvete" - så du er neppe den hyggeligste gjesten uansett. 

Anonymkode: d02e9...2c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

De pynter seg jo innenfor sin egen økonomi og smak, og det er helt greit. Men å stille i hverdagstøy er upassende. Og i alle fall når tøyet ikke engang er reint....

Hvem bestemmer at det et upassende? Er det viktigst at de kommer og feirer med dere, eller hva de har på seg?

Anonymkode: 4894d...a9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

I en konfirmasjon, et bryllup etc. følger de fleste kleskoden. De som ikke gjør det har nok sine grunner; visste ikke om dresskoden, bunaden var blitt for liten og man har gjerne ikke så mange alternativer etc. Ingen av grunnene er at de er respektløse.  Så er det også spørsmål om hva kleskoden er.  Jeg kan ikke forstå at en fin sommerkjole ikke skal være fin nok. Om dere mener at en sommerkjole ikke er fin nok og det er viktig for dette må dere presisere kleskoden i invitasjonen. 

For meg er det viktigst at gjestene kommer. Det kunne ikke falt meg inn å bestemt hva gjestene skulle gå i. Som regel er det kun noen få som kommer under-dressed. Noen av dem vil nok selv synes det er pinlig når det oppdager det. Uansett kunne det aldri falt meg inn å bedømme gjestenes klesvalg og i alle fall ikke tenkt at det var respektløst.

Anonymkode: 63947...9e8

Jeg forstår heller ikke problemet med sommerkjole. Hadde vært noe annet hvis de hadde de kommet i slitt og nuppet joggedress. Bluse og bukse hadde heller ikke gjort meg noe. 

Anonymkode: 579f9...30c

Skrevet

Jeg møtte faktisk i sommerkjole i min datters konfirmasjon.. ble dårlig tid på selve dagen. Hadde prøvd og sjekket bunaden i forkant, pusset sølv og strøket skjorte..men ikke prøvd skjorta. Ikke f.. om den gikk igjen rundt håndleddet (har vært trang tidligere, men ikke så mye). Så 2min før avgang måtte jeg velge ett annet antrekk. Hadde pensko da😊

Anonymkode: 9518b...b23

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg syns kjole og andre penklær er mer enn bra nok, ikke alle har bunader uansett. Det er ikke frekt eller respektløst å komme i et annet penantrekk. Men det er frekt å bruke sånne emojier som du gjør nå, og kalle noen "verter fra helvete" - så du er neppe den hyggeligste gjesten uansett. 

Jeg er helt enig med deg. Det er frekt og ble bevisst brukt. Min emojibruk var et tilsvar til «Drømmegjester 😂». Noe jeg oppfatter som latterliggjøring og frekkhet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg bryr meg fint lite om hva folk har på når de kommer på festen min. Kom i bikini om du synes det er mest komfortabelt.
Jeg skal snart i konfirmasjon. Arbeidsuken er heftig med vakt på 18. mai og ansvar for kaféer på skolen 17. mai. Så vask og stryk av bunadsskjorter blir ikke prioritert. Det er også langt å reise, 2,5 time i bil hver vei. Orker ikke kle hele familien i bunad/festdrakt og sitte stivpyntet og varm i en bil i 5 timer neste søndag. Så her blir det pentøy-ish. Svigermor kan sikkert mene noe om det. Hun om det.

Samtidig driter jeg fullstendig i det bugnende kakebordet som flesteparten her inne er opptatt av. Taler bør for øvrig holdes til et minimum og sanger bør absolutt unngås (satans verk, særlig hjemmelagde saker). Heller folk i jeans og T-skjorte enn sanger og kaker med krem.

Jeg kjørte en gang 8 timer til konfirmasjon. Da byttet vi til bunad ved ankomst.  Skjortene blir alltid og vasket og strøket etter bruk og henger klare i skapet 🙂 

Men jeg LIKER å gå i konfirmasjon til slekt og venner.  Spesielt til dem som jeg sjelden ser.  

Jeg synes forresten det er helt kurant å si nei takk til en invitasjon hvis det virkelig ikke passer.  Jeg er glad for at de som har kommet i konfirmasjon til mine barn har vært glad for å være til stede.  Både de som har gått i bunad og de som har gått i normalt pen-tøy.  Å møte opp i konfirmasjon i skitne joggesko finnes det ingen unnskyldning for.  Om noen går med joggesko fordi de har skadet en fot er det selvsagt helt greit. 

Anonymkode: f2376...36b

Skrevet

Pappa stilte i hvit genser, litt for utvaska jeans og skinnjakke i mitt eldste barns dåp.... Det var ikke kjempepent. I bryllupet mitt hadde han en sort jeans og en hvit linskjorte. Ikke spes pent det heller

Ja, jeg syns det er respektløst. Broren min kom i ustrøket skjorte som hang over buksa i konfirmasjon til sønnen min. Han er nesten unnskyldt pga private årsaker, men bare nesten

Anonymkode: 5a903...8f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Pappa stilte i hvit genser, litt for utvaska jeans og skinnjakke i mitt eldste barns dåp.... Det var ikke kjempepent. I bryllupet mitt hadde han en sort jeans og en hvit linskjorte. Ikke spes pent det heller

Ja, jeg syns det er respektløst. Broren min kom i ustrøket skjorte som hang over buksa i konfirmasjon til sønnen min. Han er nesten unnskyldt pga private årsaker, men bare nesten

Svigermor stilte i bukse og bluse som passet greit på jobb i vårt bryllup og ble dødelig fornærmet for at en av tenåringene ikke hadde bunad i hennes 70-årslag.

Anonymkode: e0213...ab6

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Svigermor stilte i bukse og bluse som passet greit på jobb i vårt bryllup og ble dødelig fornærmet for at en av tenåringene ikke hadde bunad i hennes 70-årslag.

Anonymkode: e0213...ab6

Ja der er dem fine, disse eldre! Var i sølvbryllup hos farmor og farfar, og farmor ble SUR fordi mannen min gikk å skifta bleie på yngste som da var 6 mnd gammel under talen, fordi han hadde bæsja og det rant gjennom klærne og ut på mannens kne! :D Men at sønnen stiller sluskete i bryllup er visst ingen krise

Skrevet

Men det kommer jo veldig an på hva folk er vant til og.

I min familie, så er en sommerkjole mer en nok pyntet til konfirmasjon, veldig få har bunad, og mange bruker og bukse og bluse, noen av mennene går med jeans og skjorte. I mitt bryllup så hadde ene kvinnelige gjesten utvaska cord bukse med lik blazer til og hvit t-shirt. Men jeg bryr meg virkelig ikke. Det viktigste er at gjestene kommer, og ikke hva de har på seg.

Anonymkode: 940b6...5ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det kommer jo veldig an på hva folk er vant til og.

I min familie, så er en sommerkjole mer en nok pyntet til konfirmasjon, veldig få har bunad, og mange bruker og bukse og bluse, noen av mennene går med jeans og skjorte. I mitt bryllup så hadde ene kvinnelige gjesten utvaska cord bukse med lik blazer til og hvit t-shirt. Men jeg bryr meg virkelig ikke. Det viktigste er at gjestene kommer, og ikke hva de har på seg.

Anonymkode: 940b6...5ed

Hadde du ikke brydd deg hadde du heller ikke observert det :)  Jeg skammer meg ikke over å si at jeg syns folk kan pynte seg litt mer. Det er HELT ok å gå med en pen bukse og en bluse. Så fjonger man seg gjerne litt på håret, har en søt veske og noe smykker. Jeg er ikke storforlangende. Men når ett familiemedlem kom med kone og barn i JOGGEDRESS på julaften, da holdt jeg på å sette surkålen i vranga. 

Og en sommerkjole er absolutt bra nok til ett bryllup! :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nei, jeg kler ikke om tre barn og meg selv i kirken. Og nei, det er så travelt på jobb at jeg går ut døren kl. 6, er hjemme kl. 16.30 med slitne barn, middag, oppvask, lekser, aktiviteter osv. at vasking og stryking av skjorter ikke prioriteres. Når klokken blir 23 kan gå og legge meg så jeg klarer morgendagen eller stryke skjorter for at de med bugnende kakebord skal synes jeg er en verdig gjest. Alternativet er at vi blir hjemme. Heldigvis har vi familie som er bedre verter enn dere og setter pris på at vi kommer, selv om det ikke er i bunad.

Hvis man har en så travel hverdag at man ikke har mulighet til å bruke 15 min på å stryke en skjorte er det kanskje på tide å stoppe opp litt. Man har bare dette livet. 

Å ikke gidde er en helt annen sak. 

Anonymkode: 27751...b9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Mens vertskapet har stått på med like mange barn som deg, like mye jobb og SAMTIDIG arrangert selskap. Det er ingen som forventer at folk har bunad på. Man forventer bare at man gidder å legge ett snev av innsats i å kle seg fint

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...