Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde konfirmasjon forrige helg. Full pakke med nydelig middag, bugnende kakebord, taler, sanger og pyntet og gjort det skikkelig høytidsttemt. Så dukker flere av folkene opp i det jeg vil si er hverdagsklær. Dette er folk som både har bunader og masse dyre fine klær.  Hun ene kom i møkkete joggesko og en strandkjole for eksempel.  Synes det var respektløst. Er det meg som er prippen? Vil legge til at det ikke var veldig varmt, men 15 grader og overskyet.

Anonymkode: 92d5a...2a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok stor forskjell både fra person til person, og også fra familie til familie hva som er innenfor der.

F.eks kom mim stemor i min datter konfirmasjon i fjor i sort bukse og bluse, hverdagsklær for mange. Men for henne som alltid går i dongeri og t-skjorte var det jo penklær.

Å komme i en sommerkjole ser jeg ingenting galt i.

Møkkete joggesko høres jo litt merkelig ut, men jeg hadde valgt å ta det med et smil og tenkt at hun enten hadde vondt i bena eller ikke fant penskoene sine.

Jeg har bunad selv og bruker den så ofte jeg kan, og i alle slike anledninger, men jeg gidder ikke bruke energi på hva andre velger. De kom jo, det er det viktigste...

Anonymkode: 21998...f8c

Skrevet

Det er ikke alle som har hverken oppdragelsen eller sansen for hvordan man kler seg i ulike sammenhenger. Jeg var i en konfirmasjon for noen år siden der alle kom i bunad, penkjole eller dress, bortsett fra én familie. Der kom han i cargoshorts og rutete skjorte, hun i strandkjole og ungene i shorts og t-skjorte. De så ut som de var på vei til stranda og bare hadde sneia innom for litt mat. Jeg håpet for dem at de hadde reist fra kofferten med pentøy, men jeg spurte selvsagt ikke. Jeg synes også det er rart når folk bommer såpass, men det sier jo noe om dem. I ditt tilfelle, når du vet at de har både bunad og dress og kunne ha pyntet seg, så synes jeg det er respektløst. Konfirmasjon er en høytidelig anledning og da kler man seg deretter. 

Skrevet

Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor lett folk krenkes her inne. Og så må jeg undres over om dette er slik folk er i smug. 
Spesielt dette med konfirmasjon ser ut til å være så himla big deal for folk. 
Nei det er ikke respektløst, folk er forskjellig og har forskjellig smak. 
Sokker i pumps folk finnes. Kunne ikke ramla meg inn å bruke det men hadde aldri falt meg inn å tenke det var respektløst. 
Ikke ta deg selv og livet så seriøst. Hva folk kler seg i dreier seg ikke om deg. 

Anonymkode: faddc...8ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvor lett folk krenkes her inne. Og så må jeg undres over om dette er slik folk er i smug. 
Sokker i pumps folk finnes. Kunne ikke ramla meg inn å bruke det men hadde aldri falt meg inn å tenke det var respektløst. 
Ikke ta deg selv og livet så seriøst. Hva folk kler seg i dreier seg ikke om deg. 

Konfirmasjon er på ingen måte en veldig big deal for meg , men det finnes noen situasjoner i livet hvor en bestemt bekledning er å forvente. Konfirmasjon er en slik begivenhet. 

Skrevet

Syns ikke at du i utgangspunktet er prippen, for å lage istand selskap med større innsats, planlegg og god mat + når det er en høytidelig anledning betyr det jo at man som gjest har visse plikter også. Man kler seg jo pent til en høytidelig anledning. Viser litt respekt.

Jeg er litt usikker på hva du oppfatter som hverdagsklær da, for man må ikke ha på bunad og det dyreste man har. Pent antrekk holder jo. Skitne joggesko er selvsagt ikke okay.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi hadde konfirmasjon forrige helg. Full pakke med nydelig middag, bugnende kakebord, taler, sanger og pyntet og gjort det skikkelig høytidsttemt. Så dukker flere av folkene opp i det jeg vil si er hverdagsklær. Dette er folk som både har bunader og masse dyre fine klær.  Hun ene kom i møkkete joggesko og en strandkjole for eksempel.  Synes det var respektløst. Er det meg som er prippen? Vil legge til at det ikke var veldig varmt, men 15 grader og overskyet.

Anonymkode: 92d5a...2a6

Kanskje det er min datter du sikter til? Hun som ikke klarte å få på seg den bunaden, selv om både hun og jeg gråt og prøvde lenge hjemme, før det ble sommerkjole og joggesko? Eller forresten, min venninne vet at vi er glad i konfirmanten, setter stor pris på å bli invitert, og gjorde vårt beste for å bidra til en flott og høytidsstemt dag. 

Anonymkode: 88326...13e

Skrevet
ReneRene skrev (6 minutter siden):

Syns ikke at du i utgangspunktet er prippen, for å lage istand selskap med større innsats, planlegg og god mat + når det er en høytidelig anledning betyr det jo at man som gjest har visse plikter også. Man kler seg jo pent til en høytidelig anledning. Viser litt respekt.

Jeg er litt usikker på hva du oppfatter som hverdagsklær da, for man må ikke ha på bunad og det dyreste man har. Pent antrekk holder jo. Skitne joggesko er selvsagt ikke okay.

Så nå er det altså greit å shame andres bekledning.....

Anonymkode: a113b...742

Skrevet

Hvis man beviselig ikke eier noe penere vil jeg jo heller ha gjestene der i joggis enn at de ikke kommer. Men det gjelder i praksis forsvinnende få, de fleste mangler mer dannelse enn klær.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (47 minutter siden):

Konfirmasjon er på ingen måte en veldig big deal for meg , men det finnes noen situasjoner i livet hvor en bestemt bekledning er å forvente. Konfirmasjon er en slik begivenhet. 

Selvsagt kler man seg pent. Men hva mennesker definerer som pent er jo individuelt. Kan gjerne si folk mangler noe, men at det er respektløst er virkelig en merkelig ting å si. 

Skrevet

Jeg bryr meg fint lite om hva folk har på når de kommer på festen min. Kom i bikini om du synes det er mest komfortabelt.
Jeg skal snart i konfirmasjon. Arbeidsuken er heftig med vakt på 18. mai og ansvar for kaféer på skolen 17. mai. Så vask og stryk av bunadsskjorter blir ikke prioritert. Det er også langt å reise, 2,5 time i bil hver vei. Orker ikke kle hele familien i bunad/festdrakt og sitte stivpyntet og varm i en bil i 5 timer neste søndag. Så her blir det pentøy-ish. Svigermor kan sikkert mene noe om det. Hun om det.

Samtidig driter jeg fullstendig i det bugnende kakebordet som flesteparten her inne er opptatt av. Taler bør for øvrig holdes til et minimum og sanger bør absolutt unngås (satans verk, særlig hjemmelagde saker). Heller folk i jeans og T-skjorte enn sanger og kaker med krem.

Anonymkode: 7fb6e...ae7

Skrevet

Ja, det er respektløst om det ikke har en veldig god grunn, som at kofferten med pentøyet forsvant. 

Anonymkode: e0213...ab6

Skrevet
sug lut skrev (42 minutter siden):

Hvis man beviselig ikke eier noe penere vil jeg jo heller ha gjestene der i joggis enn at de ikke kommer. Men det gjelder i praksis forsvinnende få, de fleste mangler mer dannelse enn klær.

Tja, hvis de ikke har råd til penklær er jeg enig, om de bare ikke liker å kle seg pent er det respektløst.

Anonymkode: e0213...ab6

Skrevet

Respektløst? Altså, det at hun har på seg en kjole du ikke synes er pen nok innebærer at hun ikke viser RESPEKT for dere og selskapet? Du høres ut som en islamsk fanatiker som vil drepe sin datter fordi hun bringer skam over familien.

Og nei, det er ikke respektløst. Det er derimot litt flaut for dem å bomme på dresskoden. Jeg hadde følt meg dum dersom jeg var kledt mye mindre formelt enn alle de andre i selskapet. Men det har ingenting med respekt å gjøre.

Anonymkode: 6b01e...b4d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Konfirmasjon er en big deal, det er en av livets merkedager. Man kan reagere på at folk ikke gidder å pynte seg når man har lagt ned mye innsats og omtanke i å lage en fin feiring. Man er absolutt ikke lettkrenket av den grunn. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg bryr meg fint lite om hva folk har på når de kommer på festen min. Kom i bikini om du synes det er mest komfortabelt.
Jeg skal snart i konfirmasjon. Arbeidsuken er heftig med vakt på 18. mai og ansvar for kaféer på skolen 17. mai. Så vask og stryk av bunadsskjorter blir ikke prioritert. Det er også langt å reise, 2,5 time i bil hver vei. Orker ikke kle hele familien i bunad/festdrakt og sitte stivpyntet og varm i en bil i 5 timer neste søndag. Så her blir det pentøy-ish. Svigermor kan sikkert mene noe om det. Hun om det.

Samtidig driter jeg fullstendig i det bugnende kakebordet som flesteparten her inne er opptatt av. Taler bør for øvrig holdes til et minimum og sanger bør absolutt unngås (satans verk, særlig hjemmelagde saker). Heller folk i jeans og T-skjorte enn sanger og kaker med krem.

Ja, for skjortene kunne ikke vært klargjort i god tid, og det er heller ikke mulig å skifte etter biltur og før fest. Så da kommer man i skrukkete reiseklær og skuler på både talere og kakebord.  Drømmegjester 😂

Anonymkode: 27751...b9d

Skrevet

Dette er enda et eksempel på manglende folkeskikk! Det er noen situasjoner som krever at man kler seg pent, og som forelder må man lære barna dette. Det forbauser meg at noen tenker at solkjole og shorts er fint nok, det vitner om manglende allmennkunnskap! 

Anonymkode: fbc94...04c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er det meg som er prippen

Så absolutt! 

Anonymkode: c02ca...4c4

Skrevet

Syns egentlig det er verre å rakke ned på en som går i "strandkjole", enn det å gå med denne kjolen. 

Smil og vær glad. Personen kom. 😊Det er det viktigste. 

Mange tenker kanskje at konfirmasjon er mere nedpå enn. bryllup feks. Her i familien går vi i pent. Enten dress,eller pen mørk olabukse og skjorte feks. Ingen har klagd på noen. 

Anonymkode: d768d...ebd

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg ville sett på det som respektløst, men utvilsomt sosialt underutviklet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Likegreit å bare droppe den lange turen?

Anonymkode: 1afe2...382

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Konfirmasjon er en big deal, det er en av livets merkedager. Man kan reagere på at folk ikke gidder å pynte seg når man har lagt ned mye innsats og omtanke i å lage en fin feiring. Man er absolutt ikke lettkrenket av den grunn. 

Ja, for skjortene kunne ikke vært klargjort i god tid, og det er heller ikke mulig å skifte etter biltur og før fest. Så da kommer man i skrukkete reiseklær og skuler på både talere og kakebord.  Drømmegjester 😂

Anonymkode: 27751...b9d

Ikke gidder pynte seg? Det er jo ikke et fasitsvar på hva å pynte seg er. 
Hun gikk med kjole? Er ikke det at de vil feire ditt barn viktigere enn at kjolen ikke oppfyller dine krav til hva som er pyntet?

Du ER lettkrenket. Du er prippen og ikke en spesielt hyggelig vertinne. 

Skrevet

Jeg satt pris på alle som kom. Hva de hadde på seg har jeg ikke en gang tenkt over. Jeg har deltatt på mange konfirmasjoner i og med at jeg underviser konfirmanter. Og flere av jentene der har på seg dressbukse og bluse i stedet for kjole. De tar jo på seg noe de selv synes er pent, ikke noe for å please andre. I dag hadde en av konfirmantene på seg sommerkjole og joggesko. Hun var helt nydelig hun også.

Anonymkode: 4894d...a9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Handler da virkelig ikke om å "krenkes lett", men om å skjønne et minimum av forpliktelser som hører med til å være gjest i en annen persons store dag. De inviterer til noe de føler er høytidelig. Å komme i møkkete joggesko og hverdagsantrekk er på linje med å pille seg i nesa ved bordet eller å klage på maten: ikke forbudt på noen måte, bare bad taste og dårlig tone overfor vertskapet. Det er ikke sånn at kun vertskapsrollen har forventninger knyttet til seg - det ligger faktisk litt i å være gjest også.

Anonymkode: d02e9...2c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg satt pris på alle som kom. Hva de hadde på seg har jeg ikke en gang tenkt over. Jeg har deltatt på mange konfirmasjoner i og med at jeg underviser konfirmanter. Og flere av jentene der har på seg dressbukse og bluse i stedet for kjole. De tar jo på seg noe de selv synes er pent, ikke noe for å please andre. I dag hadde en av konfirmantene på seg sommerkjole og joggesko. Hun var helt nydelig hun også.

Anonymkode: 4894d...a9b

De pynter seg jo innenfor sin egen økonomi og smak, og det er helt greit. Men å stille i hverdagstøy er upassende. Og i alle fall når tøyet ikke engang er reint....

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Syns egentlig det er verre å rakke ned på en som går i "strandkjole", enn det å gå med denne kjolen. 

Smil og vær glad. Personen kom. 😊Det er det viktigste. 

Mange tenker kanskje at konfirmasjon er mere nedpå enn. bryllup feks. Her i familien går vi i pent. Enten dress,eller pen mørk olabukse og skjorte feks. Ingen har klagd på noen. 

Anonymkode: d768d...ebd

Det er dårlig oppførsel å stille i uformelt tøy til en formell anledning. Men det er også dårlig oppførsel å kritisere antrekket overfor den som har klærne på. Så at ingen har klagd, kan bety at de bare er høfligere enn deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...